Ni som har bilarna registrerade på era föräldrar, vad säger ni till polisen?

azid Det som inte dödar gör ont
20 september 2009 · 2 668 Inlägg

Ghost_Face skrev:
Kompisen slapp betala böter när vi var ute och gled med hans farsas oskattade audi A8.

När polisen stannade oss frågade de honom något i stil med; om han erkände sig skyldig att ha kört med en oskattad bil. Men han kunde ju varken neka eller erkänna i och med att det var hans farsas bil, så han slapp helt enkelt undan...
trots att polisaspiranten som mer än gärna hade följt lagboken punkt och prickat och gett honom böter, men som tur var den äldre polisen lite bussigare och lät det gå för den här gången smile

Polisaspiranten kläckte även ur sig "Har man en sån här dyr och fin bil borde man väll ha råd och betala skatten också" big_smile

Så visst finns det för- och nackdelar med att ha fordon registrerade på sina föräldrar.

förarens ansvar att veta att bilen är i körbart skick....

2slow
peegee Forummoderator
20 september 2009 · 2 924 Inlägg

JOCKE_ST skrev:

peegee skrev:
Om försäkringsbolag misstänker skenförsäkring och inte lyckas bevisa det (genom grannar, servicekvitton, skatteinbetalningar etc) så spärrar de ofta utbetalningen av en försäkringsskada och lägger över bevisbördan på den påstådda ägaren och låter denna bevisa att han/hon är den huvudsakliga brukaren av bilen (vilket naturligtvis blir väldigt svårt om det är falskt) innan en enda krona betalas ut.
Det gäller även ersättningen för självrisken på motpartens bil (om det finns en sådan) om motparten inte är vållande.

fullt förståeligt men visst borde ju inköpskvitto, servicekvitton, kvitton från inbetalningar på skatt och försäkringar väga lite som bevis? plus att man har full kännedom om allt med bilen t.ex aktuell mätarställning, vad som finns i bilen, eventuella förändringar på bilen, ungefärligt däckmönster och dylikt... hur bevisar man annars att man äger den när inget av det självklara fungerar? bara lite intresserad eftersoma tt detta problem aldrig uppstått för mig eller någon jag känner...

Jo det är klart det väger som bevis och pekar alla eller de flesta av de bevisen mot samma person, som i sin tur är personen som står skriven som ägare, så gräver nog inte försäkringsbolaget vidare heller eftersom misstanken då troligtvis inte finns kvar utan betalar istället ut ersättningen av försäkringsskadan för att avsluta ärrendet.

Det jag menade ovan var om de bevisen INTE visade i huvudsak till personen som är registrerad och misstanken då KVARSTOD efter en sådan utredning, t.ex att det inte gått att spåra alla bevis med säkerhet av olika skäl eller att de pekade på olika personer... DÅ läggs ofta bevisbördan över på den registrerade ägaren som då måste bevisa på något sätt att han/hon är huvudsakliga brukaren medans försäkringsbolaget lutar sig tillbaka och avvaktar med utbetalningen spärrad.


Misstänker f-bolaget inte skenförsäkring så betyder ju inte det att det är okej att göra så utan det är ju bara ett bedrägeri som inte upptäckts ännu...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Sokrates Eliminator
20 september 2009 · 1 441 Inlägg

Polisen är bara intresserad av om bilen är stulen, vem som står som försäkringstagare är ointressant för dem.

Dock så baseras försäkringen på skadefria år, så om en förälder står för försäkringen och nån yngling i familjen krockar el. dylikt så höjs premien för föräldern,,,,
Så det är inte så fantastiskt smart att låta föräldrar betala surt 10-15 år framåt i tiden,,,

Sedan kan försäkringsbolag gå väldigt långt i undersökningar om ev försäkringbedrägerier.
Tex om familj har 3-4 bilar, kollar de mätarställning odyl. för att sedan ta ställning om föräldrarna kan ha kört si och så många mil på ett år (bilarnas mil totalt).

Vore jag ungdom skulle jag verkligen inte vara katig och vara bombsäker på att försäkringsbolaget betalar ut i tid o otid.

Vid försäkringstecknande får man kryssa i om någon under 25 kommer/inte kommer bruka bilen, är det då ikryssat och ev skadeärende innehåller en yngre förmåga så kan ni ge er på att det kommer kosta för föräldrarna.

just my 2cents/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (20 september 2009)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
peegee Forummoderator
20 september 2009 · 2 924 Inlägg

Hayah skrev:

_Zuperior_ skrev:
Bättre att ha bilen på sig själv, om det händer nå så man inte står där om de händer nå och inte får en krona av försäkringsbolaget.

Jag är inne på min tredje bil som står på mina föräldrar.
Första totalkraschade, inga problem alls med försäkringen trots den stod på mamma och jag körde, dom ersatte allt även min 2 års långa rehab.
Andra stod på pappa och fick plåtskada, inga problem där heller.
Denna fick en ruta inslagen och står på mamma, inga problem där heller.

Jag skulle jättegärna äga min egen bil men har inte råd med både bil, soppa och försäkring på mig.
Jag kollar ofta om min sjunker något. Jag betalar 3 ggr mer än mamma på samma försäkring och nästan dubbelt så mycket som pappa.
Samtidigt behöver jag bilen för att ta mig till jobb och häst.

Men du bodde kanske på samma adress som din mamma när olyckan inträffade eller?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Grotesk
20 september 2009 · 260 Inlägg

Något jag inte fått grepp om riktigt är att en kvinna min fader talade med, på ett sådant företag som rekommenderar (plockar fram det billigaste) försäkringsbolag, sa att man kan ha bilen som "familjebil" och vad jag förstod så kan alla köra den oavsett vem som betalar försäkringen. Men en kille på ett försäkringsbolag sa däremot att det inte är 100% reko. Vem har rätt? Jag vet ju iaf vad jag har trott innan..


Editerat: Som familjebil så måste givetvis jag bo på samma adress som tex. pappa som står på försäkringen.

Senast redigerat av Grotesk (20 september 2009)

Saab 900 S (1990)
Sokrates Eliminator
20 september 2009 · 1 441 Inlägg

Grotesk skrev:
Något jag inte fått grepp om riktigt är att en kvinna min fader talade med, på ett sådant företag som rekommenderar (plockar fram det billigaste) försäkringsbolag, sa att man kan ha bilen som "familjebil" och vad jag förstod så kan alla köra den oavsett vem som betalar försäkringen. Men en kille på ett försäkringsbolag sa däremot att det inte är 100% reko. Vem har rätt? Jag vet ju iaf vad jag har trott innan..


Editerat: Som familjebil så måste givetvis jag bo på samma adress som tex. pappa som står på försäkringen.

Försäkringspremien blir dyrare vid familjebil än om bilen står på en enskild person.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Muttley
20 september 2009 ·

peegee skrev:

Hayah skrev:

_Zuperior_ skrev:
Bättre att ha bilen på sig själv, om det händer nå så man inte står där om de händer nå och inte får en krona av försäkringsbolaget.

Jag är inne på min tredje bil som står på mina föräldrar.
Första totalkraschade, inga problem alls med försäkringen trots den stod på mamma och jag körde, dom ersatte allt även min 2 års långa rehab.
Andra stod på pappa och fick plåtskada, inga problem där heller.
Denna fick en ruta inslagen och står på mamma, inga problem där heller.

Jag skulle jättegärna äga min egen bil men har inte råd med både bil, soppa och försäkring på mig.
Jag kollar ofta om min sjunker något. Jag betalar 3 ggr mer än mamma på samma försäkring och nästan dubbelt så mycket som pappa.
Samtidigt behöver jag bilen för att ta mig till jobb och häst.

Men du bodde kanske på samma adress som din mamma när olyckan inträffade eller?

Behövs inte att man bor på samma adress du får ut ersättning ändå om du inte "skenförsäkrar". Du måste sätta rätt krav på försäkringen annars kan du ju hälsa hem. de är de enda som spelar in. brorsan skrota "mammas" bil i vintras och fick full ersättning. 

Jag själv fick förklarat av vårt bolag på hojjen ännu en gång att de kvittar om vi inte bor på samma adress, min far kan äga den även om jag bor på annat postnr om de underlättar för dig.  Bara vi tog för under 25 också. Dock inte alla bolagen som har förmånen till det.

Ksj
20 september 2009 · 1 217 Inlägg

Jag säger bara att jag lånat den och att det är farsans.

Den är värd ca 3000 och skulle jag stå på´n skulle jag få betala 4500/år.

Nu kostar den 670kr/år.

Konstigt att jag valt att skriva över den eller?

Saab 900 "2.1an" (1992)
Jokke_
20 september 2009 · 453 Inlägg

Skulle min bil stå på mig så skulle försäkringen per år kosta ca 20k, på 2½ år skulle jag ha betalat lika mycket i försäkring som bilen kostade när jag köpte den yikes

Nu står den på min mor och kostar ca 2500 per år för helförsäkring. Det är ju onöding att göra av med mycket mer än vad som är nödvändigt enligt mig.

Till frågan, jag har bara blivit stoppad en gång och då frågade de inte ens vems bilen var, men om de gjorde skulle jag väl helt enkelt säga att det är min mors och jag lånar den

Malabar
20 september 2009 · 164 Inlägg

peegee skrev:
Om försäkringsbolag misstänker skenförsäkring och inte lyckas bevisa det (genom grannar, servicekvitton, skatteinbetalningar etc) så spärrar de ofta utbetalningen av en försäkringsskada och lägger över bevisbördan på den påstådda ägaren och låter denna bevisa att han/hon är den huvudsakliga brukaren av bilen (vilket naturligtvis blir väldigt svårt om det är falskt) innan en enda krona betalas ut.
Det gäller även ersättningen för självrisken på motpartens bil (om det finns en sådan) om motparten inte är vållande.

Det är precis så försäkringsbolaget hanterar ärendet. Om det dessutom är så att försäkringsbolaget samlat på sig tillfredsställande bevisning gör man likadant. Om då försäkringskunden tar ärendet till tinget så tvingas kunden att bevisa att det inte rör sig om skenförsäkring. Det betyder att kunden tvingas lägga fram en juridiskt hållbar bevisning inför domstol.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
discokapten Kapten på disco!
20 september 2009 · 1 729 Inlägg

Hayah skrev:

_Zuperior_ skrev:
Bättre att ha bilen på sig själv, om det händer nå så man inte står där om de händer nå och inte får en krona av försäkringsbolaget.

Jag är inne på min tredje bil som står på mina föräldrar.
Första totalkraschade, inga problem alls med försäkringen trots den stod på mamma och jag körde, dom ersatte allt även min 2 års långa rehab.
Andra stod på pappa och fick plåtskada, inga problem där heller.
Denna fick en ruta inslagen och står på mamma, inga problem där heller.

Jag skulle jättegärna äga min egen bil men har inte råd med både bil, soppa och försäkring på mig.
Jag kollar ofta om min sjunker något. Jag betalar 3 ggr mer än mamma på samma försäkring och nästan dubbelt så mycket som pappa.
Samtidigt behöver jag bilen för att ta mig till jobb och häst.

Men du behöver ingen snurrbo för att ta dig till jobb och häst, eller hur? Ha den bilen du har råd med, så slipper vi andra stå och betala för dina kostnader.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Bjork OEM <3
20 september 2009 · 6 957 Inlägg

Bor man hemma har jag förståelse att man har försäkringen såhär.

Men då kommer jag till fråga 2 som är rätt känslig för en del, folk säger att om man inte har bilen på sig
sj. har man inte råd med den..gäller samma åsikt om man har lån på bilen? intressant fråga.. wink

Senast redigerat av Bjork (20 september 2009)

OEM <3
peegee Forummoderator
20 september 2009 · 2 924 Inlägg

Bjork skrev:
Men då kommer jag till fråga 2 som är rätt känslig för en del, folk säger att om man inte har bilen på sig
sj. har man inte råd med den..gäller samma åsikt om man har lån på bilen? intressant fråga.. wink

Kan förstå tanken men känns inte som det gäller samma sak... eftersom det ena är olagligt (skenförsäkring > bedrägeri) och det andra är lagligt, en ganska stor skillnad.

Stora skillnader i folks ekonomiska förutsättningar kommer alltid att finnas men alla borde vara på lagens sida så de som sköter sig inte behöver betala andras bedrägeri.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Bjork OEM <3
20 september 2009 · 6 957 Inlägg

peegee skrev:

Bjork skrev:
Men då kommer jag till fråga 2 som är rätt känslig för en del, folk säger att om man inte har bilen på sig
sj. har man inte råd med den..gäller samma åsikt om man har lån på bilen? intressant fråga.. wink

Kan förstå tanken men känns inte som det gäller samma sak... eftersom det ena är olagligt (skenförsäkring > bedrägeri) och det andra är lagligt, en ganska stor skillnad.

Stora skillnader i folks ekonomiska förutsättningar kommer alltid att finnas men alla borde vara på lagens sida så de som sköter sig inte behöver betala andras bedrägeri.

Sant, bara en tanke smile

OEM <3
PeTTa
20 september 2009 · 178 Inlägg

säger som det är om dem frågar... svårare än så är det inte...*smile

mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK
Buick Electra 225 "Black Beer" (1964)
LAE
21 september 2009 · 121 Inlägg

Ni som skriver inlägg på detta forum kom ihåg att vem som helst kan läsa vad som skrivs här även försäkringsbolagens skadereglerare. Det kanske inte är så smart att öppet gå ut med att den bil man kör och och "äger" är försäkrad på någon annan, här kallad skenförsäkring. Om olyckan är framme och en skada ska regleras kanske skaderegleraren söker runt på detta forum och hittar lite som kan tas fram och kan missgynna bilägaren. Hittar han sen lite uppgifter om bilen och vem som är den egentliga ägaren enligt garaget.org så finns ytterligare anledningar att vägra reglera ev. försäkringsskada. I en annan tråd i detta forum har det kommit fram att skadereglerare har vägrat betala maskinskada på nyare bilar därför att bilägaren chiptrimmat bilen. Skaderegleraren har hittat bilen på garaget.org där ägaren lagt ut uppgifter om att bilen är trimmad. Enligt försäkringsvillkoren gäller inte masinskada om bilen är trimmad med undantag om försäkringsbolaget vet om det och godkänt det vilket inte är så vanligt.

Opel Vivaro (2007)
Malabar
21 september 2009 · 164 Inlägg

LAE skrev:
Ni som skriver inlägg på detta forum kom ihåg att vem som helst kan läsa vad som skrivs här även försäkringsbolagens skadereglerare. Det kanske inte är så smart att öppet gå ut med att den bil man kör och och "äger" är försäkrad på någon annan, här kallad skenförsäkring. Om olyckan är framme och en skada ska regleras kanske skaderegleraren söker runt på detta forum och hittar lite som kan tas fram och kan missgynna bilägaren. Hittar han sen lite uppgifter om bilen och vem som är den egentliga ägaren enligt garaget.org så finns ytterligare anledningar att vägra reglera ev. försäkringsskada. I en annan tråd i detta forum har det kommit fram att skadereglerare har vägrat betala maskinskada på nyare bilar därför att bilägaren chiptrimmat bilen. Skaderegleraren har hittat bilen på garaget.org där ägaren lagt ut uppgifter om att bilen är trimmad. Enligt försäkringsvillkoren gäller inte masinskada om bilen är trimmad med undantag om försäkringsbolaget vet om det och godkänt det vilket inte är så vanligt.

Klokt inlägg. Många medlemmar är inte medvetna om hur mycket information dom lägger ut om sig själva och sina bilar. Det finns en hel del exempel på att skadereglerare söker igenom olika bilforum och samlar ihop information som gör att man kan identifiera skenförsäkringar.

Storebror ser oss...och det är inte en myt.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Ricky
21 september 2009 · 1 062 Inlägg

frågar dom. så svarar man att den är mammas bil. svårare än så är d inte smile

discokapten Kapten på disco!
21 september 2009 · 1 729 Inlägg

Bjork skrev:
Bor man hemma har jag förståelse att man har försäkringen såhär.

Men då kommer jag till fråga 2 som är rätt känslig för en del, folk säger att om man inte har bilen på sig
sj. har man inte råd med den..gäller samma åsikt om man har lån på bilen? intressant fråga.. wink

Tar man lån så har man förhoppningsvis råd att betala varje månad för bilen, om inte så brukar banken vara snabb med att ta tillbaka den iaf.

Jag ser det lite såhär: Min bil jag har nu kostar mig 160:- i månaden i trafikförsäkring, vilket känns helt rimligt att betala, har pluggat dom sista månadera och har inte haft ekonomi att tala om, alltså har jag en bil med låg månadskostnad.

När jag arbetade så hade jag en Saab 900 2.0T Som kostade runt 500.- i helförsäkring, vilket inte heller känns orimligt, jag är ung, den går fort och antaligen överrepresenterad i olyckor och jag hade råd att lägga dom pengarna. Syns sammanhanget redan nu?

När man köper en bil så är inköpspriset långt ifrån allt man betalar, bensin, service, däck, skatt, försäkring är också delar man måste kolla på och räkna på om man har råd. När jag har jobbat har jag legat runt 20k rent i månaden, med mina andra intressen och kostnader så innebär det att jag kan lägga 3-4k i månaden på bilen (förutom bensinen till och från jobbet) alltså försäkring, avbetalning, däck, nöjeskörning, service osv. Har jag en annan lön/inkomst, då är det helt andra siffror vi pratar om.

Att säga att försäkringar för ungdomar är dyrt är bull enligt mig, bil efter plånbok, så enkelt är det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
volvoentusiasten
21 september 2009 · 4 005 Inlägg

Evo-Offer skrev:
skulle jag själv stå på evon skulle jag fått betala 25 000 för helförsäkring och 5300 på morsan..liite skillnad men förvisso så har bilen stått i garaget sen jag köpte den och ska stå till våren sen fyller jag 24 nästa år så ska nog ställa över den direkt då det förhoppningsvis har blivit lite billigare..

Jaha?

Varför ska du inte betala för det du själv ställer till med? Varför ska vi andra betala för ditt lekande?
Varför tror du att det kostar 25 000 kr/året för en evo på dig i din ålder?

Kan det vara för att under 24 så kör majoriteten som världens säkraste förare eller för att det är precis tvärtom? Vad tror du?

Jag förstår inte folk som vill leva på andras bekostnad och begår bedrägeri, vad är det för land vi bor i egentligen? Vad är er människosyn egentligen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang