Påföljder med en bes bil?

dreamworld
2 september 2009 · 10 Inlägg

Ja som rubriken lyder.
Vad blir följderna om man har en jätteombyggd och trimmad bil och en org likadan bil, båda med samma regnummer och chassienummer.
Om dom skulle komma på detta, vad händer då? Har fått lite olika svar men är det någon som har erfarenhet av detta?

Volkswagen golf mk1 "waltuo-racing.se" (1983)
Audi a4 1,8t "Hajen" (1996)
Audi a4 1,8t "drop it down loooow" (1996)
Slash Saabifierad
2 september 2009 · 2 026 Inlägg

Har för mig att man brukar kalla det för att du åker dit för urkundsförfalskning = inga roliga straffpåföljder av det.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Batta
2 september 2009 · 1 353 Inlägg

Vet inte vilken brottsrubricering det blir, men en bekant fick iallafall fängelsestraff i 6 månader för det.

Första gången han fick straff dock så fick sitta med fotboja, men lagom kul ändå ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
discokapten Kapten på disco!
2 september 2009 · 1 729 Inlägg

Batta skrev:
Vet inte vilken brottsrubricering det blir, men en bekant fick iallafall fängelsestraff i 6 månader för det.

Första gången han fick straff dock så fick sitta med fotboja, men lagom kul ändå ^^

Han fick inte sitta 6 månader enbart för det, det var väl en hel del annat också?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
volvoentusiasten
2 september 2009 · 4 005 Inlägg

dreamworld skrev:
Ja som rubriken lyder.
Vad blir följderna om man har en jätteombyggd och trimmad bil och en org likadan bil, båda med samma regnummer och chassienummer.
Om dom skulle komma på detta, vad händer då? Har fått lite olika svar men är det någon som har erfarenhet av detta?

Någon form av bedrägeri borde det gå inom.

Ring 114 14 och fråga.

Kriillee
2 september 2009 · 110 Inlägg

urkundsförfalskning, bedrägeri osv, jävligt höga böter och fängelse, bättre att bara byta motor till besiktning

discokapten Kapten på disco!
2 september 2009 · 1 729 Inlägg

Jag tycker inte att det är ett så allvarligt brott som vissa här vill göra gällande, dock så ska det tilläggas att jag inte är insatt i juridiken när det gäller det här men har en ganska god uppfattning i juridiska frågor annars.

Skulle gärna vilja se lite fakta bakom vissa påståenden (att man får fängelse t ex), så att man kan bilda sig en uppfattning om det är värt eller inte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
maco
2 september 2009 · 1 207 Inlägg

Det kan bli urkundsförfalskning iom att han själv kommer att stå ägare på båda bilar.

Men du kommer ju iaf åka på att du kör oskattat, ofösäkrat. Kör man utan trafikförsäkring och det blir uppdagas kommer man åka på böter för varje dag man kört bilen. Hur det bestäms vet jag dock inte.

edit: type-o

Senast redigerat av maco (2 september 2009)

Batta
2 september 2009 · 1 353 Inlägg

discokapten skrev:

Batta skrev:
Vet inte vilken brottsrubricering det blir, men en bekant fick iallafall fängelsestraff i 6 månader för det.

Första gången han fick straff dock så fick sitta med fotboja, men lagom kul ändå ^^

Han fick inte sitta 6 månader enbart för det, det var väl en hel del annat också?

nja, inte vad jag vet iallafall.

Åkte på urkundsförfalskning och bedrägeri iallafall.
kan mycket väl ha varit nånting mer med också ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Hilmer
2 september 2009 · 1 790 Inlägg

Det är olagligt och kan skapa många problem.
Urkundsförfalskning som många redan skrivit.
Straffskalan är för mig osäker, men nog finns väl fängelse och böter med iaf?
Bilen man färdas i är inte i ett skick som är godkänt för allmän väg.
Bilen man färdas i är inte besiktigad, skattad eller försäkrad.
Då bilarna har manipulerad identitet så kommer följden bli att man står med två bilar utan ID som man inte kan göra annat med än att gräva ner.
Så nej, det är inte värt det...

dreamworld
2 september 2009 · 10 Inlägg

och endå är det såpass många människor jag vet som riskerar detta:O
ojojoj, ja de blir ändrade planer....

FLindgren
2 september 2009 · 5 089 Inlägg

Om man får lägga sig i dethära lite.. är det urkundsförfalskning om man tar ett skattemärke från en annan bil? Eller vad kan hända som värst då tro?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Smajly
2 september 2009 · 3 059 Inlägg

https://lagen.nu/1962:700#K14P1

"1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år. Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke. "

"2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som ringa, skall för förvanskning av urkund dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Vid bedömande huruvida brottet är ringa skall särskilt beaktas, om urkunden är av mindre vikt, såsom kassakvitto, kontramärke eller dylikt mottagningsbevis, eller om gärningen skett för att förhjälpa någon till hans rätt."

"7 § Eftergör någon gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett inländskt eller utländskt värdemärke eller ock offentlig inländsk eller utländsk kontroll märkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar någon falskt sådant märke eller falskeligen äkta märke eller förfalskar någon eljest sådant märke eller det märkta, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år
."

Senast redigerat av Smajly (2 september 2009)

dreamworld
3 september 2009 · 10 Inlägg

holy crap:Oyikesyikes

ja som sakt, ändrade planer....

FordeveR www.klockren.nu
3 september 2009 · 476 Inlägg

De kostar mer än de smakar helt enkelt tongue
Är nog ett smart val att låta bli..

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
Nehe
3 september 2009 · 687 Inlägg

Jag tror dock inte att det blir urkundsförfalskning eller "märkesförfalskning". Urkundsförfalskning handlar ju i stort om att utse sig för att vara någon annan än den man är. Kan kolla lite mer efter jobbet.

plankan
3 september 2009 ·

Skulle tro att du i fall det uppdagas - kommer få det mycket svårt att få försäkringsbolagen att försäkra din/a bilar till mera än den obligatoriska trafikförsäkringen framöver.

Skulle något hända så att försäkringsbolaget kopplas in - kan du torska på försäkringsbedrägeri -
och dom ser inte nådigt på sånt i dagsläget.........

JonR
3 september 2009 · 3 259 Inlägg

Sen beror det på hur enkelt man gör det för myndigheterna att lyckas hitta båda bilarna, har man dom i samma garage så kanske man ska tänka om....

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Slash Saabifierad
3 september 2009 · 2 026 Inlägg

discokapten skrev:
Jag tycker inte att det är ett så allvarligt brott som vissa här vill göra gällande, dock så ska det tilläggas att jag inte är insatt i juridiken när det gäller det här men har en ganska god uppfattning i juridiska frågor annars.

Skulle gärna vilja se lite fakta bakom vissa påståenden (att man får fängelse t ex), så att man kan bilda sig en uppfattning om det är värt eller inte.

Vi säger att jag stjäl din bil, så har jag redan en Saab 9000 2,3 som bara är skrot som står på mig, så tar jag min bils identitet och sätter den på din och sedan besiktigar och allt pekar nu på att din bil är min, tycker du inte att det är ett allvarligt brott?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
JonR
3 september 2009 · 3 259 Inlägg

Slash skrev:
Vi säger att jag stjäl din bil, så har jag redan en Saab 9000 2,3 som bara är skrot som står på mig, så tar jag min bils identitet och sätter den på din och sedan besiktigar och allt pekar nu på att din bil är min, tycker du inte att det är ett allvarligt brott?

Att stjäla nåt är alltid ett brott... men det är det väl ingen som tänker göra i denna tråd vad jag förstått? I ditt exempel så besiktas ju bilen efter pappersbytet så det är ju bättre än det som är tanken med en besiktningsbil...

Att byta papper på en bil för att den besiktad är ju inte så smart, även den bästa kan glömma fixa nåt som orsakar en olycka så man skadar nån oskyldig.. inget man vill ha på sitt samvete, håller en garanterat vaken om nätterna så det gäller att tänka till två gånger!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang