Smidda kolvar, behöver de köras in?

Goldfinger_86
20 september 2009 · 91 Inlägg

Hej!
ska sätta i smidda kolvar i min saab 9-5 2.0t och ja funderar på hur länge man måste köra in dom före man kan åka riktigt?




*Ändrade till en godkänd rubrik, läs igenom:
Rubriksanvisningarna
...innan nästa tråd.

MVH Jonas/moderator

Saab 9-5 2.0t "Aggressiv" (1998)
JoeyJ
20 september 2009 · 502 Inlägg

alla säger olika, vissa säger att man ska köra utan laddtryck ett tag och andra säger att man ska ladda på från början så kolvringarna slits in ordentligt

skogenracing xcOOb
20 september 2009 · 388 Inlägg

kör lungt 10-15mil kanske?
Byta olja kan man väl göra också igen innan man börjar gasa..

XeptiQ Whatever :)
20 september 2009 · 1 652 Inlägg

de jag har hört, är att man ska inte dra dem så in i helvete utan att man sänker laddet då och kör så ett litet tag. mil vet jag inte. sen att du har fräsch olja och sen ökar du sakta men säkert.. så jag har hört de..

men alla plågar sina bilar olika big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
FLindgren
20 september 2009 · 5 089 Inlägg

Jag körde ca 15 mil med grundmapp.. sen mappning och sen 30 mil hårdkörning oå bana direkt efteråt.. funkar fin fint smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
XeptiQ Whatever :)
20 september 2009 · 1 652 Inlägg

okej, men då vet man big_smile blev lite fundersam själv i detta.. smile men hur blir de så om man har beggade mahle kolvar till en 16v ? de ser fräscha ut men ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Pianoman Dekadent barpianist
22 september 2009 · 71 Inlägg

Kolvarna behöver ingen inkörning att tala om. Däremot kan det vara ide att kolla med de som levererat rignarna hur man ska göra. Tänk på att mollyringar ska ha finare honing.
Just det. En passus om kolvarna. Smidda expanderar mer än gjutna och behöver lite mer spel i loppen.
Åter igen. Kolla med tillverkaren

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby
Chevrolet Camaro "Camaro Gul" (1968)
244Drag HOLSET ÄLSKARE
23 september 2009 · 53 Inlägg

Pianoman skrev:
Kolvarna behöver ingen inkörning att tala om. Däremot kan det vara ide att kolla med de som levererat rignarna hur man ska göra. Tänk på att mollyringar ska ha finare honing.
Just det. En passus om kolvarna. Smidda expanderar mer än gjutna och behöver lite mer spel i loppen.
Åter igen. Kolla med tillverkaren

helt korrekt. viktigt att kolla ring gap och kolvspel

Audi 100 "Dragrace Audi 100" (1987)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
26 september 2009 · 581 Inlägg

Kör du lugnt för länge så är det risk att In/nedslitningen av ringarna inte blir 100%. Belasta helst motorn men använd inte höga varvtal för då slit det för snabbt (honings mönstret).

Accelerera och motorbromsa mycket. Man behöver inte köra snabbt!

Viktigaste är de första 15-30min från då du har startat motorn.

smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
KristianRS5
21 oktober 2009 · 79 Inlägg

Mina kolvar gick hårt i rototest vid mappning direkt.

torpis Forummoderator
21 oktober 2009 · 10 576 Inlägg

KristianAero skrev:
Mina kolvar gick hårt i rototest vid mappning direkt.

Mina med... uppstart, varmkörning, läckkontroll sedan började mappningen...  så nån timmes inkörning på effekter under vad motorn gav i original innan mappningen kom upp dit alltså...

Jag tror varje motor/ring/olje/användningsområdes variant har sin egen bästa inkörning, ofta går det inte att följa en mall till punkt och pricka.  Hur många lyckas får motorn så körbar att man efter 15min kan ut och gasa/motorbromsa :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MxKrus
21 oktober 2009 · 530 Inlägg

Pianoman skrev:
Kolvarna behöver ingen inkörning att tala om. Däremot kan det vara ide att kolla med de som levererat rignarna hur man ska göra. Tänk på att mollyringar ska ha finare honing.
Just det. En passus om kolvarna. Smidda expanderar mer än gjutna och behöver lite mer spel i loppen.
Åter igen. Kolla med tillverkaren

Är de inte gjutna kolvar som expanderar mer? tongue

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
torpis Forummoderator
21 oktober 2009 · 10 576 Inlägg

MxKrus skrev:

Pianoman skrev:
Kolvarna behöver ingen inkörning att tala om. Däremot kan det vara ide att kolla med de som levererat rignarna hur man ska göra. Tänk på att mollyringar ska ha finare honing.
Just det. En passus om kolvarna. Smidda expanderar mer än gjutna och behöver lite mer spel i loppen.
Åter igen. Kolla med tillverkaren

Är de inte gjutna kolvar som expanderar mer? tongue

nej

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Lozinmust "Unloaded"
21 oktober 2009 · 1 557 Inlägg

Kommer bli en riktig best det här när du är klar ju tongue Men hör med Nordic eller Maptun ifall du är osäker också, de vet förhoppningsvis tycker jag.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Losgard
21 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

Vet att de e 81mm borr i min motor och kolvarna e 80.98mm, 0.01mm spel med original smidda kolvar.
Kan inte se att det skulle vara tightare med gjutna kolvar.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
kolvas
21 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Losgard skrev:
Vet att de e 81mm borr i min motor och kolvarna e 80.98mm, 0.01mm spel med original smidda kolvar.
Kan inte se att det skulle vara tightare med gjutna kolvar.

det skulle jag vilja ha till 0,02mm spel tongue

det är olika på olika kolvar vilket spel man ska ha, mina gjutna kolvar skulle ha 0,03 i spel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Losgard
21 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

kolvas skrev:

Losgard skrev:
Vet att de e 81mm borr i min motor och kolvarna e 80.98mm, 0.01mm spel med original smidda kolvar.
Kan inte se att det skulle vara tightare med gjutna kolvar.

det skulle jag vilja ha till 0,02mm spel tongue

det är olika på olika kolvar vilket spel man ska ha, mina gjutna kolvar skulle ha 0,03 i spel

Det beror på hur du räknar, du har 0.01 mm spel per sida av kolven, totaldifferans 0.02mm. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
kolvas
21 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Losgard skrev:

kolvas skrev:

Losgard skrev:
Vet att de e 81mm borr i min motor och kolvarna e 80.98mm, 0.01mm spel med original smidda kolvar.
Kan inte se att det skulle vara tightare med gjutna kolvar.

det skulle jag vilja ha till 0,02mm spel tongue

det är olika på olika kolvar vilket spel man ska ha, mina gjutna kolvar skulle ha 0,03 i spel

Det beror på hur du räknar, du har 0.01 mm spel per sida av kolven, totaldifferans 0.02mm. smile

visst beror det på hur man räknar, antingen rätt eller fel tongue

och jag hävdar bestämt att jag räknar rätt big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Losgard
21 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

Kanske, vet inte vilket som är rätt eller fel, men säger man totaldiffferans 0.02mm så fattar man ju iaf. big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
torpis Forummoderator
21 oktober 2009 · 10 576 Inlägg

smidda JE för turbobruk rekomenderas till 12-13hundradelar, dvs 0.12mm smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang