edineN skrev:
Rquired skrev:
Aldin skrev:
HAHA du vet verkligen inte vad du snackar om
Skyline spöar m3 i alla kategorier, jag älskar båda bilarna men jag hade valt r34 gtr vilken dag som helst, men vill du ha komfort så ska du ta m3an
Tycker du säger mot dig själv rätt rejält, "Skyline spöar M3 i alla kategorier" men ett par ord senare så skriver du att "Vill du ha komfort så skall du ta M3an"
För det första tycker jag du skall läsa på lite i det svenska språket, skriver man "allt" som betyder det också allt. "Skyline spöar M3 i alla kategorier" betyder alltså att Skyline är bättre än M3 även i ronden komfort.
Så jag tycker det är uppenbart att du inte har den minsta aning om vad du pratar om
Och helt rätt, jag älskar inte båda bilarna. Jag har all respekt för den grymma bil R34 är men kan inte förstå charmen i en sådan plastraket och upplever det som att Skyline kan bara leva upp till en av alla de egenskaper en Bmw M3 erbjuder som en paketlösning.
Däremot är jag fullt medveten om att det finns människor som tycker M3 är en gubbräser och inte kan förstå varför man skulle välja en sådan över en Skyline. Därför skrev jag också "det är inget dumt val oavsett vilken du väljer".
Så det svenska språket, bilarna i fråga och respekt för att andra inte tycker likadant. Det är tre punkter jag skulle öva på innan jag hävdat att någon inte vet vad denne pratar om.
Du skämtar va? Plastraket? Jo, sitt du i din 328 och var glad.. det är ingen plast på den alls. Överhuvudtaget. Det är rent tyskt järn från andra världskriget.. Eller hur?
Ditt argument brister på tusen ställen. Visst, smak ska man inte klandra på då den är olika hos oss alla. Men när du säger att Aldin säger emot sig själv genom att säga "vill du ha komfort så tar du m3:an". Var brister han där? En sportbil är en sportbil, ingen komfortvagn från Maybach. Så det vi pratar om här är INTE komfort utan prestanda och utseende. Där R34an kommer smiska m3an på fingrarna i alla kategorier i alla tester (förutom utseende då det är en smaksak).
Sen att R34an är svårare att trimma än M3an? Märks att man hänger på garaget, fantasimänniskor hela bunten.. Bara för att man älskar BMW så gör det inte att bilen tål mer stryk. M3 är potent bil, no doubt.. Det kan man aldrig ta ifrån den.. Men att man måste öppna motor och byta allt på en R34 för att få ut lika mycket hästar som en trimmad(kompressor/turbo) M3? Yeah right.. Inte för att vara sån, men att köra bmw överhuvudtaget känns livlöst..
Ska göra en snäll lista åt er..
Prestanda rakt fram: R34
Prestanda kurvor: R34
Utseende(min smak): R34
Bromsar: R34
Chassie: R34
Motorljud(smaksak): R34
Potential: R34
Komfort(som inte ens borde finnas när det gäller sportvagnar): M3
M3 är en grym bil, den presterar bra.. Men nej, man jämför inte den med en R34..
Oj vad svårt det kan vara att förstå varandra ibland.
1. Plastraket=ett smeknamn på bilar i den stil som blev känd bland de stora massorna genom till exempel Fast N Furious. Att jag inte förstår charmen med en sådan bil betyder alltså enbart att jag tycker den är vulgär och ful, inte att min bil (Som jag inte förstår vad den har med det här att göra, inte en E46 ens?) inte innehåller någon plast.
Att dessa bilar är plastiga och halvdant byggda (Obs, nu pratar vi utförande och inte pålitlighet) är en helt annan sak, och har inte någonting med mitt användande av ordet "plastraket" att göra.
För det andra har jag kört många japanska bilar (Men inte R34, och det har jag aldrig påstått heller) och du får kliva upp i Lexus GS eller förra versionen av Lexus Rx för att hitta samma kvalitetsnivå som i en 20 år gammal Bmw.
Först i Lexus senaste RX450h kan man säga att japanska bilar kommit ikapp 25år gamla tyska konstruktioner, det är den bäst utförda asiat jag kört eller känt på i alla fall.
2. Läser du mitt inlägg igen märker du att jag anmärkte på hans användande av det svenska språket. Han skrev två saker, först att R34 var bättre än M3 på allt och sedan att M3 var bättre i ronden komfort.
Som du ser hänger inte detta ihop rent tekniskt, oavsett vad du tycker om komfort i en sportbil.
3. Har aldrig påstått något annat än att Skyline R34 är det bästa valet om det är prestanda per krona man söker, där har du blandat ihop mig med någon. Om det nu ens var mig du syftade på.
4. Sedan är det klart att vi har olika åsikter, kan garantera dig om att den listan är din högst personliga åsikt och att det finns nog lika många som tycker att M3 är bättre än R34 på de punkterna som tvärt om.
I exempelvis Teknikens Värld nummer 1/2004 ansågs Bmw M3 (CSL).
-Ha vackrare motorljud än både 911 GT3 och Ferrari 360 Challange Stradale.
-Ha gott och väl motsvarande väghållning.
-Vara överlägset mer praktisk, kallades faktiskt tom för familebil i jämförelse.
-Vara mer förarens bil, citat: "För varje kilometer, för varje mil framstod den allt mer som förarens bil framför de andra"
Många punkter, men det är framför allt den sista punkten jag ville föra fram. Det är trots allt en jämförelse med Porsche och Ferrari.
Kort och gott, jag har aldrig kört ovanstående Porsche eller Ferrari men däremot Skyline (Dock inte R34). Men jag tvivlar på att jag, eller någon annan, hade skrivit samma sak om denna som det gjordes om Bmwn.
Sedan har vi styrningen, en vansinnigt viktig punkt i en sportbil, och där bör M3 i och med sin bakhjulsdrift vara överlägsen japanen. 4WD har sina fördelar men också alla nackdelar från fram och bakhjulsdrift, inklusive sämre skärpa och känsla i styrningen rent generellt.
************************************************************************************
Janken skrev:
P10 heter Primeran om du ska jämföra med R33. Vilket man förövrigt inte kan.
Det enda gemensamma dessa bilar har rakt av är belysningen i taket. I övrigt är skylinen betydligt mer välbyggd och även om den upplevs plastig så håller den högre kvalité även invändigt än en Primera.
Plockat ner båda bilarna invändigt förövrigt.
Som jag skrev, även jag med glimten i ögat, så "hör det till" att det är lite plastvarning. Självklart är det inget man bör eftersträva.
Förstår dock inte hur du kan ha den uppfattning du har. Vad är det du baserar likheterna i Skyline Vs Primera på?. Nu snackar vi körning med andra ord. Finns i princip inga likheter... Om du hittat några förutom inredningen så rada gärna upp dem...
Nu gäller inte denna tråd Primera vs r33, vi halkade dock in på det av någon underlig anledning... .
Mvh Janken
Äsch, vi har varit igenom Bmw´s 90-tals bilar så vi kan lika gärna ta Nissans med
Det kanske är P10 som är jämförbar, men jag jämförde med P11an (Om det nu var så den hette) eftersom inredningen har sina likheter med den P11 jag kört en hel del. Med det menade jag inte att det är samma inredning i de båda bilarna, det lade jag förstås märke till.
Kort och gott en sportbil med inredning liknande den i en japansk vardagsbil, i min bok är det riktigt illa. Som du skrev "hör det till" i en sådan bil, och det är just det jag anmärkt på. Resten av diskussionerna i denna tråd har handlat om att folk skrivit att Bmw är lika plastiga och dåligt byggda.
Något jag som kört en hel del från både Bmw och japanska märken inte kan få ihop för fem öre.
Och för att få fram detta riktigt noga, jag har aldrig liknat bilen med Primera i mer än inredningen. Primera är till körupplevelse enormt långt ifrån en Skyline på alla sätt och vis.
Aldins fortsatta inbjudan till Sandlådan tänker jag inte ens kommentera.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.