Byta av automat till manuell på volvo s70

Svaan
21 juli 2009 · 29 Inlägg

Går det att byta till manuell låda på en s70?
Vad är det mer än lådan och pedalställ som behöver bytas?

Losgard
21 juli 2009 · 1 688 Inlägg

Lamell, tryckplatta, urtrampningslager, montera ett annat svänghjul, huvudkopplingscylinder, slavcylinder,  nytt spakställ för manuell är väl några av sakerna i alla fall.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
D_Carlsson Bonntrimmare
21 juli 2009 · 620 Inlägg

en ny bil som är reggad med manuell från början för du kan inte regga om en bil som är helbilsgodkänd

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
camaro67 Meister
21 juli 2009 · 6 763 Inlägg

Kan tänka mig att en så ny bil kan få fnatt om du tar bort lådan och sen inte känner av att den inte finns där längre.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Losgard
21 juli 2009 · 1 688 Inlägg

"en sån ny", bara 10 år gammal? tongue

Hur som så körde ja genom min saab i besiktningen med en helt annan låda än vad som stod i regbeviset, en tätstegad 6växlad låda med sinter och diffbroms. Dom sade inget, dom undrade bara varför kopplingen hackade lite. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
volvoentusiasten
21 juli 2009 · 4 005 Inlägg

Losgard skrev:
"en sån ny", bara 10 år gammal? tongue

Hur som så körde ja genom min saab i besiktningen med en helt annan låda än vad som stod i regbeviset, en tätstegad 6växlad låda med sinter och diffbroms. Dom sade inget, dom undrade bara varför kopplingen hackade lite. smile

Bara för att en besiktningsman inte upptäckte felet så betyder det inte att den är laglig att framföra på väg!

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 juli 2009 · 4 737 Inlägg

D_Carlsson skrev:
en ny bil som är reggad med manuell från början för du kan inte regga om en bil som är helbilsgodkänd

Oh jo. Visst går det.

Krävs dock avgasintyg eftersom bilen är över 1993års modell.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
camaro67 Meister
21 juli 2009 · 6 763 Inlägg

Losgard skrev:
"en sån ny", bara 10 år gammal? tongue

Hur som så körde ja genom min saab i besiktningen med en helt annan låda än vad som stod i regbeviset, en tätstegad 6växlad låda med sinter och diffbroms. Dom sade inget, dom undrade bara varför kopplingen hackade lite. smile

Med så pass ny menar jag att de finns en hel del elektronik som styr och ställer som kan säga ifrån

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Losgard
21 juli 2009 · 1 688 Inlägg

linuslinje skrev:

Losgard skrev:
"en sån ny", bara 10 år gammal? tongue

Hur som så körde ja genom min saab i besiktningen med en helt annan låda än vad som stod i regbeviset, en tätstegad 6växlad låda med sinter och diffbroms. Dom sade inget, dom undrade bara varför kopplingen hackade lite. smile

Bara för att en besiktningsman inte upptäckte felet så betyder det inte att den är laglig att framföra på väg!

Min poäng är att det GÅR att komma genom. Lagligt eller ej, det får någon annan ta ställning till. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
jocket4
22 juli 2009 · 189 Inlägg

Du kan visst regga den med manuell dock behövs ett intyg från volvo, finns folk som gjort det med 850is...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 99&p=2

där har du en tråd där en förklarar lite hur han reggade sin 850 från automat till manuell...

Losgard
22 juli 2009 · 1 688 Inlägg

jocket4 skrev:
Du kan visst regga den med manuell dock behövs ett intyg från volvo, finns folk som gjort det med 850is...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 99&p=2

där har du en tråd där en förklarar lite hur han reggade sin 850 från automat till manuell...

Finns väl inga 850 som e helbilsgodkända då bilar blev helbilsgodkända först 1998 i Sverige väl?
Och det var väl runt där S70 kom? Har han en 97 så kan han väl vara lycklig då. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
D_Carlsson Bonntrimmare
22 juli 2009 · 620 Inlägg

ja det är nog bäst att ringa volvo innan och få ett utlåtande

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Christian S
23 juli 2009 · 4 816 Inlägg

jag byggde om och reggade om V70:n jag hade innan till manuell.

här är en av alla trådar om vad man behöver och hur man gör för att bygga om den till manuell http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73433

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang