Åkte på omregistrering på bes

Woojen
9 mars 2010 · 1 101 Inlägg

Åkte på omregistrering på besiktningen för ökad effekt.

Killen på besiktningen har ju ingen aning om vad som är gjort och inte gjort på bilen så kan dom verkligen bara skicka in sådär utan att ta reda på vad som är gjort?

Går det att överklaga å komma in med bromspapper till besiktningen och få dom att ända på de beslutet? eller är det kört redan?

I bilen sitter de autotech steg4 men det är ju inget dom vet om?
Några tips om vad man kan göra för att få bilen laglig efter dessa 30 dagar?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
te_wik Forummoderator
9 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Det stod väl på pappret något i stil med "registrerings/typbesiktning eller återställande till original krävs".
Så där har du, antingen reggar du om den med ökad motoreffekt (vilket du har eftersom den är chippad) eller så återställer du den till original.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (9 mars 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 mars 2010 · 5 650 Inlägg

tittade på din motorbild på din bil inte konstigt de vill göra den original lr regga om den med tanke på hur de såg ut under huven dvs långt ifrån fabriksstandard

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Louksor
9 mars 2010 · 1 915 Inlägg

Besiktningsmannen tyckte väl kanske den gick bättre än den ska, eller så såg han att nåt var ändrat.
Steg 4 skiljer ju en del från original och de vet vad de ska kolla efter. Har du laddtrycksmätare så ser de även att den laddar mer än original.
Sen när det sitter öppen dump och öppet filter osv så kollar de lite extra.
Räcker att du bara har en öppen dump för att få ombesiktning, om det inte sitter en öppen dump från fabrik. Får heller inte byta till större avgassystem osv.. Är tyvärr mkt man kan åka dit på, om det är nån grinig besiktningsman.....

Bara att byta allt till originaldelar igen och besikta igen, alternativt ha bilen som prydnad och ej köra med den smile

På helbilsgodkända fordon får man inte ändra nåt..

Steg 4 Pris: 45 885,00   
280hk 400Nm
Mappning, sportluftfilter, uppgraderad turbo, 3” luftmängdsmätare, modifiering av bränslessystem, 4x spridare 435cc, bearbetning grenrör, slangar och adapterplattor, 3” rostfri Ferrita downpipe med rostfri racekatt, rostfritt sportavgassystem från katt och bak.

Senast redigerat av Louksor (9 mars 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
saab_sonett Handledare
9 mars 2010 · 1 481 Inlägg

Inte bara att återställa. Du måste ha ett intyg från Volvo som visar att bilen överensstämmer med orginal. Och det kan du glömma.........
Du får väl använda den som prydnad i trädgården.

Senast redigerat av saab_sonett (9 mars 2010)

Woojen
9 mars 2010 · 1 101 Inlägg

Har varit på bilregistreringen idag å snackat med dom å det har löst sig för mig så nu ska jag bara åka på åter bes. jävla flyt man kan ha

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
te_wik Forummoderator
9 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Woojen skrev:
Har varit på bilregistreringen idag å snackat med dom å det har löst sig för mig så nu ska jag bara åka på åter bes. jävla flyt man kan ha

Hur gick du till väga då?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mr_EmCom Med.lem
9 mars 2010 · 3 759 Inlägg

Woojen skrev:
Har varit på bilregistreringen idag å snackat med dom å det har löst sig för mig så nu ska jag bara åka på åter bes. jävla flyt man kan ha

Det där kräver nästan ett mer utförligt svar.. Jag gjorde du? Vad sa dom? osv.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Woojen
9 mars 2010 · 1 101 Inlägg

På bes pappret står det : Ändring: motor, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utfäras av bilprovningen

Alltså behöver jag bara "återställa" motorn till viss del å få dom på bilprovningen att tro den är orginal.
Hade jag varit tvungen att åka till bilregistreringen å registrera om den skulle det tydligen ståt på ett annat sätt enligt dom själva så den killen sa till mig att det var så enkelt som att ta bort luftfilter, dump ställ ner laddtrycket och åk å visa dom.

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Mr_EmCom Med.lem
9 mars 2010 · 3 759 Inlägg

Woojen skrev:
På bes pappret står det : Ändring: motor, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utfäras av bilprovningen

Alltså behöver jag bara "återställa" motorn till viss del å få dom på bilprovningen att tro den är orginal.
Hade jag varit tvungen att åka till bilregistreringen å registrera om den skulle det tydligen ståt på ett annat sätt enligt dom själva så den killen sa till mig att det var så enkelt som att ta bort luftfilter, dump ställ ner laddtrycket och åk å visa dom.

Tack.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Woojen
9 mars 2010 · 1 101 Inlägg

smile kan ju säga att man lättade ganska mycket på trycket i magen när dom förklara för mig att det inte var kört!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
saab_sonett Handledare
9 mars 2010 · 1 481 Inlägg

Woojen skrev:
På bes pappret står det : Ändring: motor, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utfäras av bilprovningen

Alltså behöver jag bara "återställa" motorn till viss del å få dom på bilprovningen att tro den är orginal.
Hade jag varit tvungen att åka till bilregistreringen å registrera om den skulle det tydligen ståt på ett annat sätt enligt dom själva så den killen sa till mig att det var så enkelt som att ta bort luftfilter, dump ställ ner laddtrycket och åk å visa dom.

Lyckas du med det så åk och köp en lott också.

evilaudio
9 mars 2010 · 16 195 Inlägg

kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Woojen
9 mars 2010 · 1 101 Inlägg

evilaudio skrev:
kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

Det är jag mycket medveten om, känner mig dock inte ensam om att ha ändrat på en helbilsgodkänd bil...

Hur går alla andra till väga då? tycker nästan vartenda bil är chipad osv man ser idag.

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Woojen
9 mars 2010 · 1 101 Inlägg

saab_sonett skrev:

Woojen skrev:
På bes pappret står det : Ändring: motor, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utfäras av bilprovningen

Alltså behöver jag bara "återställa" motorn till viss del å få dom på bilprovningen att tro den är orginal.
Hade jag varit tvungen att åka till bilregistreringen å registrera om den skulle det tydligen ståt på ett annat sätt enligt dom själva så den killen sa till mig att det var så enkelt som att ta bort luftfilter, dump ställ ner laddtrycket och åk å visa dom.

Lyckas du med det så åk och köp en lott också.

Så chromade tryckrör betyder att den är vråltrimmad?
vet inte vart ni besiktiar era bilar men dom är hyffsat milda när det gäller sånt tycker jag eller har jag bara haft tur?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Brandis Diktator
9 mars 2010 · 968 Inlägg

evilaudio skrev:
kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

inte bra... du glömde nämna att du ändrar motorns standard utförande i vilken bil som helst när du smockar på öppet filter = olaglig... så det är inte bara dom med helbilgodkända bilar som riskerar noll pengar på konto, även bilar som är mellan 76 -> idag, som man inte får ändra motorn utan att få den godkänd hos bilproducent, eller om man inte bygger amatör byggt, eller ombyggt fordon... 75 och innan går det ju regga bilen med ihop plockad motor

evilaudio
9 mars 2010 · 16 195 Inlägg

Woojen skrev:

evilaudio skrev:
kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

Det är jag mycket medveten om, känner mig dock inte ensam om att ha ändrat på en helbilsgodkänd bil...

Hur går alla andra till väga då? tycker nästan vartenda bil är chipad osv man ser idag.

99% av alla bilar som är chipade är olagliga.. sen att SBP blundar för de e en annan sak..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Woojen
9 mars 2010 · 1 101 Inlägg

Brandis skrev:

evilaudio skrev:
kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

inte bra... du glömde nämna att du ändrar motorns standard utförande i vilken bil som helst när du smockar på öppet filter = olaglig... så det är inte bara dom med helbilgodkända bilar som riskerar noll pengar på konto, även bilar som är mellan 76 -> idag, som man inte får ändra motorn utan att få den godkänd hos bilproducent, eller om man inte bygger amatör byggt, eller ombyggt fordon... 75 och innan går det ju regga bilen med ihop plockad motor

Med andra ord är det inte många bilar som är 100% lagliga? iaf inte på denna sidan tongue

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Hamberg R-Berg
9 mars 2010 · 392 Inlägg

Hur gick du tillväga med vingen du har på? Man har ju hört så mycket om just alu. vingar som inte går igenom för fem öre..

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
evilaudio
9 mars 2010 · 16 195 Inlägg

Woojen skrev:

Brandis skrev:

evilaudio skrev:
kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

inte bra... du glömde nämna att du ändrar motorns standard utförande i vilken bil som helst när du smockar på öppet filter = olaglig... så det är inte bara dom med helbilgodkända bilar som riskerar noll pengar på konto, även bilar som är mellan 76 -> idag, som man inte får ändra motorn utan att få den godkänd hos bilproducent, eller om man inte bygger amatör byggt, eller ombyggt fordon... 75 och innan går det ju regga bilen med ihop plockad motor

Med andra ord är det inte många bilar som är 100% lagliga? iaf inte på denna sidan tongue

de stämmer nog..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang