Skillnader på volvos vitmotorer?

isak_2234
7 september 2010 · 143 Inlägg

vad är det som skiljer mellan volvos 2,0 vit motor och 2,3 vitmotor? tacksam för svar. mvh chrisse

Glenn9K Montör
8 september 2010 · 664 Inlägg

Vet inte hur mycket grejer det är, men det är åtminstone vevaxeln. Någon som kan fylla på?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Zulu
8 september 2010 · 98 Inlägg

Slagländen är olika.
Åtminståne vevaxeln.
(ev. vevstakarna el kolvarnas höjd)

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
torpis Forummoderator
8 september 2010 · 10 572 Inlägg

cj_chrisse skrev:
vad är det som skiljer mellan volvos 2,0 vit motor och 2,3 vitmotor? tacksam för svar. mvh chrisse

2.0an är 4cylindrig och sitter i S40 medans 2.3:an är 5cyl och sitter i 850.

2.0:an har 83mm borr och 90mm slag medans 2.3:an har 81mmborr men samma slag.


hepp!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Glenn9K Montör
8 september 2010 · 664 Inlägg

torpis skrev:

cj_chrisse skrev:
vad är det som skiljer mellan volvos 2,0 vit motor och 2,3 vitmotor? tacksam för svar. mvh chrisse

2.0an är 4cylindrig och sitter i S40 medans 2.3:an är 5cyl och sitter i 850.

2.0:an har 83mm borr och 90mm slag medans 2.3:an har 81mmborr men samma slag.


hepp!

Jag tog dock för givet att han syftade på skillnader mellan den 5-cylindriga 2.0L motorn B5204 (850/x70 Italien) och den 5-cylindriga 2.3L motorn B5234.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Zulu
8 september 2010 · 98 Inlägg

berthelsen skrev:

torpis skrev:

cj_chrisse skrev:
vad är det som skiljer mellan volvos 2,0 vit motor och 2,3 vitmotor? tacksam för svar. mvh chrisse

2.0an är 4cylindrig och sitter i S40 medans 2.3:an är 5cyl och sitter i 850.

2.0:an har 83mm borr och 90mm slag medans 2.3:an har 81mmborr men samma slag.


hepp!

Jag tog dock för givet att han syftade på skillnader mellan den 5-cylindriga 2.0L motorn B5204 (850/x70 Italien) och den 5-cylindriga 2.3L motorn B5234.

Samma här...

korrigering: mitt tidigare inlägg gäller 850 motorerna och tidiga v70

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
ralle_xtreme
8 september 2010 · 283 Inlägg

Zulu skrev:

berthelsen skrev:

torpis skrev:

2.0an är 4cylindrig och sitter i S40 medans 2.3:an är 5cyl och sitter i 850.

2.0:an har 83mm borr och 90mm slag medans 2.3:an har 81mmborr men samma slag.


hepp!

Jag tog dock för givet att han syftade på skillnader mellan den 5-cylindriga 2.0L motorn B5204 (850/x70 Italien) och den 5-cylindriga 2.3L motorn B5234.

Samma här...

korrigering: mitt tidigare inlägg gäller 850 motorerna och tidiga v70

är inte blocket klenare på 2,0an?

BMW E30 (1989)
Marlboroman
8 september 2010 · 8 233 Inlägg

Pratar vi skillanden mellan 2,0 och 2,3 5-cyl så är det vevaxel och kolvar som skiljer. samma borrning (81mm) men 2,3 har 90mm slag medans 2,0 bara har 77. Sen skiljer ju även styrbox och turbo. Blocket är detsamma.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ralle_xtreme
8 september 2010 · 283 Inlägg

Marlboroman skrev:
Pratar vi skillanden mellan 2,0 och 2,3 5-cyl så är det vevaxel och kolvar som skiljer. samma borrning (81mm) men 2,3 har 90mm slag medans 2,0 bara har 77. Sen skiljer ju även styrbox och turbo. Blocket är detsamma.

koll på läget! (Y)

BMW E30 (1989)
Evert_
8 september 2010 · 303 Inlägg

Marlboroman skrev:
Pratar vi skillanden mellan 2,0 och 2,3 5-cyl så är det vevaxel och kolvar som skiljer. samma borrning (81mm) men 2,3 har 90mm slag medans 2,0 bara har 77. Sen skiljer ju även styrbox och turbo. Blocket är detsamma.

när dom bytte på min så sa patrik att stakarna va längre på 2,0t5

heter numera blyfot_racing här på garaget
Marlboroman
8 september 2010 · 8 233 Inlägg

Evert_ skrev:

Marlboroman skrev:
Pratar vi skillanden mellan 2,0 och 2,3 5-cyl så är det vevaxel och kolvar som skiljer. samma borrning (81mm) men 2,3 har 90mm slag medans 2,0 bara har 77. Sen skiljer ju även styrbox och turbo. Blocket är detsamma.

när dom bytte på min så sa patrik att stakarna va längre på 2,0t5

Det är exakt samma stakar. Däremot är kolvarna högre på 2,0 än 2,3.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
isak_2234
8 september 2010 · 143 Inlägg

okej men är det stakar som är 139,5 som ska sitta i 2,0 och 2,3  eller är det dom längre stakarna? det va 5 cyl motorerna jag syftade på wink så egentligen kan man ta 2,3ans vev och stakar och kolvar och sätta i en 2,0a så blir det 2,3 liter? mvh chrisse

TurbOla Reservdansk
8 september 2010 · 6 271 Inlägg

Det finns 143mm stakar också, men de sitter i 2,4 och 2,5 liters motorerna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
8 september 2010 · 8 233 Inlägg

cj_chrisse skrev:
okej men är det stakar som är 139,5 som ska sitta i 2,0 och 2,3  eller är det dom längre stakarna? det va 5 cyl motorerna jag syftade på wink så egentligen kan man ta 2,3ans vev och stakar och kolvar och sätta i en 2,0a så blir det 2,3 liter? mvh chrisse

Det är 139,5mm stakar som ska sitta i dem. Vevaxel + kolvar lär bytas om man bygger om en 2 liters till 2,3.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
8 september 2010 · 10 572 Inlägg

cj_chrisse skrev:
det va 5 cyl motorerna jag syftade på

Tänk på det till nästa gång. Det är vi användare som gör forumet och vi måste hjälpas åt att hålla en hög nivå. Det finns på tok för många forum där det gissas hejvilt.  Det är ju inte kul att köpa fel grejor bara för att man glömde skriva en hel fråga. Då hjälper det ju inte att killen som svarade har flera tusen inlägg och 7st rejsbilar med 1000hk.   eller hur?

bara lite tips alltså inget annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
isak_2234
8 september 2010 · 143 Inlägg

okej det är nämligen så att jag ska sätta i en 2,0 motor i en 245a och 2,0 är på grund av att det blir för mycket hk och vridmoment i 2,3. så därför tänkte jag att det kanske går att bygga om en 2,0 till 2,3 så man får lite volym att trimma på sen;) huvudsaken är ju att det står 2,0 på motorblocket tror jag?

Glenn9K Montör
8 september 2010 · 664 Inlägg

cj_chrisse skrev:
okej det är nämligen så att jag ska sätta i en 2,0 motor i en 245a och 2,0 är på grund av att det blir för mycket hk och vridmoment i 2,3. så därför tänkte jag att det kanske går att bygga om en 2,0 till 2,3 så man får lite volym att trimma på sen;) huvudsaken är ju att det står 2,0 på motorblocket tror jag?

Vet inte hur det är, om det sket nån effektmätning eller så vid regbesiktningen, men det tror jag inte. Och isåfall, så ja, då borde det räcka med att ha ett 2.0 block.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
isak_2234
8 september 2010 · 143 Inlägg

okej torpis ^^

isak_2234
8 september 2010 · 143 Inlägg

det är ingen effektmätning om man gör besiktningen på bilprovningen enligt deras regler. dom går på avgasvärden och liknande.
mvh christoffer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang