Renovering av min Volkswagen 1300 Lim 113 BUBBLA

CaRooy
22 april 2010 · 5 Inlägg

Hallå ! smile

Tänkte att göra en projekt tråd till min lilla bil jag köpte för ett tag sen. Håller på att lag lite rost!.. eller aa .. ganska mycket rost.

Hoppas ni gillar de!
Kommentera och kom GÄRNA med tips ni som är kunniga!
Det är min första bubbla!

Tanken är att få den körbar så fort som möjligt och sen i vinter plocka ner den och fixa allt från grund och botten.

Det som ska göras innan jag är nöjd!

Fixa all rost [X]
Helt ny inredning [/] påbörjad
Sänka den till marken [/] halvt! släpar bak iaf wink
Göra det rent och fint i motorn med lack och polera lite där [ ]
Lacka om bilen [X]
Stereo [ ]
Fixa fälgarna [ ]
Byta skärmarna [X]
Andra lampor utan "keps"  [ ]
Andra bak lampor [X]

Är säkert mera saker, men det är vad jag kommer på nu ! (:

Hoppas du gillar't ! big_smile



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911512_aewoj3.jpg
Så här såg den ut när jag fick hem den. (Har skruvat loss skärmen)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911518_saf5cb.jpg
Inte farligt sliten på utsidan!






https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911519_h4tubu.jpg
1600 motor som går hyffsat, behöver dock en liten service så är den fin fin sen! Och en liten tvätt




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911520_8bijvx.jpg
Insidan va sisådär kan man säga. Här ser det ganska okej ut, men förar sidan va inte lika fin. Så rev ut allt.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911528_l34flu.jpg
Här behövs de fixas kan man säga !

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911537_5mdv4t.jpg
Hålet i golvet sad


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911530_ua3ux8.jpg
Och nu mot de tråkigare delarna sad Visste att de va en del rost, men allt började med att vi lyfte på batteriet och ju mer vi lyfte ju mer rost blev de:( så rev ut allt vilket tog emot !



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911535_987869.jpg
efter en del slipning och kämpa med att skära loss dålig plåt blev de såhär, inte klart dock.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911538_kukhsx.jpg
Började med att skära ut golvet. Någon som har ett bra tips på hur man ska få ut de ? Har testat allt ! och får f*n inte bort allt !!! :@ sad




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/911546_9b77n6.jpg
Hela höger sida ska bytas !


De va lite bilder de! Har börjat att lappa ihop småhålen med svetts idag. Dock inte kommit så långt så har inga bilder på de. Någon som har nått tips så är de bara att skriva ! big_smile Eller någon fråga eller kul kommentar ! (:

Senast redigerat av CaRooy (10 juni 2010)

Volkswagen 1300 Lim 113 Bubbla. Projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2234498
BMW M3 e90 "The Black Beast" (2010)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
22 april 2010 · 1 594 Inlägg

ÅHHH STÖN! Varför... jag bara undrar varför frågar man inte någon som kan innan man ger sig på rostjobb . Du som så många andra ser det som första prio att skära bort ALL rostig plåt. Du har på detta sätt effektivt och med osviklig precision målat in dig själv i ett hörn och gjort det i princip omöjligt att återskapa och laga som det sett ut från början.
Vid större rostjobb börjar man dagen mad att demontera alla lösa delar som sitter i vägen som tex. karossdelar, inredning osv. för att få en överblick på vad som är dåligt. När jag kikar på dina bilder så skulle jag direkt ta beslutet att demontera karossen från bottenplattan UTAN att varken slipa eller kapa en endaste millimeter. När karossen väl är lossskruvad (sitter i 38 bultar eller var det 36?) och fyra starka polare senare så har du en bottenplatta som man lätt kommer åt precis överallt.

Edit: Skaffa alla ekonomiplåtdelar INNAN du börjar kapa eller kapar något mer så ser du hur stor bit som man kan kapa bort. Det finns hela bottenplåtar att köpa med karosskant och allt.

Senast redigerat av hotrodder (22 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
CaRooy
22 april 2010 · 5 Inlägg

hotrodder skrev:
ÅHHH STÖN! Varför... jag bara undrar varför frågar man inte någon som kan innan man ger sig på rostjobb . Du som så många andra ser det som första prio att skära bort ALL rostig plåt. Du har på detta sätt effektivt och med osviklig precision målat in dig själv i ett hörn och gjort det i princip omöjligt att återskapa och laga som det sett ut från början.
Vid större rostjobb börjar man dagen mad att demontera alla lösa delar som sitter i vägen som tex. karossdelar, inredning osv. för att få en överblick på vad som är dåligt. När jag kikar på dina bilder så skulle jag direkt ta beslutet att demontera karossen från bottenplattan UTAN att varken slipa eller kapa en endaste millimeter. När karossen väl är lossskruvad (sitter i 38 bultar eller var det 36?) och fyra starka polare senare så har du en bottenplatta som man lätt kommer åt precis överallt.

Edit: Skaffa alla ekonomiplåtdelar INNAN du börjar kapa eller kapar något mer så ser du hur stor bit som man kan kapa bort. Det finns hela bottenplåtar att köpa med karosskant och allt.

Hmm .. sant! Men vet man inte och inte hittar nått jätte vettigt på internet så börjar man ju någonstans. Har beställt en ny golv plåt.

Volkswagen 1300 Lim 113 Bubbla. Projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2234498
BMW M3 e90 "The Black Beast" (2010)
CaRooy
22 april 2010 · 5 Inlägg

hotrodder skrev:
ÅHHH STÖN! Varför... jag bara undrar varför frågar man inte någon som kan innan man ger sig på rostjobb . Du som så många andra ser det som första prio att skära bort ALL rostig plåt. Du har på detta sätt effektivt och med osviklig precision målat in dig själv i ett hörn och gjort det i princip omöjligt att återskapa och laga som det sett ut från början.
Vid större rostjobb börjar man dagen mad att demontera alla lösa delar som sitter i vägen som tex. karossdelar, inredning osv. för att få en överblick på vad som är dåligt. När jag kikar på dina bilder så skulle jag direkt ta beslutet att demontera karossen från bottenplattan UTAN att varken slipa eller kapa en endaste millimeter. När karossen väl är lossskruvad (sitter i 38 bultar eller var det 36?) och fyra starka polare senare så har du en bottenplatta som man lätt kommer åt precis överallt.

Edit: Skaffa alla ekonomiplåtdelar INNAN du börjar kapa eller kapar något mer så ser du hur stor bit som man kan kapa bort. Det finns hela bottenplåtar att köpa med karosskant och allt.

De är ju inte direkt försent att lyfta karossen, vad är de som man behöver flytta ur innan lyft? Vad kan jag ha kvar ? Du verkar ju ha lite kolla påt iaf.

Volkswagen 1300 Lim 113 Bubbla. Projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2234498
BMW M3 e90 "The Black Beast" (2010)
CaRooy
4 maj 2010 · 5 Inlägg

Nu va de ett tag sen det hände något på detta projektet men det har hänt en hel del!!! Dock dåligt med bilder.

Sen sist har jag lyft av karossen, och lagar alla hålen.  Även skaffat mig ett nytt underrede. har lackat lite små detaljer och sänkt den bak. Sänksattser fram är påväg med posten(:

Bilen är i 5miljoner delar just nu(: Och allt gås igenom.
Är riktigt nöjd, det är kul när man ser att det händer något.

Det som är kvar nu är ju att flytta över allt som behövs ifrån det gamla underredet och sedan sätta ihop allt igen(:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/921422_sip4f3.jpg

Det blev inte mycket kvar efter att man lyfte av karossen (:




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/921424_k9ri00.jpg

Sänkt lite bak med (:

Volkswagen 1300 Lim 113 Bubbla. Projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2234498
BMW M3 e90 "The Black Beast" (2010)
ahG16
2 januari 2011 · 198 Inlägg

CaRooy skrev:
Nu va de ett tag sen det hände något på detta projektet men det har hänt en hel del!!! Dock dåligt med bilder.

Sen sist har jag lyft av karossen, och lagar alla hålen.  Även skaffat mig ett nytt underrede. har lackat lite små detaljer och sänkt den bak. Sänksattser fram är påväg med posten(:

Bilen är i 5miljoner delar just nu(: Och allt gås igenom.
Är riktigt nöjd, det är kul när man ser att det händer något.

Det som är kvar nu är ju att flytta över allt som behövs ifrån det gamla underredet och sedan sätta ihop allt igen(:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/921422_sip4f3.jpg

Det blev inte mycket kvar efter att man lyfte av karossen (:

undrade bara en sak angående bubblan, sitter det mer än 1 gummi där dom 4 skruvarna sitter som håller fast "sänkningsfjädern"? MVH Gabbe



http://www1.garaget.org/gallery/archive/134202/921424_k9ri00.jpg

Sänkt lite bak med (:

MVH Gabbe
Permanent fartblind
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang