Att hålla undan för utryckningsfordon, varför är det så lågprioriterat...

endorfinslaven
30 juni 2010 · 671 Inlägg

Åkte genom en stadsdel av det sämre snittet och har en bil bakom mig.
Hör att en ambulans är i närheten så jag håller mig alert och märker att den kommer upp bakifrån.
den breda vägbanan går ihop till en smal fil strax efter en busshållplats.
Jag svänger in på busshållplatsen och då påbörjar den mindre bemedlade föraren bakom en OMKÖRNING.
Om den lyckas så låses Ambulansen upp bakom idioten i den smala filen....
Jag går ut stoppar omkörningen får in dem bakom min bil o Ambulansen kommer förbi...
I denna stadsdel så körs det generellt lite sämre....

Detta är inte första gången scenarion likt detta sker varför är folk så egoistiska/tröga...
Det kan handla om sekunder för att rädda ett liv..
Vad gör att man skiter i andra till denna grad..

Jobbar utomlands och ser liknande händelser och även det motsatta....
I Kina stod en Ambulans stilla i bilkön och ingen gjorde ens ett försök att släppa förbi den.
I Frankrike där gjorde man likadant  ?
I England reagerar folk fort o effektivt kör upp o över refuger för o hjälpa till,
det har jag sett vid flertal tillfällen....

Masquerade Aldrig nöjd
30 juni 2010 · 804 Inlägg

Det beskrivna beteendet är ingenting jag har stött på. Då är det vanligare att utryckningsfordon och poliser slår på blåljus för att komma förbi i bilköer eller köra mot rött ljus, vilket jag sett alldeles för många gånger.

Livet är för kort för att äga Volvo.
FreddeK
30 juni 2010 ·

tycker faktiskt folk är rätt duktiga på att hålla undan för utryckningsfordon, och ibland kan man ju missa dem också och dom bara dyker upp. Men min erfarenhet är att folk håller undan och riskerar det ena och det andra på sina bilar.

lindell90
30 juni 2010 · 876 Inlägg

Masquerade skrev:
Det beskrivna beteendet är ingenting jag har stött på. Då är det vanligare att utryckningsfordon och poliser slår på blåljus för att komma förbi i bilköer eller köra mot rött ljus, vilket jag sett alldeles för många gånger.

Dem måste inte ha på blåljus vid utryckning utan bara för att "påkalla fri väg" därför kan dem göra så vid köer och rödljus.

Bjork OEM <3
30 juni 2010 · 6 957 Inlägg

Svenska överlag är rätt bra på att hålla undan tkr jag, men det finns ju undantag givetvis.
Men sitter man å lyssnar på musik, pratar med nån i bilen så är det lätt att missa att dom kommer
fort bakifrån, eller?

OEM <3
Dubs I got Dubs!
30 juni 2010 · 2 423 Inlägg

Aldrig i helvete att jag kör upp på en trottoar eller liknande med mina fälgar.

Haft ett par ambulanser bakom mig.

Först på motorvägen 2 till 1 fil. Han verkade inte ha nåt emot att jag låg i 170 smile
Den andra på landsväg, svängde in i en bussficka för det kom massa mötande bilar.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Rock-Star
30 juni 2010 · 2 982 Inlägg

Dubs skrev:
Aldrig i helvete att jag kör upp på en trottoar eller liknande med mina fälgar.

Haft ett par ambulanser bakom mig.

Först på motorvägen 2 till 1 fil. Han verkade inte ha nåt emot att jag låg i 170 smile
Den andra på landsväg, svängde in i en bussficka för det kom massa mötande bilar.

+1!
det blir pedal to the metal än att köra upp för en refug.
det är inte han som betalar mina skador!
men jag tänker aldrig hindra utryckningsfordon oavsett.
kanske är polarens morsa som ligger i ambulansen liksom... u neva know. det är iaf någons morsa/dotter/son/farfar..

myran Foto/Bilnörd
30 juni 2010 · 1 541 Inlägg

I Stockholm så funkade det väldigt bra i alla fall för 2-3 år sen.

Då kunde utryckningsfordon enkelt ta sig fram i rusningstrafik osv.. folk körde bara åt sidan.

I Örebro däremot (där folk inte kan köra bil) så funkar det knappt alls.. Vanligt att man ser att ambulanser med mera har svårt att ta sig fram.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Janneutanb
30 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Jag har åkt efter några utryckningsfordon ett par gånger och det är alltså skrämmande hur lite folk tittar i backspegeln.
Såg en bil som prejade en ambulans, hade han fått möte i krönet så hade förmodligen dom inte överlevt.
Inte hjälper brandbilarnas jättetutor heller, folk är hjärndöda...

På jobbet med lastbilen har jag fått ett flertal tackblink när jag har hjälpt dom att komma om.

Sued
30 juni 2010 · 238 Inlägg

Efter egen erfarenhet måste jag säga att jag tycker vi är hyfsade på att släppa förbi utryckningsfordon, men självklart finns det undantag som inom allt annat. Jag gasar för det mesta på, fast om tillfälle finns så svänger jag in någonstans och släpper förbi dem.

Dock bör man tänka sig för när man gasar på lite extra, för då kan något sådant här löjligt hända - http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.3969 … -korkortet

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Muttley
30 juni 2010 ·

endorfinslaven skrev:
Åkte genom en stadsdel av det sämre snittet och har en bil bakom mig.
Hör att en ambulans är i närheten så jag håller mig alert och märker att den kommer upp bakifrån.
den breda vägbanan går ihop till en smal fil strax efter en busshållplats.
Jag svänger in på busshållplatsen och då påbörjar den mindre bemedlade föraren bakom en OMKÖRNING.
Om den lyckas så låses Ambulansen upp bakom idioten i den smala filen....
Jag går ut stoppar omkörningen får in dem bakom min bil o Ambulansen kommer förbi...
I denna stadsdel så körs det generellt lite sämre....

.

Alltså, om nu den idioten kört på dig bakifrån i detta falllet så hade du ju faktiskt förvärrat situationen. Skit i hur andra kör.
Aldrig ska någon köra ut i vägbanan igen när de ligger bilar bak en.


Men annars har du rätt.

Floki
30 juni 2010 · 70 Inlägg

Man ska ju inte behöva hjälpa andra att hålla sig undan.. Dock tycker jag att folk i regel är rätt bra på att hålla sig undan, de få gånger jag sett det iaf så har alla framförvarande bilar kört åt sidan i ett snyggt led tongue

Annars irriterande är ju folk som ska jobba efter vägen, men folk kör som idioter förbi ändå, släpper inget på gasen även om det är varningsskyltat och trianglar, man kan även stänga av en del av vägen, det släpps inget ändå.. Tycker att det vore en bra ide att när man tar körkort, få vara med och jobba efter vägen, åka lite lastbil vore inte heller helt fel. En lektion, alltså en timme av hela körkortet, att vara där när det händer är nog nyttigt för många.

SgtCrilly Hemmainstruktör
30 juni 2010 · 641 Inlägg

Dom få gångerna jag sett blåljus i backspegeln som inte haft en röd lampa med i blinkningen så lämnar jag väg så snabbt som möjligt, tänker dock varken sabba bilen eller bryta trafikregler/hastighetsbegränsningar mer än jag gör i dagligt bruk för att släppa fram nått bakomvarande. Verkar dock funka bra häromkring med att släppa fram utryckningsfordon, inte iaf sett nått annat.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Andromeda Rumpmas
30 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Masquerade skrev:
Det beskrivna beteendet är ingenting jag har stött på. Då är det vanligare att utryckningsfordon och poliser slår på blåljus för att komma förbi i bilköer eller köra mot rött ljus, vilket jag sett alldeles för många gånger.

Och det är inte bra på vilket sätt?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
30 juni 2010 · 198 Inlägg

Andromeda skrev:

Masquerade skrev:
Det beskrivna beteendet är ingenting jag har stött på. Då är det vanligare att utryckningsfordon och poliser slår på blåljus för att komma förbi i bilköer eller köra mot rött ljus, vilket jag sett alldeles för många gånger.

Och det är inte bra på vilket sätt?

Antar att han menar att dom gör det även när dom inte är på utryckning utan bara för att dom inte orkar sitta i bilköer.

gamlingen
30 juni 2010 · 5 198 Inlägg

rawan92 skrev:

Andromeda skrev:

Masquerade skrev:
Det beskrivna beteendet är ingenting jag har stött på. Då är det vanligare att utryckningsfordon och poliser slår på blåljus för att komma förbi i bilköer eller köra mot rött ljus, vilket jag sett alldeles för många gånger.

Och det är inte bra på vilket sätt?

Antar att han menar att dom gör det även när dom inte är på utryckning utan bara för att dom inte orkar sitta i bilköer.

och på vilket sätt vet man att de inte är på utryckning ?  finns nåt som heter tyst utryckning som innebär utryckning utan blåljus och siren, utom då just i köer och vid röttljus...

Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2010 · 26 183 Inlägg

rawan92 skrev:

Andromeda skrev:

Masquerade skrev:
Det beskrivna beteendet är ingenting jag har stött på. Då är det vanligare att utryckningsfordon och poliser slår på blåljus för att komma förbi i bilköer eller köra mot rött ljus, vilket jag sett alldeles för många gånger.

Och det är inte bra på vilket sätt?

Antar att han menar att dom gör det även när dom inte är på utryckning utan bara för att dom inte orkar sitta i bilköer.

..och då är följdfrågan: hur vet vederbörande att polismakten inte är ute i ett ärende?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
30 juni 2010 · 198 Inlägg

gamlingen skrev:

rawan92 skrev:

Andromeda skrev:

Och det är inte bra på vilket sätt?

Antar att han menar att dom gör det även när dom inte är på utryckning utan bara för att dom inte orkar sitta i bilköer.

och på vilket sätt vet man att de inte är på utryckning ?  finns nåt som heter tyst utryckning som innebär utryckning utan blåljus och siren, utom då just i köer och vid röttljus...

Det har jag ingen aning om, sa bara vad jag tror att Masquerade menar..

gamlingen
30 juni 2010 · 5 198 Inlägg

rawan92 skrev:

gamlingen skrev:

rawan92 skrev:

Antar att han menar att dom gör det även när dom inte är på utryckning utan bara för att dom inte orkar sitta i bilköer.

och på vilket sätt vet man att de inte är på utryckning ?  finns nåt som heter tyst utryckning som innebär utryckning utan blåljus och siren, utom då just i köer och vid röttljus...

Det har jag ingen aning om, sa bara vad jag tror att Masquerade menar..

Du tror säkert rätt med vad han tror.. smile

Hamilton
30 juni 2010 · 8 873 Inlägg

Har inte heller märkt av det som beskrivs i första inlägget tycker att det har fungerat bra de gånger det varit utryckningsfordon som påkallat fri väg.

Ni som inte törs köra upp på trotoarer borde överväga att köpa däck till fälgarna eller stanna hemma, vilket jävla larv att inte köra upp på en trotoar för att lämna plats för ett utryckningsfordon pga att det kan skada fälgarna  (kan inte dagens billister "klättra" på trotoarer längre?). Nästa gång kanske det är en anhörig som ligger i ambulansen.......

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang