Bmw 330 vs Volvo T5

Rquired Allmänt envis
15 april 2010 · 12 512 Inlägg

Turbomatte skrev:

Rquired skrev:

endorfinslaven skrev:

Men snälla lilla Aquilla
Mattias Stenström byggde en rödblockare på 1000-1200hk
PÅ 4 CYLINDRAR OCH 2,3liter.
När jag var liten så åkte jag också BMW då 80-talare var inne o då var det Alpina B7....
Riktigt jävla skit vad det beträffar ingenjörskonst...
Vipparmar det hade inte volvo på den tiden..
Volvon kan man ge fullgas på en kall motor som har 150hk per liter utan att den rasar.
Min Alpina 100hk/liter tålde inte mitt ett o enda kallgasande då jag skulle visa en kollega hur bra bilen gick. Då rök 2 vippor och topplockspackningen.
Jag åkte BMW på den tiden och kan bara säga att motormässigt var allt med M30 skräp.
Fan vad blårök det var.
Hur mkt strulade inte på min Alpina pga dålig ingenjörskonst.
Javisst BMW går i bräschen med innovationer från racingvärlden..
Men det påverkar hållbarheten...

Hur många BMW går har gått i rallyskogen,,,,,
Kan det bero på deras helt värdelösa bakvagn.... månntro !
Styrväxlar med styrsnäcka vilket skit
Elproblem utan dess like...
Jag vet inte om det skulle bli BMW igen...
Aldrig Alpina eller Hartge..
en garagegranne hade har en H35 viilket skit...
Har gått runt o kollat ombyggnationerna de gjort...
Muppbygge...
Ge dig o sluta försvara skit...
I år hade jag en ny 320 med Mpaket som hyrbil och lekte lite med den på kurvig väg.
För i helvete min 940 med chassiesatts tar sänkor bättre utan att fjädringen går i botten.
BMW passade bra i rondeller på slät asfalt,,, jävla skitbil...
Sluta upp med prematureåsikter...

Kolla, någon kastar sten i glashus!

Nivån på dina argument gör mig relativt säker på att du aldrig någonsin kört en Bmw och än mindre ägt en Alpina. Och om någon skrivit barnsliga inlägg i denna tråden är det du, inte Aquilla. Denne argumenterar åtminstone för sin sak på ett sakligt och vettigt vis, ditt inlägg påminner mer om hur en femåring försöker övertyga kompisen om att hans pappa är bäst.

Om du nu överhuvudtaget har körkort får du väl köra runt i din traktor med "chassisats", vilket i fallet gamla Volvo vanligtvis är detsamma som brukar kallas "kapade fjädrar" på andra märken. Men du är nog rätt ensam i åsikten om att denna går bättre på vägen än Bmwn.

Altså Bmw han på senare tid blivit ett premium märke, deras äldre modeller, >87 typ, var ju inte dirket några premium/kvalitets bilar, utan de har kommit nu på senare tid.

Bmw har en kvalitetsKÄNSLA som få kan slå, men kvaliteten är det si och så med, mycket elproblem, och irriterande småfel. Visst har volvo, mercedes och audi sina fel med, men bmw är inte prefekta. De är sköna bilar att åka i med bra komfort och sportiga ambitioner, men det är absolut inga räser bilar eller rallyjärn.

Summa sumarum, Bmw är bra och fina bilar, det är inte väldens 8e underverk. Bmw har sina defekter precis som allt annat.

Nej, 80-tals Bmw var inga premiumbilar om begreppet ens existerade då. Och som jag skrev ovan så är "elfel och irriterande småfel" inget jag känner igen, tvärt om håller Bmw ihop jävligt bra efter min erfarenhet.

Klart fel inträffar, men inte mer än på en "vanligt bil" tex. en Volvo. Och med tanke på vilken skillnad i teknik det är mellan dessa bilar tycker jag detta är imponerande, lite som skrivs ovan: "Traktormotor" om man vill vara lite elak kontra en mer avancerad sexa eller en Bmw E34 med all dess elektronik kontra en Volvo 850.

Visst borde risken för fel rent teoretiskt vara större i Bmw? Men så är inte fallet...

Och en standardbil kan inte vara varken racerbil eller rallyjärn, men jag tycker att när det gäller att kompromissa detta med en bekväm vardagsbil är det ingen som kan knäppa Bmw på näsan.

Visst finns det roligare (standard)bilar och då någon enstaka modell, men att gång på gång lyckas leverera så bra kompromisser som Bmw som biltillverkare gör är de ensamma om i mitt tycke.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Aquilla
15 april 2010 · 299 Inlägg

Du vet att bmw har turbo på sina motorer numera va?

klart jag vet,. om du syftar på 335, x5m, x6m dieslarna såklart... det är riktigt tråkigt. och som bmw fantast tycker jag bmw vikt ner sig lite senaste tiden. det fattas bara att de börjar göra lite framhjulsdrivna modeller snart. men utveckligen går väl dit när allt ska va billigt och ekonomiskt, miljötänkande.  bmw va hetast på 80 talet enligt mig.

dock hade bmw en 7 serie (745) förr i tiden..en m30 motor med turboladdning. + 2002 turbo var ett riktigt monster på den tiden. sen har ju alpina gjort några coola turbomodeller.

känns lite som att bmw ville visa då att de kan bygga turbo om de ville..men hade sin prestige med att göra fina sugmotorer. det är det som är de fina med bmw..att de gör allt för att hålla fast vid sina traditioner. de har alltid haft runda lyktor fram, va de inte runda glas som förr är det runda ljusringar nu.  delade njurgrillen har de alltid haft. alltid raka 6or aldrig v6or. alltid bakhjulsdrift aldrig framhjulsdrift, alltid orange instrumentbelysning osv.

Senast redigerat av Aquilla (15 april 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Aquilla
15 april 2010 · 299 Inlägg

Dom är väl 100% ritade och producerade i Sverige vad jag vet.

okej kanske är så. t5 motorn har väl hängt med ett tag och sen vidareutvecklats såklart. men för att vända på pannkakan tycker jag ändå volvo va bättre på 240,740 och 940 tiden tongue då va det ändå något eget och speciellt, det var svensk kvalite helt enkelt. en gammal 740 kanske är det mest svenska vi har + köttbullar o träskor. det gick köra med dom överallt, de tålde lite slit o släng, slarv med service, bra lastuttrymme,. lite skönt gungiga o bakhjulsdrift.  jag har ju själv en gammal 740 med förgasare och det är lite småmysigt att åka runt med den på småvägarna.  men oj vad omodernt allting är mot en 80 tals bmw smile

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
RGH
15 april 2010 · 134 Inlägg

wallingstam! Det är väl bara att du åker till närmsta bilfirma och provkör dom båda bilarna. Såna här diskussioner leder ingen vart och kan hålla på i evigheter.

Själv skulle jag helt klart valt 330in wink

Lycka till

BMW 318iS "T" (1990)
IceEyes Varningar: För många..
15 april 2010 · 2 552 Inlägg

Aquilla skrev:

Du vet att bmw har turbo på sina motorer numera va?

klart jag vet,. om du syftar på 335, x5m, x6m dieslarna såklart... det är riktigt tråkigt. och som bmw fantast tycker jag bmw vikt ner sig lite senaste tiden. det fattas bara att de börjar göra lite framhjulsdrivna modeller snart. men utveckligen går väl dit när allt ska va billigt och ekonomiskt, miljötänkande.  bmw va hetast på 80 talet enligt mig.

dock hade bmw en 7 serie (745) förr i tiden..en m30 motor med turboladdning. + 2002 turbo var ett riktigt monster på den tiden. sen har ju alpina gjort några coola turbomodeller.

känns lite som att bmw ville visa då att de kan bygga turbo om de ville..men hade sin prestige med att göra fina sugmotorer. det är det som är de fina med bmw..att de gör allt för att hålla fast vid sina traditioner. de har alltid haft runda lyktor fram, va de inte runda glas som förr är det runda ljusringar nu.  delade njurgrillen har de alltid haft. alltid raka 6or aldrig v6or. alltid bakhjulsdrift aldrig framhjulsdrift, alltid orange instrumentbelysning osv.

Faktum är att BMW planerar en framhjulsdriven modell under 1-serien, baserad på nästa Mini-plattform med 3 cyl turbo motor i instegsversionen wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hedning Fd Bannad
16 april 2010 · 657 Inlägg

IceEyes skrev:

Aquilla skrev:

Du vet att bmw har turbo på sina motorer numera va?

klart jag vet,. om du syftar på 335, x5m, x6m dieslarna såklart... det är riktigt tråkigt. och som bmw fantast tycker jag bmw vikt ner sig lite senaste tiden. det fattas bara att de börjar göra lite framhjulsdrivna modeller snart. men utveckligen går väl dit när allt ska va billigt och ekonomiskt, miljötänkande.  bmw va hetast på 80 talet enligt mig.

dock hade bmw en 7 serie (745) förr i tiden..en m30 motor med turboladdning. + 2002 turbo var ett riktigt monster på den tiden. sen har ju alpina gjort några coola turbomodeller.

känns lite som att bmw ville visa då att de kan bygga turbo om de ville..men hade sin prestige med att göra fina sugmotorer. det är det som är de fina med bmw..att de gör allt för att hålla fast vid sina traditioner. de har alltid haft runda lyktor fram, va de inte runda glas som förr är det runda ljusringar nu.  delade njurgrillen har de alltid haft. alltid raka 6or aldrig v6or. alltid bakhjulsdrift aldrig framhjulsdrift, alltid orange instrumentbelysning osv.

Faktum är att BMW planerar en framhjulsdriven modell under 1-serien, baserad på nästa Mini-plattform med 3 cyl turbo motor i instegsversionen wink

Och att dom flesta dumma stackarna som kör 1-serien redan tror dem kör framhjulsdrivet;)

Märkesbög
Rock-Star
16 april 2010 · 2 982 Inlägg

Aquilla skrev:

Busgrabb skrev:

Aquilla skrev:
visst andreas 940 m.fl. vill ni åka traktormotor med prestanda från 50 talet så gör det!!! en bmw motor med vanos har tillräckligt gott vrid redan på låga varv utan lätttryck. men en riktigt motor för mig får iaf mer effekt ju högre du varvar.  den här diskussionen börjar bli för långdragen nu.. volvomotor = traktormotor, törstig, dålig verkningsgrad, litet effektuttag förhållande till volym men hållbar i bästa fall

bmw motor = rena motsatsen i nästan allt. håller även riktigt bra vid rätt handhavande o tät service.

eller så sammanfattar det..volvo när du vill ha en säker bil från a - b. en bmw när du älskar att köra!

Ärligt talat, e du korkad ?

Har volvo motorer dåligt effektuttag förhållandevis till volymen ?
Volvos T4 motorer på 1.8 liter levererar 200 grymt körbara hästar med ett riktigt fint vridmomentsregister.
Japp det är turbo på maskinen men inte mitt fel att BMW inte monterat det på sina.
En tex 325:a har inte i närheten av lika bra register som någon Volvo alumotor med turbo eller knappt rödblock heller för den delen.
BMW:n har däremot ett roligt register många gånger och är kul att köra men att säga att Volvon har dålig verkningsgrad och är traktor är bara ett bevis på okunskap.

Min 3.2 liters M3:a har inte alls lika mycket tryck vid 2500 rpm som min T4 har trots att det skiljer 1.2 liter och 2 cylindrar till BMW:ns fördel.

Att Volvomotorer skulle vara hållbara i bästa fall ? Vafan har du fått det ifrån.
Det är ju typ den skottsäkraste motorn du kan hitta många gånger och går knappt att ha sönder !

jag är inte dugg korkad? men är du? här pratar vi effekt per liter utan överladd?  det är alltid så man räknar iaf. idag har väl varenda 2 liters turbomotor ca 200 hk och det går ta ut bra mycket mer, det är ingen konst.  men som det diskuterades tidigare, finns det ingen mening att jämföra turbo och sugmotorer, det är helt olika världar.  det jag vill ha sagt är att det är dyrare o svårare att utveckla effektiva sugmotorer idag. varför tror du annars nästan alla tillverkare idag erbjuder turbomotorer i både ekonomi och prestanda motorer... men en ferrari eller lamborghini har inte turbo, men de bilarna kostar därefter också, liksom en m3 eller m5. dessutom om vi ska börja jämföra väldigt nya bmw motorer och volvomotorer kanske man ska ta det med en parantes,,för är det inte en ford motor lika bra i den? och om nu volvo var så innovativa och bra förutom med säkerhetstänkande då, blev kk o uppköpta? det måste ju finnas en anledning till att bmw går bättre än någonsin medans volvo inte ens duger för ford längre!

att en volvo turbomotor har ett bra register, det är din smaksak. absolut inte min. och det är en smaksak så. det är dock rätt komiskt och intressant när du äger m3 e46 och jämför den med din t4. kanske inte behöver ha en m3a alls? eller varför har du en m3a? för att se rik ut runt korvkiosken? går inte m3an lika bra från 2500 varv som din t4a från 2500 varv måste det vara något fel på din m3a helt klart.

volvos T4or sitter med 200hk i en 1,9liters motor. inte 1,8...

Rock-Star
16 april 2010 · 2 982 Inlägg

Hedning skrev:

IceEyes skrev:

Aquilla skrev:

klart jag vet,. om du syftar på 335, x5m, x6m dieslarna såklart... det är riktigt tråkigt. och som bmw fantast tycker jag bmw vikt ner sig lite senaste tiden. det fattas bara att de börjar göra lite framhjulsdrivna modeller snart. men utveckligen går väl dit när allt ska va billigt och ekonomiskt, miljötänkande.  bmw va hetast på 80 talet enligt mig.

dock hade bmw en 7 serie (745) förr i tiden..en m30 motor med turboladdning. + 2002 turbo var ett riktigt monster på den tiden. sen har ju alpina gjort några coola turbomodeller.

känns lite som att bmw ville visa då att de kan bygga turbo om de ville..men hade sin prestige med att göra fina sugmotorer. det är det som är de fina med bmw..att de gör allt för att hålla fast vid sina traditioner. de har alltid haft runda lyktor fram, va de inte runda glas som förr är det runda ljusringar nu.  delade njurgrillen har de alltid haft. alltid raka 6or aldrig v6or. alltid bakhjulsdrift aldrig framhjulsdrift, alltid orange instrumentbelysning osv.

Faktum är att BMW planerar en framhjulsdriven modell under 1-serien, baserad på nästa Mini-plattform med 3 cyl turbo motor i instegsversionen wink

Och att dom flesta dumma stackarna som kör 1-serien redan tror dem kör framhjulsdrivet;)

framhjuldrivet på BMW? NEJ FAN nu är det dags att köpa Merca som fortfarande har alla hästar hemma smile

Andreas 940 -utan 940
16 april 2010 · 1 728 Inlägg

När den här tråden äntligen blivit låst borde den skrivas ut och placeras i bankfack för kommande generationer i avskräckande syfte för att samma misstag aldrig ska kunna upprepas.
Det är förbluffande att se hur inskränkta och märkesbundna vissa personer är.
Jag har aldrig påstått att min 940 är ett tekniskt underverk utan har bara försökt lyfta fram hur man med enkla medel kan skrämma upp en gammal "traktor" till samma prestanda som en M3 av samma årsmodell utan att soppaförbrukningen skjuter i höjden.
Mitt trim består av ett hopplock av diverse originaldelar samt eftermarknadsgrejer med rätt justering och en kraftigt överdimensionerad originalbottendel som håller för effekten.
Detta är tydligen jävligt svårt att acceptera för vissa utan det snackas om "helhetsintryck" och annat, jag bor precis vid motorvägen så jag behöver ingen extrem väghållning utan har större nytta av att kunna acca snabbt även efter 100-strecket.
Hur kul kan det vara när det tar över 20s att acca 100-200? Då kan man lika gärna åka buss.

lodiseN skrev:
1,25 tjena:rolleyes:

Tack tack, ju fler som tvivlar desto större bekräftelse på att jag har lyckats. cool

Rquired skrev:
Nej, 80-tals Bmw var inga premiumbilar om begreppet ens existerade då. Och som jag skrev ovan så är "elfel och irriterande småfel" inget jag känner igen, tvärt om håller Bmw ihop jävligt bra efter min erfarenhet.

Klart fel inträffar, men inte mer än på en "vanligt bil" tex. en Volvo. Och med tanke på vilken skillnad i teknik det är mellan dessa bilar tycker jag detta är imponerande, lite som skrivs ovan: "Traktormotor" om man vill vara lite elak kontra en mer avancerad sexa eller en Bmw E34 med all dess elektronik kontra en Volvo 850.

ALL elektronik i min bil är från tyska Bosch, borde vara likadant i 850? Vilka är det som tillverkar elektroniken i BMW?

Busgrabb Rejsa ?
16 april 2010 · 2 959 Inlägg

Residence skrev:

Aquilla skrev:

Busgrabb skrev:

Ärligt talat, e du korkad ?

Har volvo motorer dåligt effektuttag förhållandevis till volymen ?
Volvos T4 motorer på 1.8 liter levererar 200 grymt körbara hästar med ett riktigt fint vridmomentsregister.
Japp det är turbo på maskinen men inte mitt fel att BMW inte monterat det på sina.
En tex 325:a har inte i närheten av lika bra register som någon Volvo alumotor med turbo eller knappt rödblock heller för den delen.
BMW:n har däremot ett roligt register många gånger och är kul att köra men att säga att Volvon har dålig verkningsgrad och är traktor är bara ett bevis på okunskap.

Min 3.2 liters M3:a har inte alls lika mycket tryck vid 2500 rpm som min T4 har trots att det skiljer 1.2 liter och 2 cylindrar till BMW:ns fördel.

Att Volvomotorer skulle vara hållbara i bästa fall ? Vafan har du fått det ifrån.
Det är ju typ den skottsäkraste motorn du kan hitta många gånger och går knappt att ha sönder !

jag är inte dugg korkad? men är du? här pratar vi effekt per liter utan överladd?  det är alltid så man räknar iaf. idag har väl varenda 2 liters turbomotor ca 200 hk och det går ta ut bra mycket mer, det är ingen konst.  men som det diskuterades tidigare, finns det ingen mening att jämföra turbo och sugmotorer, det är helt olika världar.  det jag vill ha sagt är att det är dyrare o svårare att utveckla effektiva sugmotorer idag. varför tror du annars nästan alla tillverkare idag erbjuder turbomotorer i både ekonomi och prestanda motorer... men en ferrari eller lamborghini har inte turbo, men de bilarna kostar därefter också, liksom en m3 eller m5. dessutom om vi ska börja jämföra väldigt nya bmw motorer och volvomotorer kanske man ska ta det med en parantes,,för är det inte en ford motor lika bra i den? och om nu volvo var så innovativa och bra förutom med säkerhetstänkande då, blev kk o uppköpta? det måste ju finnas en anledning till att bmw går bättre än någonsin medans volvo inte ens duger för ford längre!

att en volvo turbomotor har ett bra register, det är din smaksak. absolut inte min. och det är en smaksak så. det är dock rätt komiskt och intressant när du äger m3 e46 och jämför den med din t4. kanske inte behöver ha en m3a alls? eller varför har du en m3a? för att se rik ut runt korvkiosken? går inte m3an lika bra från 2500 varv som din t4a från 2500 varv måste det vara något fel på din m3a helt klart.

volvos T4or sitter med 200hk i en 1,9liters motor. inte 1,8...

Naa 1855cc om man ska vara petig...

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
16 april 2010 · 12 512 Inlägg

Andreas 940 skrev:
När den här tråden äntligen blivit låst borde den skrivas ut och placeras i bankfack för kommande generationer i avskräckande syfte för att samma misstag aldrig ska kunna upprepas.
Det är förbluffande att se hur inskränkta och märkesbundna vissa personer är.
Jag har aldrig påstått att min 940 är ett tekniskt underverk utan har bara försökt lyfta fram hur man med enkla medel kan skrämma upp en gammal "traktor" till samma prestanda som en M3 av samma årsmodell utan att soppaförbrukningen skjuter i höjden.
Mitt trim består av ett hopplock av diverse originaldelar samt eftermarknadsgrejer med rätt justering och en kraftigt överdimensionerad originalbottendel som håller för effekten.
Detta är tydligen jävligt svårt att acceptera för vissa utan det snackas om "helhetsintryck" och annat, jag bor precis vid motorvägen så jag behöver ingen extrem väghållning utan har större nytta av att kunna acca snabbt även efter 100-strecket.
Hur kul kan det vara när det tar över 20s att acca 100-200? Då kan man lika gärna åka buss.

lodiseN skrev:
1,25 tjena:rolleyes:

Tack tack, ju fler som tvivlar desto större bekräftelse på att jag har lyckats. cool

Rquired skrev:
Nej, 80-tals Bmw var inga premiumbilar om begreppet ens existerade då. Och som jag skrev ovan så är "elfel och irriterande småfel" inget jag känner igen, tvärt om håller Bmw ihop jävligt bra efter min erfarenhet.

Klart fel inträffar, men inte mer än på en "vanligt bil" tex. en Volvo. Och med tanke på vilken skillnad i teknik det är mellan dessa bilar tycker jag detta är imponerande, lite som skrivs ovan: "Traktormotor" om man vill vara lite elak kontra en mer avancerad sexa eller en Bmw E34 med all dess elektronik kontra en Volvo 850.

ALL elektronik i min bil är från tyska Bosch, borde vara likadant i 850? Vilka är det som tillverkar elektroniken i BMW?

Nu är det nog så att bara för att det är samma tillverkare är det inte samma prylar, Bosch tillverkar troligen efter både Bmws och Volvos egen beställning. Men du missade hela mitt syfte, inte tillverkaren av elektroniken utan mängden elektronik i bilarna. En E34, speciellt med stora färddatorn, var ju fylld med elektronik till en nivå en bra bit över Volvos bilar.



Och hur en vardagsbil accelererar i intervallet 100-200 är en fullständigt irrelevant fråga enligt mig då det är olagligt och farligt att köra så snabbt.

Problemet med svenska vägar är inte kvalitén på vägen i sig utan folken som använder den, ingen förväntar sig att det kommer någon farande som kör i den dubbla hastighetsbegränsningen och därmed kan det ske riktigt otäcka olyckor om någon lägger ifrån sig vett och ansvar och drar på.

Jag tycker själv det är kul att köra fort, men har i alla fall insett att allmän väg inte är rätta platsen för detta.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Munkis
16 april 2010 · 1 637 Inlägg

Rquired: På 80-talet hade volvo inte så mycket el i sina bilar som du säger dock så har dom tagit igen det med råge t.ex Canbus som dom var först med smile blandannat så var S80in extrem ur elsynpunkt när den kom. Tror heller inte att ägarna till Bosch tänker: Jaha men den här styrboxen ska till volvo i göteborg så den behöver vi inte göra så noga tongue

På 80-talet kunde man iallafall få elstolar, elhissar å speglar. AC , eltaklucka m.m så extremt dåligt var det ju inte smile Dock så håller jag med om att E34 var ordentligt fullsmetad med el om man ville ,jämfört med Volvo.

Aquilla
16 april 2010 · 299 Inlägg

kan va rätt säker på att bmw inte börjar med framhjulsdrift på sitt ordinarie modellprogram, det vore märkes självmord. dock om de bygger en liten framhjulsdriven miljö/city bil som kanske till och med får mini loggan på sig tror jag inte det är samma kunder som tänker köpa den som tänker köpa en 3 eller 5 serie.  att bygga en bakhjulsdriven liten miljöbil känns bara motsträvigt. men att kunna erbjuda sånna småbilar lär vara ett måste om man vill kunna hänga med i framtiden. däremot kan det luta lite att framtidens m motorer kommer få turbo, vilket är rätt tråkigt och förstör M agendan lite.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Rquired Allmänt envis
16 april 2010 · 12 512 Inlägg

Munkis skrev:
Rquired: På 80-talet hade volvo inte så mycket el i sina bilar som du säger dock så har dom tagit igen det med råge t.ex Canbus som dom var först med smile blandannat så var S80in extrem ur elsynpunkt när den kom. Tror heller inte att ägarna till Bosch tänker: Jaha men den här styrboxen ska till volvo i göteborg så den behöver vi inte göra så noga tongue

På 80-talet kunde man iallafall få elstolar, elhissar å speglar. AC , eltaklucka m.m så extremt dåligt var det ju inte smile Dock så håller jag med om att E34 var ordentligt fullsmetad med el om man ville ,jämfört med Volvo.

Åter igen, jag har aldrig pratat om vilket system som används eller hur välgjort detta är, utan enbart att med tanke på mängden elektronik är det relativt få elfel på Bmw.

Det räcker med "Check control" systemet som ett exempel, och visst kan detta krångla och ge felvisningar men med tanke på hur mycket systemet omfattar är det bra att där inte är fler fel än på en "vanlig" bil med "vanlig" färddator. Och det var just DET jag menade när någon ovan påstod att Bmws el bara krånglar smile

Aquilla: Denna framhjulsdrivna minibil skall få Bmw-loggan enligt vad som bekräftats hittils, eftersom Bmw behöver få ner sitt modellprograms genomsnittliga utsläpp. Vilket de är långt ifrån ensamma om, alla tillverkare måste kapa sina nivåer rejält framöver för att klara de nya EU kraven.

Däremot är det också bekräftat att 1-serie och uppåt kommer fortsätta driva i bakänden. Och jag ser inget hot mot detta i framtiden, Bmws miljöbilar är lika snåla som konkurrenterna och Bmws ordinarie modellprogram är i de flesta fallen snålare än konkurrenternas "trots" bakhjulsdrift.

Så nog kommer detta konceptet hålla ett bra tag till, och inom en snar framtid är det troligtvis vätgas via förbränningsmotor eller elmotor via bränslecell som gäller. Och då är det ingen fara länge, då kan bakhjulsdrift ordnas utan energikrävande drivlina.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
cheffer
16 april 2010 · 1 422 Inlägg

Aquilla skrev:
kan va rätt säker på att bmw inte börjar med framhjulsdrift på sitt ordinarie modellprogram, det vore märkes självmord. dock om de bygger en liten framhjulsdriven miljö/city bil som kanske till och med får mini loggan på sig tror jag inte det är samma kunder som tänker köpa den som tänker köpa en 3 eller 5 serie.  att bygga en bakhjulsdriven liten miljöbil känns bara motsträvigt. men att kunna erbjuda sånna småbilar lär vara ett måste om man vill kunna hänga med i framtiden. däremot kan det luta lite att framtidens m motorer kommer få turbo, vilket är rätt tråkigt och förstör M agendan lite.

Den kommer med största sannolikhet få bmw emblemet.

Kommande m5 blir turbobil. Finns redan M motorer med turbo, t ex x5m och x6m och det blir troligtvis en hottad version på den som hamnar i nya m5.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Andreas 940 -utan 940
16 april 2010 · 1 728 Inlägg

Rquired skrev:
Nu är det nog så att bara för att det är samma tillverkare är det inte samma prylar, Bosch tillverkar troligen efter både Bmws och Volvos egen beställning. Men du missade hela mitt syfte, inte tillverkaren av elektroniken utan mängden elektronik i bilarna. En E34, speciellt med stora färddatorn, var ju fylld med elektronik till en nivå en bra bit över Volvos bilar.



Och hur en vardagsbil accelererar i intervallet 100-200 är en fullständigt irrelevant fråga enligt mig då det är olagligt och farligt att köra så snabbt.

Problemet med svenska vägar är inte kvalitén på vägen i sig utan folken som använder den, ingen förväntar sig att det kommer någon farande som kör i den dubbla hastighetsbegränsningen och därmed kan det ske riktigt otäcka olyckor om någon lägger ifrån sig vett och ansvar och drar på.

Jag tycker själv det är kul att köra fort, men har i alla fall insett att allmän väg inte är rätta platsen för detta.

Okej, ja det kan jag ju hålla med om att Volvo varit snåla med elektroniken, t ex. hängde mekaniska vägmätare med ganska länge.

Det är ju vid olaglig körning som man har nytta av en bils prestanda, ska man hålla fartgränserna kan man lika gärna ha en liten fikusbil med 80hk. BMW-ägare har väl knappast nytta av sin väghållning vid laglig hastighet? Min 940 håller sig iaf kvar på vägen även på vintern så länge jag håller hastighetsgränserna.
Jag brukar inte heller blåsa förbi folk i dubbla hastigheten utan accar medans jag kör om.

Rquired Allmänt envis
16 april 2010 · 12 512 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Rquired skrev:
Nu är det nog så att bara för att det är samma tillverkare är det inte samma prylar, Bosch tillverkar troligen efter både Bmws och Volvos egen beställning. Men du missade hela mitt syfte, inte tillverkaren av elektroniken utan mängden elektronik i bilarna. En E34, speciellt med stora färddatorn, var ju fylld med elektronik till en nivå en bra bit över Volvos bilar.



Och hur en vardagsbil accelererar i intervallet 100-200 är en fullständigt irrelevant fråga enligt mig då det är olagligt och farligt att köra så snabbt.

Problemet med svenska vägar är inte kvalitén på vägen i sig utan folken som använder den, ingen förväntar sig att det kommer någon farande som kör i den dubbla hastighetsbegränsningen och därmed kan det ske riktigt otäcka olyckor om någon lägger ifrån sig vett och ansvar och drar på.

Jag tycker själv det är kul att köra fort, men har i alla fall insett att allmän väg inte är rätta platsen för detta.

Okej, ja det kan jag ju hålla med om att Volvo varit snåla med elektroniken, t ex. hängde mekaniska vägmätare med ganska länge.

Det är ju vid olaglig körning som man har nytta av en bils prestanda, ska man hålla fartgränserna kan man lika gärna ha en liten fikusbil med 80hk. BMW-ägare har väl knappast nytta av sin väghållning vid laglig hastighet? Min 940 håller sig iaf kvar på vägen även på vintern så länge jag håller hastighetsgränserna.
Jag brukar inte heller blåsa förbi folk i dubbla hastigheten utan accar medans jag kör om.

Ok touché, det är riktigt att man inte har någon större nytta av bra väghållning om man håller fartgränsen. Visst kan man köra längs en rolig väg med tvära kurvor och inte behöva mer än laglig fart, och det är roligt att köra en körglad bil även i laglig fart men få vägar är såpass kurviga att laglig fart "räcker" om man vill ha riktigt roligt.

Å andra sidan håller jag 90km/h på en tom 70-väg ute på landet som betydligt mer rimligt/vettigt än 200km/h på en motorväg...

Edit: Och motorstyrka i en vardagsbil har man för att komma upp fort i laglig fart, kunna göra en säker omkörning av en kärring i 30km/h för att sedan kunna fortsätta hålla laglig fart eller för att att få bra fart ut ur kurvorna. wink

Senast redigerat av Rquired (16 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andreas 940 -utan 940
16 april 2010 · 1 728 Inlägg

Rquired skrev:
Ok touché, det är riktigt att man inte har någon större nytta av bra väghållning om man håller fartgränsen. Visst kan man köra längs en rolig väg med tvära kurvor och inte behöva mer än laglig fart, och det är roligt att köra en körglad bil även i laglig fart men få vägar är såpass kurviga att laglig fart "räcker" om man vill ha riktigt roligt.

Å andra sidan håller jag 90km/h på en tom 70-väg ute på landet som betydligt mer rimligt/vettigt än 200km/h på en motorväg...

Edit: Och motorstyrka i en vardagsbil har man för att komma upp fort i laglig fart, kunna göra en säker omkörning av en kärring i 30km/h för att sedan kunna fortsätta hålla laglig fart eller för att att få bra fart ut ur kurvorna. wink

Nej nej du har missförstått allt, kraften använder man för att acca ifrån bilarna som kommer på motorvägen man ska ut på samt att köra om bilar som redan ligger 20-30Km/t över hastighetsgränsen. wink

lodiseN
16 april 2010 · 806 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Rquired skrev:
Ok touché, det är riktigt att man inte har någon större nytta av bra väghållning om man håller fartgränsen. Visst kan man köra längs en rolig väg med tvära kurvor och inte behöva mer än laglig fart, och det är roligt att köra en körglad bil även i laglig fart men få vägar är såpass kurviga att laglig fart "räcker" om man vill ha riktigt roligt.

Å andra sidan håller jag 90km/h på en tom 70-väg ute på landet som betydligt mer rimligt/vettigt än 200km/h på en motorväg...

Edit: Och motorstyrka i en vardagsbil har man för att komma upp fort i laglig fart, kunna göra en säker omkörning av en kärring i 30km/h för att sedan kunna fortsätta hålla laglig fart eller för att att få bra fart ut ur kurvorna. wink

Nej nej du har missförstått allt, kraften använder man för att acca ifrån bilarna som kommer på motorvägen man ska ut på samt att köra om bilar som redan ligger 20-30Km/t över hastighetsgränsen. wink

+10

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
endorfinslaven
16 april 2010 · 671 Inlägg

Rquired skrev:

endorfinslaven skrev:

Aquilla skrev:
Andreas 940: jag är riktigt tveksam att din bil endast drar 1.25 liter milen hur mycket du än gasar. min polares 940 turbo dras i bästa fall 1.25 liter milen vid normal blandad körning.  men det är så mycket snack om din bil hela tiden! vi diskuterar ju originalmotorer här, annars kan jag börja snacka om min trimmade 325a med som inte drar mer än en original 325a fast med märkbar effektskillnad. eller om limmets värsting e30 eller VS motor m5a med över 1000 hk. en m3a drar helt enkelt soppa utefter hur du kör, precis som alla andra bilar.

sluta iaf att påstå att volvos gamla motorer har bra verkningsgrad, för det har dom absolut inte.

kolvas: visst fyller de sin funktion mycket bra, har själv kört 740 hela vintern och tycker det är en bra o rolig bruks/vinterbil. men jag framhäver inte att det skulle vara någon ingenjörskonst direkt!

Men snälla lilla Aquilla
Mattias Stenström byggde en rödblockare på 1000-1200hk
PÅ 4 CYLINDRAR OCH 2,3liter.
När jag var liten så åkte jag också BMW då 80-talare var inne o då var det Alpina B7....
Riktigt jävla skit vad det beträffar ingenjörskonst...
Vipparmar det hade inte volvo på den tiden..
Volvon kan man ge fullgas på en kall motor som har 150hk per liter utan att den rasar.
Min Alpina 100hk/liter tålde inte mitt ett o enda kallgasande då jag skulle visa en kollega hur bra bilen gick. Då rök 2 vippor och topplockspackningen.
Jag åkte BMW på den tiden och kan bara säga att motormässigt var allt med M30 skräp.
Fan vad blårök det var.
Hur mkt strulade inte på min Alpina pga dålig ingenjörskonst.
Javisst BMW går i bräschen med innovationer från racingvärlden..
Men det påverkar hållbarheten...

Hur många BMW går har gått i rallyskogen,,,,,
Kan det bero på deras helt värdelösa bakvagn.... månntro !
Styrväxlar med styrsnäcka vilket skit
Elproblem utan dess like...
Jag vet inte om det skulle bli BMW igen...
Aldrig Alpina eller Hartge..
en garagegranne hade har en H35 viilket skit...
Har gått runt o kollat ombyggnationerna de gjort...
Muppbygge...
Ge dig o sluta försvara skit...
I år hade jag en ny 320 med Mpaket som hyrbil och lekte lite med den på kurvig väg.
För i helvete min 940 med chassiesatts tar sänkor bättre utan att fjädringen går i botten.
BMW passade bra i rondeller på slät asfalt,,, jävla skitbil...
Sluta upp med prematureåsikter...

Kolla, någon kastar sten i glashus!

Nivån på dina argument gör mig relativt säker på att du aldrig någonsin kört en Bmw och än mindre ägt en Alpina. Och om någon skrivit barnsliga inlägg i denna tråden är det du, inte Aquilla. Denne argumenterar åtminstone för sin sak på ett sakligt och vettigt vis, ditt inlägg påminner mer om hur en femåring försöker övertyga kompisen om att hans pappa är bäst.

Om du nu överhuvudtaget har körkort får du väl köra runt i din traktor med "chassisats", vilket i fallet gamla Volvo vanligtvis är detsamma som brukar kallas "kapade fjädrar" på andra märken. Men du är nog rätt ensam i åsikten om att denna går bättre på vägen än Bmwn.

Men lilla lilla barnet !
Jag vet vad jag pratar om !
Jag har ägt en hög utav E28or
Kompisen hade en E30 Alpina C2 2,7 o E36 B3
Bekanta hade B10 Biturbo
jag hade en B7turbo
garagegrannen hade en h35
Alla trodde BMW was it i den sena puberten.
Idag vet jag vad för skit de tillverkade...

Innan så har jag haft 518, ett koppel 528or några av dem med vässade 3,5or i
Kompis köpte min 745 motor som jag planerade att stoppa i en E28 men så dök Alpinan upp.
Enda gången jag blivit ifrånkörd på kurvig väg var i min E28(vässad 3,5) med Koni chassiesats fjäderbensstag fram o bak. Det var en 240turbo som låg o tryckte i kurvorna och flög förbi på rakan.

Idag när jag åkt Volvos i många år så har jag lärt mig en del...
Tack vare bättre kvalite på motorerna och helheten så har jag fått mer mil i ryggen och utvecklat mkt bättre körkunskap. Jag har åkt på Isbanor för det vågar man med Volvo och i vintras åkte jag aningen snabbare med min 940 isbil med 200hk än en 475hk E36a. Åkte ifrån en annan vässad E36a som körde med spritt nya dubb.
M3 är en bra bil och den är mkt prisvärd men det är inte guds gåva till oss...

Hmm
var det här månntro killen som jag åkte ifrån med min 940 vässad för 10 kr
http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_330 … =9&w=3

Senast redigerat av endorfinslaven (16 april 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang