Opel Omega bakre hjulhus

Fernicus Kejsare
1 maj 2006 · 547 Inlägg

Som många säkert vet så har Opel Omega (88-93) lite annorlunda bakskärmar, det går rakt, istället för att vara runt. Har sett en del som kapat upp skärmarna där för att få runt, som på framskärmen. Någon som vet en bra instruktion för detta?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
nahoj101
14 maj 2008 · 114 Inlägg

Hej!!
Jag har nyligen köpt mig en Omega 3000, då fick jag med runda skärmkanter bak till den.
Då har dom gjort iordning egna runda kanten som man kan svetsa dit bara, så det funkar så också om man inte vill kapa ur sina egna skärmkanter! smile
Det kan nog bli ett riktigt pilljobb, menhelt klart värt det tycker jag, blir mycket snyggare! smile

MilleN
15 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Äh vafan, det är charmigt med raka skärmkanter bak, speciellt med stora fälgar bakom wink Det är ju runda skärmar på 99,9% av alla bilar, våga vara udda! tongue Visst, jag hade runda på min förra Omega men det var ju Lotuskit, en jäkla skillnad då smile

Riktigt porrigt wink
http://i23.tinypic.com/64ea8k

Nackdelen med att fixa runda skärmar bak är att man såklart vill slippa modifiera bakdörren, alltså sätter man skärmkanten för högt upp och man blottar helt enkelt för mycket av bakre hjulhuset, på i princip alla bilar har man mindre utrymme vid bakskärmarna. Så blir det inte när man fixar runda skärmar på en Omega tyvärr och det får en tendens att se lite dumt ut men det kanske bara är jag som tycker så smile

Det vanligaste är att man tar framskärmar från en likadan Omega A och svetsar på (fast höger fram till vänster bak och tvärtom), jag tror det är så J0jje_ gjort:
https://www1.garaget.org/archive/7/6229/5214/5214-333430.jpg

nahoj101
22 maj 2008 · 114 Inlägg

Den översta röda omegan var ju kanon fin! smile

Aruzo Ace Ventura
22 maj 2008 · 1 240 Inlägg

Jaha...Tack så mycket MilleN! Fick jag ju bånge på en Opel! De e ju nästan pinsamt! Men de måste vara fälgarna! Jävligt snygg var den iaf

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
MilleN
23 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Aruzo skrev:
Jaha...Tack så mycket MilleN! Fick jag ju bånge på en Opel! De e ju nästan pinsamt! Men de måste vara fälgarna! Jävligt snygg var den iaf

haha det finns en opelälskare i oss alla cool Näfan alla bilar går att få fräscha på nåt sätt, och ett par stora fälgar är ibland det enda som behövs smile

Aruzo Ace Ventura
23 maj 2008 · 1 240 Inlägg

Är de nån på gorg som har den omegan?

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
alex_side Neerd
23 maj 2008 · 1 596 Inlägg

jag har med rundade=D

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
MilleN
23 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Aruzo skrev:
Är de nån på gorg som har den omegan?

Om du menar den med 19" så tror jag inte han finns här, såg bilen på Opel Sport Club. Den som är under konstruktion ägs av J0jje_ eller något sånt smile

alex_side skrev:
jag har med rundade=D

mm jag får granska hur det är gjort när jag kommer ner och hälsar på smile

lorens
13 september 2008 · 6 Inlägg

MilleN skrev:
Äh vafan, det är charmigt med raka skärmkanter bak, speciellt med stora fälgar bakom wink Det är ju runda skärmar på 99,9% av alla bilar, våga vara udda! tongue Visst, jag hade runda på min förra Omega men det var ju Lotuskit, en jäkla skillnad då smile

Riktigt porrigt wink
http://i23.tinypic.com/64ea8k

Tja., hur haru lyckats få in feta fälgar bakom bakre skärmkanterna?

va äre för bredd, tum o et på fälgarna?

MilleN
15 september 2008 · 9 108 Inlägg

lorens skrev:
Tja., hur haru lyckats få in feta fälgar bakom bakre skärmkanterna?

va äre för bredd, tum o et på fälgarna?

Det var inte min bil men man får plats med rätt stora fälgar bakom de raka skärmkanterna faktiskt.

Nedan är bild på min senaste Omega, på den sitter det 8x18", ET 35 med 225/40-18 på, ingen modifikation alls i hjulhuset behövdes men det var tiiiight smile Tror det är liknande dimensioner på den rödas fälgar fast 19" såklart, det han gjort mer är att ta bort fjädrarna helt men det var lite överkurs för min del, vill gärna komma över farthinder och gruskorn roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/736/435835_7gqzus.jpg


Här är en med luftfjädring med wink Fräänt!



Finns ju även en norrman som slängt på 20" på en Omega med raka skärmkanterna kvar smile Det är bara här i Svenssonland som folk är så extremt anti raka skärmkanter.

myran Foto/Bilnörd
15 september 2008 · 1 541 Inlägg

kör man lite breda däck så ser det skitkul ut när man hissar upp skiten också.. när däcken hänger 2-3cm utanför skärmkanterna..   fast det rättar till sig själv när man sänker ner skiten och cambern kommer tillbaka wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Larschan
15 september 2008 · 519 Inlägg

Men seriöst! Det ser ju skitdumt ut med rundade på en Omega! Mycket snyggare orginal!

paradyne Green Street Elite
8 oktober 2008 · 676 Inlägg

visst raka skärmkanter är snyggt men jag tycker man döljer för mkt av fälgarna så hmm ^^

pippaaN
8 oktober 2008 · 987 Inlägg

MilleN skrev:
Äh vafan, det är charmigt med raka skärmkanter bak, speciellt med stora fälgar bakom wink Det är ju runda skärmar på 99,9% av alla bilar, våga vara udda! tongue Visst, jag hade runda på min förra Omega men det var ju Lotuskit, en jäkla skillnad då smile

Riktigt porrigt wink
http://i23.tinypic.com/64ea8k

Nackdelen med att fixa runda skärmar bak är att man såklart vill slippa modifiera bakdörren, alltså sätter man skärmkanten för högt upp och man blottar helt enkelt för mycket av bakre hjulhuset, på i princip alla bilar har man mindre utrymme vid bakskärmarna. Så blir det inte när man fixar runda skärmar på en Omega tyvärr och det får en tendens att se lite dumt ut men det kanske bara är jag som tycker så smile

Det vanligaste är att man tar framskärmar från en likadan Omega A och svetsar på (fast höger fram till vänster bak och tvärtom), jag tror det är så J0jje_ gjort:
http://www1.garaget.org/archive/7/6229/ … 333430.jpg

Den översta var äckligt cool!

i like it load
MilleN
9 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

paradyne skrev:
visst raka skärmkanter är snyggt men jag tycker man döljer för mkt av fälgarna så hmm ^^

Äh ett par cm hit eller dit, dålig bortförklaring hehe, om du själv tycker det är snyggt är det väl dumt att göra en såpass jobbig operation bara för att andra klagar tongue

Fick höra det dag ut och dag in när jag hade den vita hur fult det var men inte fan ändrade jag för det smile

astrakalle VVS-Montör
19 december 2008 · 231 Inlägg

lorens skrev:

MilleN skrev:
Äh vafan, det är charmigt med raka skärmkanter bak, speciellt med stora fälgar bakom wink Det är ju runda skärmar på 99,9% av alla bilar, våga vara udda! tongue Visst, jag hade runda på min förra Omega men det var ju Lotuskit, en jäkla skillnad då smile

Riktigt porrigt wink
http://i23.tinypic.com/64ea8k

Tja., hur haru lyckats få in feta fälgar bakom bakre skärmkanterna?

va äre för bredd, tum o et på fälgarna?

hehe är nog inga problem! :9 Kolla in min omega a jag har rakaskämrkanter och där sitter 10" breda Brock B6 fälgar! Hade behövt att dra ut skärmanten lite för de tar i när jag har folk i bilen! :p men men dom fälgarna som är på bil är väll max 8" breda! Så 5cm gör mycket du!

mvh kalle

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
astrakalle VVS-Montör
19 december 2008 · 231 Inlägg

MilleN skrev:

lorens skrev:
Tja., hur haru lyckats få in feta fälgar bakom bakre skärmkanterna?

va äre för bredd, tum o et på fälgarna?

Det var inte min bil men man får plats med rätt stora fälgar bakom de raka skärmkanterna faktiskt.

Nedan är bild på min senaste Omega, på den sitter det 8x18", ET 35 med 225/40-18 på, ingen modifikation alls i hjulhuset behövdes men det var tiiiight smile Tror det är liknande dimensioner på den rödas fälgar fast 19" såklart, det han gjort mer är att ta bort fjädrarna helt men det var lite överkurs för min del, vill gärna komma över farthinder och gruskorn roll

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 7gqzus.jpg


Här är en med luftfjädring med wink Fräänt!



Finns ju även en norrman som slängt på 20" på en Omega med raka skärmkanterna kvar smile Det är bara här i Svenssonland som folk är så extremt anti raka skärmkanter.

hehe o ja :9 samma film som jag har uppe :9 hehe Är förresten en Chevrolet Omega, kombin heter ju suprema! Den är filmad i syd amerika! Men våga ta raka belut! :9 Håll dom raka skärmkanterna raka! Fan mycket snyggare :9 Håller med dig millen

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Pnta
23 april 2012 · 3 Inlägg

äääh det är väl inget, jag har 19*9,5 tum breda fälgar innanför skärmarna på min omega smile

Opel Omega 3000 "Apu" (1988)
Opel Omega 3000 "Midnight" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang