TS_quattro
fyrkrafsare
18 juli 2011
· 1 443 Inlägg
sven-fala skrev:
Drar igång denna tråd igen genom att undra hur automatlådan som sitter i subaru impreza rx -99-00 är.
är den lika driftsäker som allt annat från subaru?
växlar dom fint och mjukt?
ungefär hur mycket dricker den turbolösa motorn i imprezan
Subarus äldre automater känns väldigt gammaldags, 4 stegade (ända upp till årsmod -07) och ganska ryckiga växlingar, det gungar inte till lite mjukt och knappt märkbart som i en europeisk bil utan det är ett ganska märkbart ryck (detta gäller de bilar jag provkörde under tiden som jag jagade min Legacy). Dock så ska de efter vad jag läst mig till (jag kör själv manuell låda) vara väldigt driftsäkra förutsatt att man sköter oljebyten, på min Legacy är det fullständigt vätskebyte var 6000:e mil, dvs kylvätska, bromsvätska, vxl-olja, styrservo, samt olja i både central och bakdiff utöver den vanliga servicen.
Vad gäller sugmotorn i imprezan så har jag dålig koll, är det tvålitern? Vad jag dock vet är att tvålitersturbon som sitter i GT:n har lite ömtåliga vevlager och är mycket känslig för låg oljenivå (visserligen genomgående för alla boxermotorer), att kolla oljan varje gång man tankar och fylla på vid behov är absolut inte att vara paranoid utan kan hellre ses som ett sätt att slippa problem, ett billigare sätt än att med hjärtat i halsgropen skicka upp bilen på lyften efter att den börjat knacka på motorvägen och hoppas på att det bara var nåt som satt löst =P
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!