m

_DamnIt R1 driver!
3 juli 2009 · 5 128 Inlägg

Elda skrev:

_DamnIt skrev:

OphanWitehall skrev:

En turbotimer håller igång motorn efter att du har tagit ur nyckeln, låst bilen och gått därifrån. Den stänger sedan av automatiskt när motorn har sjunkit till "normal" temp wink Brukar även finnas massa andra funktioner också på dom.

Okej, tackar för svaret smile

Funkar inte på saabar eftersom du måste ha backen i för att få ut nyckeln, mao värdelöst.

Jo tack, jag vet tongue Va mest intresserad av att veta hur den fungerade!

torpis Forummoderator
3 juli 2009 · 10 576 Inlägg

macke_rova skrev:
en bensin motor har väl inte varma avgaser, kolla dieselrna, dem är ju hetare i avgaserna

bensinmotorer går upp mot 1000grader, en diesel betydligt lägre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
3 juli 2009 · 10 576 Inlägg

OphanWitehall skrev:

Munkis skrev:
OphanWitehall: Så du menar alltså att alla volvo 940 får för dåligt med soppa orginal? tongue

Ta vilken orginal 940 ltt/ftt du vill och kör ut på motorvägen och gasa lite så ska du se att det glöder wink

Har du någon gång kört en ny 940? nej tror inte det... dom har ju minst 10 år på nacken och bränsle systemet är ju garanterat inte vad det va när bilen va ny... spridarna sprayar garanterat inte lika bra idag som när bilen va ny för minst 9år sedan, är säkert massa avlagringar i alla slangar och allt detta genererar i att bilen inte får lika mycket soppa idag som när den va ny en gång i tiden wink

Du är inne på fel linje. en 940 må hända får avlagringar här och där men den mäter likförbannat upp lambda i avgasröret och adapterar sig...

bilar har helt enkelt varma avgaser.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
volvoentusiasten
3 juli 2009 · 4 005 Inlägg

I lastbilsskolan fick vi lära oss att man ska köra lugnt den sista kilometern, då är det bara att stänga av.

jocket4
3 juli 2009 · 189 Inlägg

OphanWitehall skrev:

_Butcher_ skrev:

Vad äre du menar som glöder? :S Om grenröret/turbon glöder efter hård körning har du ju problem... Då får motorn för lite bränsle... Bränslet i sig har en kylande effekt...

Nu är du lite fel ute, ok att det stämmer till viss del men en negativ sak med turbo är just värmen som blir. har du aldrig öppnat huven på din bil efter du kört hårt? det krävs inte så speciellt hård körning för turbon/grenrör ska glöda.

Jo jag har öppnat huven många gånger efter drifting tävlingarna och aldrig vart med om detta fenomen efter att jag ställde upp soppan tongue Därimot innan. Som sagt det är ett teken på för lite soppa! tongue

Jadu då måste det vara fel på många bilar... Min gamla 93 aero från 2001, min gamla s40 t4 från 2000 och min pappas s60 t5 från 2004... Alla de tre glöder turbon på om man har pressat dem lite hårdare än vad som är lagligt... Även min 850i glöder om man pressar den..

Xuri One Man Clan
3 juli 2009 · 4 287 Inlägg

OphanWitehall skrev:

Munkis skrev:
OphanWitehall: Så du menar alltså att alla volvo 940 får för dåligt med soppa orginal? tongue

Ta vilken orginal 940 ltt/ftt du vill och kör ut på motorvägen och gasa lite så ska du se att det glöder wink

Har du någon gång kört en ny 940? nej tror inte det... dom har ju minst 10 år på nacken och bränsle systemet är ju garanterat inte vad det va när bilen va ny... spridarna sprayar garanterat inte lika bra idag som när bilen va ny för minst 9år sedan, är säkert massa avlagringar i alla slangar och allt detta genererar i att bilen inte får lika mycket soppa idag som när den va ny en gång i tiden wink

du behöver läsa på lite... om du så stoppar i ett eftermarknadssprut å mappar mot rätt lambda så den får rätt blandning så lyser grejerna rött... min 940 ltt med org spec lös rött efter fullgas 1 å 2ans växel...
en turbo blir varm punkt slut....

jag har tillochmed kört en std 740 Gl så grenröret blev rött...å då pressade jag inte allt vad som gick i 30 min om du tror de...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
4 juli 2009 · 4 287 Inlägg

Elda skrev:

Xuri skrev:

OphanWitehall skrev:

Har du någon gång kört en ny 940? nej tror inte det... dom har ju minst 10 år på nacken och bränsle systemet är ju garanterat inte vad det va när bilen va ny... spridarna sprayar garanterat inte lika bra idag som när bilen va ny för minst 9år sedan, är säkert massa avlagringar i alla slangar och allt detta genererar i att bilen inte får lika mycket soppa idag som när den va ny en gång i tiden wink

du behöver läsa på lite... om du så stoppar i ett eftermarknadssprut å mappar mot rätt lambda så den får rätt blandning så lyser grejerna rött... min 940 ltt med org spec lös rött efter fullgas 1 å 2ans växel...
en turbo blir varm punkt slut....

jag har tillochmed kört en std 740 Gl så grenröret blev rött...å då pressade jag inte allt vad som gick i 30 min om du tror de...

har kört 940 GL så det lös, pressade dock bara i 20 min smile

å ändå kom du inte upp i högre fart än 90 va ? lol

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
RonnieH Ford är min grej!
4 juli 2009 · 582 Inlägg

Som de flesta intelligenta svar här, så ska du låta bilen få ha normal tomgång en stund innan du stänger av. Så turbon hinner varva ner, eftersom oljtrycket försvinner när du stänger av.
Och de flesta moderna bilar från 1989 och uppåt har adaptiva bränsle o tändnings system = "en 10år gammal 940" ska ha samma lambdavärde idag som för 10 år sedan! för miljökravet är bestämt så.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
myran Foto/Bilnörd
4 juli 2009 · 1 541 Inlägg

Det är bättre o köra en sväng lungt precis innan man stannar då du desutom har fartvind på kylare med mera som hjälper till o kyla..

Man behöver ju inte alltid köra som ett svin innan man ska parkera bilen tongue

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
twin_cam Smålänning
4 juli 2009 · 7 877 Inlägg

Nu finns det ju inga 10 år gamla 940 längre, eftersom dom slutade tillverkas -98 tongue

Nä, men grenröret glöder på bensinbilar med tubo om man pressar dem. Den som inte tror på det har antingen aldrig pressat bilen eller så har han/hon en gravt överdimensionerad turbo.

Dock blir det rött fortare elelr långsammare beroende på mappningen.. Om den sänker tändningen mycket vid ladd så blir det rött fortare t.ex.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mr-Crd Hårdast
4 juli 2009 · 143 Inlägg

MrEricsson skrev:

Elda skrev:

_Butcher_ skrev:

Nu är du lite fel ute, ok att det stämmer till viss del men en negativ sak med turbo är just värmen som blir. har du aldrig öppnat huven på din bil efter du kört hårt? det krävs inte så speciellt hård körning för turbon/grenrör ska glöda.

har aldrig upplevt detta, då har jag enbart oljekyld turbo och legat och pressat som ett svin för att uppnå detta.

aldrig upplevt de jag heller . men har sett bilar som de gjort så på tex 740 tic osv men de har ju felkonstruerat grenrör så de glöder ju as lätt därför alla byter till 940isarna grenrör . kan dock inte svara för andra märken då jag är mest insatt i volvos just nu

på vilket sett är det felkonstruerat?  700 röret Vs 940?
Har du jämfört dem båda?


Glöder rätt bra om 940 röret också, som även det är en katatrof. Dock svårt å kalla det felkonstruerat.

Alecci
4 juli 2009 · 2 014 Inlägg

Quattro_ skrev:
Är det någon som kan förklara lite mer speciefikt om turbo timer? Tex så brukar inte nykeln gå att ta ur då bilen är igång. Sen när väl bilen stängt av sig borde väl tändningen ligga på?

Och hur installerar man sånna och vad kostar det?

Enkelt uttryckt är turbotimer än dosa som räknar ner från det att tändningen vridits av, och som lurar bilen att under den angivna tiden tro att tändningen fortfarande är på. En kabel dragen till handbromsen säkerställer att bilen inte går att köra medan turbotimern räknar ner (släpper man handbromsen stänger turbotimern av tändningen direkt).

Medan turbotimern håller bilen igång går det att dra ut nyckeln ur tändningslåset, lämna bilen samt låsa och larma den. Turbotimern stänger sedan av motorn efter angiven tid. Man får ibland rätt kul blickar när man lämnar bilen igång då man kutar in i den lokala ICA-butiken, turbotimer verkar fortfarande vara förvånansvärt okänt.

De är inte särskilt svåra att installera (jag som är totalt okunnig vad gäller mekande gjorde det själv på en timme), själva installationsprocessen beror på vilken slags bil man har och vad för turbotimer man skaffar. Kostnaden brukar väl ligga från cirka 600 kr och upp till runt 2000 kr för de dyraste skulle jag tro.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
no_fake
4 juli 2009 · 865 Inlägg

Quattro_ skrev:
Låter riktigt bra det där. Frågan är om det är värt det till en a4 1.8t chippad. b5 modellen. För det kommer hända att det slarvas med att sitta kvar 30 sek och hårt kommer det köras ibland.

dom e ju inte så dyra så värt e det ju alltid

jes
4 juli 2009 · 582 Inlägg

Evets skrev:
Står alltid ca 5-10min med min efter hårdkörning och drar inte på förens efter 10-15min så oljan får upp rätt temp.

något överkurs!!

hej
Fast-lane
4 juli 2009 · 32 Inlägg

Rätta mig om jag har fel... Men grenröret blir ju väldigt varmt på just en turbobil då turbon bygger upp ett ganska högt mottryck vilket leder till värme?

Att stå och kyla efter hård körning är att rekommendera för längre livslängd för motorn.

Phaetoon
4 juli 2009 · 8 156 Inlägg

Alecci skrev:

Quattro_ skrev:
Är det någon som kan förklara lite mer speciefikt om turbo timer? Tex så brukar inte nykeln gå att ta ur då bilen är igång. Sen när väl bilen stängt av sig borde väl tändningen ligga på?

Och hur installerar man sånna och vad kostar det?

Enkelt uttryckt är turbotimer än dosa som räknar ner från det att tändningen vridits av, och som lurar bilen att under den angivna tiden tro att tändningen fortfarande är på. En kabel dragen till handbromsen säkerställer att bilen inte går att köra medan turbotimern räknar ner (släpper man handbromsen stänger turbotimern av tändningen direkt).

Medan turbotimern håller bilen igång går det att dra ut nyckeln ur tändningslåset, lämna bilen samt låsa och larma den. Turbotimern stänger sedan av motorn efter angiven tid. Man får ibland rätt kul blickar när man lämnar bilen igång då man kutar in i den lokala ICA-butiken, turbotimer verkar fortfarande vara förvånansvärt okänt.

De är inte särskilt svåra att installera (jag som är totalt okunnig vad gäller mekande gjorde det själv på en timme), själva installationsprocessen beror på vilken slags bil man har och vad för turbotimer man skaffar. Kostnaden brukar väl ligga från cirka 600 kr och upp till runt 2000 kr för de dyraste skulle jag tro.

Men hur kringår man då Saabägarnas problem?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Alecci
4 juli 2009 · 2 014 Inlägg

Phaetoon skrev:

Alecci skrev:

Quattro_ skrev:
Är det någon som kan förklara lite mer speciefikt om turbo timer? Tex så brukar inte nykeln gå att ta ur då bilen är igång. Sen när väl bilen stängt av sig borde väl tändningen ligga på?

Och hur installerar man sånna och vad kostar det?

Enkelt uttryckt är turbotimer än dosa som räknar ner från det att tändningen vridits av, och som lurar bilen att under den angivna tiden tro att tändningen fortfarande är på. En kabel dragen till handbromsen säkerställer att bilen inte går att köra medan turbotimern räknar ner (släpper man handbromsen stänger turbotimern av tändningen direkt).

Medan turbotimern håller bilen igång går det att dra ut nyckeln ur tändningslåset, lämna bilen samt låsa och larma den. Turbotimern stänger sedan av motorn efter angiven tid. Man får ibland rätt kul blickar när man lämnar bilen igång då man kutar in i den lokala ICA-butiken, turbotimer verkar fortfarande vara förvånansvärt okänt.

De är inte särskilt svåra att installera (jag som är totalt okunnig vad gäller mekande gjorde det själv på en timme), själva installationsprocessen beror på vilken slags bil man har och vad för turbotimer man skaffar. Kostnaden brukar väl ligga från cirka 600 kr och upp till runt 2000 kr för de dyraste skulle jag tro.

Men hur kringår man då Saabägarnas problem?

Enkelt, man lägger ner projektet med att vara Saab-ägare så slipper man både det och massa andra problem, ett helt nytt livs portar kommer att öppnas!

Skämt åsido. tongue

Har inte en aning, borde väl gå att modifiera så att man inte behöver lägga i backen? Annars har jag ingen susning, säger ju sig självt att det blir svårt att ha motorn igång med både växel och handbroms i men ingen förare.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Lalle87
4 juli 2009 · 262 Inlägg

Alecci skrev:

Phaetoon skrev:

Alecci skrev:

Enkelt uttryckt är turbotimer än dosa som räknar ner från det att tändningen vridits av, och som lurar bilen att under den angivna tiden tro att tändningen fortfarande är på. En kabel dragen till handbromsen säkerställer att bilen inte går att köra medan turbotimern räknar ner (släpper man handbromsen stänger turbotimern av tändningen direkt).

Medan turbotimern håller bilen igång går det att dra ut nyckeln ur tändningslåset, lämna bilen samt låsa och larma den. Turbotimern stänger sedan av motorn efter angiven tid. Man får ibland rätt kul blickar när man lämnar bilen igång då man kutar in i den lokala ICA-butiken, turbotimer verkar fortfarande vara förvånansvärt okänt.

De är inte särskilt svåra att installera (jag som är totalt okunnig vad gäller mekande gjorde det själv på en timme), själva installationsprocessen beror på vilken slags bil man har och vad för turbotimer man skaffar. Kostnaden brukar väl ligga från cirka 600 kr och upp till runt 2000 kr för de dyraste skulle jag tro.

Men hur kringår man då Saabägarnas problem?

Enkelt, man lägger ner projektet med att vara Saab-ägare så slipper man både det och massa andra problem, ett helt nytt livs portar kommer att öppnas!

Skämt åsido. tongue

Har inte en aning, borde väl gå att modifiera så att man inte behöver lägga i backen? Annars har jag ingen susning, säger ju sig självt att det blir svårt att ha motorn igång med både växel och handbroms i men ingen förare.

Det är ju bara att hämta bilen x antal meter längre bort än du parkerade wink

Alecci
4 juli 2009 · 2 014 Inlägg

Lalle87 skrev:

Alecci skrev:

Phaetoon skrev:

Men hur kringår man då Saabägarnas problem?

Enkelt, man lägger ner projektet med att vara Saab-ägare så slipper man både det och massa andra problem, ett helt nytt livs portar kommer att öppnas!

Skämt åsido. tongue

Har inte en aning, borde väl gå att modifiera så att man inte behöver lägga i backen? Annars har jag ingen susning, säger ju sig självt att det blir svårt att ha motorn igång med både växel och handbroms i men ingen förare.

Det är ju bara att hämta bilen x antal meter längre bort än du parkerade wink

Förvisso, men det kan ju bli ett gäng meter beroende på tiden man ställer in och förflyttningen kan kanske orsaka visst besvär och förtret beroende på var någonstans parkeringen påbörjas. wink

Dessutom, tiden som går åt att gå ifatt bilen och sedan förklara för alla runt omkring varför man låter bilen backa iväg på egen hand är nog längre än om du suttit och väntat på att turbon ska kylas av.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Moparboy440
4 juli 2009 · 4 682 Inlägg

skaffa dig en turbo timer om du e oroad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang