Köp Råd : E46 M3 vs Skyline GTR R34

Rinnegan Malleus Malificarum
9 juni 2010 · 2 401 Inlägg

Alex_M skrev:
nu syftar jag inte på "piggheten" utan på gasresponsen. dutta på gasen och bilen drar iväg. om man jämför med skyline. dock så är ju inte den responsen heller så pjåkig med tanke på twinturbon smile men M3an är snäppet vassare.

Blev inte imponerad av gasresponsen på M3'an. Sen så har den i princip ingen "sug" effekt när man accelerar, man märker att det går snabbare men det känns inget i kroppen av det, vilket är negativt i mina ögon.

R34 har imponerande snabb gasrespons för twinturbo, sen så har den det där bottensuget som är så underbart.


Det är mina 2 cent.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
InX-Engineering
9 juni 2010 · 138 Inlägg

Go_sideways skrev:
Rolig läsning detta smile  Snackas lite om komfort och andra gämförelser. Kan ju börja med att säga såhär. Vill man köpa en sån dyr bil och tänkt lägga så mycket pengar på trim så borde man ju inte tänka alllt för mycket på komforten. BÅDA bilarna med trim för den summan pengar som killen tänkt lägga kommer att  blir två sjukt brutala bilar. och jag menar verkligen brutala.

Jag Älskar verkligen både M3 och Skyline (tro nu inte att jag är anti m3 bara för att jag äger en skyline)
Har åkt m3 ett antal gånger och tycker det är en underbar bill men själv skulle jag i dagens läge helt klart välja R34an. Då jag tycker om det japanska och butala stuket. Tror faktist även att den har mer kapacitet än vad en m3 har? Som någon sa tidigare så behöver du inte byta kolvar,stakar mm för ens du kommer upp i en but över 600hk. En fyrhjulsdriven bil med dom hästarna blir ett monster på gatan. Frågan är ju även då hur man tänkt använda någon av dessa bilar. Rolig på till vardags? strippen körning? Bankörning? Ja det finns ju lite att välja på och båda bilarna får ju byggas därefter.

Ska köras lite stripp mycket bana och ganska mycket gata (jag tror du förstår vad jag menar med gata tongue)

InX-Engineering
9 juni 2010 · 138 Inlägg

Turbomotor skrev:

InX-Engineering skrev:
På Lördag ska både jag och min kompis prova en Skyline R34 GTR V-Spec II, M3 kommer testas på Fredag. Jag kommer komma med information om vilken bil det blir, Tack för alla grymma svar av alla.

Standby for more!

va glad för de för de skulle ja gärna med vilja wink

ha så kul (Y)

Tackar, Det är bra med kontakter inom bilvärlden vid såna lägen.

Lozinmust "Unloaded"
9 juni 2010 · 1 557 Inlägg

Rinnegan skrev:

Alex_M skrev:
nu syftar jag inte på "piggheten" utan på gasresponsen. dutta på gasen och bilen drar iväg. om man jämför med skyline. dock så är ju inte den responsen heller så pjåkig med tanke på twinturbon smile men M3an är snäppet vassare.

Blev inte imponerad av gasresponsen på M3'an. Sen så har den i princip ingen "sug" effekt när man accelerar, man märker att det går snabbare men det känns inget i kroppen av det, vilket är negativt i mina ögon.

R34 har imponerande snabb gasrespons för twinturbo, sen så har den det där bottensuget som är så underbart.


Det är mina 2 cent.

Det är ju ingen amerikansk V8 så den måste ju få lite varv för att ge kick, köper man en BMW för att gasa på låga varv så tänker man fel, då ska man ha en diesel i såna fall. Eller en amerikansk V8, med massa litervolym och bottenkrut smile

Det mesta som är överladdat har ett bra sug i början, men tror du är lite bortskämd med tanke på det amerikanska; sugmotor MED krut i botten, inte många europeiska eller japanska som åstadkommer detta, så ha det i åtanke, med det sagt; så tycker jag att kicken känns helt ok, men man vill alltid ha mer smile

Nej jag vill inte starta krig, bara min synpunkt, jag älskar båda dessa bilar, och skulle nog också ur trimsynpunkt med avsikt att köra fort som fan/få massvis med effekt satsa på R34 GT-R:en över M3:an. Men om jag skulle ha en bil mer till vardags än till strippen-åka så faller det på M3:an helt klart. Bana.. Där blir det jobbigare, men jag tror på M3:an som mer potent för det syftet, "även" fast GT-R:en har fyrhjulsdrift, som jag tror stjälper mer än hjälper.

Men nog om det. Vill se vad som händer/vilken bil det blir i slutändan samt med vilken motivering den bilen vann smile

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
pnorberg
9 juni 2010 ·

Både M3 och R34 GT-R är fina bilar men hade utan tvekan valt R34. Betydligt mer ovanlig, snyggare (personligt) och ett jävla monster som står upp emot många bilar som kostar betydligt mer.
Sen det där snacket om BMW kvalité, jag säger så här, det är ren BS som oftast BMW fantasterna står sig fast vid. Har aldrig kört en E46 så kan inte uttala om den modellen men E36 är då lika plastig som en Primera av samma årsmodell och fan ta mig allt knarrar (för att inte tala allt annat som går sönder...)

FLAME ON!

Nisse1
9 juni 2010 · 175 Inlägg

M3 ser man ju i princip dagligen, R34 är ju betydligt ovanligare och destomer nackvridare dessutom. Att den sen är bra mycket brutalare gör ju inget, jag hade tagit R34 smile

Aldin AT Däck
9 juni 2010 · 501 Inlägg

Rquired skrev:

Aldin skrev:

Rquired skrev:
http://www.esstuning.com/products/E46-M3-VT1%252d445-Supercharger-System-%28Gen.2%29.html

Ett alternativ, och därmed röstar jag på Bmw M3 eftersom det är mer bil och framför allt en bättre kompromiss än vad Nissan är. Medan Nissan enbart är en sportbil duger en M3 lika bra till vardags eller på längre turer, samtidigt som M3 är minst lika kapabel som sportbil när man är på det humöret.

Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.  Det är trots allt där man sitter och kör, då skall det åtminstone matcha den höga prislappen och inte kännas som i en japansk vardagsvagn man kan köpa för 20.000:-

Men oavsett, det är inget dumt val oavsett vilken du väljer. Men vill du läsa på lite om Bmwn kan du surfa in på www.autopower.se. Lycka till! smile

HAHA du vet verkligen inte vad du snackar om

Skyline spöar m3 i alla kategorier, jag älskar båda bilarna men jag hade valt r34 gtr vilken dag som helst, men vill du ha komfort så ska du ta m3an

Tycker du säger mot dig själv rätt rejält, "Skyline spöar M3 i alla kategorier" men ett par ord senare så skriver du att "Vill du ha komfort så skall du ta M3an"

För det första tycker jag du skall läsa på lite i det svenska språket, skriver man "allt" som betyder det också allt. "Skyline spöar M3 i alla kategorier" betyder alltså att Skyline är bättre än M3 även i ronden komfort.

Så jag tycker det är uppenbart att du inte har den minsta aning om vad du pratar om roll

Och helt rätt, jag älskar inte båda bilarna. Jag har all respekt för den grymma bil R34 är men kan inte förstå charmen i en sådan plastraket och upplever det som att Skyline kan bara leva upp till en av alla de egenskaper en Bmw M3 erbjuder som en paketlösning.

Däremot är jag fullt medveten om att det finns människor som tycker M3 är en gubbräser och inte kan förstå varför man skulle välja en sådan över en Skyline. Därför skrev jag också "det är inget dumt val oavsett vilken du väljer".

Så det svenska språket, bilarna i fråga och respekt för att andra inte tycker likadant. Det är tre punkter jag skulle öva på innan jag hävdat att någon inte vet vad denne pratar om.

OK fröken 328 du måste ju vara blind om du tycker att en r34 har samma kvalite som en primera . Tror inte du har ens kommit i närheten av en r34 gtr nån gång så det e du som inte vet vad du snackar om. Har kört många olika bmw:s i mina dagar och jag kan säga dej att det är mer spännande att cyckla än att köra en bmw, men det är bara min åsikt.

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
edineN
9 juni 2010 · 83 Inlägg

Rquired skrev:

Aldin skrev:

Rquired skrev:
http://www.esstuning.com/products/E46-M3-VT1%252d445-Supercharger-System-%28Gen.2%29.html

Ett alternativ, och därmed röstar jag på Bmw M3 eftersom det är mer bil och framför allt en bättre kompromiss än vad Nissan är. Medan Nissan enbart är en sportbil duger en M3 lika bra till vardags eller på längre turer, samtidigt som M3 är minst lika kapabel som sportbil när man är på det humöret.

Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.  Det är trots allt där man sitter och kör, då skall det åtminstone matcha den höga prislappen och inte kännas som i en japansk vardagsvagn man kan köpa för 20.000:-

Men oavsett, det är inget dumt val oavsett vilken du väljer. Men vill du läsa på lite om Bmwn kan du surfa in på www.autopower.se. Lycka till! smile

HAHA du vet verkligen inte vad du snackar om

Skyline spöar m3 i alla kategorier, jag älskar båda bilarna men jag hade valt r34 gtr vilken dag som helst, men vill du ha komfort så ska du ta m3an

Tycker du säger mot dig själv rätt rejält, "Skyline spöar M3 i alla kategorier" men ett par ord senare så skriver du att "Vill du ha komfort så skall du ta M3an"

För det första tycker jag du skall läsa på lite i det svenska språket, skriver man "allt" som betyder det också allt. "Skyline spöar M3 i alla kategorier" betyder alltså att Skyline är bättre än M3 även i ronden komfort.

Så jag tycker det är uppenbart att du inte har den minsta aning om vad du pratar om roll

Och helt rätt, jag älskar inte båda bilarna. Jag har all respekt för den grymma bil R34 är men kan inte förstå charmen i en sådan plastraket och upplever det som att Skyline kan bara leva upp till en av alla de egenskaper en Bmw M3 erbjuder som en paketlösning.

Däremot är jag fullt medveten om att det finns människor som tycker M3 är en gubbräser och inte kan förstå varför man skulle välja en sådan över en Skyline. Därför skrev jag också "det är inget dumt val oavsett vilken du väljer".

Så det svenska språket, bilarna i fråga och respekt för att andra inte tycker likadant. Det är tre punkter jag skulle öva på innan jag hävdat att någon inte vet vad denne pratar om.

Du skämtar va? Plastraket? Jo, sitt du i din 328 och var glad.. det är ingen plast på den alls. Överhuvudtaget. Det är rent tyskt järn från andra världskriget.. Eller hur?

Ditt argument brister på tusen ställen. Visst, smak ska man inte klandra på då den är olika hos oss alla. Men när du säger att Aldin säger emot sig själv genom att säga "vill du ha komfort så tar du m3:an". Var brister han där? En sportbil är en sportbil, ingen komfortvagn från Maybach. Så det vi pratar om här är INTE komfort utan prestanda och utseende. Där R34an kommer smiska m3an på fingrarna i alla kategorier i alla tester (förutom utseende då det är en smaksak).

Sen att R34an är svårare att trimma än M3an? Märks att man hänger på garaget, fantasimänniskor hela bunten.. Bara för att man älskar BMW så gör det inte att bilen tål mer stryk. M3 är potent bil, no doubt.. Det kan man aldrig ta ifrån den.. Men att man måste öppna motor och byta allt på en R34 för att få ut lika mycket hästar som en trimmad(kompressor/turbo) M3? Yeah right.. Inte för att vara sån, men att köra bmw överhuvudtaget känns livlöst..

Ska göra en snäll lista åt er..

Prestanda rakt fram: R34
Prestanda kurvor: R34
Utseende(min smak): R34
Bromsar: R34
Chassie: R34
Motorljud(smaksak): R34
Potential: R34
Komfort(som inte ens borde finnas när det gäller sportvagnar): M3

M3 är en grym bil, den presterar bra.. Men nej, man jämför inte den med en R34..

Rinnegan Malleus Malificarum
9 juni 2010 · 2 401 Inlägg

Mechanimal skrev:
Det är ju ingen amerikansk V8 så den måste ju få lite varv för att ge kick, köper man en BMW för att gasa på låga varv så tänker man fel, då ska man ha en diesel i såna fall. Eller en amerikansk V8, med massa litervolym och bottenkrut smile

Det mesta som är överladdat har ett bra sug i början, men tror du är lite bortskämd med tanke på det amerikanska; sugmotor MED krut i botten, inte många europeiska eller japanska som åstadkommer detta, så ha det i åtanke, med det sagt; så tycker jag att kicken känns helt ok, men man vill alltid ha mer smile

Nej jag vill inte starta krig, bara min synpunkt, jag älskar båda dessa bilar, och skulle nog också ur trimsynpunkt med avsikt att köra fort som fan/få massvis med effekt satsa på R34 GT-R:en över M3:an. Men om jag skulle ha en bil mer till vardags än till strippen-åka så faller det på M3:an helt klart. Bana.. Där blir det jobbigare, men jag tror på M3:an som mer potent för det syftet, "även" fast GT-R:en har fyrhjulsdrift, som jag tror stjälper mer än hjälper.

Men nog om det. Vill se vad som händer/vilken bil det blir i slutändan samt med vilken motivering den bilen vann smile

Jo jamen givetvis så är den är mer varvvillig maskin och definitivt behöver mer varv för att producera effekt och känna av accelerationen, men med all hype runt den så levde den inte upp till vad jag förväntade mig. När jag tänker "gasrespons" så ska det vara så lite delay som möjligt från när man trycker ner gasen och motorn reagerar, och jag tycker bara att M3'an har inte fullt så bra som jag förväntade mig.

Dock så går ju det att fixa, men det kostar.


Mjo, man är ju lite bortskämd med bra bottenvrid, jag skulle givetvis inte tacka nej till en M3'a, men då blir det lite mer modifiering för att få lite bättre gasrespons och troligtvis kompressor för det där sköna bottenvridet.

R34 har ju ATTESA systemet, vilket också innebär fyrhjulsstyrning. Den styr alltså med alla fyra hjulen till en viss del, och pga det så faller banracing till R34'an också, in my opinion givetvis.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Alecci
9 juni 2010 · 2 014 Inlägg

Undras just hur många här i tråden som har suttit i en R34 GTR, än mindre kört en eller till och med ägt en. Som tidigare ägare av både R33 och R34 GTR kan jag säga att min personliga åsikt är att det var stor skillnad i kvalitetskänsla mellan de båda bilarna, till R34:ans fördel.

För de som inte vet är dessutom en Skyline GTR både bak- och fyrhjulsdriven. Kraften fördelas steglöst upp till 50% till framaxeln vid bristfälligt fäste eller vid sidledes G-krafter, annars är den 100% bakhjulsdriven. Därtill har den fyrhjulsstyrningen, som dock endast är aktiv i hastigheter över 70 km/h (har jag för mig).

Inte heller är det några problem att köra en R34 GTR till vardags om man nu skulle vilja. Det kommer till stor del an på en själv hur man ställer in chassit, om man nu har ett justerbart sådant. I originalskick var min R34 GTR ingalunda obekväm att åka i, tvärtom var det många som blev mycket positivt överraskade över hur pass körbar den var. När det kommer till vardagligt bruk så skulle jag snarast vilja påstå att R34 GTR och BMW M3 är hyfsat jämlika.

Rinnegan skrev:
R34 har ju ATTESA systemet, vilket också innebär fyrhjulsstyrning. Den styr alltså med alla fyra hjulen till en viss del, och pga det så faller banracing till R34'an också, in my opinion givetvis.

Nja, ATTESA-ETS är fyrhjulsdriften. Fyrhjulsstyrningen heter HICAS (eller Super HICAS på R34 GTR).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Janken Driver
9 juni 2010 · 2 111 Inlägg

Rquired skrev:

Janken skrev:

Rquired skrev:
Att jag sedan aldrig lagt så mycket pengar för en bil som känns som, ser ut som och har samma kvalité/material som en Nissan Primera är ett annat själ till att inte köpa en Skyline.

Stämmer möjligen in på lite inredning. Ägt både primera och skyline, dock gts-t, från samma "era" -94.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "känns som", (klappa lite på plasten?). För du har definitivt inte kört en Skyline om du tycker att den ger samma känsla som en Primera.

Självklart är japanen lite plastig, men de hör liksom till wink.
Lite OT sorry.

Min röst på till R34 GTR V-spec 2!.

Mvh Janken

Kört både R33 och Primera P11 (Heter den väl om det är en från sent 90-tal eller tidig 2000-tal?) och tycker definitivt de ger samma känsla av koreansk budgetbil. R34 har jag bara suttit i, men upplevde ingen större skillnad mot tidigare Skyline.

Och "att det hör till" är inget vidare försvar, japanska biltillverkare hade inget annat än vunnit på att höja inredningskvalitén. Speciellt i sportbilar a´la Skyline eller lyxvagnar som tex Lexus, ser inget sätt att vrida billiga material till en fördel på dessa vagnar. Det är bara kort och gott en nackdel, en riktigt stor sådan.

Aerodynamik: Ingen, eller åtminstone inte jag, har hävdat något annat än att R34 är en vass och vansinnigt kompentent bil. Liknelsen med Nissan Micra var enbart i inredning, och med glimten i ögat det fula utseendet.

P10 heter Primeran om du ska jämföra med R33. Vilket man förövrigt inte kan.
Det enda gemensamma dessa bilar har rakt av är belysningen i taket. I övrigt är skylinen betydligt mer välbyggd och även om den upplevs plastig så håller den högre kvalité även invändigt än en Primera.
Plockat ner båda bilarna invändigt förövrigt.

Som jag skrev, även jag med glimten i ögat, så "hör det till" att det är lite plastvarning. Självklart är det inget man bör eftersträva.

Förstår dock inte hur du kan ha den uppfattning du har. Vad är det du baserar likheterna i Skyline Vs Primera på?. Nu snackar vi körning med andra ord. Finns i princip inga likheter... Om du hittat några förutom inredningen så rada gärna upp dem...

Nu gäller inte denna tråd Primera vs r33, vi halkade dock in på det av någon underlig anledning... wink.

Jag hade valt en R34 GTR V-spec 2 som sommarbil före en M3 om jag hade planer på att plocka hästar, ,köra bana-stripp. Köra en lite ovanligare bil som upplevs som råare även av folk som inte kan ett smack om bilar.

Men...

Om jag skulle köra med bilen i fråga varje dag till o från jobb, till affären osv så skulle det falla på en M3.
Just för att den faktiskt är diskretare, rimligen samma-bättre komfort än en E36 M3 och därmed mycket bra i  detta avseende osv.

Jag säger inte på något sätt att en M3 är en dålig bil, tvärtom. Skulle definitivt inte grina i någon av bilarna.

Mvh Janken

Senast redigerat av Janken (9 juni 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Rinnegan Malleus Malificarum
9 juni 2010 · 2 401 Inlägg

Alecci skrev:
Undras just hur många här i tråden som har suttit i en R34 GTR, än mindre kört en eller till och med ägt en. Som tidigare ägare av både R33 och R34 GTR kan jag säga att min personliga åsikt är att det var stor skillnad i kvalitetskänsla mellan de båda bilarna, till R34:ans fördel.

För de som inte vet är dessutom en Skyline GTR både bak- och fyrhjulsdriven. Kraften fördelas steglöst upp till 50% till framaxeln vid bristfälligt fäste eller vid sidledes G-krafter, annars är den 100% bakhjulsdriven. Därtill har den fyrhjulsstyrningen, som dock endast är aktiv i hastigheter över 70 km/h (har jag för mig).

Inte heller är det några problem att köra en R34 GTR till vardags om man nu skulle vilja. Det kommer till stor del an på en själv hur man ställer in chassit, om man nu har ett justerbart sådant. I originalskick var min R34 GTR ingalunda obekväm att åka i, tvärtom var det många som blev mycket positivt överraskade över hur pass körbar den var. När det kommer till vardagligt bruk så skulle jag snarast vilja påstå att R34 GTR och BMW M3 är hyfsat jämlika.

Rinnegan skrev:
R34 har ju ATTESA systemet, vilket också innebär fyrhjulsstyrning. Den styr alltså med alla fyra hjulen till en viss del, och pga det så faller banracing till R34'an också, in my opinion givetvis.

Nja, ATTESA-ETS är fyrhjulsdriften. Fyrhjulsstyrningen heter HICAS (eller Super HICAS på R34 GTR).

My bad, var lite väl nyvaken när jag skrev det där. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
p12
9 juni 2010 · 551 Inlägg

edineN skrev:

Rquired skrev:

Aldin skrev:

HAHA du vet verkligen inte vad du snackar om

Skyline spöar m3 i alla kategorier, jag älskar båda bilarna men jag hade valt r34 gtr vilken dag som helst, men vill du ha komfort så ska du ta m3an

Tycker du säger mot dig själv rätt rejält, "Skyline spöar M3 i alla kategorier" men ett par ord senare så skriver du att "Vill du ha komfort så skall du ta M3an"

För det första tycker jag du skall läsa på lite i det svenska språket, skriver man "allt" som betyder det också allt. "Skyline spöar M3 i alla kategorier" betyder alltså att Skyline är bättre än M3 även i ronden komfort.

Så jag tycker det är uppenbart att du inte har den minsta aning om vad du pratar om roll

Och helt rätt, jag älskar inte båda bilarna. Jag har all respekt för den grymma bil R34 är men kan inte förstå charmen i en sådan plastraket och upplever det som att Skyline kan bara leva upp till en av alla de egenskaper en Bmw M3 erbjuder som en paketlösning.

Däremot är jag fullt medveten om att det finns människor som tycker M3 är en gubbräser och inte kan förstå varför man skulle välja en sådan över en Skyline. Därför skrev jag också "det är inget dumt val oavsett vilken du väljer".

Så det svenska språket, bilarna i fråga och respekt för att andra inte tycker likadant. Det är tre punkter jag skulle öva på innan jag hävdat att någon inte vet vad denne pratar om.

Du skämtar va? Plastraket? Jo, sitt du i din 328 och var glad.. det är ingen plast på den alls. Överhuvudtaget. Det är rent tyskt järn från andra världskriget.. Eller hur?

Ditt argument brister på tusen ställen. Visst, smak ska man inte klandra på då den är olika hos oss alla. Men när du säger att Aldin säger emot sig själv genom att säga "vill du ha komfort så tar du m3:an". Var brister han där? En sportbil är en sportbil, ingen komfortvagn från Maybach. Så det vi pratar om här är INTE komfort utan prestanda och utseende. Där R34an kommer smiska m3an på fingrarna i alla kategorier i alla tester (förutom utseende då det är en smaksak).

Sen att R34an är svårare att trimma än M3an? Märks att man hänger på garaget, fantasimänniskor hela bunten.. Bara för att man älskar BMW så gör det inte att bilen tål mer stryk. M3 är potent bil, no doubt.. Det kan man aldrig ta ifrån den.. Men att man måste öppna motor och byta allt på en R34 för att få ut lika mycket hästar som en trimmad(kompressor/turbo) M3? Yeah right.. Inte för att vara sån, men att köra bmw överhuvudtaget känns livlöst..

Ska göra en snäll lista åt er..

Prestanda rakt fram: R34
Prestanda kurvor: R34
Utseende(min smak): R34
Bromsar: R34
Chassie: R34
Motorljud(smaksak): R34
Potential: R34
Komfort(som inte ens borde finnas när det gäller sportvagnar): M3

M3 är en grym bil, den presterar bra.. Men nej, man jämför inte den med en R34..

okay då gör jag en lista åt dig unge man..

restanda rakt fram: m3
Prestanda kurvor: m3
Utseende(min smak): m3
Bromsar: ingen uppgift
Motorljud(smaksak): m3 (sugmotor är underbart!)
Potential: beror på vem man pratar med. dom på ppf tror jag nog tycker bmws m-motorer är ganska lättrimmade.
Komfort: M3 (man vill ju kunna bruka bilen)

bästa är att jag har källa på allt:)

http://www.fastestlaps.com/car458da861dbf7c.html
http://www.fastestlaps.com/car4585c30c6bee8.html

och den får vi inte glömma växellådan i m3:an. SMG II smile och att den har bakhjulsdrift.

Haters gonna hate.
InX-Engineering
9 juni 2010 · 138 Inlägg

p12 skrev:

edineN skrev:

Rquired skrev:
Tycker du säger mot dig själv rätt rejält, "Skyline spöar M3 i alla kategorier" men ett par ord senare så skriver du att "Vill du ha komfort så skall du ta M3an"

För det första tycker jag du skall läsa på lite i det svenska språket, skriver man "allt" som betyder det också allt. "Skyline spöar M3 i alla kategorier" betyder alltså att Skyline är bättre än M3 även i ronden komfort.

Så jag tycker det är uppenbart att du inte har den minsta aning om vad du pratar om roll

Och helt rätt, jag älskar inte båda bilarna. Jag har all respekt för den grymma bil R34 är men kan inte förstå charmen i en sådan plastraket och upplever det som att Skyline kan bara leva upp till en av alla de egenskaper en Bmw M3 erbjuder som en paketlösning.

Däremot är jag fullt medveten om att det finns människor som tycker M3 är en gubbräser och inte kan förstå varför man skulle välja en sådan över en Skyline. Därför skrev jag också "det är inget dumt val oavsett vilken du väljer".

Så det svenska språket, bilarna i fråga och respekt för att andra inte tycker likadant. Det är tre punkter jag skulle öva på innan jag hävdat att någon inte vet vad denne pratar om.

Du skämtar va? Plastraket? Jo, sitt du i din 328 och var glad.. det är ingen plast på den alls. Överhuvudtaget. Det är rent tyskt järn från andra världskriget.. Eller hur?

Ditt argument brister på tusen ställen. Visst, smak ska man inte klandra på då den är olika hos oss alla. Men när du säger att Aldin säger emot sig själv genom att säga "vill du ha komfort så tar du m3:an". Var brister han där? En sportbil är en sportbil, ingen komfortvagn från Maybach. Så det vi pratar om här är INTE komfort utan prestanda och utseende. Där R34an kommer smiska m3an på fingrarna i alla kategorier i alla tester (förutom utseende då det är en smaksak).

Sen att R34an är svårare att trimma än M3an? Märks att man hänger på garaget, fantasimänniskor hela bunten.. Bara för att man älskar BMW så gör det inte att bilen tål mer stryk. M3 är potent bil, no doubt.. Det kan man aldrig ta ifrån den.. Men att man måste öppna motor och byta allt på en R34 för att få ut lika mycket hästar som en trimmad(kompressor/turbo) M3? Yeah right.. Inte för att vara sån, men att köra bmw överhuvudtaget känns livlöst..

Ska göra en snäll lista åt er..

Prestanda rakt fram: R34
Prestanda kurvor: R34
Utseende(min smak): R34
Bromsar: R34
Chassie: R34
Motorljud(smaksak): R34
Potential: R34
Komfort(som inte ens borde finnas när det gäller sportvagnar): M3

M3 är en grym bil, den presterar bra.. Men nej, man jämför inte den med en R34..

okay då gör jag en lista åt dig unge man..

restanda rakt fram: m3
Prestanda kurvor: m3
Utseende(min smak): m3
Bromsar: ingen uppgift
Motorljud(smaksak): m3 (sugmotor är underbart!)
Potential: beror på vem man pratar med. dom på ppf tror jag nog tycker bmws m-motorer är ganska lättrimmade.
Komfort: M3 (man vill ju kunna bruka bilen)

bästa är att jag har källa på allt:)

http://www.fastestlaps.com/car458da861dbf7c.html
http://www.fastestlaps.com/car4585c30c6bee8.html

och den får vi inte glömma växellådan i m3:an. SMG II smile och att den har bakhjulsdrift.

Jävlar trodde Skyline Var snabbare än m3an på Tsukuba och Nur

Senast redigerat av InX-Engineering (9 juni 2010)

p12
9 juni 2010 · 551 Inlägg

det där va inte v-spec jag jämförde med. ska man göra det så ska man jämföra den med m3 csl. o den gör nür på 7.50 vilket är hela 32 sekunder snabbare än en vanlig m3:a

edit:http://www.fastestlaps.com/car_Nissan_S … -Spec.html här är tider för v-spec. inte så mycket snabbare än den vanliga.

Senast redigerat av p12 (9 juni 2010)

Haters gonna hate.
Turbomotor volvolover
9 juni 2010 · 667 Inlägg

p12 skrev:
det där va inte v-spec jag jämförde med. ska man göra det så ska man jämföra den med m3 csl. o den gör nür på 7.50 vilket är hela 32 sekunder snabbare än en vanlig m3:a

edit:http://www.fastestlaps.com/car_Nissan_S … -Spec.html här är tider för v-spec. inte så mycket snabbare än den vanliga.

GTR-modellen satte tiden 7 min 29 sekunder vilket är den näst snabbaste tiden för produktionsbilar man kan köpa idag.


ngt snabbare faktist smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Rquired Allmänt envis
9 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Turbomotor skrev:

p12 skrev:
det där va inte v-spec jag jämförde med. ska man göra det så ska man jämföra den med m3 csl. o den gör nür på 7.50 vilket är hela 32 sekunder snabbare än en vanlig m3:a

edit:http://www.fastestlaps.com/car_Nissan_S … -Spec.html här är tider för v-spec. inte så mycket snabbare än den vanliga.

GTR-modellen satte tiden 7 min 29 sekunder vilket är den näst snabbaste tiden för produktionsbilar man kan köpa idag.


ngt snabbare faktist smile

Det är dagens version av GTR, inte den som är aktuell här. Sedan är den tiden högst diskuterbar, fråga bara närmsta Porsche entusiast. Och om jag inte minns fel kröp det väl dessutom fram från Nissan själva att denna bil inte var direkt identisk med produktionsmodellen på alla punkter?

Senast redigerat av Rquired (9 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
9 juni 2010 · 12 512 Inlägg

edineN skrev:

Rquired skrev:

Aldin skrev:

HAHA du vet verkligen inte vad du snackar om

Skyline spöar m3 i alla kategorier, jag älskar båda bilarna men jag hade valt r34 gtr vilken dag som helst, men vill du ha komfort så ska du ta m3an

Tycker du säger mot dig själv rätt rejält, "Skyline spöar M3 i alla kategorier" men ett par ord senare så skriver du att "Vill du ha komfort så skall du ta M3an"

För det första tycker jag du skall läsa på lite i det svenska språket, skriver man "allt" som betyder det också allt. "Skyline spöar M3 i alla kategorier" betyder alltså att Skyline är bättre än M3 även i ronden komfort.

Så jag tycker det är uppenbart att du inte har den minsta aning om vad du pratar om roll

Och helt rätt, jag älskar inte båda bilarna. Jag har all respekt för den grymma bil R34 är men kan inte förstå charmen i en sådan plastraket och upplever det som att Skyline kan bara leva upp till en av alla de egenskaper en Bmw M3 erbjuder som en paketlösning.

Däremot är jag fullt medveten om att det finns människor som tycker M3 är en gubbräser och inte kan förstå varför man skulle välja en sådan över en Skyline. Därför skrev jag också "det är inget dumt val oavsett vilken du väljer".

Så det svenska språket, bilarna i fråga och respekt för att andra inte tycker likadant. Det är tre punkter jag skulle öva på innan jag hävdat att någon inte vet vad denne pratar om.

Du skämtar va? Plastraket? Jo, sitt du i din 328 och var glad.. det är ingen plast på den alls. Överhuvudtaget. Det är rent tyskt järn från andra världskriget.. Eller hur?

Ditt argument brister på tusen ställen. Visst, smak ska man inte klandra på då den är olika hos oss alla. Men när du säger att Aldin säger emot sig själv genom att säga "vill du ha komfort så tar du m3:an". Var brister han där? En sportbil är en sportbil, ingen komfortvagn från Maybach. Så det vi pratar om här är INTE komfort utan prestanda och utseende. Där R34an kommer smiska m3an på fingrarna i alla kategorier i alla tester (förutom utseende då det är en smaksak).

Sen att R34an är svårare att trimma än M3an? Märks att man hänger på garaget, fantasimänniskor hela bunten.. Bara för att man älskar BMW så gör det inte att bilen tål mer stryk. M3 är potent bil, no doubt.. Det kan man aldrig ta ifrån den.. Men att man måste öppna motor och byta allt på en R34 för att få ut lika mycket hästar som en trimmad(kompressor/turbo) M3? Yeah right.. Inte för att vara sån, men att köra bmw överhuvudtaget känns livlöst..

Ska göra en snäll lista åt er..

Prestanda rakt fram: R34
Prestanda kurvor: R34
Utseende(min smak): R34
Bromsar: R34
Chassie: R34
Motorljud(smaksak): R34
Potential: R34
Komfort(som inte ens borde finnas när det gäller sportvagnar): M3

M3 är en grym bil, den presterar bra.. Men nej, man jämför inte den med en R34..

Oj vad svårt det kan vara att förstå varandra ibland.

1. Plastraket=ett smeknamn på bilar i den stil som blev känd bland de stora massorna genom till exempel Fast N Furious. Att jag inte förstår charmen med en sådan bil betyder alltså enbart att jag tycker den är vulgär och ful, inte att min bil (Som jag inte förstår vad den har med det här att göra, inte en E46 ens?) inte innehåller någon plast.

Att dessa bilar är plastiga och halvdant byggda (Obs, nu pratar vi utförande och inte pålitlighet) är en helt annan sak, och har inte någonting med mitt användande av ordet "plastraket" att göra.

För det andra har jag kört många japanska bilar (Men inte R34, och det har jag aldrig påstått heller) och du får kliva upp i Lexus GS eller förra versionen av Lexus Rx för att hitta samma kvalitetsnivå som i en 20 år gammal Bmw.

Först i Lexus senaste RX450h kan man säga att japanska bilar kommit ikapp 25år gamla tyska konstruktioner, det är den bäst utförda asiat jag kört eller känt på i alla fall.

2. Läser du mitt inlägg igen märker du att jag anmärkte på hans användande av det svenska språket. Han skrev två saker, först att R34 var bättre än M3 på allt och sedan att M3 var bättre i ronden komfort.

Som du ser hänger inte detta ihop rent tekniskt, oavsett vad du tycker om komfort i en sportbil.

3. Har aldrig påstått något annat än att Skyline R34 är det bästa valet om det är prestanda per krona man söker, där har du blandat ihop mig med någon. Om det nu ens var mig du syftade på.

4. Sedan är det klart att vi har olika åsikter, kan garantera dig om att den listan är din högst personliga åsikt och att det finns nog lika många som tycker att M3 är bättre än R34 på de punkterna som tvärt om.

I exempelvis Teknikens Värld nummer 1/2004 ansågs Bmw M3 (CSL).
-Ha vackrare motorljud än både 911 GT3 och Ferrari 360 Challange Stradale.
-Ha gott och väl motsvarande väghållning.
-Vara överlägset mer praktisk, kallades faktiskt tom för familebil i jämförelse.
-Vara mer förarens bil, citat: "För varje kilometer, för varje mil framstod den allt mer som förarens bil framför de andra"

Många punkter, men det är framför allt den sista punkten jag ville föra fram. Det är trots allt en jämförelse med Porsche och Ferrari.

Kort och gott, jag har aldrig kört ovanstående Porsche eller Ferrari men däremot Skyline (Dock inte R34). Men jag tvivlar på att jag, eller någon annan, hade skrivit samma sak om denna som det gjordes om Bmwn.

Sedan har vi styrningen, en vansinnigt viktig punkt i en sportbil, och där bör M3 i och med sin bakhjulsdrift vara överlägsen japanen. 4WD har sina fördelar men också alla nackdelar från fram och bakhjulsdrift, inklusive sämre skärpa och känsla i styrningen rent generellt.

************************************************************************************

Janken skrev:
P10 heter Primeran om du ska jämföra med R33. Vilket man förövrigt inte kan.
Det enda gemensamma dessa bilar har rakt av är belysningen i taket. I övrigt är skylinen betydligt mer välbyggd och även om den upplevs plastig så håller den högre kvalité även invändigt än en Primera.
Plockat ner båda bilarna invändigt förövrigt.

Som jag skrev, även jag med glimten i ögat, så "hör det till" att det är lite plastvarning. Självklart är det inget man bör eftersträva.

Förstår dock inte hur du kan ha den uppfattning du har. Vad är det du baserar likheterna i Skyline Vs Primera på?. Nu snackar vi körning med andra ord. Finns i princip inga likheter... Om du hittat några förutom inredningen så rada gärna upp dem...

Nu gäller inte denna tråd Primera vs r33, vi halkade dock in på det av någon underlig anledning... wink.


Mvh Janken

Äsch, vi har varit igenom Bmw´s 90-tals bilar så vi kan lika gärna ta Nissans med wink

Det kanske är P10 som är jämförbar, men jag jämförde med P11an (Om det nu var så den hette) eftersom inredningen har sina likheter med den P11 jag kört en hel del. Med det menade jag inte att det är samma inredning i de båda bilarna, det lade jag förstås märke till.

Kort och gott en sportbil med inredning liknande den i en japansk vardagsbil, i min bok är det riktigt illa. Som du skrev "hör det till" i en sådan bil, och det är just det jag anmärkt på. Resten av diskussionerna i denna tråd har handlat om att folk skrivit att Bmw är lika plastiga och dåligt byggda.

Något jag som kört en hel del från både Bmw och japanska märken inte kan få ihop för fem öre.

Och för att få fram detta riktigt noga, jag har aldrig liknat bilen med Primera i mer än inredningen. Primera är till körupplevelse enormt långt ifrån en Skyline på alla sätt och vis. smile



Aldins fortsatta inbjudan till Sandlådan tänker jag inte ens kommentera.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
p12
9 juni 2010 · 551 Inlägg

Turbomotor skrev:

p12 skrev:
det där va inte v-spec jag jämförde med. ska man göra det så ska man jämföra den med m3 csl. o den gör nür på 7.50 vilket är hela 32 sekunder snabbare än en vanlig m3:a

edit:http://www.fastestlaps.com/car_Nissan_S … -Spec.html här är tider för v-spec. inte så mycket snabbare än den vanliga.

GTR-modellen satte tiden 7 min 29 sekunder vilket är den näst snabbaste tiden för produktionsbilar man kan köpa idag.


ngt snabbare faktist smile

haha läs på lite. vi snackar om r34 här.

Haters gonna hate.
sjunne75
9 juni 2010 · 111 Inlägg

att bara orka "BMW vs. Nissan"...hahaha kommer aldrig köpa någon av dom....BMW är trötta, fula, uråldrig teknik, dyra att trimma....men det är bara min åsikt
och att överhuvudtaget jämföra "byggkvalité"....crazyyyyyyy...BMW M3 innehåller säkert mer plast eller i alla fall lika mycket som en r34...r34 är byggd för mycket mer. M3 är byggd för att precis palla trycket, men inte mer...min erfarenhet??känner ett gäng och åkt och kört m3 både 36 och 46...

design kan man diskutera så länge det finns olika människor i världen, "smaken är som baken"..jag tycker båda är skitfula

säger som några andra här......skulle någon tvinga mig on gunpoint att välja så blir det m3 till vardags, r34 fre-sön
försöker lätta på allvaret lite, men för många fanboys
köp något udda=billigare, oftast....lägg pengarna på trimning och kör ifrån båda wink

GLÖMDE EN SAK: DET ÄR MIN ÅSIKT, INGEN LAG

Senast redigerat av sjunne75 (9 juni 2010)

Subaru Legacy B4 RSK "Blåe by Superior Imports" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang