Bränslepumpen startar inte på min Jetta -91

eFranky
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Då ska vi se om det finns någon som kan hjälpa mig med ett litet problem.
Bilen det handlar om är en VW Jetta CL -91

Igår skulle jag åka en sväng och hoppade in i bilen, startade upp den och rullade iväg, efter ca 1 km så börjar bilen att gå ryckigt, för att slutligen dö mitt i en korsning.
Pinsamt om något, men det är bara att hoppa ut och börja putta bilen bort från korsningen.

Tänkte då först att jaha, då är väl soppan slut igen, då den har gjort så här ett par gånger innan, men då har det varit för att tankmätaren visar fel, eller att det är någon skit i tanken, och nu var den på reserven igen, likadant som sist.
Så då fick man börja traska för att hämta bensin.

Tankar i bilen och försöker starta men den vägrar, försökte rulla igång den, i en nedförsbacke som var precis där jag stannat, men den ville inte då heller, inte heller när jag äntligen fick lite hjälp att bogsera den, så det var att köra hem den och ställa den tills idag.

Har kollat lite idag på den igen, och tändningen skickar ström till relät, och efter relät finns det ström, men då är bara frågan är det kabelbrott ner till pumpen eller är det pumpen som är trasig?
Det är pumpen under bilen jag menar, inte den i tanken.
Pumpen låter ingenting som den brukade göra, men jag vet som sagt inte om det kommer ström dit. Har inte orkat lägga mig och kolla då jag inte har ett garage.

Hoppas någon vet eller har varit med om liknande problem!

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
Kesler
28 februari 2010 · 3 650 Inlägg

hoppa inder å kolla kablarna till pumpen, du vet ju redan vad felet är. Inga kablar om e trasiga = byt pump

eFranky
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Jo, men grejen är ju att jag inte har garage, bilen står mitt i stan, ingen domkraft eller någonting, snö och kallt, inte så lockande att lägga sig på backen då...

Men jag ska göra det imorgon, måste om jag ska ha bilen till jobbet i veckan.

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
Kesler
28 februari 2010 · 3 650 Inlägg

ok, I see, har du tur så har nån av kablarna gått nere vid pumpen

eFranky
28 februari 2010 · 112 Inlägg

Jo, det "hoppas" jag, eller att det har ärgat lite eller något bara smile

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
evilaudio
28 februari 2010 · 16 195 Inlägg

vilken pump e de som inte funkar då??

dom har ju 2st, 1i tanken å 1 vid bakaxeln.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
1 mars 2010 · 857 Inlägg

Finns det 2pumpar på en 91:a? Sitter det inte bara en på dom? Dom tidigare vet jag hade 2 iaf.

eFranky
1 mars 2010 · 112 Inlägg

"Det är pumpen under bilen jag menar, inte den i tanken."

Antar att det är den som brukar surra när man vrider på tändningen, isf är det den som inte funkar.

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
Driftkungen Saab - Move Your Mind
1 mars 2010 · 1 094 Inlägg

Värt att mäta och kolla så du inte har kabelbrott till att börja med. Onödig kostnad och byta pump direkt.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
eFranky
1 mars 2010 · 112 Inlägg

Jo, jag tänkte jag skulle gjort det idag, men så kom det lite väl mycket snö för att jag ska lägga mig ute på parkeringen och skruva, har ju tyvärr inget garage att dona i.
Men morgondagen kanske är lite bättre, på med full vintermundering och lägga sig bara.

Jag funderar om det kanske inte bara är ett kabelbrott eller glapp någonstans, bilen har ju tagit i lite i all snö som varit, så det kanske kan vara så enkelt...

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
eFranky
3 mars 2010 · 112 Inlägg

Felet är lokaliserat och lagat, det hade kommit in fukt i bak på bilen och det sitter ju en skarv på kablarna precis innan luckan till tanken, och det hade ärgat, så det var bara att klippa och skarva ihop på nytt, med massa isolering. SÅ så enkelt var det smile Tur att jag inte köpte ny pump.

Och tack biltema för multimeter. big_smile

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
Driftkungen Saab - Move Your Mind
3 mars 2010 · 1 094 Inlägg

Grymt bra att du skriver vad felet va. Många som bara lämnar sina trådar när felet är hittat. Och fler få skapa nya.

Men bra att du fick ordning på det:)

Senast redigerat av Driftkungen (3 mars 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang