DLS CA12 - protection mode?

Henkezd Fotograf
17 november 2009 · 114 Inlägg

Hej, jag och en kompis försökte koppla in ett DLS CA12 slutsteg i hans bil.

När jag slog på tändningen första gången så gick båda säkringarna, så de böt vi, sedan gick en av de nya... Och efter vi bytt den höll säkringarna men hela tiden lyser protekt i ett par sekunder sen slockar.
Har mätt att både 12+ och remote har 12v, allt hade kontakt sist det var koplat till ett MDS steg.

Resistansmätte högtalaranslutningarna på steget o fick kontakt mellan +- men inte mellan ++ eller --, tycker det endast borde vara kontakt mellan de två +anslutningnarna och samma för de två -anslutningarna..

Har kontrollerat alla kabelanslutningar o de är felfria, det jag funderar över är protectlampan som slocknar efter ett par sekunder o blinkar till när tändningen slås av, borde ju antingen va protect alltid eller power alltid.

michieff ljudfantast
17 november 2009 · 1 372 Inlägg

enligt manualen så lyser protectlampan om steget får kortis eller om det överhettas. Ett vanligt fel när man får sådana här fel är att jorden är kass, vissa tror att det räcker med en tunn kabel som sitter halvdant i karossen någon stans. Men detta antar jag att du vet (en ordentligt monterad grov jord med bra anslutning).

När båda stegets säkringar gick först gången, kollade ni över situationen då? alltså tittade efter att allt, verkligen allt var ordentligt monterat? Nej protect lyser inte alltid utan blinkar till för att visa att något är fel med steget. Den triggas förmodligen av remoten som får den att blinka till när tändning slås från och till.

Senast redigerat av michieff (17 november 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 november 2009 · 8 744 Inlägg

Ni har inte råkat sätta strömkablarna fel? Kan tänka mig att det blir såna fel om man kopplar dom fel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Henkezd Fotograf
18 november 2009 · 114 Inlägg

Jorden är det nog inget fel på, vi testade precis att koppla den direkt på batteriet istället och det var samma sak där, röd lampa som lyser hmm

Ingen som har svar angående kontakt mellan + och - på högtalaranslutningarna?

Mvh

jimmyostrom
18 november 2009 · 560 Inlägg

Ni har inte kortis i en av basarna?

Henkezd skrev:
Hej, jag och en kompis försökte koppla in ett DLS CA12 slutsteg i hans bil.

När jag slog på tändningen första gången så gick båda säkringarna, så de böt vi, sedan gick en av de nya... Och efter vi bytt den höll säkringarna men hela tiden lyser protekt i ett par sekunder sen slockar.
Har mätt att både 12+ och remote har 12v, allt hade kontakt sist det var koplat till ett MDS steg.

Resistansmätte högtalaranslutningarna på steget o fick kontakt mellan +- men inte mellan ++ eller --, tycker det endast borde vara kontakt mellan de två +anslutningnarna och samma för de två -anslutningarna..

Har kontrollerat alla kabelanslutningar o de är felfria, det jag funderar över är protectlampan som slocknar efter ett par sekunder o blinkar till när tändningen slås av, borde ju antingen va protect alltid eller power alltid.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Haakanzon Äppelodlare
18 november 2009 · 305 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Ni har inte kortis i en av basarna?

Basen var inte ens inkopplad, inte signalkablarna heller, testade direktkoppla mot batteriet och det blev ändå protect..

Batterispänningen var ok, verkar som fabriksfel på steget.

michieff ljudfantast
18 november 2009 · 1 372 Inlägg

alltså steget har antagligen fungerat tills ni förmodligen brände något i det. Har svårt att tänka mig att ett fabrikationsfel gör att säkringarna går när man kopplar korrekt monterade kablar. Något har ni allt gjort för att få steget att bete sig som det gör nu. Om ni är tio tusen procent säkra på att ni kopplat rätt och att det inte är några fel med monteringen och ingen kortis någonstans, så hör av er till DLS.

Haakanzon Äppelodlare
18 november 2009 · 305 Inlägg

michieff skrev:
alltså steget har antagligen fungerat tills ni förmodligen brände något i det. Har svårt att tänka mig att ett fabrikationsfel gör att säkringarna går när man kopplar korrekt monterade kablar. Något har ni allt gjort för att få steget att bete sig som det gör nu. Om ni är tio tusen procent säkra på att ni kopplat rätt och att det inte är några fel med monteringen och ingen kortis någonstans, så hör av er till DLS.

Om det nu är för inkopplingen som vi råkat kortsluta så kan ju de va därför säkringen har gått, men efter det kollade vi strömkablarna noga o satte i nya säkringar men ena small direkt, kollade igen så allt såg bra ut + ersatte säkringen igen och sen dess har säkringarna hållt men protect lyser ändå.. Ska inte säkringarna skydda steget? Inget vidare till steg om inte säkringarna tar smällen, mitt gamla MDS steg höll för alla möjliga kortslutningar o dålig kontakt o allt vad det var tongue

Fellow
18 november 2009 · 1 581 Inlägg

Ja om man kopplar fel så fine, säkringen går men du kan fortfarande bränna något i steget!
Handlar INTE om kasst steg, grejerna ska inte kopplas fel och leda ström till fel ställen.

Du skriver att efter ni kopplade första gången och säkringarna gick så tittade ni igenom kopplingarna NOGA och till vilket resultat? Hade ni kopplat fel? Vad hade ni kopplat fel?

Ni sätter igång igen och 1 säkring smäller denna gång. Vad var det för fel i kopplingen denna gång då?

Senast redigerat av Fellow (18 november 2009)

Haakanzon Äppelodlare
18 november 2009 · 305 Inlägg

Efter första gången hitta jag en tunn tråd från jorden som såg ut o ha kunnat legat emot remote som kan ha varit orsaken men andra gången det small kunde jag inte hitta minsta anledning.. Men det som förvånar mig mest är att det är kontakt mellan +- på högtalarplintarna? ++ -- har inte kontakt (jag trodde ++ va samma plint innuti och likadant för --)

michieff ljudfantast
19 november 2009 · 1 372 Inlägg

Haakanzon skrev:
Efter första gången hitta jag en tunn tråd från jorden som såg ut o ha kunnat legat emot remote som kan ha varit orsaken men andra gången det small kunde jag inte hitta minsta anledning.. Men det som förvånar mig mest är att det är kontakt mellan +- på högtalarplintarna? ++ -- har inte kontakt (jag trodde ++ va samma plint innuti och likadant för --)

alltså hur kan man över huvudtaget spela med kardeler som spretar ut hit och dit. Ni får räkna med skit i bastun om man slänger in en jävligt skitnödig kille och reglar för dörren!

A och O med en installation över huvud taget är att man monterar sakerna ordentligt, det innebär kabelskor (om nu inte steget har ingångar där man kan trycka in kablarna som de är) och dessa ska vara ordentligt pressade och absolut inga kardeler får sticka ut. Blir det ingen bra kontakt i godsen och saker och ting hänger ut och nuddar varandra så räkna med förödelse.

evilaudio
19 november 2009 · 16 195 Inlägg

Haakanzon skrev:
Efter första gången hitta jag en tunn tråd från jorden som såg ut o ha kunnat legat emot remote som kan ha varit orsaken men andra gången det small kunde jag inte hitta minsta anledning.. Men det som förvånar mig mest är att det är kontakt mellan +- på högtalarplintarna? ++ -- har inte kontakt (jag trodde ++ va samma plint innuti och likadant för --)

självklart att båda minus e samma å båda plus e samma... de e ju ett monoblock.  har själv ett sånt i min VR6.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Henkezd Fotograf
19 november 2009 · 114 Inlägg

evilaudio skrev:

Haakanzon skrev:
Efter första gången hitta jag en tunn tråd från jorden som såg ut o ha kunnat legat emot remote som kan ha varit orsaken men andra gången det small kunde jag inte hitta minsta anledning.. Men det som förvånar mig mest är att det är kontakt mellan +- på högtalarplintarna? ++ -- har inte kontakt (jag trodde ++ va samma plint innuti och likadant för --)

självklart att båda minus e samma å båda plus e samma... de e ju ett monoblock.  har själv ett sånt i min VR6.

Har du kontakt mellan plus och minus?

Haakanzon Äppelodlare
20 november 2009 · 305 Inlägg

michieff skrev:

Haakanzon skrev:
Efter första gången hitta jag en tunn tråd från jorden som såg ut o ha kunnat legat emot remote som kan ha varit orsaken men andra gången det small kunde jag inte hitta minsta anledning.. Men det som förvånar mig mest är att det är kontakt mellan +- på högtalarplintarna? ++ -- har inte kontakt (jag trodde ++ va samma plint innuti och likadant för --)

alltså hur kan man över huvudtaget spela med kardeler som spretar ut hit och dit. Ni får räkna med skit i bastun om man slänger in en jävligt skitnödig kille och reglar för dörren!

A och O med en installation över huvud taget är att man monterar sakerna ordentligt, det innebär kabelskor (om nu inte steget har ingångar där man kan trycka in kablarna som de är) och dessa ska vara ordentligt pressade och absolut inga kardeler får sticka ut. Blir det ingen bra kontakt i godsen och saker och ting hänger ut och nuddar varandra så räkna med förödelse.

Vad gör säkringarna för nytta då? Högtalarplintarna verkar dessutom felkopplade, de båda minus ska ju ha kontakt emellan o de båda plus ska ha kontakt, vilket inte var fallet, plus och minus hade kontakt men inte de med samma polaritet, det verkar inte helt friskt.. I vilket fall är steget påväg tillbaka till BRC så får de avgöra saken.

Senast redigerat av Haakanzon (20 november 2009)

robininfOCUS Med lem
18 december 2011 · 768 Inlägg

Vad var felet sen? Polaren har ett liknande problem med sitt ca12, fast där går den ena 30A säkringarna på steget. Den går direkt när man lägger på strömkablen. Bara ström och remote inkopplat.

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
big-jepp
18 december 2011 · 3 187 Inlägg

robininfOCUS skrev:
Vad var felet sen? Polaren har ett liknande problem med sitt ca12, fast där går den ena 30A säkringarna på steget. Den går direkt när man lägger på strömkablen. Bara ström och remote inkopplat.

har du bara remote, jord och + kabeln ansluten?

Honda civic "civicen" (1993)
robininfOCUS Med lem
19 december 2011 · 768 Inlägg

Japp. Även rcakabeln var nog inkopplad. Han hade haft steget i sin andra bil, och då hade det funkat. Vi skruvade bort plattan under steget och kollade om vi såg något konstigt. Ingen synlig skada på komponenterna.

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang