Köpråd: Dodge Viper Srt-10

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 juli 2010 · 3 929 Inlägg

Viper är inte och har aldrig varit en bil byggd efter kvalité.
Det är en bil byggd med gigantisk motor och väldigt lätt chassi.
Tänk på att mätaren är i MILES och inte km också.

Det du betalar för är motorn och ingen huxflux i bilen så du kommer säkerligen bli besviken om du strävar efter kvalité men strävar du efter en snabb bil men mycket vrål då har du kommit rätt.
Väghåll ning har den också, den är ju byggd för det.

Test kör en och se smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Rinnegan Malleus Malificarum
26 juli 2010 · 2 401 Inlägg

kawiZz skrev:
men plast? det är ju ngt av det äckligaste som finns. sad

Men vad spelar det för roll, köper du en snabb bil för att beundra inredningen?

Jag skulle köpa en snabb bil för att beundra att den är snabb, inte t.ex att fälgarna gör sig bra i rätt ljus eller om den har en bra ljudanläggning.

Thunderbird88 skrev:
Viper är inte och har aldrig varit en bil byggd efter kvalité.
Det är en bil byggd med gigantisk motor och väldigt lätt chassi.
Tänk på att mätaren är i MILES och inte km också.

Det du betalar för är motorn och ingen huxflux i bilen så du kommer säkerligen bli besviken om du strävar efter kvalité men strävar du efter en snabb bil men mycket vrål då har du kommit rätt.
Väghåll ning har den också, den är ju byggd för det.

Jo den är byggd efter kvalité, dock KÖR-kvalité och inte som sagt att det ska vara ett palats på hjul.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 juli 2010 · 3 929 Inlägg

Rinnegan skrev:

kawiZz skrev:
men plast? det är ju ngt av det äckligaste som finns. sad

Men vad spelar det för roll, köper du en snabb bil för att beundra inredningen?

Jag skulle köpa en snabb bil för att beundra att den är snabb, inte t.ex att fälgarna gör sig bra i rätt ljus eller om den har en bra ljudanläggning.

Thunderbird88 skrev:
Viper är inte och har aldrig varit en bil byggd efter kvalité.
Det är en bil byggd med gigantisk motor och väldigt lätt chassi.
Tänk på att mätaren är i MILES och inte km också.

Det du betalar för är motorn och ingen huxflux i bilen så du kommer säkerligen bli besviken om du strävar efter kvalité men strävar du efter en snabb bil men mycket vrål då har du kommit rätt.
Väghåll ning har den också, den är ju byggd för det.

Jo den är byggd efter kvalité, dock KÖR-kvalité och inte som sagt att det ska vara ett palats på hjul.

Självklart är den byggd för körkvalité.
Men när man nämner kvalité tänker folk på alla Mercedes med guldpläterat godis osv ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Takashi Got VTEC?
26 juli 2010 · 1 593 Inlägg

Rinnegan skrev:

kawiZz skrev:
men plast? det är ju ngt av det äckligaste som finns. sad

Men vad spelar det för roll, köper du en snabb bil för att beundra inredningen?

Jag skulle köpa en snabb bil för att beundra att den är snabb, inte t.ex att fälgarna gör sig bra i rätt ljus eller om den har en bra ljudanläggning.

+1, har aldrig förstått varför man bryr sig om saker som komfort när man letar sportbil..

För övrigt så är väll Vipern bland de bättre bilarna från jänkeland när man tittar på väghållning?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
26 juli 2010 · 3 929 Inlägg

Håller med ovanstående.
Enligt mig ska en snabb bil vara HELT utan komfort!
Jag offrar gärna mina trumhinnor mot att få en snabb och lätt bil (ta bort all isolering osv) istället för att ha en seg lyxig "sportbil" ...
En snabb och brutal bil köper man inte för lyx utan för att bilen är rå.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
cheffer
26 juli 2010 · 1 422 Inlägg

För att vara så dyr och saknar kvalitétskänsla (inte körglädje, det säger jag inte) så är den ju inte så överdrivet snabb precis. Jämför med t ex en bmw m6 istället, ungefär samma grundpris på båda bilarna, men bmwn har en motor som har kostat väldigt mycket mer att utveckla och mycket mer kvalitétskänsla, visst vipern är faktiskt lite snabbare på bana (skiljer ca 8sek på ringen mellan dem) men då offrar jag hellre dessa 8sek för att vistas i en mycket trevligare förarmiljö. Fast det är ju min personliga åsikt. Vipern har ju så sjukt mycket personlighet och känsla, det kan man inte ta ifrån den. En riktig kultbil!

Men så sjukt snabb är den inte för vad man offrar i kvalitétskänsla, samma tid som en skyline r33 v-spec på ringen och långsammare än en m3 csl som var 200 000kr billigare då den såldes. Fast å andra sidan har den ett ljud som få andra bilar och är ju ruggigt stark på alla varvtal tack vara den stora motorn. Men svänga kan den ju uppenbarligen även om den är betydligt mer svårkörd än andra bilar som är lika snabb. Den kräver sin förare för att klara snabba varvtider.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Munkis
27 juli 2010 · 1 637 Inlägg

cheffer skrev:
För att vara så dyr och saknar kvalitétskänsla (inte körglädje, det säger jag inte) så är den ju inte så överdrivet snabb precis. Jämför med t ex en bmw m6 istället, ungefär samma grundpris på båda bilarna, men bmwn har en motor som har kostat väldigt mycket mer att utveckla och mycket mer kvalitétskänsla, visst vipern är faktiskt lite snabbare på bana (skiljer ca 8sek på ringen mellan dem) men då offrar jag hellre dessa 8sek för att vistas i en mycket trevligare förarmiljö. Fast det är ju min personliga åsikt. Vipern har ju så sjukt mycket personlighet och känsla, det kan man inte ta ifrån den. En riktig kultbil!

Men så sjukt snabb är den inte för vad man offrar i kvalitétskänsla, samma tid som en skyline r33 v-spec på ringen och långsammare än en m3 csl som var 200 000kr billigare då den såldes. Fast å andra sidan har den ett ljud som få andra bilar och är ju ruggigt stark på alla varvtal tack vara den stora motorn. Men svänga kan den ju uppenbarligen även om den är betydligt mer svårkörd än andra bilar som är lika snabb. Den kräver sin förare för att klara snabba varvtider.

Går inte att jämföra Bmw M6 och Dodge Viper, eller har jag missat något? En Bmw M6 ska vara en skoj bil som även fungerar fint till vardags. Dodge Viper ska vara en in i helvette rå bil som bara andas "monster" och är byggd för att lekas med.

I den jämförelsen så har ju även Vipern fördelen att den ser bra ut....

Hedning Fd Bannad
27 juli 2010 · 657 Inlägg

Viperns fördel(vilket vissa ser som en nackdel, tydligen) är att motorn är väldigt o-exotisk. Designen går tillbaks till 60 talet och trimmningsgraden är låg, vilket också betyder att den fungerar och går många tusen mil sålänge det är olja i motorn.

"Cheffer

För att vara så dyr och saknar kvalitétskänsla (inte körglädje, det säger jag inte) så är den ju inte så överdrivet snabb precis. Jämför med t ex en bmw m6 istället, ungefär samma grundpris på båda bilarna, men bmwn har en motor som har kostat väldigt mycket mer att utveckla och mycket mer kvalitétskänsla, visst vipern är faktiskt lite snabbare på bana (skiljer ca 8sek på ringen mellan dem) men då offrar jag hellre dessa 8sek för att vistas i en mycket trevligare förarmiljö. Fast det är ju min personliga åsikt. Vipern har ju så sjukt mycket personlighet och känsla, det kan man inte ta ifrån den. En riktig kultbil!

Men så sjukt snabb är den inte för vad man offrar i kvalitétskänsla, samma tid som en skyline r33 v-spec på ringen och långsammare än en m3 csl som var 200 000kr billigare då den såldes. Fast å andra sidan har den ett ljud som få andra bilar och är ju ruggigt stark på alla varvtal tack vara den stora motorn. Men svänga kan den ju uppenbarligen även om den är betydligt mer svårkörd än andra bilar som är lika snabb. Den kräver sin förare för att klara snabba varvtider."

Man offrar kvalitetskänslan för känslan av att dela samma utseende på bilen som resten av landets pizzabagare och illegala invandrare. Jeeeez, vilket kap!

Märkesbög
MeepMeep Finraggare
27 juli 2010 · 2 381 Inlägg

SRT10 går inte att köra annat än rakt fram imo. Bakvagnssläpp i 180 tyckte jag kändes lite livsfarligt - men det kanske bara är jag som börjar bli gammal och rädd...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 juli 2010 · 2 401 Inlägg

kameramannen skrev:
SRT10 går inte att köra annat än rakt fram imo. Bakvagnssläpp i 180 tyckte jag kändes lite livsfarligt - men det kanske bara är jag som börjar bli gammal och rädd...

Det är ju bra om det bland annat sitter bra däck på, och att inte försöka trycka upp den i 180km/h på någon svensk ur-skogsväg med tjäle i en kurva..

Det är redan bevisat att bilen går att svänga med. Åkte föregångaren, alltså Viper GTS, och den hade ingen tendens till bakvagns släpp eller någonting out of the ordinary sålänge du inte gjorde något jävligt dumt, dvs plattan i mattan i en kurva.

Och då SRT-10 har bättre utformad upphängning så gissar jag hellre på att du gjorde något jävligt dumt för att få det att släppa. Till skillnad från andra bilar med rak sexa/boxer sexa eller annat, så har Vipern ett helvetes vrid, och du bör räta upp bilen innan du gasar.

Senast redigerat av Rinnegan (27 juli 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Lozinmust "Unloaded"
27 juli 2010 · 1 557 Inlägg

Rinnegan skrev:

kameramannen skrev:
SRT10 går inte att köra annat än rakt fram imo. Bakvagnssläpp i 180 tyckte jag kändes lite livsfarligt - men det kanske bara är jag som börjar bli gammal och rädd...

Det är ju bra om det bland annat sitter bra däck på, och att inte försöka trycka upp den i 180km/h på någon svensk ur-skogsväg med tjäle i en kurva..

Det är redan bevisat att bilen går att svänga med. Åkte föregångaren, alltså Viper GTS, och den hade ingen tendens till bakvagns släpp eller någonting out of the ordinary sålänge du inte gjorde något jävligt dumt, dvs plattan i mattan i en kurva.

Och då SRT-10 har bättre utformad upphängning så gissar jag hellre på att du gjorde något jävligt dumt för att få det att släppa. Till skillnad från andra bilar med rak sexa/boxer sexa eller annat, så har Vipern ett helvetes vrid, och du bör räta upp bilen innan du gasar.

Här highlightar vi hejvilt, och nej man ska inte stämpla fullt väl i en kurva, man vill ligga jämt in i kurvan, men man borde väl kunna accelerera ut ur kurvan, som sig bör?

Måste fan köra en någon gång och bilda mig en proper uppfattning om det hela, som det mesta som skrivs om på forum, men när kommer man få chansen till att köra en Viper, på bana, och inte bli ruinerad? Not very often =/

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
27 juli 2010 · 1 152 Inlägg

Viper srt10 : 500hk 712nm 0-100 3.9sek

Porsche 996 Turbo 420hk 560nm 0-100 4.2sek

förbrukning stadskörning:
Viper 30.5 Liter /100km

Porsche 18.9 Liter / 100km

utsende:
Viper: ser brutal ut men ändå lite konstig med den långa huven hmm

Porsche: En av de finaste designen som har funnits sedan första 911:an kom ut, och enligt min mening så är den råare än Vipern

Inreding:
Viper: Trångt, tråkigt med känsla av en toyota (plast och skit) dåligt överblick från insidan, samt så är pedalerna placerade helt fel jämfört med stolen då vxl lådan tar plats.

Porsche: Sitter som en kung, kvalité utöver det vanliga, navi, gott om plats även för mig som är 185cm.

Övrigt:
Viper är inte gjord för svängar utan mest för att köras raktfram! Bilen är inte genomtänkt utan allt är byggd runt motorn.

Porschen har en utav världens bästa väghållning, vikt fördelningen är nstan perfekt! och bilen är gentänkt in i minsta detalj!


Frågar du mig så kör på porschen, tycker du att den går dåligt så slå en signal till techart så ska de fixa det dig wink

Sedan så tycker jag att z06:an INTE är gubbig, är det nån sportbil Staterna har lyckats med så är det fan just z06:an när det gäller motor, väghållning samt utsende!

Lycka till!!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Opelmadness German cars, quality and beyond
27 juli 2010 · 8 197 Inlägg

Enligt mig är en Viper det råaste man kan äga i bilväg. Bullrig, stark och otroligt elak! Skulle strunta i Corvetter även om dom kanske har bättre väghållning. Köper man en Viper hör det liksom till att brotta den runt kurvor på halvsladd. cool

Om jag hade den chansen du har skulle jag inte tveka, bara köpa. smile
Lycka till.

MVH, T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Mechanimal skrev:
Här highlightar vi hejvilt, och nej man ska inte stämpla fullt väl i en kurva, man vill ligga jämt in i kurvan, men man borde väl kunna accelerera ut ur kurvan, som sig bör?

Måste fan köra en någon gång och bilda mig en proper uppfattning om det hela, som det mesta som skrivs om på forum, men när kommer man få chansen till att köra en Viper, på bana, och inte bli ruinerad? Not very often =/

Det är klart det går att accelerera ut ur en kurva, men bilen beter sig inte som t.ex en M3. Man behöver inte trycka ner gasen så som man kör på en motorsvag bil, vridmomentet gör att man högst behöver trycka ner bara lite mer än vad man ligger på just då.

Bilen har helvetets bra väghållning, men alla verkar ju tro att man hanterar bilen likadant som en Civic 1,6 eller dylikt. Då man liks har högt vridmoment på en kraftig stigande sedan i princip platt effekt kurva så går det inte att hålla plattan i mattan i kurvor eller rondeller, om såvidare inte vill drifta eller besöka älgarna.

PITSTOP skrev:
Viper är inte gjord för svängar utan mest för att köras raktfram! Bilen är inte genomtänkt utan allt är byggd runt motorn.

Porschen har en utav världens bästa väghållning, vikt fördelningen är nstan perfekt! och bilen är gentänkt in i minsta detalj!

Det där kändes ju inte alls som om du gillar 911 och europeiskt mer än amerikanskt..

Det verkar ju definitivt inte som om du har ens suttit i en Viper, let alone kört någon. Att den bara anpassar sig för rakt fram är ju rent utav skitsnack utan dess like, och skrattretande skitsnack med det. Tvekar inte på att 911 är en bra bil, men det är ju knappast universums mest ultimata bil för absolut allting som du får det att verka. Viper är byggd för att ha en brutal köregenskap, och att snacka inredning ha ingenting att göra med Viper eller något i den klassen av bilar. Om du vill ha lyx och har råd med en 911 eller Viper så köp för fan en BMW 635i eller dylikt. Helvete vad det tjatas på detta.

Sen om du inte tycker att Viper går bra, så kan du ju kontakta Hennessey Performance så kan de fixa det åt dig. wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
27 juli 2010 · 1 152 Inlägg

PITSTOP skrev:
Viper är inte gjord för svängar utan mest för att köras raktfram! Bilen är inte genomtänkt utan allt är byggd runt motorn.

Porschen har en utav världens bästa väghållning, vikt fördelningen är nstan perfekt! och bilen är gentänkt in i minsta detalj!

Det där kändes ju inte alls som om du gillar 911 och europeiskt mer än amerikanskt..

Det verkar ju definitivt inte som om du har ens suttit i en Viper, let alone kört någon. Att den bara anpassar sig för rakt fram är ju rent utav skitsnack utan dess like, och skrattretande skitsnack med det. Tvekar inte på att 911 är en bra bil, men det är ju knappast universums mest ultimata bil för absolut allting som du får det att verka. Viper är byggd för att ha en brutal köregenskap, och att snacka inredning ha ingenting att göra med Viper eller något i den klassen av bilar. Om du vill ha lyx och har råd med en 911 eller Viper så köp för fan en BMW 635i eller dylikt. Helvete vad det tjatas på detta.

Sen om du inte tycker att Viper går bra, så kan du ju kontakta Hennessey Performance så kan de fixa det åt dig. ;)

Hahahah om tittar på min profil så ser du att jag gillar tysk bil. (inget jag döljer) och jag har inte fått Porschen att framstå som universums bästa bil utan att den är bättre i jämförelse med Vipern!
Jag skrev mina argument för porschen så du kan väll berätta för oss varför Vipern är råare och grmmare än allt annat i värden!

Hahahaha om du hade läst noga så beskriver jag interiören från vipern så dvs har åtminstone suttit i en sån (tur det med tanke på att jag har haft en GTS ;) ;) ;) )

Och vart kom BMW 635 in i bilden?

PS och detta var vad jag tyckte och skrev sen är der upp till TS att svara på det inte du, har du nåt mer att skriva till Viperns Fördel så skriv annars kan du läsa och gå vidare!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 juli 2010 · 2 401 Inlägg

PITSTOP skrev:
Hahahah om tittar på min profil så ser du att jag gillar tysk bil. (inget jag döljer) och jag har inte fått Porschen att framstå som universums bästa bil utan att den är bättre i jämförelse med Vipern!
Jag skrev mina argument för porschen så du kan väll berätta för oss varför Vipern är råare och grmmare än allt annat i värden!

Hahahaha om du hade läst noga så beskriver jag interiören från vipern så dvs har åtminstone suttit i en sån (tur det med tanke på att jag har haft en GTS wink wink wink )

Och vart kom BMW 635 in i bilden?

PS och detta var vad jag tyckte och skrev sen är der upp till TS att svara på det inte du, har du nåt mer att skriva till Viperns Fördel så skriv annars kan du läsa och gå vidare!

Om du läser mina inlägg, vilket du uppenbarligen inte har gjort, så har jag lagt upp en helvetes massa argument för Viper, och då var det inte "mot allt annat i världen", utan gentemot Porsche 911 och diverse falska rykten. Sluta försöka lägga ord i min mun.

Så du menar att du köper en högprestanda bil för att beundra inredningen?
Inredningen är nog det sista jag kollar på när det gäller såna bilar, och det är här jag påpekar att om du har råd med en Viper och tydligen vill ha eller förväntar dig lyx, så kan du lika gärna köpa en BMW 635i. Det var där BMW'n kom in i argumentet, tro inte något annat nu.

Det där må vara vad du tyckte, men det var nog det mest märkespartiska dravlet jag har läst på länge. Som sagt, jag tvivlar inte på att 911 är en bra bil, men den är inte så bra som du får den att verka. Givetvis så är det efter egen smak, men var åtminstonde realistisk när du pratar om det.

Senast redigerat av Rinnegan (27 juli 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 juli 2010 · 3 929 Inlägg

PITSTOP skrev:
Viper är inte gjord för svängar utan mest för att köras raktfram! Bilen är inte genomtänkt utan allt är byggd runt motorn.

Bilen är ju gjord för bana så varför är den så dålig i svängar?

Sedan har en Viper MYCKET mer karaktär än en Porsche.
Och ljudet från Viper ger en ståpäls och utlösning på samma gång medans en Porsche låter som en trimmad symaskin.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
N_W V8 de bästa som finns!
27 juli 2010 · 1 092 Inlägg

Porschen är i Utseende som en Bubbla Gts, strykful men som gjord för bankörning och snabba starter. Få supersportbilar som är mer välbyggda och som tåls att köras med.

Vipern är en grym bil rakt igenom utseende och motor men i kvalitetskänsla är de Big mac och company,  finns väldigt trevliga kompressorsatser till SRT10 i usa, om man vill lyfta effekten 200hk smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Rinnegan Malleus Malificarum
27 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Niklasw skrev:
Porschen är i Utseende som en Bubbla Gts, strykful men som gjord för bankörning och snabba starter. Få supersportbilar som är mer välbyggda och som tåls att köras med.

Vipern är en grym bil rakt igenom utseende och motor men i kvalitetskänsla är de Big mac och company,  finns väldigt trevliga kompressorsatser till SRT10 i usa, om man vill lyfta effekten 200hk smile

Eller dubbelturbo från Hennessey, och lyfta effekten med cirka 800hk. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rquired Allmänt envis
27 juli 2010 · 12 512 Inlägg

Oavsett så fick jag höra av en Viper-ägare att man behöver inte oroa sig för bensinnotan, det är nya bakdäck som kommer dränera plånboken wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang