Memme skrev:
Just de, säg alltid till att ha blocket försäkringen! brukar säga att annars blir de ingen affär. fast senste köpet tog jag utan blocket försäkring
Du har läst villkoren för Blocket-försäkringen?
Jag kopierar en post jag skrivit på ett annat forum:
Jag har också deras Begagnatförsäkring på min bil, och jag misstänker att den är lite lurig. Försäkringen alltså. Jag citerar ordagrant:
Citat ur villkoren:
Du ska ha testat bilen och dess funktioner enligt de punkter som finns angivna i besiktningsprotokollet för Blockets Begagnatförsäkring.
...
Försäkringen ersätter inte fel:
... på komponent som enligt besiktningsprotokollet för Blockets begagnatförsäkring har bedömts som sliten, ur funktion eller ej har kontrollerats.
Här kommer ju frågan. Undrar hur de väljer att ställa sig till det faktum att man måste kontrollerat detaljen? Räcker det att man vid besiktningen fyllt i på pappret att inga missljud förekommer, eller vill de att man ska ha mätt upp kedjesträckaren?
Jag hittar även en punkt:
Citat ur villkoren:
Fråga om fel föreligger skall bedömas med hänsyn till bilens ålder och körsträcka. Bilar kan ibland ha brister utan att dessa skall anses utgöra fel, t ex slitna gummibussningar, hög oljeförbrukning, slitna packningar m.m.
Det fetstilta är ju intressant apropå oilsludge. Hårdtolkar man stycket kan ju inget annat än materialfel bli aktuellt för försäkringen, då det faktum att din bil är 9 år och min 8 år kan användas som förklaring för det mesta som kan gå sönder. Enligt stycket bekostas ju ingenting som kan räknas till slitdelar, vilket T7-motorer nästan får betecknas som
Det du kan göra är väl att lämna in bilen på felsökning angående kamtransmissionen och ta det därifrån då det är den vägen det ska gå. Du lämnar in bilen till en auktoriserad märkesverkstad, som konstaterar skadan och anmäler den till IF som sedan beslutar om den omfattas av försäkringen. Det jävliga är att IF inte står för felsökningen om de anser att de inte ska reparera skadan. Annars bekostar de felsökningen i efterhand.
För att svara på frågan så verkar det inte som att man behöver vänta tills ventilerna parat sig med kolvarna, utan det är märkesverkstaden som om konstaterat behov av reparation anmäler. Enligt min tolkning räcker det då med att kedjan rasslar och behöver bytas för att ett byte ska vara aktuellt. Följderna blir ju betydligt dyrare. Men frågan är vad som händer om kedjan rasslar p.g.a oilsludge? Byts bara kedjan om IF vill bekosta det, eller åtgärdas även grundproblemet, kolvringarna? Troligen inte...
Kort sagt är nog försäkringen inte så jävla bra som jag trodde när jag skaffade bilen, men den betalade ju säljaren. Och jag tjänade in 2000 spänn på 3 månader gratis helförsäkring
Bara att hoppas att man slipper utnyttja försäkringen själv, och att ditt missljud beror på en lös avgasplåt, grus mellan skiva och belägg eller något annat billigt.
Mvh
Har du alltså fyllt i att kopplingen inte testats eller att den bedöms vara sliten är det kört. Likaså verkar det ju som att försäkringen inte omfattar "slitdelar". Vilket ju en koppling faktiskt får anses vara om bilen gått 10k mil t ex. Begagnat-försäkringen är nog inte så jäkla generös som man först trodde innan man lusläste villkoren. Det säger sig ju självt. För att den inte ska bli en stor förlust för IF måste ju kostnaden för varje bil bli ungefär 1200 minus den summa de förlorar på att ge dig numera en månads gratis helförsäkring. Varje bil som säljs med försäkringen får alltså repareras för max 500-1000 spänn i snitt om det ska bära sig.
Nu är den ju bättre att ha än ingenting, och den får ju säljaren givetvis stå för. Men man ska inte tro att det är någon allomfattande mirakelförsäkring som fråntar en det normala ansvaret att undersöka bilen, och att det bara är att köpa en bil på vinst och förlust och få den reparerad om något går sönder.
Senast redigerat av Andromeda (28 maj 2010)