Turbo - Kompressor - Supercharger - Skulle vilja veta lite om skillanden på de olika begreppen.

Xuri One Man Clan
7 september 2009 · 4 287 Inlägg

Siarnaq skrev:

axelj skrev:
Om du påstår att jag har så fel så får du gärna motivera varför istället för att dra exempel från dragracingmotorer som känns ganska irrelevant om du frågar mig!

Du har ju fått lite snedtändning. Han frågade vad som skillde dem åt, och det är lättast att se när det gäller dragracing. Då det gäller så extrema effekter, så syns det vad som skiljer dem åt.


du menar att man inte kan få värme i en kompressorladdad kärra?

Om du nu mekar så mycke topfuel å annat så kan väl du förklara för oss ungefär vilken avgastemp de är i dessa bilar ? att du ens tänker tanken på att jämnföra de med en gatbil ala bensin...

En kompressor ger högre cylindertryck i förhållande till en turbo...då du har typ fullt ladd på tomgång..
skulle vilja säga att kompressor e mer slitsamt för både motor å drivlina på en kompressormatad..

Avgastempen är ju givetvis hög. Då så har kompressor bilarna oerhört lägre insugstemp. Vi jämförde insugs tempen på bilen vi mekade i, en kompressormatad 414cui smallblock, och killen bredvid oss som körde med dubbelturbo på en 560cui bigblock. Vi har problem med isbildning på insuget medans han hade värme-problem.

På två säsonger nu så har killen som kör med turbo, den enda i våran klass, rasat 3 växellådor, 2 block, 6st turbo's samt ett antal andra saker.


Vi hade lite kärv med en ventil, och nu för en vecka sen så fick vi ett hål i blocket.


Och jag snackade inte direkt tomgång, hur många bilar står på tomgång under en längre period?
När det gäller acceleration/bus så är det mer slitage med turbo.

Ja men jag menar mer att jag tror att på topfuel så skulle turbon smälta...avgaserna är typ 2000 grader där...  Å angående tomgång så ju lägre varvtal å ju högre effekt = höga cylindertryck ju längre tid= krökta stakar,kolvbultar osv....... på en turbo så "varvar du ifrån trycket"..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
cheffer
7 september 2009 · 1 422 Inlägg

Om jag får framföra min åsikt så lyder den såhär:

En kompressor ger inte högre toppvrid, det finns oftast i turbomotorerna just pga den inte stjäl någon effekt och inte stjäl några nm utan bara öser på. Kompressormotorn däremot har ett mer "körbart" register och jämnare effektkurva där vridmomentet är högt från låga varv och om man ska räkna på snittvridet över hela varvtalsregistret så ligger det högre på en kompressormatad motor då den har ladd från låga varv. Turbons ladd kommer ju senare men med LC så elimineras ju mycket av att tappa ladd i starten och det funkar ju helt klart ganska bra.

Det är ju bara att kolla på de flesta turbo/kompressorbilarna, t ex många bmws är ju nu för tiden överladdade i efterhand och kollar man på effekt/vrid siffrorna där så ligger vridmomentet högre på turbo motorerna än kompressor motorerna trots att det är ungefär samma hästkrafter det snackas om, det beror ju på att kompressorn tar mycket vridmoment att driva även om den också tillför så syns det mest på toppvridet trots att den tar igen mycket på bottenvridet. Grejen med en kompressormotors vridmoment är att det är mer lättåtkomligt och behöver inte varv för att finnas till hands.

Anledningen till att det är mest kompressor inom dragracing är ju ganska självklar DET ÄR MEST BEPRÖVAT OCH ENKLAST!!! Inte nödvändligtvis bäst... Kolla bara hur fort turbomotorerna kommer ikapp, för ett par år sedan bara var det nästan ingen som körde turbo inom dragracing scenen, nu är det bra många som gör det. Från rad 4or till v8or, från enkel till dubbelturbo kommer de ikapp i toppen. Kolla bara hur många mindre motorer som börjar komma ikapp inom dragracingen, det är inte bara jänkare och kompressor längre, det är nya tider och nya tider kommer med förändringar Anledningen till att det är så mycket ras med turbomotorerna är densamma, det finns inte lika mycket erfarenhet bakom det och det är många som fortfarande labborerar med opovade metoder och pressar grejerna lite över sina gränser och då är det klart det gå sönder. Prova köra en kompressor v8 på 150% av dess kapacitet och kolla hur länge det håller, lär inte bli länge.

Emil eriksson tycker jag hävdar sig ganska bra med en turbo 6a från supra som han kör låga 8or med, nästan nere på höga 7or! Och det med knappa 900hästar, helt godkänt! Den går ju betydligt bättre än många v8or i sin klass trots att de ligger på över dubbla och tredubbla motorvolymen. Krister adeen kör ju en 850 (RWD) på strippen på 2,5 liter med turbo som går på 7,2sek, inte så illa pinkat det heller. Den ligger f-ö på ca 1300häst.


Att börja jämföra med topfuels på 8000häst är ju bara onödigt, inget som TS har någon användning av ändå då jag inte skulle tänka mig att han har planer på något sådant och därför onödigt att ens dra upp det, känns mest som ett desperat försök att vinna en diskussion. "Men de starkaste bilarna har kompressor, därför blir kompressor automatiskt bäst" Det känns lite fel va? Det är lite "min pappa är starkare än din" över det hela och inte mycket logik bakom det.

Nu får man väl några syrliga attacker från någon v8 frälst tok här men de bjuder jag på smile


Kortfattat:

Turbo:
+ Hög toppeffekt
+ Möjlighet till höga laddtryck
+ Roligare effektkurva (individuellt)

- Vid höga effekter tappar man på låga varv
- Inte lika mycket erfarenhet bakom det inom dragracing

Kompressor:
+ Effekt från låga varv
+ Mer beprövat

- Stjäl effekt och vridmoment
- Inte samma möjlighet till höga laddtryck

Själv föredrar jag även ljudet från en turbomotor framför en kompressor motor men en vinande kompressor är ju inte fel det heller wink Båda har sina ljusa sidor

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
triplesixer
7 september 2009 · 325 Inlägg

cheffer skrev:
Att börja jämföra med topfuels på 8000häst är ju bara onödigt, inget som TS har någon användning av ändå då jag inte skulle tänka mig att han har planer på något sådant och därför onödigt att ens dra upp det, känns mest som ett desperat försök att vinna en diskussion. "Men de starkaste bilarna har kompressor, därför blir kompressor automatiskt bäst" Det känns lite fel va? Det är lite "min pappa är starkare än din" över det hela och inte mycket logik bakom det.

Nu får man väl några syrliga attacker från någon v8 frälst tok här men de bjuder jag på smile

ha ha största anledningen att dom inte kör turbo i top fuel, lär NOG va att det inte är tillåtet. inte ens skruvkompressorer i häller om jag inte mins fel.även om top fuel är mest extrema dragracingformen så har dom regler också för vad dom får använda, bannorna hade inte räckt till annars. Men kompressorer är ju mycket fränare

cheffer
7 september 2009 · 1 422 Inlägg

triplesixer skrev:

cheffer skrev:
Att börja jämföra med topfuels på 8000häst är ju bara onödigt, inget som TS har någon användning av ändå då jag inte skulle tänka mig att han har planer på något sådant och därför onödigt att ens dra upp det, känns mest som ett desperat försök att vinna en diskussion. "Men de starkaste bilarna har kompressor, därför blir kompressor automatiskt bäst" Det känns lite fel va? Det är lite "min pappa är starkare än din" över det hela och inte mycket logik bakom det.

Nu får man väl några syrliga attacker från någon v8 frälst tok här men de bjuder jag på smile

ha ha största anledningen att dom inte kör turbo i top fuel, lär NOG va att det inte är tillåtet. inte ens skruvkompressorer i häller om jag inte mins fel.även om top fuel är mest extrema dragracingformen så har dom regler också för vad dom får använda, bannorna hade inte räckt till annars. Men kompressorer är ju mycket fränare

Sa jag något om turbo på topfuels? Ser inte ens att det står ett ord om turbo eller ens ordet turbo i det citatet du har tagit. Jag skrev inom dragracing tidigare, inte specifikt inom topfuel för där VET jag att det inte är tillåtet. Skruvkompressor är nu mer tillåtet bara så du vet, sedan ifjol om jag inte missminner mig smile

Tycker bara det verkar dåligt av dig att försöka med att argumentera genom att vrida på det jag säger, lägga till eget och sedan försöka få mig att verka ovetande. Att säga att jag sagt något om turbo i top fuel är väl bara jävligt fel? Skrev ju till och med att top fuels har kompressor och att de är de starkaste... Swing and a miss

Senast redigerat av cheffer (7 september 2009)

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
triplesixer
7 september 2009 · 325 Inlägg

cheffer skrev:

triplesixer skrev:

cheffer skrev:
Att börja jämföra med topfuels på 8000häst är ju bara onödigt, inget som TS har någon användning av ändå då jag inte skulle tänka mig att han har planer på något sådant och därför onödigt att ens dra upp det, känns mest som ett desperat försök att vinna en diskussion. "Men de starkaste bilarna har kompressor, därför blir kompressor automatiskt bäst" Det känns lite fel va? Det är lite "min pappa är starkare än din" över det hela och inte mycket logik bakom det.

Nu får man väl några syrliga attacker från någon v8 frälst tok här men de bjuder jag på smile

ha ha största anledningen att dom inte kör turbo i top fuel, lär NOG va att det inte är tillåtet. inte ens skruvkompressorer i häller om jag inte mins fel.även om top fuel är mest extrema dragracingformen så har dom regler också för vad dom får använda, bannorna hade inte räckt till annars. Men kompressorer är ju mycket fränare

Sa jag något om turbo på topfuels? Ser inte ens att det står ett ord om turbo eller ens ordet turbo i det citatet du har tagit. Jag skrev inom dragracing tidigare, inte specifikt inom topfuel för där VET jag att det inte är tillåtet. Skruvkompressor är nu mer tillåtet bara så du vet, sedan ifjol om jag inte missminner mig smile

Tycker bara det verkar dåligt av dig att försöka med att argumentera genom att vrida på det jag säger, lägga till eget och sedan försöka få mig att verka ovetande. Att säga att jag sagt något om turbo i top fuel är väl bara jävligt fel? Skrev ju till och med att top fuels har kompressor och att de är de starkaste... Swing and a miss

gue? nä jag försökte inte få dig att verka ovetande ha ha sorry anser väl som du att en top fuel bil inte går att bevisa nått med. för dom får inte använda turbo även om dom ville.

Lowenhart fälg fantast
7 september 2009 · 1 086 Inlägg

Gör som jag kör med både turbo och kompressor smile

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Widowmaker
8 september 2009 · 1 112 Inlägg

Lowenhart skrev:
Gör som jag kör med både turbo och kompressor smile

ok! nu har jag fått lära mig en hel del sen ja grundade tråden! då kan jag ju faktiskt ställa följdfrågan!

Är det bara önske tänkande eller kan man köra både och på samma motor? hur fan skall inte en sån bete sig då! e massa vrid på låga varvtal å sen när turbon kommer så kanske 6 hål i motorhuven`?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Rinnegan Malleus Malificarum
8 september 2009 · 2 401 Inlägg

axelj skrev:
1- Körde ni på vintern eller kyler ni med typ kolsyra? Följdfråga:
Varför kylde inte turbokillen med mer kylmedium (eller en rätt dimensionerad laddluftskylare)
Dessutom, på en gat/banmotor får du inga sådana problem om du dimensionerar prylarna korrekt!

Siarnaq skrev:
På två säsonger nu så har killen som kör med turbo, den enda i våran klass, rasat 3 växellådor, 2 block, 6st turbo's samt ett antal andra saker.

2- Det behöver ju inte betyda något annat än att han är jämförelsevis dålig på att bygga motorer smile

Siarnaq skrev:
När det gäller acceleration/bus så är det mer slitage med turbo.

3- Du har fortfarande inte angett en enda anledning till varför, bara radat upp exempel som på något sätt ska bevisa (?) din tes.. Jag fortsätter hävda motsatsen!

1- Nope, E85 i princip kör vi med. Givetvis en lite vassare version, men det är i grund och botten bränslet vi kör med, det gör även turbonissen. Och han hade kylning som var i storlek med våran motor i princip, så han hade kylning.

2- Mja, det är givetvis sant, men i regel brukar bigblock palla för lite mer tryck än smallblock. Samt att den är lite snällare att köra med. Sen så var det en person i USA som byggde motorn åt dom.

3- Nu är det ju så att jag är hur sjukt jävla trött som helst, så jag har grova problem med att formulera ut något som inte låter som en dålig LSD tripp från 70-talet. Jag vet att jag har bra grund till det jag säger, rättare sagt ett liv runt bilar.




Och cheffer, då jag snackar kompressorer som ger mest vrid, då snackar jag "roots" typ av kompressor. I lekmans termer så är det den stora pelaren som sticker ut från blocket som drivs av en rem..
Kompressor ger oftast mer kraft, samt gasrespons än turbo vilket är varför det används flitigt i dragracing, samt lite mer top of the line Mercedes bilar. Roots typen av kompressor utvecklar mest vridmoment, men det gäller mer för låga varv. Den har endast 45 - 50% effektivitet på höga varv, medans Centrifugal kompressorn har inte lika bra låg-register, men har däremot 70 - 85% effektivitet på höga varv.

Då dragracing byggs på acceleration så passar roots kompressorn bäst. Den ger ett bottenvrid som är riktigt beroendeframkallande.

Sen så är ju kompressor bilar mer förlåtande att köra. Att ha effekten över hela registret istället för att cruisa med kanske 300hk fram tills 5000varv och helt plötsligt har man 800hk. Det blir lite farligt om man ligger i en kurva eller annat dylikt.



ok! nu har jag fått lära mig en hel del sen ja grundade tråden! då kan jag ju faktiskt ställa följdfrågan!

Är det bara önske tänkande eller kan man köra både och på samma motor? hur fan skall inte en sån bete sig då! e massa vrid på låga varvtal å sen när turbon kommer så kanske 6 hål i motorhuven`?

Det går givetvis, det är lite stökigare att få till men det blir oftast bra.


En annan sak att tänka på är ju det att om du ska bygga effekt, men samtidigt köra den på gatan.. vad är då poängen med singelturbo t.ex?
Jag brukar då inte se folk som går över 5000RPM i stan eller vanlig trafik.

Senast redigerat av Siarnaq (8 september 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Henka_ Slav
8 september 2009 · 1 454 Inlägg

mkt med kompressor hit och turbo dit. tror nog trådskaparen har fått lite info nu iaf, kanske är hans funderingar besvarade.

ang vrid etc på kompressor/turbo motorer är de ju som någon nämde tidigare, kam(ar) spelar in, mappning spelar in (mappar man i bänk eller på rullar kan man ju faktiskt mappa in sen eller tidig effekt/vrid)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
JoeyJ
8 september 2009 · 502 Inlägg

seriekoppla två turbos så ska ni få se på fan tongue
http://img38.imageshack.us/img38/5411/blcompoundstand1.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/5005/blcompound8.jpg

JoeyJ
8 september 2009 · 502 Inlägg

Siarnaq skrev:
En annan sak att tänka på är ju det att om du ska bygga effekt, men samtidigt köra den på gatan.. vad är då poängen med singelturbo t.ex?
Jag brukar då inte se folk som går över 5000RPM i stan eller vanlig trafik.

hur många gånger håller man fullgas på gatan överhuvudtaget?

poängen? för att det är jävligt kul att få en spark i ryggen av all effekt och det är ett enkelt sätt att få ur mycket mos ur motorn

m0s mästarenen o_O
8 september 2009 · 92 Inlägg

Siarnaq skrev:
En annan sak att tänka på är ju det att om du ska bygga effekt, men samtidigt köra den på gatan.. vad är då poängen med singelturbo t.ex?
Jag brukar då inte se folk som går över 5000RPM i stan eller vanlig trafik.

Ja, för när jag kör i 20-30km/h inne i stan så vill jag ju absolut att turbon ska ladda max, eller hur var det? :S

jonTe
8 september 2009 · 5 710 Inlägg

Widowmaker skrev:
Är det bara önske tänkande eller kan man köra både och på samma motor? hur fan skall inte en sån bete sig då! e massa vrid på låga varvtal å sen när turbon kommer så kanske 6 hål i motorhuven`?

Styr man det rätt funkar det hur-bra-som-helst.
VW har det ju som sagt i produktion på ganska många bilar utan att de blir några "effektmonster".
Tanken är väl små motorer som tar lite bränsle men att det finns jämn kraft att hämta om man har behovet.
Volvo har/har haft ett antal motorer i serieproduktion med kombon kompressor med turbo.
• FL6 (lastbil) "supercharged"
• KAD300 (båtmotor)
• D6 435 (båtmotor).
....för att nämna några.

Denna tråd var intressant med förhållandevis djup diskussion för att vara Garaget må jag säga!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Rinnegan Malleus Malificarum
8 september 2009 · 2 401 Inlägg

JoeyJ skrev:
hur många gånger håller man fullgas på gatan överhuvudtaget?

poängen? för att det är jävligt kul att få en spark i ryggen av all effekt och det är ett enkelt sätt att få ur mycket mos ur motorn

Det är ett jävligt enkelt sätt att få inget grepp, men det verkar som om det går fort.

Om vi snackar singelturbo på t.ex Supra. Vet du vad en 600 hästars, en 800 hästars och en 1000hästars Supra har i gemensamt då?
9sekunders repor.

Då all effekt kommer på samma gång, så är det fan svårt att ens få det att greppa.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
JoeyJ
8 september 2009 · 502 Inlägg

Siarnaq skrev:

JoeyJ skrev:
hur många gånger håller man fullgas på gatan överhuvudtaget?

poängen? för att det är jävligt kul att få en spark i ryggen av all effekt och det är ett enkelt sätt att få ur mycket mos ur motorn

Det är ett jävligt enkelt sätt att få inget grepp, men det verkar som om det går fort.

Om vi snackar singelturbo på t.ex Supra. Vet du vad en 600 hästars, en 800 hästars och en 1000hästars Supra har i gemensamt då?
9sekunders repor.

Då all effekt kommer på samma gång, så är det fan svårt att ens få det att greppa.

En kompressor skulle ju knappast göra saken bättre för en sån supra, på strippen har man ändå så gott som max ladd hela tiden om man kör med trans brake eller launch control i starten, vilket man gör om man kör 9or, är det mer effekt än vad det finns fäste till är det bara reglera laddtrycket på olika växlar och varvtal

men det beror ju på sin egen körstil osv, jag gillar sparken i ryggen och visst, jag har väl 1 bar först vid 3500rpm, men har man bråttom är det bara växla ner en växel så kommer effekten på direkten

Matz-The-Man
9 september 2009 · 204 Inlägg

JoeyJ skrev:
seriekoppla två turbos så ska ni få se på fan tongue
http://img38.imageshack.us/img38/5411/b … stand1.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/5005/blcompound8.jpg

hur funkar det där egentligen ? tycker inte den andra turbon borde tillföra så mycket?

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
XeptiQ Whatever :)
9 september 2009 · 1 652 Inlägg

Matz-The-Man skrev:

JoeyJ skrev:
seriekoppla två turbos så ska ni få se på fan tongue
http://img38.imageshack.us/img38/5411/b … stand1.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/5005/blcompound8.jpg

hur funkar det där egentligen ? tycker inte den andra turbon borde tillföra så mycket?

hehe som tex min polares dubbleturbo 16v.. ( B234F ) har han tagit 4 och 2 till en turbo och sen 3 och 1 till en.. fast i samma grenrör... fantasi big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
9 september 2009 · 764 Inlägg

XeptiQ skrev:

Matz-The-Man skrev:

JoeyJ skrev:
seriekoppla två turbos så ska ni få se på fan tongue
http://img38.imageshack.us/img38/5411/b … stand1.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/5005/blcompound8.jpg

hur funkar det där egentligen ? tycker inte den andra turbon borde tillföra så mycket?

hehe som tex min polares dubbleturbo 16v.. ( B234F ) har han tagit 4 och 2 till en turbo och sen 3 och 1 till en.. fast i samma grenrör... fantasi big_smile

Det kallar jag parallellkoppla...

cheffer
9 september 2009 · 1 422 Inlägg

Siarnaq skrev:

JoeyJ skrev:
hur många gånger håller man fullgas på gatan överhuvudtaget?

poängen? för att det är jävligt kul att få en spark i ryggen av all effekt och det är ett enkelt sätt att få ur mycket mos ur motorn

Det är ett jävligt enkelt sätt att få inget grepp, men det verkar som om det går fort.

Om vi snackar singelturbo på t.ex Supra. Vet du vad en 600 hästars, en 800 hästars och en 1000hästars Supra har i gemensamt då?
9sekunders repor.

Då all effekt kommer på samma gång, så är det fan svårt att ens få det att greppa.

Handlar om fäste och inte effektband. Grejen med de suprorna du nämner är ju att de är gjorda mer för gata också smile Inte dragrace rakt igenom som jänkarna med samma effekter. Skulle chassi vara FULLT modifierat för dragrace skulle det bli annat och riktigt utbyggda hjulhus för rejäla slicks så vore det annat. Som jag skrev tidigare så kör ju emil eriksson med en supramotor på ca 880häst på väldigt låga 8or. Chassi som är gjort för raktfram race gör susen serru, annat om man ska ta en bil som kan svänga riktigt också.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
JoeyJ
9 september 2009 · 502 Inlägg

Matz-The-Man skrev:

JoeyJ skrev:
seriekoppla två turbos så ska ni få se på fan tongue
http://img38.imageshack.us/img38/5411/b … stand1.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/5005/blcompound8.jpg

hur funkar det där egentligen ? tycker inte den andra turbon borde tillföra så mycket?

Kombinationen på bilderna gav som sagt 1,5 bar redan vid 2800 varv och en maxeffekt på 800hk, ska man ha 800hk på en sån motor med singelturbo får man nog vara jäkligt nöjd om man har 1,5 bar innan 4500rpm

Så det funkar alltså helt galet grymt om man lyckas dimensionera snurrorna bra, den lilla turbon får ladd tidigt och sen tar den större över på högre varv när det är tillräckligt mycket gasflöde, som du ser så går wastegaten från lilla turbon in i "grenröret" på den stora, så det gör inte så mycket att det blir för mycket gasflöde för den lilla på höga varv, den kör det bara genom WGn istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang