Köp Råd : E46 M3 vs Skyline GTR R34

InX-Engineering
8 juni 2010 · 138 Inlägg

Hej!

Jag och en kompis började snacka om vilken som är bäst M3 eller R34 GTR då han ska köpa en av de och trimma för ca 80k SEK. Vi prata om att Skylinen är riktigt dyr ligger ju på 300-400 tusen Men den verkar ju lätt att trimma då det finns delar över allt till de, M3an är grym från början och har läge pris men hur blir det om man vill trimma? vad kostar turbo kit?. Vilken skulle ni valt? varför?

Länka gärna till hemsidor med delar till M3

p12
8 juni 2010 · 551 Inlägg

m3 med kompressor/turbo smile dyrt som fan med kompressor men charmigt smile dessutom så tycker jag att m3:an ser bättre ut. skylinen ser ut som en leksaksbil som en 5 åring skulle fantisera om.

Haters gonna hate.
FordRSC Los geht's, Schumacher
8 juni 2010 · 1 510 Inlägg

Helt klart Tysken, fräckare och en BMW. medan riskokaren är en djäkla Nissan, som får mig att tänka på Nissan Micra, haha! lol En ful djävel: http://automobil-blog.de/wp-content/upl … ra_k11.jpg

Senast redigerat av FordRSC (8 juni 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
PoulZen
8 juni 2010 · 772 Inlägg

Jag skulle nog oxå valt M3, känns som den håller bäst för pengarna, plus att den ser väldigt bra ut.
R34 GTR är väll 4hjulsdriven? Så om ni är ute efter snabbast bil från start så är väll Skylinen bättre.
Men det beror ju lite på vad ni är ute efter. En banbil, eller en 402m bil, eller glidarbil.
Vet inte heller hur pass lätt det är att få tag på en vänsterstyrd r34.

PoulZen
8 juni 2010 · 772 Inlägg

http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … efault.php
Dom säljer kompressorkit, från 63tkr till 123tkr till M3.

Rock-Star
8 juni 2010 · 2 982 Inlägg

M3 alla dagar! smile

Rquired Allmänt envis
8 juni 2010 · 12 512 Inlägg

http://www.esstuning.com/products/E46-M … .2%29.html

Ett alternativ, och därmed röstar jag på Bmw M3 eftersom det är mer bil och framför allt en bättre kompromiss än vad Nissan är. Medan Nissan enbart är en sportbil duger en M3 lika bra till vardags eller på längre turer, samtidigt som M3 är minst lika kapabel som sportbil när man är på det humöret.

Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.  Det är trots allt där man sitter och kör, då skall det åtminstone matcha den höga prislappen och inte kännas som i en japansk vardagsvagn man kan köpa för 20.000:-

Men oavsett, det är inget dumt val oavsett vilken du väljer. Men vill du läsa på lite om Bmwn kan du surfa in på www.autopower.se. Lycka till! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Aerodynamik ...
8 juni 2010 · 7 120 Inlägg

Så ni jämför R34 GT-R med micra och tror att den bara kan köra rakt fram för att den har 4WD? ojojoj... smile

Nu är jag ett riktigt fan av Nissan, men verkar iaf som ni underskattar GT-R.
Det är inte utan anledning att Jeremy Clarkson tycker R34an är bland de tio bästa bilarna i världen. smile
Det är välbyggda, råa och framförallt snabba bilar som går bra både rakt fram och när en kurva kommer.
Kolla bara Nürburgring tider eller diverse banracing filmer på youtube, GT-R är vassare än M3. Dock tror jag den sistnämnda har bättre komfort, om man nu gillar sånt... tongue

Tips till TS.. http://www.pistonheads.com/sales/1437530.htm

Lozinmust "Unloaded"
8 juni 2010 · 1 557 Inlägg

Jag älskar båda dessa bilar, och det är ingen R32 GTS vi talar om nu. GT-R34an är snuskig, därav den skapligt mkt brutalare prislappen på R34 GT-R:en. Hitta en fräsch GT-R V-spec, eller en M3 E46 CSL <-- helt klart vinnaren alla dagar i veckan, och för samma pris, mer eller mindre, som superfräsch/smärre trimmad V-spec R34 =P Men skulle nog valt en E46 M3 mot R34 GT-R:en iaf, för prisskillnaden, pengarna du får över kan du som sagt lägga på kompressorkit eller turbokit, whichever suits your preference.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
InX-Engineering
8 juni 2010 · 138 Inlägg

Tack för alla bra svar efter att min kompis läst detta blir det nog en M3 men vilken är lättast att trimma och vilken av de håller bäst? Har hört att CSL inte har några högtalare och ingen A/C är det sant?

Lozinmust "Unloaded"
8 juni 2010 · 1 557 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Tack för alla bra svar efter att min kompis läst detta blir det nog en M3 men vilken är lättast att trimma och vilken av de håller bäst? Har hört att CSL inte har några högtalare och ingen A/C är det sant?

CSL = Coupé Sport Lightweight; hela vitsen är att spara vikt =P Och A/C väger likaså högtalare. Men sist jag kollade så kunde man få den med stereo, dock inget värstingkit. A/C vet jag inte om, men tror ej den besitter denna lyx. Du får däremot en snyggare(om man gillar kolfiber), lättare och lätt masserad M3 effektmässigt mot en vanlig M3. Däremot för dubbla prislappen mot en vanlig M3, minst.

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
Aerodynamik ...
8 juni 2010 · 7 120 Inlägg

Provkör båda bilarna innan, lovar nästan att Nissan kommer göra er/honom positivt överraskade smile

johanhhh
8 juni 2010 · 396 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Tack för alla bra svar efter att min kompis läst detta blir det nog en M3 men vilken är lättast att trimma och vilken av de håller bäst? Har hört att CSL inte har några högtalare och ingen A/C är det sant?

Lättast att trimma, Skylinen alla dagar i veckan. Den håller fan för allt den motorn. Och om du köper en M3a så kan du inte sätta in turbo eller kompressor för att då går den inte igenom besiktningen. Om man nu ska vara sån dvs. Testa båda bilarna tycker jag. Men för mig hade det varit Skylinen som gäller!

PoulZen
8 juni 2010 · 772 Inlägg

johanhhh skrev:

InX-Engineering skrev:
Tack för alla bra svar efter att min kompis läst detta blir det nog en M3 men vilken är lättast att trimma och vilken av de håller bäst? Har hört att CSL inte har några högtalare och ingen A/C är det sant?

Lättast att trimma, Skylinen alla dagar i veckan. Den håller fan för allt den motorn. Och om du köper en M3a så kan du inte sätta in turbo eller kompressor för att då går den inte igenom besiktningen. Om man nu ska vara sån dvs. Testa båda bilarna tycker jag. Men för mig hade det varit Skylinen som gäller!

Blocket håller kanske för allt ja. Men sen måste du i princip byta allt för att få så hög effekt som man nu kanske önskar.
Och vill man inte plocka ner en hel motor och köpa en massa delar så är kompressorkit till en M3 en "enklare" variant för att få ganska mycket effekt.
Om om man nu ska hårddra det så kommer du inte igenom med en trimmad Skyline heller. Allt beror på personen som besiktigar.

Rinnegan Malleus Malificarum
8 juni 2010 · 2 401 Inlägg

PoulZen skrev:
Blocket håller kanske för allt ja. Men sen måste du i princip byta allt för att få så hög effekt som man nu kanske önskar.
Och vill man inte plocka ner en hel motor och köpa en massa delar så är kompressorkit till en M3 en "enklare" variant för att få ganska mycket effekt.
Om om man nu ska hårddra det så kommer du inte igenom med en trimmad Skyline heller. Allt beror på personen som besiktigar.

Blocket håller för tamefan Tjernobyl, kolvar/stakar bör bytas om man är uppe över 600hk. Dock så verkar folk inte riktigt förstå hur jävla brutal acceleration en 4WD bil med 450hk+ har. Det räcker gott och väl med 500hk för att blåsa i princip det mesta på gatan.

Min röst faller på R34'an.


Det är större chans, eller rättare sagt, man tar sig igenom besiktningen med en trimmad Skyline. Mine's R34 utvecklar 621hp och ser totalt original ut under huven, medan en kompressor under huven på en M3 är inte lika lätt att ta sig igenom med. Dessutom så är det ju rekommenderat att byta kolvar på M3'an när man liks ska hålla på med överladdning.

Senast redigerat av Rinnegan (8 juni 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
InX-Engineering
8 juni 2010 · 138 Inlägg

Vad ska man köra med Kompressor eller Turbo?

Janken Driver
8 juni 2010 · 2 111 Inlägg

Rquired skrev:
Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.

Stämmer möjligen in på lite inredning. Ägt både primera och skyline, dock gts-t, från samma "era" -94.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "känns som", (klappa lite på plasten?). För du har definitivt inte kört en Skyline om du tycker att den ger samma känsla som en Primera.

Självklart är japanen lite plastig, men de hör liksom till wink.
Lite OT sorry.

Min röst på till R34 GTR V-spec 2!.

Mvh Janken

Senast redigerat av Janken (8 juni 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Rinnegan Malleus Malificarum
8 juni 2010 · 2 401 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Vad ska man köra med Kompressor eller Turbo?

Om du nu ska inhandla en M3 så rekommenderar jag kompressor. Istället för att få vänta till kanske 3k RPM så har du effekten redan där hela tiden. Sen så är det dessutom mjukare mot drivlinan om du tänker köra lite dragracing och den får en mysigare karaktär själva motorn.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
InX-Engineering
8 juni 2010 · 138 Inlägg

Vad har R34an för nackdelar? och vad har M3an för nackdelar?

PoulZen
8 juni 2010 · 772 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Vad har R34an för nackdelar? och vad har M3an för nackdelar?

Priset på båda bilarna är väll en nackdel. Ganska dyra i inköp och sen dyra när något går sönder. Prestanda mässigt så finns det nog inga nackdelar.
Har aldrig kört en skyline. Men M3 känns att det är tysk precision. Den känns stabil och går fruktansvärt bra. Väldigt mycket körglädje i den.
Och om du sen tittar på Loaded så behövs inte så mycket effekt för att en M3 ska gå riktigt bra.

De som har/ har kört Skyline kan ju berätta om hur dom är att köra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang