Köpte bil idag, upptäckte att koppling var slut efter köp..... vad ska jag göra?

ritzg60
28 maj 2010 · 17 Inlägg

Köpte bil idag och upptäckte ganska omgående att kopplingen slirar.
Skit dåligt av mig att inte upptäcka detta innan, men var väldigt halt och blött ute så det var
svårt att testa bilen riktigt.

När jag säljer bil säger alla att det är så viktigt att skriva kvitto så att inte köparen kan komma sedan och kräva ersättning för något,

Nu är det så att det skrevs inget kvitto mellan oss, gynnar detta mig? Kan jag på något vis kräva pengar för ny koppling?... eller är det helt kört?  Han visste om det till 100%, hade bara en jävla tur att det spöregna.

Mvh

Mazda 3 MPS (2008)
HansN83 x40
28 maj 2010 · 1 209 Inlägg

kan inte riktigt mycket av detta, men tror att det e kört, som privat säljare så finns d ingen garanti, men jag kan ha fel.. o lycka till..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
WilYawn Golle
28 maj 2010 · 448 Inlägg

Har du köpt bilen privat så har säljaren ingen plikt att hjälpa dig, bara bita i det sura äpplet...

James May: In other news.... I've fitted a fan!
ritzg60
28 maj 2010 · 17 Inlägg

Men varför allt detta tugg om kvitton? och alla mallar som finns? Säljes i befintligt skick m.m.

Ja synd då, väldigt synd

Mazda 3 MPS (2008)
schnauz
28 maj 2010 · 1 758 Inlägg

Det är helt och hållet upp till köparen att förvissa sig om bilens skick - det där med "befintligt skick" ger inga som helst "rättigheter". Dock är säljaren skyldig att upplysa om de eventuella fel och brister som denne känner till.
Vilket tyvärr inte innebär särskilt mycket i praktiken, för i princip räcker det att säljaren säger "det där hade jag ingen aning om, jag kan ingenting om bilar"...
Beror ju dock på vad det gäller. Hittar man t.ex. en gammal krockskada på en bil man har köpt (som säljaren inte nämner) och det sedan visar sig att det är just säljaren som har lämnat in bilen för reparation (eller har anmält skadan till försäkringsbolaget) så är det ju ganska svårt för denne att påstå att han/hon inte kände till skadan.
Har skadan fusklagats av säljaren själv, utan att blanda in verkstäder eller försäkringsbolag så är det antagligen omöjligt att bevisa nåt, säljaren kan ju bara säga att skadan måste funnit där redan när han/hon köpte bilen.

Så tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet, enligt lagen är det som sagt ditt ansvar att förvissa dig om att bilen är i ett acceptabelt skick i förhållande till det pris den sålts för.

ScottaN Medlem 5280
28 maj 2010 · 552 Inlägg

Vadå inte kände att det slira för det va blött ute? Trodde du att du brände däck eller?

Hamilton
28 maj 2010 · 8 865 Inlägg

ritzg60 skrev:
Men varför allt detta tugg om kvitton? och alla mallar som finns? Säljes i befintligt skick m.m.

Ja synd då, väldigt synd

Har du inget kvitto så kan du ju inte heller bevisa vad ni har kommit överens vid bilköpet.
Ett kvitto kan tex inehålla garantier i från säljaren.

Till nästa bilköp så har du lärt dig att skriva kvitto och undersöka bilen noga innan köpet

Fotograf på tierpidag.se
Memme I'am AWESOME..
28 maj 2010 · 2 783 Inlägg

Just de, säg alltid till att ha blocket försäkringen! smile brukar säga att annars blir de ingen affär. fast senste köpet tog jag utan blocket försäkring tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Aga_Diff Bärs!
28 maj 2010 · 3 456 Inlägg

"skyll dig själv" typ...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Golf_TurboDiesel
28 maj 2010 · 72 Inlägg

Prata med konsumentverket eller kolla in på deras hemsida där står det en hel del om bilaffärer.

Torlejf Bilvårdstönt.
28 maj 2010 · 1 109 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Prata med konsumentverket eller kolla in på deras hemsida där står det en hel del om bilaffärer.

Konsumentverket lägger sig inte i affärer mellan två privatpersoner.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
shogun
28 maj 2010 · 2 117 Inlägg

Var en man och byt kopplingen...

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 maj 2010 · 2 853 Inlägg

det du kan göra är:

1. Lära dig av ditt misstag. (köper du bil igen, så kommer du testa hur kopplingen känns)
2. Byte koppling. (om du gör det själv, lär du dig något).
3. Pengar. (Värdet av dem) Bil, kostnader osv.
4. Har du läst hit så förstår du att de inte är något du kan göra.

Det enda som skulle kunna vara möjligt är om t.ex. den du köpte bilen av är "snäll" och kanske hjälper till med hälften eller nå. Det har hänt mig, men alla är ju inte godhjärtade personer.

Nåväl, alla gör fel.. Man får leva med det helt enkelt. smile

lodiseN
28 maj 2010 · 806 Inlägg

ScottaN skrev:
Vadå inte kände att det slira för det va blött ute? Trodde du att du brände däck eller?

Haha tänkte precis samma

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rock-Star
28 maj 2010 · 2 982 Inlägg

lodiseN skrev:

ScottaN skrev:
Vadå inte kände att det slira för det va blött ute? Trodde du att du brände däck eller?

Haha tänkte precis samma

haha,  sorry men var tcvungen.
im sorry, du får köpa en ny koppling.

volvoentusiasten
28 maj 2010 · 4 005 Inlägg

hehe ännu en lurad. smile

Ja, alla lärdomar är bra lärdomar, speciellt de hårda.

shogun
28 maj 2010 · 2 117 Inlägg

Äsch. Skärpning!
Vad är detta för skadeglädje?
Ledsamt för grabben och otur men inte behöver han tryckas ned ännu mer. Det räcker med att han åker på att byta kopplingen.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Aero T16
28 maj 2010 · 1 327 Inlägg

Det är alltid något man missar att tänka på vid bilköp.

Bara att beställa en ny koppling och byta eller försöka kränga iväg bilen till någon annan stackars ovetande köpare.

Mortalis VW-nörd?
28 maj 2010 · 4 332 Inlägg

Kan dessutom inte få garanti på slitdelar. Koppling, bromsar t.ex. kan du aldrig komma o gnälla efter, om de inte e en ny bil och de slits onormalt osv osv...

Nä, du får tyvärr byta de där

Andromeda Rumpmas
28 maj 2010 · 3 860 Inlägg

Memme skrev:
Just de, säg alltid till att ha blocket försäkringen! smile brukar säga att annars blir de ingen affär. fast senste köpet tog jag utan blocket försäkring tongue

Du har läst villkoren för Blocket-försäkringen?

Jag kopierar en post jag skrivit på ett annat forum:

Jag har också deras Begagnatförsäkring på min bil, och jag misstänker att den är lite lurig. Försäkringen alltså. Jag citerar ordagrant:

Citat ur villkoren:
Du ska ha testat bilen och dess funktioner enligt de punkter som finns angivna i besiktningsprotokollet för Blockets Begagnatförsäkring.
...
Försäkringen ersätter inte fel:
... på komponent som enligt besiktningsprotokollet för Blockets begagnatförsäkring har bedömts som sliten, ur funktion eller ej har kontrollerats.


Här kommer ju frågan. Undrar hur de väljer att ställa sig till det faktum att man måste kontrollerat detaljen? Räcker det att man vid besiktningen fyllt i på pappret att inga missljud förekommer, eller vill de att man ska ha mätt upp kedjesträckaren?

Jag hittar även en punkt:

Citat ur villkoren:
Fråga om fel föreligger skall bedömas med hänsyn till bilens ålder och körsträcka. Bilar kan ibland ha brister utan att dessa skall anses utgöra fel, t ex slitna gummibussningar, hög oljeförbrukning, slitna packningar m.m.


Det fetstilta är ju intressant apropå oilsludge. Hårdtolkar man stycket kan ju inget annat än materialfel bli aktuellt för försäkringen, då det faktum att din bil är 9 år och min 8 år kan användas som förklaring för det mesta som kan gå sönder. Enligt stycket bekostas ju ingenting som kan räknas till slitdelar, vilket T7-motorer nästan får betecknas som wink

Det du kan göra är väl att lämna in bilen på felsökning angående kamtransmissionen och ta det därifrån då det är den vägen det ska gå. Du lämnar in bilen till en auktoriserad märkesverkstad, som konstaterar skadan och anmäler den till IF som sedan beslutar om den omfattas av försäkringen. Det jävliga är att IF inte står för felsökningen om de anser att de inte ska reparera skadan. Annars bekostar de felsökningen i efterhand.

För att svara på frågan så verkar det inte som att man behöver vänta tills ventilerna parat sig med kolvarna, utan det är märkesverkstaden som om konstaterat behov av reparation anmäler. Enligt min tolkning räcker det då med att kedjan rasslar och behöver bytas för att ett byte ska vara aktuellt. Följderna blir ju betydligt dyrare. Men frågan är vad som händer om kedjan rasslar p.g.a oilsludge? Byts bara kedjan om IF vill bekosta det, eller åtgärdas även grundproblemet, kolvringarna? Troligen inte...

Kort sagt är nog försäkringen inte så jävla bra som jag trodde när jag skaffade bilen, men den betalade ju säljaren. Och jag tjänade in 2000 spänn på 3 månader gratis helförsäkring cool
Bara att hoppas att man slipper utnyttja försäkringen själv, och att ditt missljud beror på en lös avgasplåt, grus mellan skiva och belägg eller något annat billigt.

Mvh

Har du alltså fyllt i att kopplingen inte testats eller att den bedöms vara sliten är det kört. Likaså verkar det ju som att försäkringen inte omfattar "slitdelar". Vilket ju en koppling faktiskt får anses vara om bilen gått 10k mil t ex. Begagnat-försäkringen är nog inte så jäkla generös som man först trodde innan man lusläste villkoren. Det säger sig ju självt. För att den inte ska bli en stor förlust för IF måste ju kostnaden för varje bil bli ungefär 1200 minus den summa de förlorar på att ge dig numera en månads gratis helförsäkring. Varje bil som säljs med försäkringen får alltså repareras för max 500-1000 spänn i snitt om det ska bära sig.

Nu är den ju bättre att ha än ingenting, och den får ju säljaren givetvis stå för. Men man ska inte tro att det är någon allomfattande mirakelförsäkring som fråntar en det normala ansvaret att undersöka bilen, och att det bara är att köpa en bil på vinst och förlust och få den reparerad om något går sönder.

Senast redigerat av Andromeda (28 maj 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang