Kan man avhjälpa att framhjulsdrivna bilar "vandrar" på vägen vid acceleration?

kolvas
17 januari 2010 · 4 001 Inlägg

KammaDej skrev:

kolvas skrev:

KammaDej skrev:

eftersom toe-vinklarna jobbar mot varann fram/bak så säger man ju per automatik att toe-out i bak leder till stabilare bil om man säger att toe-in i fram gör det.

påstår man någonting annat så pratar man emot sej själv.

mvh

varför justeras i så fall en hel del bilar (alla standardbilar vad jag vet iaf) med toe in både bak & fram?
jag kan förstå att man lägger lite toe ut fram vid banracing men inte på en standardbil, den blir bl.a spårkänsligare med toe ut

nej den blir inte spårkänsligare med toe-out fram

firefreak skrev:
Själv vet jag inte hur det ligger till men min MX3a jag hade var sänkt utan att ha fått en hjulinställning vilket resulterade i kraftig toe-out. Efter hjulinställningen som jag fick göra blev bilen markant spårkänsligare. Vad det berodde på vet jag inte men det kan kanske någon av er andra förklara?

jag måste säga att jag inte har någon direkt koll på rekommenderade hjulinställningar för standardbilar, utan mest för banracebilar.

som det verkar så är det vanligt på framhjulsdrivna bilar med lite toe-in fram. vad det beror på vet jag exakt inte, har dock spekulerat lite i det längre bak i tråden, men det är som sagt bara spekulationer. att det skulle va för högre stabilitet (mindre spårkänslighet) rakt fram är det dock inte då det leder till motsatsen.

standardbilar som inte är framhjulsdrivna är det däremot vanligt med toe-out fram skulle jag tro. men som sagt så har jag inte så bra koll på standardbilar så det är bara en gissning från min sida! men jag vet att sportbilar som exempelvis lotus elise ställs med lite toe-out fram, även andra sportbilar, ska försöka gräva fram lite fakta där återkommer om det smile

mvh

dom bilar jag har kört har blivit spårkänsligare med toe ut fram, både rwd & fwd

även många rwd standardbilar har toe in fram rekommenderat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
KammaDej
17 januari 2010 · 191 Inlägg

mjong skrev:
NEJ! prio är att vara snabbast!

1. Toe out ger inte stabilare cruising bil.

2.Toe vinklarna behöver inte vara motsatta.*

3.Skulle aldrig förelså toe out bak om du inte vill ha en sjövild bil som styr med bakhjulen.

4.Är medveten om att man kan justera bromvågen på en racebil.

5.Är inte säkerheten i den mening du tror att jag menar. Men är ett säkert uppträdande på vägen som alla kan hantera i en svår situation. Toe in, bromsbalansen långt fram, mjuk bakända ,under styrt och mysigt i allmänhet osv osv.

6.Man ska aldrig låsa bromsarna.

*vad grundar du det på?!

ärligt talat nu, vad är det för vits med att va snabbast på ett race om man inte tar sej i mål? då blir man ju ändå sist i resultatlistan.

Senast redigerat av KammaDej (17 januari 2010)

KammaDej
17 januari 2010 · 191 Inlägg

kolvas skrev:

KammaDej skrev:

kolvas skrev:

varför justeras i så fall en hel del bilar (alla standardbilar vad jag vet iaf) med toe in både bak & fram?
jag kan förstå att man lägger lite toe ut fram vid banracing men inte på en standardbil, den blir bl.a spårkänsligare med toe ut

nej den blir inte spårkänsligare med toe-out fram

firefreak skrev:
Själv vet jag inte hur det ligger till men min MX3a jag hade var sänkt utan att ha fått en hjulinställning vilket resulterade i kraftig toe-out. Efter hjulinställningen som jag fick göra blev bilen markant spårkänsligare. Vad det berodde på vet jag inte men det kan kanske någon av er andra förklara?

jag måste säga att jag inte har någon direkt koll på rekommenderade hjulinställningar för standardbilar, utan mest för banracebilar.

som det verkar så är det vanligt på framhjulsdrivna bilar med lite toe-in fram. vad det beror på vet jag exakt inte, har dock spekulerat lite i det längre bak i tråden, men det är som sagt bara spekulationer. att det skulle va för högre stabilitet (mindre spårkänslighet) rakt fram är det dock inte då det leder till motsatsen.

standardbilar som inte är framhjulsdrivna är det däremot vanligt med toe-out fram skulle jag tro. men som sagt så har jag inte så bra koll på standardbilar så det är bara en gissning från min sida! men jag vet att sportbilar som exempelvis lotus elise ställs med lite toe-out fram, även andra sportbilar, ska försöka gräva fram lite fakta där återkommer om det smile

mvh

dom bilar jag har kört har blivit spårkänsligare med toe ut fram, både rwd & fwd

även många rwd standardbilar har toe in fram rekommenderat

ok konstigt att jag upplevt raka motsatsen.

vilka standard rwd har toe-in fram rekommenderat? och vem rekommenderar det?
om du har några faktareferenser att presentera på vad tillverkarna rekommenderar skulle det va kul att läsa, då slipper jag leta själv också smile

mjong
17 januari 2010 · 45 Inlägg

KammaDej skrev:

mjong skrev:
NEJ! prio är att vara snabbast!

1. Toe out ger inte stabilare cruising bil.

2.Toe vinklarna behöver inte vara motsatta.*

3.Skulle aldrig förelså toe out bak om du inte vill ha en sjövild bil som styr med bakhjulen.

4.Är medveten om att man kan justera bromvågen på en racebil.

5.Är inte säkerheten i den mening du tror att jag menar. Men är ett säkert uppträdande på vägen som alla kan hantera i en svår situation. Toe in, bromsbalansen långt fram, mjuk bakända ,under styrt och mysigt i allmänhet osv osv.

6.Man ska aldrig låsa bromsarna.

*vad grundar du det på?!

ärligt talat nu, vad är det för vits med att va snabbast på ett race om man inte tar sej i mål? då blir man ju ändå sist i resultatlistan.

Halvt ironisk kanske, men en bil som kör kvalificering e betydligt mycket mer "vasst" inställd och förmodligen mer svårkörd än en bil som kör ett långt race.

KammaDej
17 januari 2010 · 191 Inlägg

mjong skrev:

KammaDej skrev:

mjong skrev:
NEJ! prio är att vara snabbast!

1. Toe out ger inte stabilare cruising bil.

2.Toe vinklarna behöver inte vara motsatta.*

3.Skulle aldrig förelså toe out bak om du inte vill ha en sjövild bil som styr med bakhjulen.

4.Är medveten om att man kan justera bromvågen på en racebil.

5.Är inte säkerheten i den mening du tror att jag menar. Men är ett säkert uppträdande på vägen som alla kan hantera i en svår situation. Toe in, bromsbalansen långt fram, mjuk bakända ,under styrt och mysigt i allmänhet osv osv.

6.Man ska aldrig låsa bromsarna.

*vad grundar du det på?!

ärligt talat nu, vad är det för vits med att va snabbast på ett race om man inte tar sej i mål? då blir man ju ändå sist i resultatlistan.

Halvt ironisk kanske, men en bil som kör kvalificering e betydligt mycket mer "vasst" inställd och förmodligen mer svårkörd än en bil som kör ett långt race.

fan har du knarkat eller? det där är ju inte ens i närheten av något svar.

berätta nu för mej vad det är för vits med att va snabbast på ett race om man ändå inte tar sej i mål, oavsett om det handlar om att ta sej i mål i en kvalomgång eller i en final.

mjong
17 januari 2010 · 45 Inlägg

Vilken tur att du har så pass mycket rejserfarenhet som du har då så att du kommer i mål...

Tycker dock att du kan förvånansvärt lite om fordonsdynamik med all den erfarenhet som du verkar ha. Helt obegripligt påstår du saker som absolut inte kan bevisa förutom att referera till din enorma erfarenhet inom racing. Du vet inte vad du snackar om när det gäller rollcentrum, toe vinklar, lasväxlingar osv osv...

Hur j***a svårt är det för dig att fatta toe out ger inte en stabilare bil varken fram eller bak. Och det absolut dummaste du säger är ju att man måste ha toe out bak om man har toe in fram och vice versa...

JockeT
17 januari 2010 · 1 010 Inlägg

Mjong det är bara att ge upp...han kommer aldrig inse och ge sig.

Bara samma inkorrekta lösning och förklaring....

Men blev förvånad över "KammaDej", det första vettiga du skrivit...

KammaDej skrev:
...jag måste säga att jag inte har någon direkt koll på rekommenderade hjulinställningar för standardbilar...

...som det verkar så är det vanligt på framhjulsdrivna bilar med lite toe-in fram. vad det beror på vet jag exakt inte, har dock spekulerat lite i det längre bak i tråden, men det är som sagt bara spekulationer...


...men som sagt så har jag inte så bra koll på standardbilar så det är bara en gissning från min sida...

mjong
17 januari 2010 · 45 Inlägg

Ska försöka ge iaf en motivering för att man ska köra med toe in som är på din nivå och du förhoppningsvis förstår och inte förkastar som något som man bara skriver för att visa sig "kung" på forumet som du anklagade jockeT för.

En enkel anledning till varför toe in ger en stabilare bil, finns fler.

Säg att du kör på en raksträck och en lateral kraftpåverkar dig från sidan, det kan vara en vindpust, ett gupp eller vafan som helst.

Detta ger en LASTVÄXLING dvs, normalkraften som fördelas olika mellan höger och vänster hjul.

Om du nu har toe out på bilen, vilket betyder att du har 2 st lika stora motsatta slipvinklar som tar ut varandra i fallet där båda hjulen har samma last.

När vi får en lastväxling så kommer vänster hjulet som fortfarande har samma slipvinkel få en större last.

När ett däck med konstant slipvinkel får en större last kommer den generera en högre lateralkraft den lateralkraften kommer nu också att peka åt höger. Alltså samma håll som kraften som påverkade bilen.
Bilen blir instabil

Om man däremot har toe in så kommer kraften att vara motriktad kraften som påverkar bilen vilket gör att bilen automatiskt rätar upp sig!

Duger det?


*jag tror jag citerade fel i nåt inlägg där upp orkar inte bry mig går inte på knark iaf.

KammaDej
17 januari 2010 · 191 Inlägg

mjong skrev:
Ska försöka ge iaf en motivering för att man ska köra med toe in som är på din nivå och du förhoppningsvis förstår och inte förkastar som något som man bara skriver för att visa sig "kung" på forumet som du anklagade jockeT för.

En enkel anledning till varför toe in ger en stabilare bil, finns fler.

Säg att du kör på en raksträck och en lateral kraftpåverkar dig från sidan, det kan vara en vindpust, ett gupp eller vafan som helst.

Detta ger en LASTVÄXLING dvs, normalkraften som fördelas olika mellan höger och vänster hjul.

Om du nu har toe out på bilen, vilket betyder att du har 2 st lika stora motsatta slipvinklar som tar ut varandra i fallet där båda hjulen har samma last.

När vi får en lastväxling så kommer vänster hjulet som fortfarande har samma slipvinkel få en större last.

När ett däck med konstant slipvinkel får en större last kommer den generera en högre lateralkraft den lateralkraften kommer nu också att peka åt höger. Alltså samma håll som kraften som påverkade bilen.
Bilen blir instabil

Om man däremot har toe in så kommer kraften att vara motriktad kraften som påverkar bilen vilket gör att bilen automatiskt rätar upp sig!

Duger det?


*jag tror jag citerade fel i nåt inlägg där upp orkar inte bry mig går inte på knark iaf.

absolut helt och hållet rätt förklarat. det är precis så det fungerar.

jag markerade med bold på några ställen som summerar vad som gör bilen instabil. om du tänker efter så har du där beskrivit resultatet av toe-in ifram, eller hur?

eftersom om vänster framhjul pekar åt höger så är det ju ställt med toe-in.

mjong
17 januari 2010 · 45 Inlägg

Gnaaaaaaaaaah skrev fel den kommer att peka åt VÄNSTER samma hålla som lateralkraften. Blev lite fel när jag tänkte ifrån höger...

Men slutsats: det blev stabilare med toe in

JonMW
17 januari 2010 · 3 Inlägg

KammaDej skrev:
vilka standard rwd har toe-in fram rekommenderat? och vem rekommenderar det?
om du har några faktareferenser att presentera på vad tillverkarna rekommenderar skulle det va kul att läsa, då slipper jag leta själv också smile

Volvo 240 ska enligt Haynes ha någon mm toe in, de vill inte skriva exakt eftersom de inte tycker att man ska göra dessa inställningar själv. Dock ska 740 ha 2mm toe in mätt på ytterkanten på fälgen, detta enligt Volvo själva. Mazda 626 skulle ha 3mm toe in. Och ja de har stått i mm i de böckerna, visst Mazdan hade även det skrivet i grader inom parantes. De här var de enda böckerna jag hade hemma.

KammaDej skrev:
det här är ingenting annat än en test av däckegenskaper.
sedan en viktförflyttning (eller en lastväxling om det får dej att trivas bättre) endast uppkommer om chassit påverkas av någon kraft, exempelvis acceleration/inbromsning för att flytta vikt framåt/bakåt, eller i detta fall om man skulle simulera ett chassi och dess egenskaper skulle det krävas att hjulen styrde åt något håll om man ska få någon vikt att flyttas mellan höger och vänster.
men i din sk simulering styr inte hjulen åt något håll för att få denna vikt att flyttas, med detta utesluts helt att det skulle vara någon form av chassisimulering.

det här har utförts i en maskin avsedd för att jämföra olika däckegenskaper och inte chassiegenskaper, eller hur?

Du behöver inte svänga för att få en lastväxling mellan höger och vänster hjul. T.ex. om du kör på en bankad väg, kör över ett gupp med ena hjulet (typ curb om vi ska prata race körning) eller en kraftig kastvind. Allt detta leder till en lastväxling utan att du själv som förare har gjort något utan det är enbart yttrepåverkan.

Däcksdatan i fråga är just ren data uppmätt på ett slicks, denna data har sedan använts i ett program för att simulera chassi inställningar, dock skalades detta program ner oerhört mycket för simuleringen i fråga. Men grundmodellen är fortfarande för chassi inställningar, den är även validerad mot verkliga resultat just för att man ska kunna simulera fram en inställning innan bilen ens har sett dagsljuset.

KammaDej skrev:
fortfarande.. bilens vikt flyttas mellan hjulen genom chassits alla delar. en del genom bärarmarna.
hur stor denna del är bestäms av bärarmarnas vinklar och placering av dess fästen i spindlar och chassi. hur stor del av vikten som flyttas direkt genom bärarmarna kan man ta reda på genom att mäta geometrin och sedan med hjälp av detta och chassits tyngdpunkt komma fram till det på matematisk väg.
ett gammalt, bra och beprövat sätt är att använda sej av geometrins rollcenter.

av alla års erfarenhet från banracing vet jag att detta har mycket stor inverkan på hur bra bilen går och det är ingen slump att rollcenter är så pass välkänt som det är.

Ja det går att räkna på den geometriska lastväxlingen genom att använda kinematiska roll center. Dock bör man vara medveten om begränsningarna med detta. Det kinematiska roll centret fungerar "hyfsat" bra att använda vid låga lateral accelerationer och små lastväxlingar, ungefär de som "moster Agda" kommer upp i. Börjar vi prata om racebilar eller annan bankörning måste man gå över till att titta på IC för att få med allt som händer i chassit.
När du skriver att du har erfarenhet av RC inverkan på bilen antar jag att du har testat att ändrat på någon bärarmspunkt eller liknande för att på så sett flytta RC och sen se skillnaden på banan i ren varvtid, känsla och/eller loggdata. Jag håller helt med om att en sådan ändring kan göra en stor inverkan på bilen, har själv testat det i verkligheten. Dock måste du komma ihåg att du även ändrar IC, FVSA, camberförändring, rollmoment och beroende på hur hjulupphängningen ser ut möjligen även SVSA, PC. Problemet med praktiska tester på detta området är att det är nära inpå omöjligt att bara ändra på en av dessa parametrar vilket gör det mycket svårt att urskilja exakt vad det är som gör skillnaden. En klar fördel med dator simuleringar är just att det går att låsa alla dessa parametrar utom en, min erfarenhet av dessa simuleringar är att FVSA och IC har större inverkan än just RC.

KammaDej skrev:
så det är oviktigt att en racebil är stabil, eller hur menar du?

En racebil är byggd för att ta sig från punkt A runt en given bana tillbaka till punkt A på kortast möjliga tid. Om du vill göra det måste du ligga så nära gränsen som det går utan att ramla över, en biprodukt av detta är att det blir instabilt. Ju bättre förare du är desto mer instabilitet kan du hantera vilket gör att du kan köra närmare gränsen vilket leder till bättre varvtider. Det exemplet som mjong tog med bromsverkan tycker jag är en bra liknelse, även om en racebil har justerbar bromsvåg. Även om biltillverkarna skulle tillverka en bil som bara är avsedd att köra på torra sommar vägar och banträffar, skulle den ha mer bromsverkan på framhjulen än vad en racebil har. Lika som att en helt ny förare i FF1600 skulle ha mer frambroms än vad Schumacher skulle ha i en likadan bil, just för att Schumacher med största sannolikhet är en bättre förare som kan klara av den instabiliteten.

Om du syftar på balans. Så är det en helt annan sak och helt klart mycket viktigt.

KammaDej
17 januari 2010 · 191 Inlägg

mjong skrev:
Gnaaaaaaaaaah skrev fel den kommer att peka åt VÄNSTER samma hålla som lateralkraften. Blev lite fel när jag tänkte ifrån höger...

Men slutsats: det blev stabilare med toe in

nej du skrev rätt.

om Vänster hjul pekar åt Vänster så är det ju ställt med toe-out.

mjong
17 januari 2010 · 45 Inlägg

KammaDej skrev:

mjong skrev:
Gnaaaaaaaaaah skrev fel den kommer att peka åt VÄNSTER samma hålla som lateralkraften. Blev lite fel när jag tänkte ifrån höger...

Men slutsats: det blev stabilare med toe in

nej du skrev rätt.

om Vänster hjul pekar åt Vänster så är det ju ställt med toe-out.

Nej jag skrev att KRAFTEN från däcket kommer peka åt höger om kraften som påverkar bilen pekar åt vänster vilket var fel av mig.... Jag menade självfallet att både kraften som påverkar bilen i sidled och kraften som kommer produceras av däck pekar åt vänster vilket förstärker effekten av kraften som påverkar bilen dvs gör bilen ostadig med toe out.

Toe in ger motsatt effekt dvs en stabilare bil.

KammaDej
18 januari 2010 · 191 Inlägg

JonMW: tack för fakta om toe-inställningarna på standardbilarna du presenterade.

som jag sagt har jag dålig koll på hur man rekommenderas av tillverkarna att ställa in hjulvinklarna på deras bilar, vill påpeka att jag dock har misstankar om att det inte är helt ovanligt med toe-out i fram heller även på standardbilar och inte som vissa i tråden vill få det att låta som "att alla tillverkare rekommenderar toe-in fram". men som sagt så är det ingenting annat än en misstanke från min sida och den kan lika gärna va fel.

ang simuleringen.
däcksdatan tvivlar jag inte en sekund på, har aldrig gjort och kommer med största sannolikhet aldrig göra heller.

och visst kan man få en lastväxling i sidled utan att vrida på ratten. man kan bli träffad av en meteorit i skallen när man är ute och går också. ok jag håller med om att jämförelsen inte va riktigt i samma division, men du kanske förstår vart jag vill komma?

om man träffar ett curb är man ju nästan bunden till att va mitt i en sväng, och ojämnheter i den storleken har vi knappast på våra svenska vägar. det lämnar kvar sidvinden och den bankade vägen. hur ofta drabbas man av det i förhållande till att man vrider på ratten? jag skulle gissa på ett ungefärligt förhållande 1:1000, har jag överdrivit då? kanske.
men jag tycker fortfarande inte det är rätt att göra en simulering på det här sättet för att visa hur det generellt ser ut då den istället simulerar detta 1-på-1000-chans-scenario, håller du inte med mej om det?


instant center fungerar säkert bättre att räkna på än vad rollcenter gör. mina kunskaper sträcker sej inte längre än att jag vet inom vilka gränser jag behöver kunna justera geometrin då jag bygger ett chassi från grunden, och då dels med hjälp av att jag vet var geometrin gör att rollcentret hamnar.

att lära sej att räkna på allt med hjälp av instant center tror jag absolut att det gör att man har en bil som går mycket bättre första gången man åker ut på banan.
sen kan man ju fundera på vad som är vettigast att lägga sin tid på, lära sej räkna och göra det, eller lära sej justera efter känsla och göra det, man har ju inte direkt obegränsat med tid på sej att göra allt här i livet.

då jag i ett inlägg längre bak i tråden skrev om hur jag skulle gått till väga med att bygga om en std fwd bil till bana/gatbil förklarade jag hur jag skulle valt att kompensera vissa saker i chassit.
vid ett av dessa tillfällen tog jag upp geometrin i bak och vad jag skulle ha i åtanke om vissa betéenden i chassit skulle uppstå. då förklarade om rollcenter och dess effekt i denna situation och hur man kunde påverka med att ändra i geometrin och där med ändra höjd på rollcentret, något som JockeT ville få till att det var oväsentligt, motiverat med nånting i stil med "rc är en fiktiv punkt som migrerar i rymden bla bla bla", hur som helst tyckte han att rc inte har någon direkt påverkan, vilket jag starkt vill hävda motsatsen.
så nu vet du historien bakom det också.


stabilitet då det kommer till en racebil har inte fysikens lagar med sej i jämförelse med en standardbil avsedd för allmän väg. skillnaderna mellan dom i grepp, effekt, topphastighet, och i vissa fall långloppsbilar som lemans så kräver det en hel del av chassit för att det ska ens vara möjligt för föraren att hålla bilen på banan, det tror jag du också vet om.

att en racebil är byggd för att ta sig från "punkt A runt en given bana tillbaka till punkt A på kortast möjliga tid" som du skriver håller med dej om.
men för att detta ska vara möjligt måste ju racebilen va så pass stabil så föraren kan ta den ända fram till punkt A för att det ska va någon vits med att ställa upp i tävlingen. bryter man innan man kommit fram till punkt A så spelar det ju ingen roll hur snabbt det gick fram tills dess.
med att ta sej i mål som prio #1 så bör man ju sedan se till att göra det på så kort tid som möjligt om man är intresserad av att vinna några race.

att liknelsen mjong gjorde var bra har jag lite svårt att se. visst om hans poäng var att saker ser annorlunda ut i race och std-bilar beroende på de olika omständigheterna så håller även jag med, men om han tyckte att racebilar ofta har 'toe-out i fram för att förarna klarar av det' så håller jag inte med alls.
mer bromsverkan bak ger stora fördelar för den som kan hantera det som en racebilsförare om det justeras in rätt efter bana, men är direkt farlig för en vanlig svensson på allmän väg, ännu värre vid halt väglag.
toe-out i fram har inte den effekten som jag ser det och ger i sej självt inga såna fördelar som att det skulle gå att åka fortare i kurvorna eller något liknande.
att toe-out i fram är vanligare på racebilar är i mitt huvud för att racebilar har så mycket mer grepp och respons och då är spårkänsligare rakt fram, så att det krävs för att kunna hålla bilen stadig rakt fram. det här i sin tur leder ju också till att man kan justera andra saker i chassit så det leder till lägre varvtider. vet att många här på forumet inte håller med mej om det alls dock, har varit vilda diskussioner om det flera sidor i den här tråden.


men du JonMW, trevligt att prata med dej, du skriver på ett vettigt sätt.
har du några åsikter kring det här med toe-vinkel i fram och dess effekt på stabilitet rakt fram? bortsett från det lilla som inkluderades i snacket om simuleringen, vilket inte är i mina ögon några direkta åsikter alls.

jag undrar lite hur vissa kan ha så svårt att förstå att toe-out i fram ger lägre känslighet för styrutslag graderna runt mittläget. det säger väl sej självt? flyttas vikt till ett hjul som styr mindre kommer bilen svänga mindre än om vikt flyttas till ett hjul som styr mer i förhållande.
sen säger vissa att dom provat detta i verkligheten med motsatt resultat, hur kan det vara sant då jag provat många gånger och alltid med resultatet mer toe-out = stabilare rakt fram.

mvh!!

Senast redigerat av KammaDej (18 januari 2010)

KammaDej
18 januari 2010 · 191 Inlägg

mjong skrev:

KammaDej skrev:

mjong skrev:
Gnaaaaaaaaaah skrev fel den kommer att peka åt VÄNSTER samma hålla som lateralkraften. Blev lite fel när jag tänkte ifrån höger...

Men slutsats: det blev stabilare med toe in

nej du skrev rätt.

om Vänster hjul pekar åt Vänster så är det ju ställt med toe-out.

Nej jag skrev att KRAFTEN från däcket kommer peka åt höger om kraften som påverkar bilen pekar åt vänster vilket var fel av mig.... Jag menade självfallet att både kraften som påverkar bilen i sidled och kraften som kommer produceras av däck pekar åt vänster vilket förstärker effekten av kraften som påverkar bilen dvs gör bilen ostadig med toe out.

Toe in ger motsatt effekt dvs en stabilare bil.

men om kraften från däcket vill åt vänster så reducerar det ju g-kraftens påverkan på chassit som vill åt vänster.

ska man förstärka en g-krafts påverkan på chassit som vill åt vänster måsten man påverka bilen med en kraft åt höger, alltså åt motsatt håll.

Senast redigerat av KammaDej (18 januari 2010)

KammaDej
18 januari 2010 · 191 Inlägg

JA fan mjong! nu tror jag att jag fattar hur du tänker!!

du tänker såhär; om bilen utsätts för en kraft åt något håll, har man då ett hjul som är förinställt för att styra mot den kraften så leder det till en stadigare bil, right? smile

driftking199
18 januari 2010 · 322 Inlägg

ferrari ringde o ville ha dig till f1 stallen så du kan ställa in bilarna åt dom:)

KammaDej
18 januari 2010 · 191 Inlägg

driftking199 skrev:
ferrari ringde o ville ha dig till f1 stallen så du kan ställa in bilarna åt dom:)

henrik schyffert ringde och ville ha med dej som stå-upp komiker

JockeT
18 januari 2010 · 1 010 Inlägg

KammaDej skrev:
JA fan mjong! nu tror jag att jag fattar hur du tänker!!

du tänker såhär; om bilen utsätts för en kraft åt något håll, har man då ett hjul som är förinställt för att styra mot den kraften så leder det till en stadigare bil, right? smile

Gött! Då kan vi enas om toe-in för en standardbil som ska gå på gatan för vanliga personer?
(Med detta inte menat racebilar/banbilar)

Kändes för ett ta som om den här tråden aldrig skulle ta slut  smile

KammaDej
18 januari 2010 · 191 Inlägg

haha lugn och fin nu jocke wink jag vill bara veta ifall det är så som mjong tänker i det här, så ska vi reda ut saker steg för steg.

och förlåt om du tog illa upp av mina tidigare inlägg till dej, det var inte det som var meningen. blev bara lite tröttsamt då jag tyckte du letade och 'hittade på' fel i allt jag skrivit.

om vi pratar med varann på ett normalt sätt så är det inga problem. är vi inte överens om nån teori/justering så reder vi ut det på ett shysst sätt wink så länge ingen av oss förvränger eller hittar på nåt eller postar invecklade referenser som inte ar nåt eller kanske delvis med saken att göra. låter inte det bra? tror vi kan lära oss massor av varann bara vi håller oss sams med varann smile

mvh//robban

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang