Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

FireTraXX DFFL
24 juli 2009 · 9 020 Inlägg

Sexyicecube skrev:

FireTraXX skrev:

Sexyicecube skrev:

Dom har bättre bromsar än vad man tror! wink

Vad hjälper det när bilen väger 2.5 ton?
Jippie, de kan stanna på samma sträcka som en lastbil!

Camaron väger in på 1520 med 2 pers + last. Den bromsar lika bra som min moderna vardagsbil utan abs.

Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
M103
24 juli 2009 · 1 570 Inlägg

Varför ligger alla dessa gamla (men snygga) slagskepp och masar i 70km/h på motorvägen? Av ekonomiska skäl eller?

torpis Forummoderator
24 juli 2009 · 10 572 Inlägg

FireTraXX skrev:
Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

No shit sherlock.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
FireTraXX DFFL
24 juli 2009 · 9 020 Inlägg

torpis skrev:

FireTraXX skrev:
Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

No shit sherlock.

Dig deeper Watson.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
t5-r micke
24 juli 2009 · 301 Inlägg

henrikh skrev:
Varför ligger alla dessa gamla (men snygga) slagskepp och masar i 70km/h på motorvägen? Av ekonomiska skäl eller?

troligtvis. om man inte uppgraderar med modernare låda mm så är det inte så billigt att åka gammelbil.
men med en modern låda så brukar dom flesta luffa runt i 90-100.
å då varvar motorn strax över tomgång.. då blir det billigt att åka smile

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Niklas1987 NO
24 juli 2009 · 2 182 Inlägg

Ett gamalt test av en Hurst Oldsmobile från -68

Acceleration +bromstest
http://www.youtube.com/watch?v=IUt6Yf11 … annel_page

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
blacken
24 juli 2009 ·

FireTraXX skrev:

Sexyicecube skrev:

FireTraXX skrev:
Vad hjälper det när bilen väger 2.5 ton?
Jippie, de kan stanna på samma sträcka som en lastbil!

Camaron väger in på 1520 med 2 pers + last. Den bromsar lika bra som min moderna vardagsbil utan abs.

Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

Prova mot en AC 427 Cobra, eller en Barracuda 440 magnum sixpack, eller en Mustang 429 Mach I, eller en Dodge Charger, eller en Dodge Super bee..
Visserligen gamla härkar, men det är nog inte många moderna skrindor som tar dom..

Senast redigerat av blacken (24 juli 2009)

Rinnegan Malleus Malificarum
24 juli 2009 · 2 401 Inlägg

Mja, min El Camino toppade 280km/h, och låg på runt 1600RPM i 110km/h. Visst så var det en 383'a med runt 390hk och en TH700 låda kopplad till en bakaxel med 3.23 utväxling så nåra höga varv blev det inte.

Men det är lite underhållande att alla underskattar jänkare, då min El Camino hade både bättre väghållning samt bättre bromsar än min nuvarande BMW 525i.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Noxxer
24 juli 2009 · 1 482 Inlägg

henrikh skrev:
Varför ligger alla dessa gamla (men snygga) slagskepp och masar i 70km/h på motorvägen? Av ekonomiska skäl eller?

Som skrivet. dom drar nå förbannat mycket soppa. Sen utväxlingen. Brukar vara 3 växlade dom flesta.

Farsans mustang -72 bromsar bättre än min BMW 540 IA -94.. Han har trummor bak, skivor fram.
Mustangen väger mindre också..

Men då han är van vid dessa bilar men inte jag så brukar jag blunda och be till gud när han kommer in i en kurva i 50 km/h... känns verkligen inte kul tongue

BLT Service
Theracords Music Label
Rinnegan Malleus Malificarum
24 juli 2009 · 2 401 Inlägg

Noxxer skrev:
Som skrivet. dom drar nå förbannat mycket soppa. Sen utväxlingen. Brukar vara 3 växlade dom flesta.

Farsans mustang -72 bromsar bättre än min BMW 540 IA -94.. Han har trummor bak, skivor fram.
Mustangen väger mindre också..

Men då han är van vid dessa bilar men inte jag så brukar jag blunda och be till gud när han kommer in i en kurva i 50 km/h... känns verkligen inte kul tongue

Låter ju helt normalt, då min El Camino drog 1.3 - 1.4 liter i stadstrafik. Samt så brukade jag rasta BMW's i rondellerna.

Alla jänkare är inte likadana you know, det finns en del riktiga prestanda monster där ute.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
blacken
24 juli 2009 ·

Siarnaq skrev:
Mja, min El Camino toppade 280km/h, och låg på runt 1600RPM i 110km/h. Visst så var det en 383'a med runt 390hk och en TH700 låda kopplad till en bakaxel med 3.23 utväxling så nåra höga varv blev det inte.

Men det är lite underhållande att alla underskattar jänkare, då min El Camino hade både bättre väghållning samt bättre bromsar än min nuvarande BMW 525i.

Jag hade en Nova Concourse som jag hade samma "dilemma" med. big_smile. Fy fasen vad kul man hade med japssnurrorna, Man släppte dom en bit på motorvägen när dom kom och kaxade, sedan så passerade man dom på ungefär en halvmeters håll med öppet spjäll, dom snurrade en kvart efter man passerade dom.. smile.

Rinnegan Malleus Malificarum
24 juli 2009 · 2 401 Inlägg

blacken skrev:
Jag hade en Nova Concourse som jag hade samma "dilemma" med. big_smile. Fy fasen vad kul man hade med japssnurrorna, Man släppte dom en bit på motorvägen när dom kom och kaxade, sedan så passerade man dom på ungefär en halvmeters håll med öppet spjäll, dom snurrade en kvart efter man passerade dom.. smile.

Haha, det är obetalbart, deras reaktion när man passerar. smile

Själv så hängde man på en 911 Turbo påväg upp från Göteborg. Låg på 280km/h och han kom inte ifrån mig. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
beta
24 juli 2009 · 804 Inlägg

roadwarriorracing skrev:

KingWS6 skrev:

lillproppen skrev:
Undrar hur långsamt man får stopp med en sån bil, 150-0 på ???? meter

Kör man röd leksaksbil bör man nog inte tvärnita framför en gjutjärnsjänkare i alla fall ... wink

hahaha nä det ska gudarna veta, leksaksbilarna får passa sig när vi med plåt i bilen är ute på gatorna..

Är ju tvärt om, ni får passa er då man i 99% av fallen bli av med körkortet om man kört in i röven på någon. wink

blacken
24 juli 2009 ·

roadwarriorracing skrev:

KingWS6 skrev:

lillproppen skrev:
Undrar hur långsamt man får stopp med en sån bil, 150-0 på ???? meter

Kör man röd leksaksbil bör man nog inte tvärnita framför en gjutjärnsjänkare i alla fall ... wink

hahaha nä det ska gudarna veta, leksaksbilarna får passa sig när vi med plåt i bilen är ute på gatorna..

Japp. Det brukade vara fullt av dom i luftfiltret när man servade bilen på hösten..lol

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 juli 2009 · 10 427 Inlägg

Mortalis skrev:
Bra bromsar verkar de inte ha..prestanda rakt fram är det de kan tongue

Tror det är trumbromsar som är skurken wink

Moparboy440
24 juli 2009 · 4 682 Inlägg

FireTraXX skrev:
Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

http://i28.tinypic.com/1222ree.jpg
tack till FireTraXX för dagens skratt lol !!

jkpgforlife
24 juli 2009 · 40 Inlägg

KingWS6 skrev:

lillproppen skrev:
Undrar hur långsamt man får stopp med en sån bil, 150-0 på ???? meter

Kör man röd leksaksbil bör man nog inte tvärnita framför en gjutjärnsjänkare i alla fall ... wink

Blir mest plast som ligger på vägen kvar då.. Lät lite nedvärderande ifrån ferrarikillen, man kan inte ha allt.

Kanske jobbigt att känna sig konkurrerad med en 40 år gammal bil...?smile

Germax
24 juli 2009 · 12 086 Inlägg

Moparboy440 skrev:

FireTraXX skrev:
Jippie, de kan stanna på samma sträcka som en lastbil!

jänkare e mycket lättare än vad folk tror, t.e.x så väger en standard mustang gen1 ca 1170 kg.
rätt lite om gemför mot vad t.e.x premium tyskarna väger idag.

Mustang gen 1 är ju iofs typ den minsta jänkare som byggts tongue

Att vissa har en jävla massa hk är väl inget nytt. Men väghållning har aldrig varit jänkarnas bästa sida.
så jag skulle inte vilja åka 200 plus med en gammal camaro, kan tänka mig att de är samma känsla som att åka min Sierra tongue

Trots min tysk och min japanare så tycker jag om amerikanska bilar! Men jag tror inte de presterar så bra på bana tex. Även fast de har 800 Nm tongue

Rinnegan Malleus Malificarum
24 juli 2009 · 2 401 Inlägg

JapMax skrev:
Att vissa har en jävla massa hk är väl inget nytt. Men väghållning har aldrig varit jänkarnas bästa sida.
så jag skulle inte vilja åka 200 plus med en gammal camaro, kan tänka mig att de är samma känsla som att åka min Sierra tongue

Trots min tysk och min japanare så tycker jag om amerikanska bilar! Men jag tror inte de presterar så bra på bana tex. Även fast de har 800 Nm tongue

Om du har en Buick GN t.ex, från 86 - 87 och slänger på grövre krängningshämmare och nya dämpare så ligger den nära 1g på skidpadden, vilket är i klass med nya Corvette C6 och dylikt, så dom kan. wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Emilius Avstängd
24 juli 2009 · 1 714 Inlägg

FireTraXX skrev:

Sexyicecube skrev:

FireTraXX skrev:

Vad hjälper det när bilen väger 2.5 ton?
Jippie, de kan stanna på samma sträcka som en lastbil!

Camaron väger in på 1520 med 2 pers + last. Den bromsar lika bra som min moderna vardagsbil utan abs.

Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

Min dart väger då allt 1400 på pappret och 1200 med mina modifikationer,
vad väger din audi? hmm

100-0, ja troligtvis spöar en ny bil i samma vikt och nuvarande prisklass en 40 år gammal bil där,
men hur mycket är det att skryta med då..

Bromsar är lätta att byta, vi är ju på garaget bland bilentusiaster och mekentusiaster,
och såna byter grejer, original är ett svärord i min mening iallafall.
Själv har man skivor fram och stora trummor bak allt nyrustat på min gamla pärla.
Ni som har lite bättre bromsar på era moderna kolosser med 300 kilo airbags o grejer kan ju lägga pengarna på väss så ni hinner ikapp oss med gammalt "skrot" big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang