Gjuta kolfiber

vilde
14 januari 2009 · 20 Inlägg

KHRacing skrev:

vilde skrev:
tjenare!

När man ska slipa kolfibret, vilken grovlek på pappret ska man ha ? 200-400 ? smile Någon som vet?

mvh vilde

1000-1200 troligen:)

oj ja då får man slipa knogarna av sig hehe, får väl testa mig fram sen. Tack!

Drift: (drif-to) verb; an artistic form of driving judged subjectively predicated upon competitors' speed,extreme angles relative to forward progress and the car's proximity to fixed objects.
m3jocke
14 januari 2009 · 26 Inlägg

Jag brukar använda 320,o sen kör jag sista omgången med 400,se bara till o ha tjockt lager med epoxy,så du inte slipar igenom...Mvh Jocke

vilde
14 januari 2009 · 20 Inlägg

fordst skrev:
Jag brukar använda 320,o sen kör jag sista omgången med 400,se bara till o ha tjockt lager med epoxy,så du inte slipar igenom...Mvh Jocke

Okej, tackar!

Drift: (drif-to) verb; an artistic form of driving judged subjectively predicated upon competitors' speed,extreme angles relative to forward progress and the car's proximity to fixed objects.
krutmats
18 februari 2009 · 1 892 Inlägg

Ja detta är viktigt, ska du slipa kolfiber, så är det epoxyn du slipar, för slipreporna som blir i kolfibern blir INTE vacker sen när du penslar på mer epoxy, du kan slipa hur grovt du vill, bara det inte går ner till fibern, det läggs igen när du lägger nästa omgång med epoxyn..

Mvh/Mats

Jimi (Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
3 september 2010 · 164 Inlägg
ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders
BMW e23 "733i Airlift" (1981)
Larzzon
7 september 2010 · 24 Inlägg

Sillnaden genemot att göra något i kolfiber iställe för glasfiber är att när du guter i glasfiber så har du v-plast som "smälter" ihop väven till en plast, är man annvänder sej av kolfiber har du epoxy (lim) och kolfiber duk som du kan form nästan hur du vill och få styvt genom att lägga lager med duk och lim.

Har du en form så är de ju ingen vetenskap att guta egna delar. Har läsat om folk som gutit egna delar och härdat dom i bastun hemme, inge problem att få in en huv där lr =P Skillnaden mellan att guta hemma och om ett företag gör de är att dom har en vakumugn som suger ut den lilla luft som blir mellan lagren, och på så sätt får en betydligt styvare (lättare?) del.

Har du ingen form och vill göra mindre delar på frihand så får man sedan lägga fler lager epoxy och mellan slipa tills man uppnått önskad yta, släthet, sen klarlacka och mellan slipa tills man får den ytan man vill åt smile

Detta är vad ja läst/provat mej till smile Rätta mej om ja har missuppfatta något smile Har endast prova i mindre skala ännu får se hur de går i vinter då jag ska prova å göra lite delar till min corvette smile

Chevrolet Corvette C5 "TeamDuja" (2000)
Ford Mustang GT "Mammas bil" (2005)
Fellow
7 september 2010 · 1 581 Inlägg

Ska man göra karossdelar ska man inte ha 200g/m2 kolfiber. Bättre djup och hållbarhet i 600g/m2.

Sen har man bara ordentligt med epoxy som sagt så kan man börja på 220 torrslip tills det känns plant. Avsluta med 400 torrslip, klarlacka 5-8 lager och våtslipa med 1200 papper

Jimi (Evo61Scandinavia, HOODERS, StaticVikings)
7 september 2010 · 164 Inlägg

Jag skulle gärna vilja låna den här tråden: Jag är sugen på att testa göra en air-box till M3:an.. Hur går jag tillväga enklast? Är det möjligt att skarva ihop två stycken färdiga halvor med nytt kolfiber?

ceo för evo61 scandinavia, StaticVikings & Hooders
BMW e23 "733i Airlift" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang