Vad kan hända och vad bör man kolla upp ifall man har kört på en död grävling ?

r3zz1 mulle mek
25 juni 2010 · 679 Inlägg

Tjena va ute inatt och körde med bilen på gamla södertäljevägen och låg en bit över 100 km/h. Helt plötsligt ser jag nått liggandes på vägen och jag han inte svänga åt sidan, så jag körde på den.

Kändes som att man körde över ett gupp. Jag åkte tillbaka och kollade, det såg ut som en grävling eller en bäver. iaf kollade på bilen och jag såg ingen skada, allt såg ut som förrut.

Så nu undrar jag vad som kan ta skada och vad man bör kolla upp efter att ha kört på en grävling lr bäver, vet inte vilken av dom som är stenhårda tongue

Min bmw är jätte sänkt och det är ca 1.5 cm från skärmkanten till däcken.
så vet inte om stötdämparna dämpa nått då tongue

Senast redigerat av r3zz1 (25 juni 2010)

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2010 · 13 796 Inlägg

ähh känns det inte konstigt inget vatten eller olja som försvunnit så är det nog ingen fara hade du kört över en grävling hade det inte bara känns som ett gupp

klämde en grävling med min uno och j-vla va jag flög tack och lov är dessa vagnar försedda med en redig plåt under på 2mmm som gjorde att det inte tog stopp
en bmw med låghängade tråg brukar tokdö när man klipper på något stumnt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
r3zz1 mulle mek
25 juni 2010 · 679 Inlägg

Growe skrev:
ähh känns det inte konstigt inget vatten eller olja som försvunnit så är det nog ingen fara hade du kört över en grävling hade det inte bara känns som ett gupp

klämde en grävling med min uno och j-vla va jag flög tack och lov är dessa vagnar försedda med en redig plåt under på 2mmm som gjorde att det inte tog stopp
en bmw med låghängade tråg brukar tokdö när man klipper på något stumnt

hehe ookej vad kan det vart för djur då ? hmm

jag körde över den med däcket tongue så tråget nuddade aldrig den. men ska ut o kolla idag ifall jag har fått punka lr nått hehe tongue.

inget mer man ska kolla då ? bilen går som den ska och inga konstigheter iaf..

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Aerocombi Xenoholic
25 juni 2010 · 2 559 Inlägg

Mitt tips är att göra en framhjulsinställning.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Niklas1987 NO
25 juni 2010 · 2 182 Inlägg

Håller med Aerocmobi, dessa jävla grävlingar är hårdare än sten tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
r3zz1 mulle mek
25 juni 2010 · 679 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Håller med Aerocmobi, dessa jävla grävlingar är hårdare än sten tongue

hehe okej får ta o göra det på praktiken någon dag wink

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
666_Beast
25 juni 2010 · 1 863 Inlägg

När jag körde på en grävling trodde jag att det bara var fronten som gått sönder. Men verkstan kollade upp bilen och då hade även hållaren till luftfiltret gått sönder plus nåt annat som dom fixade till.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
r3zz1 mulle mek
25 juni 2010 · 679 Inlägg

666_Beast skrev:
När jag körde på en grävling trodde jag att det bara var fronten som gått sönder. Men verkstan kollade upp bilen och då hade även hållaren till luftfiltret gått sönder plus nåt annat som dom fixade till.

okej ska kolla under  o se , men bilen går fortfarande som innan och har inte kännt någon märkligt tongue

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
volvoentusiasten
26 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Åk till en GDS-hall, ta med en bra lampa. hissa upp och undersök noggrant, ta gärna med kamera för att dokumentera.

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
26 juni 2010 · 461 Inlägg

r3zz1 skrev:
Tjena va ute inatt och körde med bilen på gamla södertäljevägen och låg en bit över 100 km/h. Helt plötsligt ser jag nått liggandes på vägen och jag han inte svänga åt sidan, så jag körde på den.

jag hoppas du lärt dig nåt av det.

hade det varit en människa eller något annat, så ja du .. du hade kört ihjäl personen.


förstår mig inte på folk som kör "fort"..  speciellt på natt.  måste kännas riktig tufft o manligt.  ( inget illa om dig, menar allmänt)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
Andromeda Rumpmas
26 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Min bror fick köra mig hem från Tokholm en dag när jag var trött. Strax efter Hummelsta ser jag något på vägen och skriker "väj för helvete!". Det var en död grävling som låg på vägen. Istället för att väja eller bromsa kör han rakt över den. mad
Nu hade jag, eller han, en sådan osannolik tur att den var platt som en pannkaka (slutat sina dagar under hjulen på en lastbil?) och passerade rakt under Aeron utan att träffa någonting.

Min kära bror har även frontat en till dess livs levande grävling med en 9000. Trasig front, läckande kylare och en framvagnsinställning efter att en krökt styrled bytts ut blev resultatet av den smällen. De är verkligen otroligt kompakta. Halvannan gång så stor som en bondkatt, 15 kg muskler, närsynt och med ett dåligt humör gör den till en av svensk naturs mer respektingivande skapelser.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Tias88 OEM Rox
26 juni 2010 · 245 Inlägg

Oj oj, har moraltanterna redan vaknat?? Tänk om det var en motorväg då "mr_right" ? Då körde han ju helt lagligt?

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
26 juni 2010 · 2 203 Inlägg

Tias88 skrev:
Oj oj, har moraltanterna redan vaknat?? Tänk om det var en motorväg då "mr_right" ? Då körde han ju helt lagligt?

Taskigt morgonhumör lr?

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
26 juni 2010 · 461 Inlägg

Tias88 skrev:
Oj oj, har moraltanterna redan vaknat?? Tänk om det var en motorväg då "mr_right" ? Då körde han ju helt lagligt?

inget och tänka över.


"va ute inatt och körde med bilen på gamla södertäljevägen och låg en bit över 100 km/h". 


om nu man ska tänka.

tänk om det hade varit din syster, som hade supat sönder sig o legat där, eller helt enkelt någons hund.


det är mkt man kan tänka på mr jag hatar moraltanterna.


läs inlägget noga igen innan du hoppar på någon

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
666_Beast
26 juni 2010 · 1 863 Inlägg

Varför inte bara hålla sig till ämnet?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Noxxer
27 juni 2010 · 1 482 Inlägg

Efter förra helgen på jobbet har jag insett hur mycket skada levande varelser kan göra på maskiner.
80kg människa kan göra riktigt stora skador på en 70 tons tunnelbanevagn.....
Och det va 3 st som hade fått sig lite massering i underredet.

Så i framtiden kommer iaf jag kolla bilen om jag kör på något större, tex grävlingar osv.

BLT Service
Theracords Music Label
Strongman
3 juli 2010 · 203 Inlägg

Är väl föraren i bilen som ska bli förbannad, det är ju folket på vägen som utsätter människan i bilen i fara genom att vara på en plats där han/hon inte ska vara på.
Full och däckad? Självförvållat. Hårt? Ja, den bistra sanningen.

Ska man hinna bromsa ner till allt i mörker får vi sänka hastigheten till 50km/h.

Till TS råder jag dig att göra en hjulinställning.
Jag fick göra det 2007 när jag körde över en katt.
Och innan moraltanterna börjar igen så hade jag inget val.
Antingen väja till motsatt sida, eller tvärnita och riskera min 3åriga lillebror skador i nacke och rygg.
Valet var lätt där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang