Vad är det som gör så B230F har en seg karaktär?

Diesel_77
23 juli 2010 · 407 Inlägg

Vad är det som gör så B230F har en seg karaktär?
Exempel: När jag kör på en 70-väg och det blir 90-väg. Då vill jag accelerera upp rätt fort för inte bli omkörd. Men man måste typ ha nästan gasen i botten för att man ska känna att den drar iväg. tongue

Är det kammen som gör det eller kompen eller annat?
bränsle/spridar systemet kanske måste få en rensning efter snart 23 år.

lingua
23 juli 2010 · 2 271 Inlägg

115 hk på 1,5 ton är inte mycket att hänga i julgranen.
Kände precis som du när jag hade min gamla 745:a.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
turboforssen Telge Drifting Team
23 juli 2010 · 5 398 Inlägg

en stor anledning är ju kammen. motorn är inte byggd för att va en räser

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
mange_240
23 juli 2010 · 1 562 Inlägg

skiljer väldigt mycket mellan olika bilar med samma motor också, skulle tro att de som går bäst är väldigt väl avvägda från fabrik.

Hellquist
23 juli 2010 · 499 Inlägg

Trist kam, 8 ventiler, trångt avgas, osv osv osv

Dagge88
23 juli 2010 · 629 Inlägg

Framförallt kammen + vikten skulle jag tippa på... som föregående sade 115hk på 1,5 ton, då är det en glidar bil inte en sportbil.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
mange_240
23 juli 2010 · 1 562 Inlägg

Hellquist skrev:
Trist kam, 8 ventiler, trångt avgas, osv osv osv

detta är ett stort problem på dessa motorer att avgaskanalerna sitter för långt ner

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Bör ju vara kamaxeln som många skriver, den äldre B230E har ju mycket trevligare
karaktär och drar lite mer i högre varv, visserligen c:a 15hk mer men karaktären är
lite trevligare och mer lämplig för omkörningar tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Diesel_77
23 juli 2010 · 407 Inlägg

Hört att om man rensar hela bränslesystemet och spridarna med något medel så blir den lite mer piggare?

945Blackturbo Telge Drifting Crew
23 juli 2010 · 74 Inlägg

på med en K-kam och extraktor gren rör så ska du se att den blir riktigt rolig smile

Diesel_77
23 juli 2010 · 407 Inlägg

Lotusomega skrev:
på med en K-kam och extraktor gren rör så ska du se att den blir riktigt rolig smile

Vad kan en extraktor göra på en sugis?
När drar K-kammen?

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Extraktorgrenrör är ganska värdelöst neutral

945Blackturbo Telge Drifting Crew
23 juli 2010 · 74 Inlägg

Diesel_77 skrev:

Lotusomega skrev:
på med en K-kam och extraktor gren rör så ska du se att den blir riktigt rolig smile

Vad kan en extraktor göra på en sugis?
När drar K-kammen?

K- kammen börjar dra runt 3500 ända upp till ca 5700 varv så den är varv villig smile

945Blackturbo Telge Drifting Crew
23 juli 2010 · 74 Inlägg

steifan skrev:
Extraktorgrenrör är ganska värdelöst neutral

Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl

ErikBondesson
23 juli 2010 ·

b230f är ju rätt lågkompad med sina 9,8:1 och kombinerat med m(miljö)-kam blir det ingen höjdare. sanningen är ju att b230f kom till för att klara dom hårdare miljökraven som kom 88-89. med riktigt snäll kam med effektivt register 500-3000rpm, mer förtändning för mer effekt/vrid och låg kompression för att hämma spikningar. så blir avgasvärdena bättre.

Diesel_77
23 juli 2010 · 407 Inlägg

Lotusomega skrev:

steifan skrev:
Extraktorgrenrör är ganska värdelöst neutral

Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl

Inte fel att testa heller. Men är det rätt svårt att bygga eget extraktor? Jag har ju maskiner till det iallfall.
Det jag funderar att ha är en A-kam. Dom sägs dra från 1000 till 4000. Rätt bra för mej.
Sen läste jag om lätta svänghjulet. Fördelar och nackdelar och jag tänker inte röra mitt svänghjul ifallfall tongue

Har en 530-topp som är planad 3 mm och portad lite grann.
Ska montera ett sportluftfilter med tanke på att mitt filter är rätt mörkt/svart och jag har ett sportfilter hemma.

Ska sedan köpa ett medel som rengör HELA bränslesystemet och spridarna. Känns som det behövs. Sen är det inget mer. En el-fläkt bara för det tystas skull.

81an
23 juli 2010 · 566 Inlägg

B230f är totalt stendöda, lägg i en b230fk/ft. Kostar inte mycket längre.

Diesel_77
23 juli 2010 · 407 Inlägg

81an skrev:
B230f är totalt stendöda, lägg i en b230fk/ft. Kostar inte mycket längre.

Det gör jag senare. Vill bara ha en bil som är hyfsat bekväm att köra. smile Alltså omkörningar och accelereringar.

Problemet är att det är ingen bra väghållning på 740 sad Min gungar rätt mycket. Vid 120 km/h så måste man typ vara taggad i ratten.

Louksor
24 juli 2010 · 1 915 Inlägg

byt stötdämpare & fjädrar, om de är dåliga så blir det nog lite bättre väghållning.

Sen kan du ju alltid köpa en sänkningssats med dämpare, så blir det ännu bättre väghållning.

Vill du ha en vassare kamaxel så kolla tex http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b2 … ory_id=101
Den sägs funka bra på B230F med 2mm planad topp. Så den borde gå bra i din oxå.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Diesel_77
24 juli 2010 · 407 Inlägg

Louksor skrev:
byt stötdämpare & fjädrar, om de är dåliga så blir det nog lite bättre väghållning.

Sen kan du ju alltid köpa en sänkningssats med dämpare, så blir det ännu bättre väghållning.

Vill du ha en vassare kamaxel så kolla tex http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b2 … ory_id=101
Den sägs funka bra på B230F med 2mm planad topp. Så den borde gå bra i din oxå.

Ska man vara riktigt ärlig så gillar jag när det är gungigt lol
Rätt skönt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang