J0akim
4 februari 2014
· 27 Inlägg
Sharky skrev:
Ja. Man måste lappa ihop det. Hur man gör det finns det olika (dåliga och bra) varianter på. Allt från sockerbitar till riktiga kontaktdon.
Skriv ut den norska guiden och sätt dig i lugn och ro med penna och papper tills du förstår vad varje sladd har för funktion. Detta är inte svårt - det kräver bara lugn och ro och lite metodik.
/Göran
Okej. Har satt mig in i det. Har tänkt som följande: Jag har kabelhärvan med den 11 poliga kontakten. Jag kommer troligtvis skarva med den elva poliga kontakten ifrån 245'an. Sen drar jag kablar ifrån den till deras positioner. Vad jag var ängslig över var att jag missförstod guiden och fick för mig att man skulle skarva ihop den med 83'ans original kabelhärva, istället för vad man egentligen ska göra: koppla ihop den.
För bränslepumpen under bilen tar jag inte den fördragna elen som finns i 83'an, utan jag kopplar den till LH 2.4 kabelhärvan för då går den väl på dess bränslerelä?
Det finns dock en lite grej som jag inte riktigt förstår i den norska guiden:
Denna lilla rackare har jag med, står följande i guiden: "den blå ledningen i denne pluggen skal kobles på en blå ledning som orginalt går til + på coilen, den rød/hvite bruker du til turteller inni bilen.
Denne pluggen sitter like ved coilledningene, i nærheten av denne sitter det 2 kabelsko, en med en blå ledning og en med en rød\hvit. Blå kabelsko kobles til + på coilen, rød\hvit kobles til -. " Enligt min tolkning av detta, klipper jag den där kontakten, sätter den blå på spolens plus, och den rödvita går till varvräknaren i bilen, eller ska den kopplas på minus för att sen dras till varvräknaren?
Tack för svar Göran.