Regga en 740 med en turbomotor (från B230F till B230FT/FK) samt lite frågor om själva motorbytet

azXig Finlirare
10 oktober 2009 · 478 Inlägg

Chansar på att göra en tråd, skulle varit gott om någon som VET hur det ligger till och inte TROR. Har typ hört/läst olika svar på frågor ang motorbyten.  Läst igenom massa men tycker det är lite luddigt. Hade varit kul om det fanns någon som gjort detta jag tänkt att göra.

Tänkte sänka i en turbomotor i min 740.
Info om bilen som motorn ska ner i:
#740 GL/E-Pkt -89
#LH 2.4
#B230F
#M47

Tänkt motor att sänka i:
#B230FT/FK från en 740/940 med LH2.4. Helst en FK från en 940 >95. Dem har väl också LH2.4?
#M90

Det jag hört alltid om motorbyten är bromsarna. Rätta mig, men det är väl likadana bromsar på alla senare 740 och 940. Förutom att det sitter ABS i vissa, men alla har väl ventilerade skivor, och det är väl det som krävs (sitter i min bil iaf.)
Sen har jag hört att det nåt med bakaxeln också. Sen stötdämpare, har hört att det ska vara bättre grejer (sitter en väghållnings-sats från GE motorsports på min).

Lite sammanfattat:
Går det att regga min bil med en turbomotor?
Själva motor-bytet; vad krävs att bytas mer än motorn? El, boxar, osv?

Tack så mycket på förhand, vore najs om någon kunnig kunde berätta lite iaf!

// azXig!

Roza Motorman
10 oktober 2009 · 35 Inlägg

Enklast för dig att få rätt information vore nog att ringa / maila till SFRO.

Förklara för dem precis vad du tänkt göra och vad för grejer du tänkt använda smile

Det finns även Vettig info på deras hemsida    http://www.sfro.com

//Christian

Skruvkompressor---- det enda rätta
Volvo_Mannen Volvoskadad
10 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Ja det går alldeles utmärkt att regga med en B230FK/FT. Du behöver inte byta några bromsar, däremot bakdämparna, men eftersom du har värre sittandes på din så ska det inte vara några bekymmer.
Ta en 94 eller nyare så du får med den goa M90 lådan.
Ska du ha M90 måste ju v-lådsbalken och kardanen bytas med.
Angående elen så ska självklart styrboxarna bytas, sen måste ju LMM och batteri byta plats i motorummet. Men angående kabelhärvor så är jag inte helt säker, dock vet jag att spridarmotstånd måste monteras.

Jonas
Volvo_Mannen Volvoskadad
10 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Roza skrev:
Enklast för dig att få rätt information vore nog att ringa / maila till SFRO.

Förklara för dem precis vad du tänkt göra och vad för grejer du tänkt använda smile

Det finns även Vettig info på deras hemsida    http://www.sfro.com

//Christian

SFRO har egentligen inget med detta motorbyte att göra, eftersom det är helt genom SBP man gör detta. Sfro är inblandade i ombyggda, amatörbyggda fordon och liknande.
Men visst dom kan säkert svara på några frågor.

Jonas
lingua
10 oktober 2009 · 2 271 Inlägg

Nu är det en annan bil men ändå...
I senaste bilsport finns denna fråga ang byte till B230FT i en 245 GL -87
där SFRO svar att endast behövs regbes för detta för att Volvos egna effektintyg
för 240 tillåter det, antar att detsamma gäller 740.


//tompa

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 där finns nog alla svar du behöver

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang