Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Rinnegan Malleus Malificarum
19 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
250 är det väl? eller är det ändrat?

i japan är de spärrade till 180!!! så värstingbilar som toyota supra, 3000gt, skyline, och nya nissan GTR har lägre toppfart än många svenssonbilar...

Lite OT men sorry...

... tillbaks till topic, det finns ju en 2 petad låda till gamla jänkare, den heter powerglide tror jag... hur funkar det igentligen? måste vara riktigt låååånga växlar? borde vara övelägset på 402m då den slipper växla så många ggr big_smile

Har ju en TH400 i GSX'en. Det räcker till och bli över när det gäller acceleration iaf. Sen så tål dom sjukligt med stryk.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Hedning Fd Bannad
20 augusti 2009 · 657 Inlägg

Xtravagant skrev:

Siarnaq skrev:

Xtravagant skrev:
Svänger man inte i trafiken?

Du fattar resonemanget, såvidare inte du tänker på att ta en rondell i 110km/h förbi Stor-Stina, ålder 55, med sina 2 barn i bilen, bara för att du kan?

absolut inget ovanligt att man kör om folk i rondeller.
Känns viktigare att kunna styra en bil än att ha 7miljoner hästkrafter..
alla vet att jänkebilar funkar på rundbanor och inte kurvbanor..
kraften finns men inget annat..

känns som jag vill höra lite om din och "alla" andras expertis om varför jänkare inte kan svänga? vem är snabbast på Nurnburging nu? Alla snackar så jävla mycket skit om att jänkare inte kan svänga, ändå kan inte kolla upp the green brick?

Men din mazda är väll kanske snabbast runt ringen? den regerar nog i nascars ovalbanor också!

Märkesbög
team-55
20 augusti 2009 · 2 Inlägg

en hemi charger orginal med 4.26hemi på 425hk fast det sägs att dom ljög om ca 150hk för att få sälja den billigare kör mellan 12 på strippen och en toyota celica 16V gör det på 24sek då förstår ni skillnade så en jänkare är oftast snabbare än en japsare (orginal)

b
cheffer
20 augusti 2009 · 1 422 Inlägg

team-55 skrev:
en hemi charger orginal med 4.26hemi på 425hk fast det sägs att dom ljög om ca 150hk för att få sälja den billigare kör mellan 12 på strippen och en toyota celica 16V gör det på 24sek då förstår ni skillnade så en jänkare är oftast snabbare än en japsare (orginal)

24sek? Backar du över mållinjen då? max 18sek säger jag iaf. Vart har du fått den siffran ifrån? Helt åt helvete är det iaf smile

En evo6 gör ju 402m på 13,5 ungefär helt original, visserligen 4wd men den ligger ju inte ens på 300 häst och det i motorn.  Hur är det sedan att jämföra en vanlig bil med racingbil (Celica 16v vs 7liters v8 muskelbil med enligt dig ca 575hk)

en mitten 12a med 575hk är inte så kaxigt gjort måste jag bara säga...

Senast redigerat av cheffer (20 augusti 2009)

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Opelmadness German cars, quality and beyond
20 augusti 2009 · 8 197 Inlägg

cheffer skrev:

team-55 skrev:
en hemi charger orginal med 4.26hemi på 425hk fast det sägs att dom ljög om ca 150hk för att få sälja den billigare kör mellan 12 på strippen och en toyota celica 16V gör det på 24sek då förstår ni skillnade så en jänkare är oftast snabbare än en japsare (orginal)

24sek? Backar du över mållinjen då? max 18sek säger jag iaf. Vart har du fått den siffran ifrån? Helt åt helvete är det iaf smile

En evo6 gör ju 402m på 13,5 ungefär helt original, visserligen 4wd men den ligger ju inte ens på 300 häst och det i motorn.  Hur är det sedan att jämföra en vanlig bil med racingbil (Celica 16v vs 7liters v8 muskelbil med enligt dig ca 575hk)

en mitten 12a med 575hk är inte så kaxigt gjort måste jag bara säga...

Det var med dåtidens däck... Hjulspinn nära 100 m. Med nutidens däck har man kört en original Dart Hemi på höga tior med rejäla hjullyft. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Knugcab
20 augusti 2009 · 5 111 Inlägg

cheffer skrev:

team-55 skrev:
en hemi charger orginal med 4.26hemi på 425hk fast det sägs att dom ljög om ca 150hk för att få sälja den billigare kör mellan 12 på strippen och en toyota celica 16V gör det på 24sek då förstår ni skillnade så en jänkare är oftast snabbare än en japsare (orginal)

24sek? Backar du över mållinjen då?

Man kan ju undra... Jag mätte min gamla Kadett -75 1200 med G-tech och med reservation för felmarginalen den har så gick den på 22 sek... En Celica måste vara snabbare än den... wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Erikssonrobin
20 augusti 2009 · 21 Inlägg

cheffer skrev:

team-55 skrev:
en hemi charger orginal med 4.26hemi på 425hk fast det sägs att dom ljög om ca 150hk för att få sälja den billigare kör mellan 12 på strippen och en toyota celica 16V gör det på 24sek då förstår ni skillnade så en jänkare är oftast snabbare än en japsare (orginal)

24sek? Backar du över mållinjen då? max 18sek säger jag iaf. Vart har du fått den siffran ifrån? Helt åt helvete är det iaf smile

En evo6 gör ju 402m på 13,5 ungefär helt original, visserligen 4wd men den ligger ju inte ens på 300 häst och det i motorn.  Hur är det sedan att jämföra en vanlig bil med racingbil (Celica 16v vs 7liters v8 muskelbil med enligt dig ca 575hk)

en mitten 12a med 575hk är inte så kaxigt gjort måste jag bara säga...

du får ju tänka också att det är uttaget väldigt lite kräm ur en jänk orginal, du kan få en v8 upp till 8000hk om du vill, en jänk med 600hk är driftsäker till skillnad från thailändsk plast med 600 hk.

Senast redigerat av Erikssonrobin (20 augusti 2009)

Aerodynamik ...
20 augusti 2009 · 7 120 Inlägg

Erikssonrobin skrev:
du får ju tänka också att det är uttaget väldigt lite kräm ur en jänk orginal, du kan få en v8 upp till 8000hk om du vill, en jänk med 600hk är driftsäker till skillnad från thailändsk plast med 600 hk.

Har aldrig hört talas om thailändska bilar, men kan du få en plastmotor att hålla ett tag för 600hk är du rätt duktig! wink

Senast redigerat av Aerodynamik (20 augusti 2009)

Erikssonrobin
20 augusti 2009 · 21 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Erikssonrobin skrev:
du får ju tänka också att det är uttaget väldigt lite kräm ur en jänk orginal, du kan få en v8 upp till 8000hk om du vill, en jänk med 600hk är driftsäker till skillnad från thailändsk plast med 600 hk.

Har aldrig hört talas om thailändska bilar, men kan du få en plastmotor att hålla ett tag för 600hk är du rätt duktig! wink

bra du förstår vad jag menar!

men nu tycker jag tråden har spårat ut helt och hållet, han ville veta hur snabba gamla amerikanska bilar är och han ville inte veta hur dom tar kurvor eller att folk på detta forum har kört ifrån en med deras plastraketer wink



så nu svara jag på din fråga.

Dom e snabba smile

Sharky
20 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Jaha..
Samma litereffekt som BMW åkte kvalificeringarna i F1 1986 med alltså. I rak fyra.

Sådan här siffror säger inget om normala motorer. Eller menar du att man på halvt godtycklig jänke med V8 kan öppna huvet och peka och säga : "titta här - den kan jag åka 8000Hkr med".

Visa med en jänk med en 2.5 L rak sexa som är lika hållbar med 600Hkr som en Supra 6:a med 600Hkr.

Kan man lattja med slagvolym så är det ju enkelt. Jänkemotorer är byggda för att kunna servas på vischan av vem som helst och hålla för long-haul tvärs över kontinenten. Många moderna bilar/motorer är byggda för att hålla i typ sju år och 12.000 mil.

Gamla jänkemotorer är en helt annan designfilosofi än moderna bilmotorer från tex Tyskland eller Japan. Och med 70 års skillnad. Så enkelt är det.

/Göran



Erikssonrobin skrev:
du får ju tänka också att det är uttaget väldigt lite kräm ur en jänk orginal, du kan få en v8 upp till 8000hk om du vill,en jänk med 600hk är driftsäker till skillnad från thailändsk plast med 600 hk..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
cheffer
20 augusti 2009 · 1 422 Inlägg

Erikssonrobin skrev:

cheffer skrev:

team-55 skrev:
en hemi charger orginal med 4.26hemi på 425hk fast det sägs att dom ljög om ca 150hk för att få sälja den billigare kör mellan 12 på strippen och en toyota celica 16V gör det på 24sek då förstår ni skillnade så en jänkare är oftast snabbare än en japsare (orginal)

24sek? Backar du över mållinjen då? max 18sek säger jag iaf. Vart har du fått den siffran ifrån? Helt åt helvete är det iaf smile

En evo6 gör ju 402m på 13,5 ungefär helt original, visserligen 4wd men den ligger ju inte ens på 300 häst och det i motorn.  Hur är det sedan att jämföra en vanlig bil med racingbil (Celica 16v vs 7liters v8 muskelbil med enligt dig ca 575hk)

en mitten 12a med 575hk är inte så kaxigt gjort måste jag bara säga...

du får ju tänka också att det är uttaget väldigt lite kräm ur en jänk orginal, du kan få en v8 upp till 8000hk om du vill, en jänk med 600hk är driftsäker till skillnad från thailändsk plast med 600 hk.

Aa, för jänkarna med 8000häst är ju driftsäkra? Plockas isär efter varje 201/402 meters körning... Kolla bara hur många bmw turbos med ~600häst som kör där ute, och håller bra för det dessutom. Finns ett antal s40 (1,9liter!) Med 450++hk som håller för körning, för att inte tala om alla supror på 5-900häst som körs ofta. Även om det är "lite" effekt i amerikanarna original så handlar ju tråden om hur snabba de är original och inte hur snabba de är topptrimmade, kompressormatade och nitrodrivna topfuel bilar.

Om du ska kontra hållbarhet/effekt/cylindervolym så är du ju helt ute och cyklar iaf, där ligger euro/japs lååångt före. Finns ju ett par bmw 6or som bromsat 4siffrigt bara här i landet och åk iväg till japan och kolla där på deras sjuka motorer, där kör de hårt med bilarna på gatan VÄLDIGT OFTA och pressar ut sjuka siffror.

Irmscher Vectra skrev:
Det var med dåtidens däck... Hjulspinn nära 100 m. Med nutidens däck har man kört en original Dart Hemi på höga tior med rejäla hjullyft. smile

Visa en helt original dart som gör höga tior med hjullyft på gatdäck och oklistrad asfalt, tror knappt på en original dart gör höga 10or med dragracing slicks. Va ju faktiskt och kollade dragracing i helgen, såg ingen original jänk som körde sånna tider iaf. Original ska vara helt original under huven, avgassystem som iaf är liknande original, inte tagit bort hela inredningen och lättat till max och har bara en 15l fuelcell i bakluckan, det ser inte jag som original.

När ni jämför mot japanskt/europeiskt så ska ni helt plötsligt sätta feta slicks på era kära jänkare medans vi ska ta tider på lågprofilsdäck på oklistrad asfalt, hur tänker ni?

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Rinnegan Malleus Malificarum
20 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

cheffer skrev:
Aa, för jänkarna med 8000häst är ju driftsäkra? Plockas isär efter varje 201/402 meters körning... Kolla bara hur många bmw turbos med ~600häst som kör där ute, och håller bra för det dessutom. Finns ett antal s40 (1,9liter!) Med 450++hk som håller för körning, för att inte tala om alla supror på 5-900häst som körs ofta. Även om det är "lite" effekt i amerikanarna original så handlar ju tråden om hur snabba de är original och inte hur snabba de är topptrimmade, kompressormatade och nitrodrivna topfuel bilar.

Om du ska kontra hållbarhet/effekt/cylindervolym så är du ju helt ute och cyklar iaf, där ligger euro/japs lååångt före. Finns ju ett par bmw 6or som bromsat 4siffrigt bara här i landet och åk iväg till japan och kolla där på deras sjuka motorer, där kör de hårt med bilarna på gatan VÄLDIGT OFTA och pressar ut sjuka siffror.
Visa en helt original dart som gör höga tior med hjullyft på gatdäck och oklistrad asfalt, tror knappt på en original dart gör höga 10or med dragracing slicks. Va ju faktiskt och kollade dragracing i helgen, såg ingen original jänk som körde sånna tider iaf. Original ska vara helt original under huven, avgassystem som iaf är liknande original, inte tagit bort hela inredningen och lättat till max och har bara en 15l fuelcell i bakluckan, det ser inte jag som original.

När ni jämför mot japanskt/europeiskt så ska ni helt plötsligt sätta feta slicks på era kära jänkare medans vi ska ta tider på lågprofilsdäck på oklistrad asfalt, hur tänker ni?

Det finns en kille som kör en Buick GN, det vill säga 3.8 liter, med 2400 häst på gatan, och plockar upp sina barnbarn från dagis med den, har även kört över 400km/h på Bonneville Saltöken. Vad var din poäng med liter vs hp ration?

Och om det är något som säger produktionsfel så är det Supra. Vad har en 600hästars, 800 hästars, och 1000hästars Supra med slicks gemensamt?
9 sekunders repor..



Jag har inget emot någon bil, men sluta slänga ut skitsnack utan att ni vet vad ni pratar om. Ta en 1965 Plymouth Belvedere med 426 Hemin och sätt slicks på den, så kör den 10'or, orginal. Säg en japsare som gör det orginal?

Senast redigerat av Siarnaq (20 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
kolvas
20 augusti 2009 · 4 001 Inlägg

Det finns en kille som kör en Buick GN, det vill säga 3.8 liter, med 2400 häst på gatan, och plockar upp sina barnbarn från dagis

Tror du på tomten också?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Rinnegan Malleus Malificarum
20 augusti 2009 · 2 401 Inlägg

kolvas skrev:
Tror du på tomten också?

Nejdå, men det finns med i en Car Craft tidning. Det var för 5 år sen eller dylikt, han kör med en quickchange bakaxel och kör Super Sprint, Dragracing, Top Speed runs och hämtar upp barnbarnen med samma bil, ägaren är 64 år gammal.

Now, if you'd stop being so counter-productive to your own intelligence, I might actually count that as an insult. Albeit a poor one.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Opelmadness German cars, quality and beyond
20 augusti 2009 · 8 197 Inlägg

cheffer skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Det var med dåtidens däck... Hjulspinn nära 100 m. Med nutidens däck har man kört en original Dart Hemi på höga tior med rejäla hjullyft. smile

Visa en helt original dart som gör höga tior med hjullyft på gatdäck och oklistrad asfalt, tror knappt på en original dart gör höga 10or med dragracing slicks. Va ju faktiskt och kollade dragracing i helgen, såg ingen original jänk som körde sånna tider iaf. Original ska vara helt original under huven, avgassystem som iaf är liknande original, inte tagit bort hela inredningen och lättat till max och har bara en 15l fuelcell i bakluckan, det ser inte jag som original.

När ni jämför mot japanskt/europeiskt så ska ni helt plötsligt sätta feta slicks på era kära jänkare medans vi ska ta tider på lågprofilsdäck på oklistrad asfalt, hur tänker ni?

En fabriksbyggd 1968 Super Stock Hemi Dart har syradoppad kaross, allt som kan är lättat och huven och framskärmarna är i glasfiber. All onödig utrustning är bortplockad, alla rutor utom vindrutan är tunnare.
Motoreffekten uppgavs från fabrik till 425 hk, men var bromsad till drygt 500.



Så hjullyft är inte alls omöjligt med en sån. Kanske inte på oklistrad asfalt som du säger, men på strippen där den är byggd för att användas lyfter den. Forska lite, det är sant.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
red442
20 augusti 2009 · 63 Inlägg

För de som fortfarande är intresserade av frågan "Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?"
Rekomenderar jag att läsa här det är väl det närmaste verkligheten mana kan komma...


http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_car

Hedning Fd Bannad
20 augusti 2009 · 657 Inlägg

cheffer skrev:

Erikssonrobin skrev:

cheffer skrev:

24sek? Backar du över mållinjen då? max 18sek säger jag iaf. Vart har du fått den siffran ifrån? Helt åt helvete är det iaf smile

En evo6 gör ju 402m på 13,5 ungefär helt original, visserligen 4wd men den ligger ju inte ens på 300 häst och det i motorn.  Hur är det sedan att jämföra en vanlig bil med racingbil (Celica 16v vs 7liters v8 muskelbil med enligt dig ca 575hk)

en mitten 12a med 575hk är inte så kaxigt gjort måste jag bara säga...

du får ju tänka också att det är uttaget väldigt lite kräm ur en jänk orginal, du kan få en v8 upp till 8000hk om du vill, en jänk med 600hk är driftsäker till skillnad från thailändsk plast med 600 hk.

Aa, för jänkarna med 8000häst är ju driftsäkra? Plockas isär efter varje 201/402 meters körning... Kolla bara hur många bmw turbos med ~600häst som kör där ute, och håller bra för det dessutom. Finns ett antal s40 (1,9liter!) Med 450++hk som håller för körning, för att inte tala om alla supror på 5-900häst som körs ofta. Även om det är "lite" effekt i amerikanarna original så handlar ju tråden om hur snabba de är original och inte hur snabba de är topptrimmade, kompressormatade och nitrodrivna topfuel bilar.

Om du ska kontra hållbarhet/effekt/cylindervolym så är du ju helt ute och cyklar iaf, där ligger euro/japs lååångt före. Finns ju ett par bmw 6or som bromsat 4siffrigt bara här i landet och åk iväg till japan och kolla där på deras sjuka motorer, där kör de hårt med bilarna på gatan VÄLDIGT OFTA och pressar ut sjuka siffror.

Irmscher Vectra skrev:
Det var med dåtidens däck... Hjulspinn nära 100 m. Med nutidens däck har man kört en original Dart Hemi på höga tior med rejäla hjullyft. smile

Visa en helt original dart som gör höga tior med hjullyft på gatdäck och oklistrad asfalt, tror knappt på en original dart gör höga 10or med dragracing slicks. Va ju faktiskt och kollade dragracing i helgen, såg ingen original jänk som körde sånna tider iaf. Original ska vara helt original under huven, avgassystem som iaf är liknande original, inte tagit bort hela inredningen och lättat till max och har bara en 15l fuelcell i bakluckan, det ser inte jag som original.

När ni jämför mot japanskt/europeiskt så ska ni helt plötsligt sätta feta slicks på era kära jänkare medans vi ska ta tider på lågprofilsdäck på oklistrad asfalt, hur tänker ni?

kan ju tillägga att Hemi Darten nu har en egen klass i Staterna, SS/AH, för att den dominerade dom andra klasserna, Ja! en Hemi Dart är ruggigt snabb, men att jämnföra den med en vanlig gatubil är orättvist, då Dartn är speciellt utformad för Strip-tjänstgöring (även om Mamma Mopar troligen ville att dom skulle hamna på gatan:) )

dessutom så är den byggd lättad från fabrik, så då är den original!

Slicks? nä men kanske slippe undan polyglas däcken som kördes under den tiden!

och nej, några 575 hästar satt aldrig i någon gathemi, 460 har det däremot hittats bänkpapper på från fabriken(Allpar.com)

Märkesbög
lodiseN
20 augusti 2009 · 806 Inlägg

Hedning skrev:

Xtravagant skrev:

Siarnaq skrev:

Du fattar resonemanget, såvidare inte du tänker på att ta en rondell i 110km/h förbi Stor-Stina, ålder 55, med sina 2 barn i bilen, bara för att du kan?

absolut inget ovanligt att man kör om folk i rondeller.
Känns viktigare att kunna styra en bil än att ha 7miljoner hästkrafter..
alla vet att jänkebilar funkar på rundbanor och inte kurvbanor..
kraften finns men inget annat..

känns som jag vill höra lite om din och "alla" andras expertis om varför jänkare inte kan svänga? vem är snabbast på Nurnburging nu? Alla snackar så jävla mycket skit om att jänkare inte kan svänga, ändå kan inte kolla upp the green brick?

Men din mazda är väll kanske snabbast runt ringen? den regerar nog i nascars ovalbanor också!

STAVFEL! det stavas Nürburgring;) men håller med dig folk tror fortförande att jänkarna inte kan bygga bilar som svänger, när dom faktiskt har gjort dom bästa för en bra peng

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
lodiseN
20 augusti 2009 · 806 Inlägg

alseryd skrev:
Inte är det väl bara Hemi och japsare man ska snacka om i den här tråden.
Finns faktikskt andra jänkare med andra motorer direkt från fabrik som faktiskt kan prestera en hel del.
Det verkar som alla har glömt det. Sorgligt.
Mvh Eva.

Finns väl en hel del spec från sent 60 tal? camaro rs/ss är snygga grr

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
red442
20 augusti 2009 · 63 Inlägg

lodiseN skrev:
alseryd skrev:
Inte är det väl bara Hemi och japsare man ska snacka om i den här tråden.
Finns faktikskt andra jänkare med andra motorer direkt från fabrik som faktiskt kan prestera en hel del.
Det verkar som alla har glömt det. Sorgligt.
Mvh Eva.

Finns väl en hel del spec från sent 60 tal? camaro rs/ss är snygga grr

Finns fler än man tror. Finns muskel bilar som folk inte fattar att det är muskel bilar.
Har en hel bok om bara muskel bilar och till och med jag visste inte om somliga.
Tycker det skulle vara kul om man kunde ta upp lite udda bilar som folk inte förstår att det är muskelbilar.
0-100 och två ton på 7 sekunder är inte att fnysa åt.
Med sådana vridmomet så ska man vara lycklig. Jag är det med min muskel bil.
Sedan gäller inte tråden hästar. Utan vrid moment så händer det inte mycket än om man har 700 hästar.
Så ska vi snacka vridmoment så är vi på rätt väg.
Det här är bara min egen åsikt.
Mvh Eva.

red442 skrev:
För de som fortfarande är intresserade av frågan "Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?"
Rekomenderar jag att läsa här det är väl det närmaste verkligheten mana kan komma...


http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_car

Läser ni bara vad ni själva skriver....

Kolla länken jag skickade...

I I I I I I I I
VVVVVVVVV

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_car

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang