Toyota Supra Bensinförbrukning

vhell
4 juli 2010 · 5 Inlägg

Halloj! Går i tankarna om att köpa en Supra TT, 98-99'.. Har sökt runt en del på nätet men inte hittat något vettigt om bensinförbrukning vid "vanlig körning". Så det är väl lika bra att fråga någon som kör en själv tänkte jag!

Vad drar era Supror, blandad körning? Och hur är det med 95/98 oktan, går det bra att tanka i 95 också?

Neo666
4 juli 2010 · 474 Inlägg

Det vill jag också veta tongue fast det ju olika från antalet hästar ju om jag inte har fel ?  och rätt många kör med 95 oktans bensin
Mvh Arsen

Mk-supra
4 juli 2010 · 91 Inlägg

Vad Supror drar är rätt olika eftersom motorer känns mycket mer "hög varviga" än andra bilar om jag nu uttrycker mig rätt t.ex min Supra NA (ej turbo) drar ca 2,5 l/mil blandad körning rätt mycket enligt min åsikt för en NA Supra sad

Toyota Supra MKIV "White Beauty" (1995)
Rinnegan Malleus Malificarum
4 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Mk-supra skrev:
Vad Supror drar är rätt olika eftersom motorer känns mycket mer "hög varviga" än andra bilar om jag nu uttrycker mig rätt t.ex min Supra NA (ej turbo) drar ca 2,5 l/mil blandad körning rätt mycket enligt min åsikt för en NA Supra sad

yikes

Det måste ju vara något fel isåfall, det är ju i klass med min big block V8'a som dessutom är redigt trimmad. hmm

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
meatos
4 juli 2010 · 424 Inlägg

Runt 1,6-2l/mil blandad med supra TT bpu men om man håller på och kör fram och tillbaka i stan drar det såklart mer. På landsväg drar min singelsupra bara 1 l/mil om man ligger i 140-150km/h

Go_sideways
4 juli 2010 · 428 Inlägg

Alla supror drar nog väldigt olika med soppa. Allt beror ju på vad som är gjort med bilen. Men att en N/A supra skulle dricka 2,5 L milen blandad körning tycker jag låter konstigt.
Sen bör man nog inte köpa en supra om man ska behöva tänka på hur mycket den dricker.

Rinnegan Malleus Malificarum
4 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Go_sideways skrev:
Alla supror drar nog väldigt olika med soppa. Allt beror ju på vad som är gjort med bilen. Men att en N/A supra skulle dricka 2,5 L milen blandad körning tycker jag låter konstigt.
Sen bör man nog inte köpa en supra om man ska behöva tänka på hur mycket den dricker.

Håller med. En 3 liters N/A motor som är mestadels original borde inte dra ungefär lika mycket som en 7.6 liters V8'a som är trimmad och en felande förgasare. hmm

Senast redigerat av Rinnegan (4 juli 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
beathacker Amatör
4 juli 2010 · 444 Inlägg

1,2-1,6 brukar jag ligga runt .. NA supror brukar folk snacka om runt litern

BMW 320d (2006)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 juli 2010 · 2 252 Inlägg

Go_sideways skrev:
Alla supror drar nog väldigt olika med soppa. Allt beror ju på vad som är gjort med bilen. Men att en N/A supra skulle dricka 2,5 L milen blandad körning tycker jag låter konstigt.
Sen bör man nog inte köpa en supra om man ska behöva tänka på hur mycket den dricker.

+1

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Rspeter Audi A5 quattro driver.
4 juli 2010 · 2 203 Inlägg

Go_sideways skrev:
Sen bör man nog inte köpa en supra om man ska behöva tänka på hur mycket den dricker.

Precis! Lite fel att vara orolig över förbrukningen om man ska äga en sådan bil.

twin_cam Smålänning
4 juli 2010 · 7 877 Inlägg

Rspeter skrev:

Go_sideways skrev:
Sen bör man nog inte köpa en supra om man ska behöva tänka på hur mycket den dricker.

Precis! Lite fel att vara orolig över förbrukningen om man ska äga en sådan bil.

Håller med.

Men ju mindre den drar ju längre kan man ha roligt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Turbomotor volvolover
4 juli 2010 · 667 Inlägg

Go_sideways skrev:
Alla supror drar nog väldigt olika med soppa. Allt beror ju på vad som är gjort med bilen. Men att en N/A supra skulle dricka 2,5 L milen blandad körning tycker jag låter konstigt.
Sen bör man nog inte köpa en supra om man ska behöva tänka på hur mycket den dricker.

hur mkt dricker din r33a då ? big_smile blandad körning och sträckkörning? smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
tobbeh78 !
4 juli 2010 · 543 Inlägg

Neo666 skrev:
Det vill jag också veta tongue fast det ju olika från antalet hästar ju om jag inte har fel ?  och rätt många kör med 95 oktans bensin
Mvh Arsen

Jag skulle inte köra på 95 oktan, speciellt inte om det är uppställt laddtryck eller så som det oftast är, då det är lätt att den spikar.. men det beror väl på hur den är mappad.
Dock så köper man inte en supra eller någon annan 250HK+ bil om man oroar sig för bensinförbrukningen..
Vad min R33 drar har jag inte våga räkna på än.. men visst ligger jag under 2500rpm så inte turbon laddar så drar den strax över litern..

Trött och bitter?? javisst!
DanneJ
4 juli 2010 · 642 Inlägg

När jag mätte min förbrukning fram och tillbaks till jobbet under 1 månad så snittade jag  1,7 l/mil, har ca 1 mil till jobbet, halvt stadstrafik och lite 70 väg och laddade knappt någonting med turbosarna. Har även mätt landsväg och fick ner den till 0,8 l/mil då låg jag i 100 km/h hela tiden och bara i högerfilen i 15 mil. Kör man som man brukar så är allt under 3 l/milen en riktig drömförbrukning och som ovanstående skrev oroar man sig över bensinen så är nog dessa bilar inte ett särskilt rekommenderat val.

Senast redigerat av DanneJ (4 juli 2010)

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Aerodynamik ...
4 juli 2010 · 7 120 Inlägg

Åh fy helvete.. Jag ligger på ca 0,8 - 1l milen blandad körning och då gasar jag ofta på ut ur rondeller och när jag kör om. smile

alexxe En gång till nu
4 juli 2010 · 760 Inlägg

polarn snitta 1,6 per mil när vi drog från rudskogen sist me sin eurospec (330hk manuell låda) orginal är väl att tilläggas, 21mil att köra.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
vhell
4 juli 2010 · 5 Inlägg

Tack för alla svar! Funderar på att köpa en där inget är gjort på den, dv.s den är helt orörd så det borde ju sänka förbrukningen om den inte ligger på 500hk! tongue

Så 1,6-1,7 är det man får räkna med verkar det som!

Och det är inte något bekymmer att den drar mycket bensin, är bara nyfiken på vad folk har för siffror och ungefär vad man kan räkna med! smile

myran Foto/Bilnörd
4 juli 2010 · 1 541 Inlägg

Inte haft min så länge. en TT automat med bpu.

När jag körde hem från ca 50mil efter inköpt drog den runt 0.8-0.9 på lansväg lugn körning snittfart runt 100.

Andra tanken hemma kom jag 28-30mil på runt 50liter rätt mycket lek bus och gasande.

Blandad körning skulle jag gissa på runt 1.2-1.3
Säg runt 1liter milen lansväg.

Och leker du så drar den oändligt mycket. men det är ju upp till föraren smile

Som alla effektstarka bilar så beror förbrukningen nästan enbart på körstil.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
vhell
4 juli 2010 · 5 Inlägg

Ah, jag kommer använda den som bruksbil när vädret tillåter, dv.s när det inte är kallt och snöigt! Gasar inte på som satan utan kör "normalt" oftast, men ibland så kliar det ju i foten förstås, oavsett vilken bil man kör! smile

Kommer man ner på 1,2-1,3 isåfall så låter det helt otroligt.

vhell
4 juli 2010 · 5 Inlägg

myran: kör du 98 okt i din?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang