Motorbyte, B230F till B230FT

TTW
13 maj 2010 · 214 Inlägg

Jag har nu sökt i forumet, sökt på andra forum och även ringt till SBP gällande motorbyte från B230F till B230FT och alla säger olika, så jag har ryckt så mycket hår att folk tror jag är född flintskallig men trots detta har jag inte fått svar på allt jag vill veta.

Jag har en 740 GLE -88 med en B230F, LH 2.2 och har tänkt byta och regga om med en B230FT.

Det jag fått veta är följande (från SBP, osv)
Jag behöver inte byta bromsskivor
Jag behöver inte byta stötdämpare
Så länge det är samma utväxling osv så behöver jag inte göra något åt bakaxeln eller dylikt.
Det jag behöver är en komplett motor med kat samt ett intyg att denna motorn är original gällande katalysatorn osv.
Det jag behöver göra är även att flytta över LMM till höger sida, batteri till vänster sida samt löda dit motstånden på spridarna

De frågor jag inte riktigt fått svar på är:
Vilka årsmodeller av B230FT motorer har LH 2.2?
Om jag hittar en B230FT med LH 2.4, måste jag byta hela kabelstammen som går till boxen osv eller måste jag byta spridarna och allt sådant?
Går det över huvudtaget att byta från en B230F med 85KW till en B230FT t.ex 90's med 140 KW och få den reggad med denna motorn?
Är det dyrt att få ett sådant intyg att motorn är komplett?
Måste jag byta bränslepumpen?

Och jag vet att många kommer säga sök, det har jag gjort tillräckligt enligt mig själv.
(Man behöver inte svara på alla frågor)

Tack på förhand.

Senast redigerat av Torgny (13 maj 2010)

Bensinskallen P o r s c h e
13 maj 2010 · 1 700 Inlägg

Den nya motorns effekt måste ligga inom en viss gräns, en gräns som jag inte känner till för 740. Men alla bilar har skrivet hur mycket man får öka effekten från standard.

Jag vet inte om det ens finns FT med lh2.2, vet att det finns ET på tidiga 740 i alla fall... Så det får någon anna mer insatt svara på.

Men om du hinkar i en motor med lh2.4 så får du byta kabelstammen för denna skiljer sig mot 2.2 vad jag vet. Enklast är att ta stammen från en 240 med lh2.4 då dessa har lös kabelstam till motorn. Du behöver även ha boxarna till FT motorn.

Intyg för att motorn är komplett behövs inte, bara den är original och ser original ut.

Bränslepumpen vet jag inte så mycket om, men ska du åka med FT:m original så tror jag originalpumpen räcker, men annars så är ju pumpbyte ett ganska enkelt ingrepp ändå så det kan ju vara värt att göra det ändå.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
TTW
13 maj 2010 · 214 Inlägg

Jo, vad jag läst så får motorn vara på max 238hk, om den har en maxgräns gällande hästkrafter spelar inte KW någon roll eller dylikt?
Sedan har jag för mig att 89-90 kan ha lh2.2 men som sagt inte helt säkert.
Hmm vad menar du med lös kabelstam till motorn? Och boxarna vet jag att jag måste ha.
Pratade med en kille på SBP som sa att jag bör ha ett intyg från någon verkstad som intygar att reningen dvs. katalysator och sådant är som de ska fast ja, helt säker kan man inte vara smile

Bensinskallen P o r s c h e
13 maj 2010 · 1 700 Inlägg

Torgny skrev:
Jo, vad jag läst så får motorn vara på max 238hk, om den har en maxgräns gällande hästkrafter spelar inte KW någon roll eller dylikt?
Sedan har jag för mig att 89-90 kan ha lh2.2 men som sagt inte helt säkert.
Hmm vad menar du med lös kabelstam till motorn? Och boxarna vet jag att jag måste ha.
Pratade med en kille på SBP som sa att jag bör ha ett intyg från någon verkstad som intygar att reningen dvs. katalysator och sådant är som de ska fast ja, helt säker kan man inte vara smile

jag har aldrig läst/ hört att man måste ha intyg faktiskt... testa snacka med någon annan besiktningsman och se vad han säger, för de brukar ju låta olika beroende på vem man frågar lol

KW och hk är ju samma sak, bara olika enheter wink 1kw = 1,36 hk. Men om maxgränsen är på 238 hk så ska det ju vara lugnt, ja trodde gränsen låg ca 20hk över originalmotorn eller så.

Om du ska byta bränslesystem till lh2.4 så är det enklast att ta kabelstammen från en 240 ca 90-93, med lh2.4. 240 har en motorkabelstam som inte sitter ihop med bilens övriga elsystem så att säga. På 740 däremot sitter motorns och bilens stam ihop tilll en enda fläta, vilket blir till ett riktigt skitjobb om du ska byta för då måste du först rensa din bil, sedan rensa en donatorbil och sedan smälla ihop igen wink

Går ju att byta allt ihop i och för sig...

Senast redigerat av Bensinskallen (13 maj 2010)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
TTW
13 maj 2010 · 214 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Torgny skrev:
Jo, vad jag läst så får motorn vara på max 238hk, om den har en maxgräns gällande hästkrafter spelar inte KW någon roll eller dylikt?
Sedan har jag för mig att 89-90 kan ha lh2.2 men som sagt inte helt säkert.
Hmm vad menar du med lös kabelstam till motorn? Och boxarna vet jag att jag måste ha.
Pratade med en kille på SBP som sa att jag bör ha ett intyg från någon verkstad som intygar att reningen dvs. katalysator och sådant är som de ska fast ja, helt säker kan man inte vara smile

jag har aldrig läst/ hört att man måste ha intyg faktiskt... testa snacka med någon annan besiktningsman och se vad han säger, för de brukar ju låta olika beroende på vem man frågar lol

KW och hk är ju samma sak, bara olika enheter wink 1kw = 1,36 hk. Men om maxgränsen är på 238 hk så ska det ju vara lugnt, ja trodde gränsen låg ca 20hk över originalmotorn eller så.

Om du ska byta bränslesystem till lh2.4 så är det enklast att ta kabelstammen från en 240 ca 90-93, med lh2.4. 240 har en motorkabelstam som inte sitter ihop med bilens övriga elsystem så att säga. På 740 däremot sitter motorns och bilens stam ihop tilll en enda fläta, vilket blir till ett riktigt skitjobb om du ska byta för då måste du först rensa din bil, sedan rensa en donatorbil och sedan smälla ihop igen wink

Går ju att byta allt ihop i och för sig...

Jaha, då förstår jag mycket bättre och tack för den infon big_smile Lite klokare blev jag haha smile

TTW
15 maj 2010 · 214 Inlägg

Och som vanligt så tar allt slut där, ingen annan som kan svara på frågorna?

aF
15 maj 2010 · 357 Inlägg

Torgny skrev:
Jo, vad jag läst så får motorn vara på max 238hk, om den har en maxgräns gällande hästkrafter spelar inte KW någon roll eller dylikt?
Sedan har jag för mig att 89-90 kan ha lh2.2 men som sagt inte helt säkert.
Hmm vad menar du med lös kabelstam till motorn? Och boxarna vet jag att jag måste ha.
Pratade med en kille på SBP som sa att jag bör ha ett intyg från någon verkstad som intygar att reningen dvs. katalysator och sådant är som de ska fast ja, helt säker kan man inte vara smile

Det går att regga med en b230ft utan problem. 190hk eller 140kw som du skriver är det på de motorer med turbo+ paket. En vanlig b230ft har 156/165hk beroende på årsmodell.
Och ja det fanns lh 2.2 till b230ft tror det var års. 87-88a men är inte säker på detta.
Det bästa är att ta tex en komplett b230ft/fk motor, med givare, kat, lmm, kabelstam och boxar från en 940 turbo. Men det går även att ta elhärvan från en 240 med lh 2.4 som bensinskallen skriver. Och bensinpumpen kan du ha kvar om du ska köra orginalt annars vore en kraftigare att rekommendera.

TTW
20 maj 2010 · 214 Inlägg

Hmm, gällande kabelhärvan från 240, hur går jag tillväga just för att byta det hela? måste jag byta ut varenda kabelhärva eller hur går det till?

twin_cam Smålänning
20 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Du måste ha LH2.4 för att få det godkänt.

Eventuellt hänga i en ET(?) som har 2.2 styrning. Blir dock jobbigt med avgaskraven.

Bästa vore att byta hela elsystemet till donatorbilens...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 maj 2010 · 6 017 Inlägg

B230ET har inge Bosch LH!
B230FT tom 1989 har Bosch LH 2.2

Jonas
TTW
20 maj 2010 · 214 Inlägg

True, men iaf jag har ingen donatorbil och ska ju tydligen vara enklast att sätta i kabelhärvan från en 240 men då det går elkablar hela vägen bak till lysena samt växellådan och så vidare så funderade jag på om man måste byta ALLA kablar eller om det är delat så en del är till just motorn, samt tändning osv och den andra delen är övrig el till baklysen.

TULO Verktygsmakare
20 maj 2010 · 15 Inlägg

alla kablar till sprutat går ihop med alla andra kablar som går framåt i bilen, jag gjorde så att jag lät originalkablarna sitta kvar o lät en kompis rensa turbohärvan(från en 740t-90) så att bara kablarna till sprutet vart kvar kanske inte den enklaste vägen men ändå ,detta var på en 240T som fick en 230ft-90 motor.

TTW
22 maj 2010 · 214 Inlägg

Ja man blev ju lite konfunderad.. Så jag måste byta precis all el i bilen för att kunna köra med LH 2.4..

Sharky
22 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Nej , nej och nej.

Jag har gjort dessa operationer ca fem gånger. Jag har dels byggt om LH2.2 elsystem till LH2.4 och det kan jag inte rekommendera såvida man inte är duktig på bilel.

Det som jag rekommenderar (och jag vet vad jag pratar om) är att ta en insprutninghärva från en Volvo 240 med LH2.4 (90 års modell eller nyare iirc) och använda den. Jag har rett ut hur man använder en sådan härva säkert tio gånger här på garaget och kan leta upp det om du vill.

Sedan kan man låta existerande motorstyrningskablage hänga löst eller operera bort det. Det beror på hur snyggt man vill ha det.

/Göran


Torgny skrev:
Ja man blev ju lite konfunderad.. Så jag måste byta precis all el i bilen för att kunna köra med LH 2.4..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
22 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Lite info här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144179

(tyvärr funkar inte alla länkar)

Bra länk för elscheman:

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/m-volvo.html

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Boostrider Försöker iaf
22 maj 2010 · 1 998 Inlägg

Sharky skrev:
Nej , nej och nej.

Jag har gjort dessa operationer ca fem gånger. Jag har dels byggt om LH2.2 elsystem till LH2.4 och det kan jag inte rekommendera såvida man inte är duktig på bilel.

Det som jag rekommenderar (och jag vet vad jag pratar om) är att ta en insprutninghärva från en Volvo 240 med LH2.4 (90 års modell eller nyare iirc) och använda den. Jag har rett ut hur man använder en sådan härva säkert tio gånger här på garaget och kan leta upp det om du vill.

Sedan kan man låta existerande motorstyrningskablage hänga löst eller operera bort det. Det beror på hur snyggt man vill ha det.

/Göran


Torgny skrev:
Ja man blev ju lite konfunderad.. Så jag måste byta precis all el i bilen för att kunna köra med LH 2.4..

Varför ska man just ha kabelhärva 90 och framåt? Vad skiljer den en kabelhärva från 88 med lh 2.4?
Ska ju slänga i en b230ft i 240in (88b) så de är ju lh 2.4
Men har en reservdelsbil från 90. Är den kabelhärvan bättre då?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
TTW
22 maj 2010 · 214 Inlägg

Varför ska man just ha kabelhärva 90 och framåt? Vad skiljer den en kabelhärva från 88 med lh 2.4?
Ska ju slänga i en b230ft i 240in (88b) så de är ju lh 2.4
Men har en reservdelsbil från 90. Är den kabelhärvan bättre då?

Det spelar ingen roll om det är 88b eller så men man säger 90 o framåt för att det är LH 2.4 på dom, klart 88b har LH 2.4 så det spelar ingen roll men är man som jag så har man 88a dvs. LH2.2 så du behöver inte byta kabelhärvan.

Sharky
22 maj 2010 · 10 287 Inlägg

iirc = If I Remember Correctly

Dvs jag var inte hundra på årsmodellerna på 240 med LH2.4.

Det centrala är att det är LH2.4 och att det är en enda lös kabelstam med boxar och rubbet.

/Göran


Boostrider skrev:
Varför ska man just ha kabelhärva 90 och framåt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TTW
22 maj 2010 · 214 Inlägg

Sharky skrev:
Nej , nej och nej.

Jag har gjort dessa operationer ca fem gånger. Jag har dels byggt om LH2.2 elsystem till LH2.4 och det kan jag inte rekommendera såvida man inte är duktig på bilel.

Det som jag rekommenderar (och jag vet vad jag pratar om) är att ta en insprutninghärva från en Volvo 240 med LH2.4 (90 års modell eller nyare iirc) och använda den. Jag har rett ut hur man använder en sådan härva säkert tio gånger här på garaget och kan leta upp det om du vill.

Sedan kan man låta existerande motorstyrningskablage hänga löst eller operera bort det. Det beror på hur snyggt man vill ha det.

/Göran


Torgny skrev:
Ja man blev ju lite konfunderad.. Så jag måste byta precis all el i bilen för att kunna köra med LH 2.4..

Tackar för att du stått ut, det var nog just detta som jag behövde ha konfirmerat så jag kan sova gott på nätterna. Nu återstår bara lite pengar så sitter den i min bil. big_smile

Boostrider Försöker iaf
22 maj 2010 · 1 998 Inlägg

Sharky skrev:
iirc = If I Remember Correctly

Dvs jag var inte hundra på årsmodellerna på 240 med LH2.4.

Det centrala är att det är LH2.4 och att det är en enda lös kabelstam med boxar och rubbet.

/Göran


Boostrider skrev:
Varför ska man just ha kabelhärva 90 och framåt?

Var separat kabelstam till motorstyrningen på min 88b så då bör jag kunna använda den då smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang