2950
Sök

Kontrollera kolvringarna??

85 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#1
Tänkte höra om någon vet hur man kan kolla kolvringarna om dom är hela?
jag fick höra att jag skulle hälla t-röd i cylindrarna och se om nivåerna sänktes och det gjorde dem men det tog ett bra tag innan dom sänktes, jag har så jag ser kolvarna alltså toppen är avplockad och det är en evo 2 ..

kom gärna med tipps och kan jag lita på t-röden för då e dom kassa?


695 Inlägg
23 februari 2010
#2
fredrik_00085 skrev:
Tänkte höra om någon vet hur man kan kolla kolvringarna om dom är hela?
jag fick höra att jag skulle hälla t-röd i cylindrarna och se om nivåerna sänktes och det gjorde dem men det tog ett bra tag innan dom sänktes, jag har så jag ser kolvarna alltså toppen är avplockad och det är en evo 2 ..

kom gärna med tipps och kan jag lita på t-röden för då e dom kassa?
prova att göra ett komp test på alla cylindrar

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Dr. Turbo
459 Inlägg
23 februari 2010
#3
Enklast är att göra ett kompprov för att se om någon cylinder skiljer och om den gör det så häll en skvätt olja i den cylindern och se om det blir bättre, blir det bättre så är det dåliga kolvringar.

Annars om du misstänker att alla är dåliga så är ett leakdowntest att föredra.


85 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#4
Men toppen är avplockad så jag kan ju inte komptesta den nu... inte på ett par månader iaf..  men kan man lita på det att om t-röden rinner igenom så är ringarna kassa?


20 Inlägg
23 februari 2010
#5
T röd är kanske lite tunt.. men testa de, skulle nog slå i en skvätt motorolja, 10-30 eller nått..


85 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#6
men är inte olja för tjockt? inom det området e jag amatör fick bara höra t-röd och det rann igenom sakta och olika hastigheter på 24timmar så sängtes det 30mm i ena cylindern och en annan sängtes det bara 10mm


695 Inlägg
23 februari 2010
#7
o andra sidan e toppen borta så tar de 2 timmar att byta alla kolvringarna. o de verkar ju som om en e dålig i alla fall. ja hade tagit ur kolvarna o bytt ringar nu när toppen ändå e borta. ska du trimma?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

85 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#8
ja jag tänkte köpa smidda kolvar för då får man med nya ringar oxå för jag hittar inte kolvringar nån stans till min bil


Tvivlare
2 266 Inlägg
23 februari 2010
#9
bromsrengöring/avfettning körde vi alltid med på mitt gamla jobb, och sen lät det stå över natten. funkade alltid smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

85 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#10
tycker du att jag skall blanda ihpå avfettning och bromsrengörning och hälla i då?


695 Inlägg
23 februari 2010
#11
fredrik_00085 skrev:
ja jag tänkte köpa smidda kolvar för då får man med nya ringar oxå för jag hittar inte kolvringar nån stans till min bil
jo men bmw måste väl ha? eller blir dom svindyra då? då så, då e de ju bara att hiva ur dom gamla:) då gör de ju inte om dom ringarna e kassa

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Random Hero
4 047 Inlägg
24 februari 2010
#12
MantaRobin skrev:
bromsrengöring/avfettning körde vi alltid med på mitt gamla jobb, och sen lät det stå över natten. funkade alltid smile
bromsrengöring avdunstar ?

Dog food lid. Backwards

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
24 februari 2010
#13
snygg_mange skrev:
fredrik_00085 skrev:
ja jag tänkte köpa smidda kolvar för då får man med nya ringar oxå för jag hittar inte kolvringar nån stans till min bil
jo men bmw måste väl ha? eller blir dom svindyra då? då så, då e de ju bara att hiva ur dom gamla:) då gör de ju inte om dom ringarna e kassa
Jag fattar inte riktigt, ska han handla kolvringar till en Mitsubishi hos BMW?

Gå en kurs i japanska och sen kan du nog beställa kolvringar direkt från Japan.
Nej, men någon Mitsubishi återförsäljare borde kunna fixa fram kolvringar till din bil.

MVH. Alex

695 Inlägg
24 februari 2010
#14
alexbenhard skrev:
snygg_mange skrev:
fredrik_00085 skrev:
ja jag tänkte köpa smidda kolvar för då får man med nya ringar oxå för jag hittar inte kolvringar nån stans till min bil
jo men bmw måste väl ha? eller blir dom svindyra då? då så, då e de ju bara att hiva ur dom gamla:) då gör de ju inte om dom ringarna e kassa
Jag fattar inte riktigt, ska han handla kolvringar till en Mitsubishi hos BMW?

Gå en kurs i japanska och sen kan du nog beställa kolvringar direkt från Japan.
Nej, men någon Mitsubishi återförsäljare borde kunna fixa fram kolvringar till din bil.

MVH. Alex
sorry kollade på en tråd om en bmw innan denna:P

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

310 Inlägg
24 februari 2010
#15
Det bästa hade ju varit att göra ett leakdown test med toppen på. Då du enkelt ser hur stort (procentuellt) läckaget i motorn  är och vart det kommer ifrån (blåsljud i vevhusventilationen = kassa kolvringar, insug = kassa insugsventiler, avgasrör = kassa avgasventiler ).

Det du kan göra nu (precis som de andra nämnt) är att hälla vätska i cylindrarna och se skillnaden i kolvringsläckage. Jag skulle rekommendera att använda diesel.

Häll i exempelvis 100ml i varje cylinder, vänta ex antal timmar, sug upp resterande diesel och kolla hur mycket som runnit igenom.

"Kassa" kolvringar i all ära men det som är riktigt illa är när en cylinder avviker och läcker mycket mer än de övriga.


5 710 Inlägg
24 februari 2010
#16
Vad du tester med för vätska spelar mindre roll.....nu har du redan kört T-röd och sett att det skiljer mellan cylindrarna....då är det ingen idé att göra om testet med bromrengöring, diesel, cola eller någon annan vätska som folk föreslår.

Att det läcker igenom är inget konstigt, en kolvring är aldrig tät även om den är helt ny. Det viktiga är att det inte "rinner" igenom, då bör man misstänka att nått är galet.
Att det skiljer mellan cylindrarna är mindre bra. Det kan ju tyda på att någon kolvring är skadad eller koksat fast.
För att fixa det senare kan man köra ett trick som är vanlig i "min värd" och på SAAB:s T7 motorer.
En skvätt 5-56, WD40 eller något annat rostlösande i cylindrarna löser smutsen på väg igenom och kan få en fastkoksad kolvring att börja täta igen.
Ta en burk eller 2 och ös på.....låt det dra tills det runnit igenom. Upprepa vid behov.
För att kolla om det blev någon effekt kan du ju köra T-rödstestet igen.
Annars är det ju inte jättemycket jobb att ta ur kolvarna för både rengörning och inspektion.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

85 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#17
Tack för alla tipsen jag skall testa det med 5-56 som en sista utväg annars köper jag nya kolvar med ringar så det inte klabbar på ett tag men dom kostade 6500 så det är värt en eller två burkar 5-56 först smile får ut i garaget och lägga en fredag på att försöka rädda det gammla smile


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 februari 2010
#18
Om du inte vet, så glöm inte att hona cylinderväggarna om du ska i med nya kolvringar... Annars skiter det sig.

Sen, ta en titt på ebay, brukar ha det mesta till japanska bilar. Mer än dubbelt så billigt som i sverige på 90% av sakerna. Speciellt när det gäller delar till motor renovering då det är små delar och väger lite.

smile
Senast redigerat av supersupra87 (26 februari 2010)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

4 001 Inlägg
26 februari 2010
#19
fredrik_00085 skrev:
men är inte olja för tjockt? inom det området e jag amatör fick bara höra t-röd och det rann igenom sakta och olika hastigheter på 24timmar så sängtes det 30mm i ena cylindern och en annan sängtes det bara 10mm
hade du problem med motorn eller varför har du plockat isär den?
Gjorde du nåt komptest innan?

jag tycker att dom siffrorna du nämner ovanför inte verkar så speciellt dåliga, den skillnaden kan bero på hur kolvringarna är i läge mot varandra och ifall kolvarna är på väg upp vs på väg ner

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 482 Inlägg
26 februari 2010
#20
supersupra87 skrev:
Om du inte vet, så glöm inte att hona cylinderväggarna om du ska i med nya kolvringar... Annars skiter det sig.

Sen, ta en titt på ebay, brukar ha det mesta till japanska bilar. Mer än dubbelt så billigt som i sverige på 90% av sakerna. Speciellt när det gäller delar till motor renovering då det är små delar och väger lite.

smile
Det går utan att hona. Är mönstrerna fina så funkar det. Men ska han i med smidda kolvar så bör man ju hona.

Jag hona mina litegrann men inte specielt seriöst. Har fin komp på alla cyllar och inga problem.

BLT Service
Theracords Music Label


Sök