Batteriet i bagageutrymmet - Vilken strömkabel?

Klubbmannen
2 juli 2006 ·

Ni som har battriet i skuffen, vad har ni för kabel fram till den ordinarie batteriplatsen? Går det bra med den tjockaste strömkabeln till bilstereo eller bör det vara av en annan typ?

mvh Fredrik

Streckkoden
2 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Jag har dragit en 35mm2 kabel genom bilen.
Har ca 3,5m meter mellan generator och stereobatteri..

Kabel som jag använt är en mjuk kabel, vilket är att föredra..

Senast redigerat av Streckkoden (2 juli 2006)

Ronnie.L
2 juli 2006 · 914 Inlägg

i min bil har jag 5 meter 25mm2 kabel till bakbatterierna

Martin 9-3 Fisketokig
2 juli 2006 · 2 997 Inlägg

35mm2 genom hela bilen. avsäkrat 4 ställen med 100A. batteri 1 > 30cm > säkring 1 > 30cm > skiljerelä > 30cm från relä sitter en ny säkring sen innan den går på första omtimabatteriet är det en till säkring.  4.5meter mellan batteri i skuffen och motorutrymme.

All kabel är dubbelisolerad och väldigt mjuk och följsam.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Sharky
2 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Martin din datornisse...rofl....:-D

Fyra (!) avsäkringar. Växer det säkringar i din trädgård?

Det räcker med två - en vid varje batteri.

/Göran

Men jag såg redan på din datorhörna att du gillade prylar ;-)



Martin 9-3 skrev:
35mm2 genom hela bilen. avsäkrat 4 ställen med 100A. batteri 1 > 30cm > säkring 1 > 30cm > skiljerelä > 30cm från relä sitter en ny säkring sen innan den går på första omtimabatteriet är det en till säkring.  4.5meter mellan batteri i skuffen och motorutrymme.

All kabel är dubbelisolerad och väldigt mjuk och följsam.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Streckkoden
3 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Här har en kille som gillar att vara på den "säkra" sidan... smile

dG IT-Tekniker
3 juli 2006 · 144 Inlägg

Kör med 33mm2 kabel och en säkring vid varje batteri.

Theo
3 juli 2006 · 859 Inlägg

Instämmer! 2 säkringar räcker. Bara inte jag får skulden nu (vet att jag var lite inblandat i din kabeldragning, men 4 säkringar sa jag aldrig något om).

MVH Theo

Sharky skrev:
Martin din datornisse...rofl....:-D

Fyra (!) avsäkringar. Växer det säkringar i din trädgård?

Det räcker med två - en vid varje batteri.

/Göran

Men jag såg redan på din datorhörna att du gillade prylar ;-)



Martin 9-3 skrev:
35mm2 genom hela bilen. avsäkrat 4 ställen med 100A. batteri 1 > 30cm > säkring 1 > 30cm > skiljerelä > 30cm från relä sitter en ny säkring sen innan den går på första omtimabatteriet är det en till säkring.  4.5meter mellan batteri i skuffen och motorutrymme.

All kabel är dubbelisolerad och väldigt mjuk och följsam.

Martin 9-3 Fisketokig
3 juli 2006 · 2 997 Inlägg

Theo skrev:
Instämmer! 2 säkringar räcker. Bara inte jag får skulden nu (vet att jag var lite inblandat i din kabeldragning, men 4 säkringar sa jag aldrig något om).

MVH Theo

Sharky skrev:
Martin din datornisse...rofl....:-D

Fyra (!) avsäkringar. Växer det säkringar i din trädgård?

Det räcker med två - en vid varje batteri.

/Göran

Men jag såg redan på din datorhörna att du gillade prylar ;-)



Martin 9-3 skrev:
35mm2 genom hela bilen. avsäkrat 4 ställen med 100A. batteri 1 > 30cm > säkring 1 > 30cm > skiljerelä > 30cm från relä sitter en ny säkring sen innan den går på första omtimabatteriet är det en till säkring.  4.5meter mellan batteri i skuffen och motorutrymme.

All kabel är dubbelisolerad och väldigt mjuk och följsam.

Haha nä jag vet. eller postade denna bild innan http://www.motif.se/93/page2/page2.html (den paint-bilen som jag la ner flera minuter på att göra) och det verkade ok.

Ska göra om det mesta och bygga/gjuta egen låda bak och byta ut ett par slutsteg så jag kanske får se över det hela med säkringar då.
Just att få ner batterierna och få lösningen med skiljerelä med tidsfördröjningstjafset att funka var det viktigaste.. sen skruvade jag upp slutsteget och satt in en vanlig baslåda tills jag hade tid med det andra + att jag skulle hinna tänka över hur jag vill ha det.

Dumt att bygga klart en bil på en vecka och sen inte se fram till något smile

(lånar andreas sida, ska skrivas om delen med mitt bygge nå tag men bilderna är rätt big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
LAE
6 juli 2006 · 121 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
35mm2 genom hela bilen. avsäkrat 4 ställen med 100A. batteri 1 > 30cm > säkring 1 > 30cm > skiljerelä > 30cm från relä sitter en ny säkring sen innan den går på första omtimabatteriet är det en till säkring.  4.5meter mellan batteri i skuffen och motorutrymme.

All kabel är dubbelisolerad och väldigt mjuk och följsam.

Om det går hög ström genom en säkring och den blir varm fungerar den som ett motstånd. Ohms lag gäller, då blir det spänningsfall över säkringen. Säkringen är i princip en klen kabel som ska brinna av när spänningsfallet blir för stort. Om det är viktigt att få fram all effekt i slutändan av kabeln gäller det att ha grov kabel, så kort som möjligt och helst utan annat motstånd som kan orsaka spänningsfall. Säkringar behös men dessa orsakar spänningsfall vid höga srömuttag.

Opel Vivaro (2007)
Drönirettab
6 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Då är säkringarna underdimensionerade.

LAE
7 juli 2006 · 121 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då är säkringarna underdimensionerade.

Det tas väl normalt inte ut så mycket ström i det här fallet, säkringarna är övedimensionerade så spänningsfallet är nog försummbart. Om det teoretiskt tas ut närmare 100 A då kommer ett visst spänningsfall bli över säkringen. Titta på en startmotor, oftast direktkopplad till +polen utan säkring, ett startrelä ihopbyggd med startmotorn styr tillslag.

Opel Vivaro (2007)
Sharky
7 juli 2006 · 10 287 Inlägg

OK,

Så här:

För en viss typ av termisk säkring där man har olika märkströmmar i samma fysiska storlek, tex bilsäkringar som ser likadana ut men finns från tex 3 - 30A, så kan man grovt säga att gränseffekten i säkringen är konstant. Dvs att den effekt som gör att en 3A säkring brinner är samma effekt som gör att en 30A säkring brinner.

Ur Ohms lag får vi säkringstrådens resistans:

P = R^2  x I där P = Konstant
=>
R = Konstant / I^2

Dvs att resistansen i en 100A säkring är 4 gånger lägre än resistansen i en 50A säkring.

Spänningsfallet över säkringen , Delta U, får vi också ur ohms lag som:

U = R x I, om vi i denna ekvation ersätter R med R = Konstant / I ^2
=>
U = Konstant / I

Dvs att spänningsfallet över en säkring är proportionellt mot 1/märkströmmen.

Så att om man har 0.1V över en 50A säkring vid märkström så har man 0.05V över en 100A säkring vid märkström.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
LAE
7 juli 2006 · 121 Inlägg

Sharky skrev:
OK,

Så här:

För en viss typ av termisk säkring där man har olika märkströmmar i samma fysiska storlek, tex bilsäkringar som ser likadana ut men finns från tex 3 - 30A, så kan man grovt säga att gränseffekten i säkringen är konstant. Dvs att den effekt som gör att en 3A säkring brinner är samma effekt som gör att en 30A säkring brinner.

Ur Ohms lag får vi säkringstrådens resistans:

P = R^2  x I där P = Konstant
=>
R = Konstant / I^2

Dvs att resistansen i en 100A säkring är 4 gånger lägre än resistansen i en 50A säkring.

Spänningsfallet över säkringen , Delta U, får vi också ur ohms lag som:

U = R x I, om vi i denna ekvation ersätter R med R = Konstant / I ^2
=>
U = Konstant / I

Dvs att spänningsfallet över en säkring är proportionellt mot 1/märkströmmen.

Så att om man har 0.1V över en 50A säkring vid märkström så har man 0.05V över en 100A säkring vid märkström.

/Göran

Imponerande kuskaper, det stämmer bra i teorin, även i praktiken om säkringarna är gjorda som du säger. Bra att ha kunskap när man håller på med el och elektronik, tror att mycket som går sönder som beror på bristande kunskaper och felkopplingar.

Opel Vivaro (2007)
Sharky
7 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Njaa....

Något borde ha fastnat i alla fall. Så här ser min CV ut ungefär:

- Teknisk gymnasium 1974-78
- KTH, civ ing utbildning, 1980-1986, Elkraft / Mätteknik
- Gymnasielärare, systemteknik, elektronik, reglerteknik 1984 -1988
- Konsult: Elektronik och mekatronikkonstruktör 1988 - 1995
- Ljud och ljustekniker, rigger mm 1984 - 1998
- Teknikansvarig på Tekniska Högskolans Studentkår 1984 - 1996

När jag la av att konstruera elektronik i yrket så hade jag runt 200 konstruktioner bakom mig, bla TOW-robotmätriggar till attackhelikoptrar, mätriggar till JAS, Mätriggar till ABB Drives, mätriggar till Ringhals, stora mixerbord, slutsteg, ljuddistributionsanläggningar, ljusstyrningsanläggningar och mycket mycket mera.

/Göran

LAE skrev:
Imponerande kuskaper,.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ronnie.L
7 juli 2006 · 914 Inlägg

kan du komprimera ner din hjärnbalk till en dvd skiva å skicka till mig ? hehe

Drönirettab
7 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Det är lite skillnad i längd när man jämför en säkring och en kabel till startmotorn.

Om man räknar med tex 70 cm lång och 25mm2 kabel till startmotorn så blir spänningsfallet ca 0,048V vid 100A.
En säkring är kanske 10 ggr kortare, dvs 7 cm, och för att få samma spänningsfall med 100A så behöver arean inne i säkringen bara vara 2,5mm2.

Det som antagligen skulle vara den största boven i det här sammanhanget är övergångsresistansen i säkringshållaren tror jag.

Senast redigerat av Drönirettab (7 juli 2006)

Sharky
7 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Njäää..

Resistansen i säkringen är normalt sett högre än övergångsresistansen i säkringshållaren.

/Göran

Drönirettab skrev:
Det som antagligen skulle vara den största boven i det här sammanhanget är övergångsresistansen i säkringshållaren tror jag.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Prankster
7 juli 2006 · 142 Inlägg

jä*el vad alla är seriösa med säkringar då? yikes

Jag la en 50mm2 kabel genom bilen som jag skarvade ihop med original pluskabel i motorutrymmet. Mycket enkelt och bra wink

för jord så svetsade jag fast en skruv i bagaget som jag jordade batteriet i, sen vanliga jordpunkter fram. Har funkat hittills iaf, och brinner det upp så gör det wink

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
Drönirettab
7 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Sharky skrev:
Resistansen i säkringen är normalt sett högre än övergångsresistansen i säkringshållaren.

Ja, det är den normalt sett men jag tänkte att om man kanske har bänt och misshandlat själva hållaren efter ett tag så kan det bli halvtaskig anliggningsyta. Fast det händer nog iof bara om man bränner säkringarna hela tiden och får byta stup i ett.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang