[FIXAT!] Hur F*N får man loss denna mutter?!?! [Bilder]

jocke_gronberg
17 juni 2010 · 4 586 Inlägg

Slägghammare, hylsa samt ett slagtåligt dragskaft.

Tag med dig en vän. Sätt sedan muttern i lite spänning med dragskaften. Vännen slår då lätt med hammaren på dragskaftet.

Lossnar inte muttern då så lossnar den aldrig

jocke_gronberg
17 juni 2010 · 4 586 Inlägg

Ett annat tips är att byta muttern efter du fått bort den. Annars finns det risk att den släpper under körning

Sokrates Eliminator
17 juni 2010 · 1 441 Inlägg

Sen finns det bilverkstäder som inte gör annat + att de har verktyg som krävs.

Vi lever inte i järnåldern (hävstång o värmning), finns det riktiga verktyg så ser man till att ha dem i sitt garage.

/tomy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Muttley
17 juni 2010 ·

jocke_gronberg skrev:
Ett annat tips är att byta muttern efter du fått bort den. Annars finns det risk att den släpper under körning

Om man tar loss den muttern SKA den bytas till en ny alltid.

Sokrates Eliminator
17 juni 2010 · 1 441 Inlägg

tkd_rille skrev:

jocke_gronberg skrev:
Ett annat tips är att byta muttern efter du fått bort den. Annars finns det risk att den släpper under körning

Om man tar loss den muttern SKA den bytas till en ny alltid.

Helt riktigt o rätt.
Dock betvivlar jag starkt att den byts ens på verkstäder vid tex. bromsbandsbyte där trumman sitter på samma sätt.
Har själv gjort detta många ggr. och aldrig att den muttern lossnat. roll

Men den skall bytas om det skall vara riktigt gjort!

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Muttley
17 juni 2010 ·

Sokrates skrev:

tkd_rille skrev:

jocke_gronberg skrev:
Ett annat tips är att byta muttern efter du fått bort den. Annars finns det risk att den släpper under körning

Om man tar loss den muttern SKA den bytas till en ny alltid.

Helt riktigt o rätt.
Dock betvivlar jag starkt att den byts ens på verkstäder vid tex. bromsbandsbyte där trumman sitter på samma sätt.
Har själv gjort detta många ggr. och aldrig att den muttern lossnat. roll

Men den skall bytas om det skall vara riktigt gjort!

/Tommy.

De tror jag inte heller att den ska behöva trilla loss. Men rekommendationer pluss att om de väl kommer skita sig så har man nog skruvat den sista gången wink.

Nej verkstäder skiter säkerligen i de för att spara in de där tiorna den kostar.

OphanWitehall
17 juni 2010 · 1 335 Inlägg

evilaudio skrev:

OphanWitehall skrev:
Elda!

ska man mog inte göra.. risken att man smälter allt fett å packboxen är rätt stor..

Brännare används flitigt på verkstäder dagligen för att värma loss muttrar/bultar...

Nocturnal
17 juni 2010 · 500 Inlägg

OphanWitehall skrev:

evilaudio skrev:

OphanWitehall skrev:
Elda!

ska man mog inte göra.. risken att man smälter allt fett å packboxen är rätt stor..

Brännare används flitigt på verkstäder dagligen för att värma loss muttrar/bultar...

Jo men inte så nära hjullagret. Som sagt fettet tycker inte om den värmen och risken är att hjullagret säger upp sig efter några mil sedan.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
PoulZen
17 juni 2010 · 772 Inlägg

Ta reda på vilket håll den ska dras av åt bara.

Körde med lastbilsmutterknack på en ford scorpio jag hade. Den lossna till slut, och det gjorde gängorna oxå, den var nämligen avig gängad.

Så kolla det innan du drar på allt du har!

Muttley
17 juni 2010 ·

Nocturnal skrev:

OphanWitehall skrev:

evilaudio skrev:

ska man mog inte göra.. risken att man smälter allt fett å packboxen är rätt stor..

Brännare används flitigt på verkstäder dagligen för att värma loss muttrar/bultar...

Jo men inte så nära hjullagret. Som sagt fettet tycker inte om den värmen och risken är att hjullagret säger upp sig efter några mil sedan.

ja de vore ju fan om hjullagret skär när de ligger i skrothögen. då är de duktigt.

Wanegardh Asgammal medlem.
17 juni 2010 · 2 246 Inlägg

tkd_rille skrev:

Nocturnal skrev:

OphanWitehall skrev:

Brännare används flitigt på verkstäder dagligen för att värma loss muttrar/bultar...

Jo men inte så nära hjullagret. Som sagt fettet tycker inte om den värmen och risken är att hjullagret säger upp sig efter några mil sedan.

ja de vore ju fan om hjullagret skär när de ligger i skrothögen. då är de duktigt.

wink

Nocturnal
17 juni 2010 · 500 Inlägg

tkd_rille skrev:

Nocturnal skrev:

OphanWitehall skrev:

Brännare används flitigt på verkstäder dagligen för att värma loss muttrar/bultar...

Jo men inte så nära hjullagret. Som sagt fettet tycker inte om den värmen och risken är att hjullagret säger upp sig efter några mil sedan.

ja de vore ju fan om hjullagret skär när de ligger i skrothögen. då är de duktigt.

Nu tänkte jag ju mer allmänt men ok you got me there wink

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Muttley
17 juni 2010 ·

Nocturnal skrev:

tkd_rille skrev:

Nocturnal skrev:

Jo men inte så nära hjullagret. Som sagt fettet tycker inte om den värmen och risken är att hjullagret säger upp sig efter några mil sedan.

ja de vore ju fan om hjullagret skär när de ligger i skrothögen. då är de duktigt.

Nu tänkte jag ju mer allmänt men ok you got me there wink

haha där satte du allt dit dig själv. Men jo du har rätt om du inte ska bytta hjullagret så ska man inte värma upp det.

Kavli Motborgare
18 juni 2010 · 1 099 Inlägg

4m4s0 skrev:
Hej allihop!

Jag tänkte byta hjullager på bilens vänstra framdäck, men får inte loss muttern som håller i allt! Någon som vet hur man får loss den om man ska göra på något speciellt sätt?

Har försökt med det mesta.. Pajjat några verktyg, hoppat, låtit någon bromsa samtidigt, satt ner bilen på reservdäcket för att försöka på navhålet....

http://img267.imageshack.us/img267/9292/img007fx.jpg

Mittenbulten!

http://img149.imageshack.us/img149/2370/img009fa.jpg

Om du har en ny mutter, kolla om den är vänstergängad. Ibland kan det vara så på ena sidan av axeln.

-- K

unpatterned
18 juni 2010 · 294 Inlägg

Köp dragskaft eller spärrskaft 3/4", och hylsa 36 till den, sen rattar du fullt vänster, säger åt nån att sitta i bilen och bromsa med motorn på, (självklart med hjulet på och bilen på marken) och tryck skaftet neråt, 2" avgasrör är en perfekt och billig hävarm!

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
mange_240
18 juni 2010 · 1 562 Inlägg

riktiga verktyg samt att du drar åt rätt håll så går de bra.

KHRacing
18 juni 2010 ·

Du borrar 2-5 st 5mm hål så här, det gör inte det minsta om du borrar genom muttern o skadar det bakom lite granna.

http://www.geting.se/image.php/248515-img007fx.jpg

Sedan drar du te rejält med spärrskaftet så knäcks bulten troligen direkt i 2-3 bitar
men borra inte närmare än 2mm rill bulten/centerbiten då man då kan skada gängorna med borret, iofs inget jätteallvarligt det heller, men man kan ju undvika detta.

mvh kristian

4m4s0
22 juni 2010 · 28 Inlägg

Löste det!

Fick värma med http://biltema.se/Verktyg/Svetsning-och … rmepenna/# i typ 20 min, sen försöka med hävstångsprincipen, då jag hoppade med hela min vikt på hävstången, och sedan återigen försöka värma i 15-30 min igen o.s.v. typ 4-6 ggr , men så till sist gav den med sig.
Ett klick och sedan kunde jag skruva av den med fingrarna...

Har nu bytt hela spindeln (för att det var glapp i förra hjullagret som jag skrev i första inlägget) men den drar FORTFARANDE åt höger när jag släpper ratten och vibbrerar fortfarande lite... Vad kan detta bero på?! :S

Behöver mental hjälp och stöd! =(
FLindgren
22 juni 2010 · 5 089 Inlägg

Åk in och balansera däcken och gör en hjulinställning.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
4m4s0
28 juni 2010 · 28 Inlägg

FLindgren skrev:
Åk in och balansera däcken och gör en hjulinställning.

De däcken jag satt på nu är nybalanserade...

ewrs skrev:
Taskig hjulinställning bland annat?

Finns det nått sätt att göra det själv på? Vilka verktyg behövs isåfall?

Behöver mental hjälp och stöd! =(
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang