Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

beta
25 juli 2009 · 804 Inlägg

Emilius skrev:

beta skrev:

alseryd skrev:
Enligt test i usa under kontrolerade former så gör Rivieran 0-100 på 7 sekunder.
Sedan att jag testade den och inte fick samma tid kan ju bero på underlag,däck och chafför.
Man måste ju faktiskt räkna in sånt också.
Eva.

Nej det måste man inte för du skrev att din Riviera gjorde det på 7sek.
Nåja, denna tråden var kul för jag fick veta att mina 156 japanhästar drar jämt mot 365 jänkehästar 0-100 smile

Jänkehästar är på pappret original oftast utskrivna som crank hp utan accessoarer,
inte heller någon fläkt ens tror jag det är? så man får räkna av uppemot 100hk ibland.
Och riviera är inte kända för att väga som en mr2 eller ha lika bra växellåda..

Nej, rivieran väger 70% mer än min, men har ca 133% fler hästar och typ 400% mer vrid än min så effektökningen borde göra den en del snabbare. Mr2 har 0,12hk/kg mot 0,18hk/kg i rivieran.
Grymt pinsamt sätt att räkna effekt på då. Hade jag haft jänkebil hade jag aldrig velat säga att där ligger si och så med effekt om en finnig 18åring med sin gti-bil hade hängt på.

Senast redigerat av beta (25 juli 2009)

Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

beta skrev:

Emilius skrev:

beta skrev:

Nej det måste man inte för du skrev att din Riviera gjorde det på 7sek.
Nåja, denna tråden var kul för jag fick veta att mina 156 japanhästar drar jämt mot 365 jänkehästar 0-100 smile

Jänkehästar är på pappret original oftast utskrivna som crank hp utan accessoarer,
inte heller någon fläkt ens tror jag det är? så man får räkna av uppemot 100hk ibland.
Och riviera är inte kända för att väga som en mr2 eller ha lika bra växellåda..

Nej, rivieran väger 70% mer än min, men har ca 133% fler hästar och typ 400% mer vrid än min så effektökningen borde göra den en del snabbare. Mr2 har 0,12hk/kg mot 0,18hk/kg i rivieran.
Grymt pinsamt sätt att räkna effekt på då. Hade jag haft jänkebil hade jag aldrig velat säga att där ligger si och så med effekt om en finnig 18åring med sin gti-bil hade hängt på.

Om man tänker sig ett race mellan en riviera o din mr2 så ser det nog ut såhär:
I starten håller vikten och däck osv rivieran från att sticka iväg lika bra,
sen kanske de spättar på ganska bra upp till 100 pga. utväxlingar i låda och axel,
men sen drar du iväg igen för rivieran varvar 3000 i 100 på högsta växeln roll
Det är ingen racebil vilket din mittmotorbil mer liknar.

henke_99 Offroad Racing
25 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Hmm kan undra vad det var min blazer hade för tid 0-100 när motorn var original... (220 hk enligt regbeviset) Vad är det för tid på en volvo 740? Snabbare var den iaf... (och då väger den 2.3 ton, 36" däck och tokfel (2.73) utväxling i axlarna för dom däcken)

Jag vet att det inte är mkt att skryta med att ha kört ifrån en gammal volvo, men det är ju som sagt måånga kilon att flytta på, en bil som dessutom inte på nåt sätt alls är konstruerad för prestanda...


Hade inte varit fel att byta ut min lilla plasträcer mot en äldre jänk med vinkelmotor och insprutning, lär ju inte bli särskilt mkt högre bränsleförbrukning, dock behöver man ingen stereo mer smile

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

henke_99 skrev:
Hmm kan undra vad det var min blazer hade för tid 0-100 när motorn var original... (220 hk enligt regbeviset) Vad är det för tid på en volvo 740? Snabbare var den iaf... (och då väger den 2.3 ton, 36" däck och tokfel (2.73) utväxling i axlarna för dom däcken)

Jag vet att det inte är mkt att skryta med att ha kört ifrån en gammal volvo, men det är ju som sagt måånga kilon att flytta på, en bil som dessutom inte på nåt sätt alls är konstruerad för prestanda...


Hade inte varit fel att byta ut min lilla plasträcer mot en äldre jänk med vinkelmotor och insprutning, lär ju inte bli särskilt mkt högre bränsleförbrukning, dock behöver man ingen stereo mer smile

Precis, jag satt och diskuterade avgassystem med en polare,
vi kom fram till att öppna headers monterade uppochner och borttagen vindruta är bäst ljudupplevelse lol

Nisse1
25 juli 2009 · 175 Inlägg

Nu hatar jag inte jänkare, gillar dom gamla glidarna som inte låter så förbannat! blir ofta väckt av ett as till bil som nog fan har raka rör hela vägen. Jänk ska mullra smile tongue  men de roliga är ju att en del jänkebilar har lika mycket effekt som en japanare trots 3-4 gånger så stor motor smile

Moparboy440
25 juli 2009 · 4 682 Inlägg

Emilius skrev:
Jänkehästar är på pappret original oftast utskrivna som crank hp utan accessoarer,
inte heller någon fläkt ens tror jag det är? så man får räkna av uppemot 100hk ibland.
Och riviera är inte kända för att väga som en mr2 eller ha lika bra växellåda..

effektsiffrorna ligger ändå oftast ganska nära saningen p.g.a. att dom e uppgivna i underkant för att hålla försäkringen nere. men så mycket som 100 hk handlar det nog inte om.

Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Emilius skrev:
Jänkehästar är på pappret original oftast utskrivna som crank hp utan accessoarer,
inte heller någon fläkt ens tror jag det är? så man får räkna av uppemot 100hk ibland.
Och riviera är inte kända för att väga som en mr2 eller ha lika bra växellåda..

effektsiffrorna ligger ändå oftast ganska nära saningen p.g.a. att dom e uppgivna i underkant för att hålla försäkringen nere. men så mycket som 100 hk handlar det nog inte om.

ja visst ligger det sanning i det.
tex. 426 Hemi med sina 425 hästar på papper och 505 i bänk eller vad det nu var,
mopar är kända för att leverera mer än dem ska, GM vete faen, tycker det verkar lite slött oftast roll

MoPar 318cui / 180hk och Chevy 350cui (större motor..) på 150-160hk eller nåt sånt liksom

Men växellåda och vikt är fortfarande inte samma sak mellan fullsizejänk och mr2,
och hur pass sliten var motorn i bilen han körde emot?

blacken
25 juli 2009 ·

beta skrev:

Emilius skrev:

beta skrev:

Nej det måste man inte för du skrev att din Riviera gjorde det på 7sek.
Nåja, denna tråden var kul för jag fick veta att mina 156 japanhästar drar jämt mot 365 jänkehästar 0-100 smile

Jänkehästar är på pappret original oftast utskrivna som crank hp utan accessoarer,
inte heller någon fläkt ens tror jag det är? så man får räkna av uppemot 100hk ibland.
Och riviera är inte kända för att väga som en mr2 eller ha lika bra växellåda..

Nej, rivieran väger 70% mer än min, men har ca 133% fler hästar och typ 400% mer vrid än min så effektökningen borde göra den en del snabbare. Mr2 har 0,12hk/kg mot 0,18hk/kg i rivieran.
Grymt pinsamt sätt att räkna effekt på då. Hade jag haft jänkebil hade jag aldrig velat säga att där ligger si och så med effekt om en finnig 18åring med sin gti-bil hade hängt på.

En jänke muskelbil har ett dilemma som din härk aldrig kommer att få eller uppleva. nämligen att får NER effekten i marken dvs din är klenare och kan inte spinna loss på samma "magnitud" som en kraftig jänk. Men om man leker med tanken att även jänken skulle ha samma grepp som din, då blev du från åkt så det skrek om det..

Losgard
25 juli 2009 · 1 688 Inlägg

blacken skrev:

FireTraXX skrev:

Sexyicecube skrev:

Camaron väger in på 1520 med 2 pers + last. Den bromsar lika bra som min moderna vardagsbil utan abs.

Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

Prova mot en AC 427 Cobra, eller en Barracuda 440 magnum sixpack, eller en Mustang 429 Mach I, eller en Dodge Charger, eller en Dodge Super bee..
Visserligen gamla härkar, men det är nog inte många moderna skrindor som tar dom..

Smart inlägg, jämför dåtidens top of the line jänk mot dagens.
Jämför mot dagens top of the line, bmw m5, merca amg och se hur länge gammelplåten hänger på. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Hellquist
25 juli 2009 · 499 Inlägg

200km/h går de ju inte så den tiden kan du glömma

Vem vill ha en jänkebil? Så tråkiga så det finns inte. Saknar allt vad väghållning heter.. Stel bakaxel, bladfjädring bläääää

Losgard
25 juli 2009 · 1 688 Inlägg

Hellquist skrev:
200km/h går de ju inte så den tiden kan du glömma

Vem vill ha en jänkebil? Så tråkiga så det finns inte. Saknar allt vad väghållning heter.. Stel bakaxel, bladfjädring bläääää

big_smilebig_smile Det ligger något i det, 9/10 jänkare man ser ute är slöa as. En ja vet hade en Peugeot 307cab 2.0i med inte jättemånga hästar alls och åkte jämsides me nått gammalt jänkeskrot som låg å pressade maxgas medans vi bara höll lite gas för att ligga jämsides.

Så är det som sagt med 9/10, men vist finns det säkert undantag. Lika många som det finns volvo 740 som går som f1-bilar. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
blacken
25 juli 2009 ·

Losgard skrev:

blacken skrev:

FireTraXX skrev:
Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

Prova mot en AC 427 Cobra, eller en Barracuda 440 magnum sixpack, eller en Mustang 429 Mach I, eller en Dodge Charger, eller en Dodge Super bee..
Visserligen gamla härkar, men det är nog inte många moderna skrindor som tar dom..

Smart inlägg, jämför dåtidens top of the line jänk mot dagens.
Jämför mot dagens top of the line, bmw m5, merca amg och se hur länge gammelplåten hänger på. smile

Okej 427 Cobran smiskar dom inte så lätt utan får nog finna sig i att få torsk mot den. Sedan så kan man ta en Corvette C6, http://www.youtube.com/watch?v=2JoSB5_P … re=related eller en Kenne Belle Cobra http://www.youtube.com/watch?v=63xj-gfa … re=related smile

Senast redigerat av blacken (25 juli 2009)

kolvas
25 juli 2009 · 4 001 Inlägg

Emilius skrev:
tex. 426 Hemi med sina 425 hästar på papper och 505 i bänk eller vad det nu var,
mopar är kända för att leverera mer än dem ska, GM vete faen, tycker det verkar lite slött oftast roll

Top Gear bänkade en ny & en gammal Shelby GT och dom hade 20-30% mindre effekt än angivet.

beta skrev:

roadwarriorracing skrev:

KingWS6 skrev:

Kör man röd leksaksbil bör man nog inte tvärnita framför en gjutjärnsjänkare i alla fall ... wink

hahaha nä det ska gudarna veta, leksaksbilarna får passa sig när vi med plåt i bilen är ute på gatorna..

Är ju tvärt om, ni får passa er då man i 99% av fallen bli av med körkortet om man kört in i röven på någon. wink

Här har verkligen årets geni uttalat sig: "Jag är död eller svårt skadad men det viktigaste är att den andra blir straffad"
Ungefär som Gustav Svenssons filosofi:"Det viktigaste är inte att ha rätt utan straffa dom som har fel"

Och sorry jänkefans, stelbakaxel är inte modernt.
500hk är mycket men inte när man har 6,5l att plocka det ur.

sen tycker jag det är för jävla härligt att glida runt i en cab med en mullrande V8 en fin sommardag

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
M103
25 juli 2009 · 1 570 Inlägg

Hellquist skrev:
200km/h går de ju inte så den tiden kan du glömma

Vem vill ha en jänkebil? Så tråkiga så det finns inte. Saknar allt vad väghållning heter.. Stel bakaxel, bladfjädring bläääää

Jämför du 850ns hemska fjädring med en gammal amerikanare. Det är som att jämföra en parkbänk mot en skinnsoffa. smile

Losgard
25 juli 2009 · 1 688 Inlägg

blacken skrev:

Losgard skrev:

blacken skrev:

Prova mot en AC 427 Cobra, eller en Barracuda 440 magnum sixpack, eller en Mustang 429 Mach I, eller en Dodge Charger, eller en Dodge Super bee..
Visserligen gamla härkar, men det är nog inte många moderna skrindor som tar dom..

Smart inlägg, jämför dåtidens top of the line jänk mot dagens.
Jämför mot dagens top of the line, bmw m5, merca amg och se hur länge gammelplåten hänger på. smile

Okej 427 Cobran smiskar dom inte så lätt utan får nog finna sig i att få torsk mot den. Sedan så kan man ta en Corvette C6, http://www.youtube.com/watch?v=2JoSB5_P … re=related eller en Kenne Belle Cobra http://www.youtube.com/watch?v=63xj-gfa … re=related smile

Jo, men då får du finna dig i att en vette z06 inte är det som tråden handlar om, gammal jänkebil.
Den sista länken verkade inte särskillt original, så jämför den mot en ny bil med redan respektingivande motor som man dessutom trimmat vidare på i så fall, vilket inte är vad tråden handlar om.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
camaro67 Meister
25 juli 2009 · 6 763 Inlägg

Emilius skrev:

Moparboy440 skrev:

Emilius skrev:
Jänkehästar är på pappret original oftast utskrivna som crank hp utan accessoarer,
inte heller någon fläkt ens tror jag det är? så man får räkna av uppemot 100hk ibland.
Och riviera är inte kända för att väga som en mr2 eller ha lika bra växellåda..

effektsiffrorna ligger ändå oftast ganska nära saningen p.g.a. att dom e uppgivna i underkant för att hålla försäkringen nere. men så mycket som 100 hk handlar det nog inte om.

ja visst ligger det sanning i det.
tex. 426 Hemi med sina 425 hästar på papper och 505 i bänk eller vad det nu var,
mopar är kända för att leverera mer än dem ska, GM vete faen, tycker det verkar lite slött oftast roll

MoPar 318cui / 180hk och Chevy 350cui (större motor..) på 150-160hk eller nåt sånt liksom

Men växellåda och vikt är fortfarande inte samma sak mellan fullsizejänk och mr2,
och hur pass sliten var motorn i bilen han körde emot?

Du ska veta att Cheva har skrivit ner effekt också. Du kan inte jämföra en smog 350 med en icke smog 318.  Men man jag kan väll ta Chevas 302 som på pappret har 290hk men precis som 426hemin så har de livit tvungna att skriva ner effekten av försäkringsskäl. Finns de som har bromsat 430hk med standard 302. En motor som är mindre än mopars 318 men ändå har mer än dubbla effekten.

Jag gillar gammla muskelbilar men man får fatist inse att det finns begränsningar i chassiet. Coilovers, krängningshämmare och polybussningar som någon nämde gör inte att man hänger av en modern ferrari.
Möjligtvis om man köper komplett artmorrisson sub-frame både fram och bak där de mesta är baserat på Corvette c6. Sen ska man nog se till att ha en aluminium motor för det blir lite väl framtungt. Sen kan man kanske vara med och kriga mot de italenska hästarna

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
blacken
25 juli 2009 ·

Hellquist skrev:
200km/h går de ju inte så den tiden kan du glömma

Vem vill ha en jänkebil? Så tråkiga så det finns inte. Saknar allt vad väghållning heter.. Stel bakaxel, bladfjädring bläääää

Visst där så kan det tyckas vara lite "fel" men AC cobran och en del andra muskeljänkare både är körglada och har bra väghållning, liasom stel bakaxel är inte enbart av "ondo" utan har även den sina fördelar. Bladfjädrar kan man hålla med om att det är ingen höjdare om man vill ha komfort, men det finns massor av eftermarknadsstuff till jänkarna på dom områdena som förvandlar den till en vägbil av rang.
Sedan så har en väl preppad och ordentligt sammansatt vinkel en själ i sig vilket samtliga japsmotorer är i total avsaknad av. och dom kostar avsevärt mer än en gjutjärns vinkel av rang. Det finns ingen japsmotor som tar välbefinnadet av att själv sätta samman en blueprintad "350" och stå och lyssna på den när den står på tomgång.
Man ser fläkten som snurrar, enda som hörs är ett dubbelt "sus" ifrån knasarn, och ett jämt dovt dunkande ifrån avgasrören, motorn står helt still man kan ställa en tjock bricka på högkant på motorn och den bara sakta rör sig lite. och så fort man ens petar på gasspjället så exploderar spisen i ett vrål. Den biten är det bara jänkejärn som har och kan uppnå.
Man kan stå i timmar med en fika och bara njuta av ljudet av motorn. Jag tar det framför alla japsbitar som finns, oavsett ifall dom är "överlägsna" eller ej..

Stefan Varberg Supraman
25 juli 2009 · 2 300 Inlägg

blacken skrev:

Hellquist skrev:
200km/h går de ju inte så den tiden kan du glömma

Vem vill ha en jänkebil? Så tråkiga så det finns inte. Saknar allt vad väghållning heter.. Stel bakaxel, bladfjädring bläääää

Visst där så kan det tyckas vara lite "fel" men AC cobran och en del andra muskeljänkare både är körglada och har bra väghållning, liasom stel bakaxel är inte enbart av "ondo" utan har även den sina fördelar. Bladfjädrar kan man hålla med om att det är ingen höjdare om man vill ha komfort, men det finns massor av eftermarknadsstuff till jänkarna på dom områdena som förvandlar den till en vägbil av rang.
Sedan så har en väl preppad och ordentligt sammansatt vinkel en själ i sig vilket samtliga japsmotorer är i total avsaknad av. och dom kostar avsevärt mer än en gjutjärns vinkel av rang. Det finns ingen japsmotor som tar välbefinnadet av att själv sätta samman en blueprintad "350" och stå och lyssna på den när den står på tomgång.
Man ser fläkten som snurrar, enda som hörs är ett dubbelt "sus" ifrån knasarn, och ett jämt dovt dunkande ifrån avgasrören, motorn står helt still man kan ställa en tjock bricka på högkant på motorn och den bara sakta rör sig lite. och så fort man ens petar på gasspjället så exploderar spisen i ett vrål. Den biten är det bara jänkejärn som har och kan uppnå.
Man kan stå i timmar med en fika och bara njuta av ljudet av motorn. Jag tar det framför alla japsbitar som finns, oavsett ifall dom är "överlägsna" eller ej..

Men hur många jänk i sverige har ägare som faktiskt är av den kaliber du ratar om.

På W&W får man en bra överblick av dom jänkare som faktiskt körs ofta, inte den som kanske e ute på vägen två ggr i månaden om det e bra väder.

Dom flesta men inte alla säg 8 av tio som rullar ofta är dåligt underhållna med gravt slitna komponenter, ofta är hjulupphängningen långt ifrån som den var när den va ny.
Stötdämparna och fjädrar e samma som satt på från fabrik, bromas ofta kärvand, då kan man förstå varför vissa kör oerhört långsamt på vanlig väg.
När det gäller motorn e kylsystemet ofta dåligt underhållit med kokningar och div andra problem.

Jag gillar jänk men måste va i bra skick och med ordentlig väghållning.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

kolvas skrev:

Emilius skrev:
tex. 426 Hemi med sina 425 hästar på papper och 505 i bänk eller vad det nu var,
mopar är kända för att leverera mer än dem ska, GM vete faen, tycker det verkar lite slött oftast roll

Top Gear bänkade en ny & en gammal Shelby GT och dom hade 20-30% mindre effekt än angivet.

Och sorry jänkefans, stelbakaxel är inte modernt.
500hk är mycket men inte när man har 6,5l att plocka det ur.

Ja vad konstigt, det är en ford..

Mopar 340cui six pack har angivna 330hk / 330 lb/ft,
men när Mopar muscle magazine bänkade då fick dem ut 388.5 hk och 397.3 lb/ft
vet inte vad mr2 snubben körde mot för bil men de var väl nån tillverkare som angav lite för höga siffror

Stel bakaxel är visst modernt,
sitter på dem nya muskelbilarna just för att dem ska göra det dem är tänkt att göra så bra som möjligt, gå fort från stillastående rakt fram. Det görs fortfarande bäst med stel axel.

Fråga Rickard ivars varför han kör med ford 9 tummare på sin bmw.

Användningsområden, användningsområden.

Läs rubriken igen, frågan var inte: hur bra tar gamla amerikanska bilar kurvor egentligen,
frågan var: hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Losgard skrev:

Hellquist skrev:
200km/h går de ju inte så den tiden kan du glömma

Vem vill ha en jänkebil? Så tråkiga så det finns inte. Saknar allt vad väghållning heter.. Stel bakaxel, bladfjädring bläääää

big_smilebig_smile Det ligger något i det, 9/10 jänkare man ser ute är slöa as. En ja vet hade en Peugeot 307cab 2.0i med inte jättemånga hästar alls och åkte jämsides me nått gammalt jänkeskrot som låg å pressade maxgas medans vi bara höll lite gas för att ligga jämsides.

Så är det som sagt med 9/10, men vist finns det säkert undantag. Lika många som det finns volvo 740 som går som f1-bilar. smile

Ja allting är ju relativt.
Polaren vart så glad när han med liten marginal spöa en 40-talssedan med sin e30 325i..

Gammalt jänkeskrot, vad va de då om en peugeot 307 är fet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang