Dubbdäck eller ej?!

Gathor
18 oktober 2010 · 150 Inlägg

ok.

Snart är det dags och byta till vinterdäck.. Men vad ska jag använda?

Kör motorväg 700km+ varje dag.. Tror nog att alla mina dubbar kommer att flyga av innan snön har lagt sig ifall jag drar på vinterdäck inom en vecka eller så.

Masterworks
18 oktober 2010 ·

Gathor skrev:
ok.

Snart är det dags och byta till vinterdäck.. Men vad ska jag använda?

Kör motorväg 700km+ varje dag.. Tror nog att alla mina dubbar kommer att flyga av innan snön har lagt sig ifall jag drar på vinterdäck inom en vecka eller så.

Snarare tvärtom, dubben sitter bättre om man börjar och "kör in" däcken på barmark!

Gathor
18 oktober 2010 · 150 Inlägg

Masterworks skrev:

Gathor skrev:
ok.

Snart är det dags och byta till vinterdäck.. Men vad ska jag använda?

Kör motorväg 700km+ varje dag.. Tror nog att alla mina dubbar kommer att flyga av innan snön har lagt sig ifall jag drar på vinterdäck inom en vecka eller så.

Snarare tvärtom, dubben sitter bättre om man börjar och "kör in" däcken på barmark!

Jo lästa det, men då stod det 50mil, men jag kör ju extremt mer än så xD

Masterworks
18 oktober 2010 ·

Gathor skrev:

Masterworks skrev:

Gathor skrev:
ok.

Snart är det dags och byta till vinterdäck.. Men vad ska jag använda?

Kör motorväg 700km+ varje dag.. Tror nog att alla mina dubbar kommer att flyga av innan snön har lagt sig ifall jag drar på vinterdäck inom en vecka eller så.

Snarare tvärtom, dubben sitter bättre om man börjar och "kör in" däcken på barmark!

Jo lästa det, men då stod det 50mil, men jag kör ju extremt mer än så xD

Dubben slits inte fortare än själva däcket!

JonR
18 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Kör lugnt och fint och inte över 90km/h dom första 50/100milen, sen sitter dubbarna som dom ska!

Mycket snö = Dubbat eller dubbfritt spelar mindre roll på tex en grusväg med några cm snö på!

Mycket Is = Dubbat helt klart, på tex en snöfri landsväg som plötsligt fryser på!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Gathor
18 oktober 2010 · 150 Inlägg

90km/t.. inte bra inte bra.. xD sitter minst 110, i snitt ligger jag 90 duger det? xD

kommer inte hinna med min runda ifall jag kör 90..

Värsta som händer ifall jag sätter på dubb om 2 veckor? om det inte är snö, kör motorväg 700km per dag i 110? xD

KHRacing
18 oktober 2010 ·

Jag lyssnar på mitt eget tänkande när det gäller säkerhet bakom ratten = dubbdäck, det är det värt.

Om det nu införs dubbförbud på vissa gator i STHLM så tror jag det borde klassas som diskriminering.

Gathor
18 oktober 2010 · 150 Inlägg

Tror nog att jag väljer dubb, får se hur mkt av dubbarna är kvar när de behövs xD, eller hur, så har inte Örebro/västerås/eksilstuna några förbud? eller tänker skaffa de närmaste året eller så?

saab_sonett Handledare
18 oktober 2010 · 1 481 Inlägg

Låter som du kör mycket motorväg. De brukar vara hårdsaltade så risken för ishalka är inte så stor. Jag skulle köpa nordiska dubbfria däck. Ex. Gislaved eller Nokian. De ligger i topp i alla tester. Köp inga Kinesiska däck, vad du gör.

mustang1966 lastbils chaufför
19 oktober 2010 · 240 Inlägg

saab_sonett skrev:
Låter som du kör mycket motorväg. De brukar vara hårdsaltade så risken för ishalka är inte så stor. Jag skulle köpa nordiska dubbfria däck. Ex. Gislaved eller Nokian. De ligger i topp i alla tester. Köp inga Kinesiska däck, vad du gör.

blir det lika kalt som den vinter som va, vet att vägvärkte inte salta när det va som kalast. saltet motsats till va det ska göra men andra ord det fryser på ännu mer

jag ska köpa nya vinter däck och för mig finns det inga tvivel på om det ska vara dubbat eller ej, det ska vara mycket med dubb enligt mig

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!
Volvo 740 TIC "Turbon" (1990)
Zorz Touch by U
19 oktober 2010 · 910 Inlägg

Jag skulle välja Hakka 7 om det dubb och Hakka R om det e dubbfritt annars om du vill ha billigare däck så rekomenderar jag Nordman +, Samma gummiblandning som Nokian däcken smile

You are welcome wink

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil
Audi S2 Coupé "TM Racing" (1991)
Audi GT Coupé "Orginal Renovering" (1985)
Blackbird_CaD_
19 oktober 2010 · 95 Inlägg

Grejen med dubbdäck är att de blir sämre mycket fortare än vad dubbfria blir.
Efter 2 säsonger så presterar ett dubbat sämre än ett dubbfritt. (Båda däcken har då förstås gått 2 säsonger) Teknikens Värld har testat detta noggrannt.
Även när däcken är sprillans nya så är skillnaderna små mellan dubbat och odubbat.

Och sen har dubbfria flera färdelar mot dubbat: billigare i inköp, lägre rullmotstånd, sliter mindre på vägarna, tystare.

Om du ska ha odubbat så är det GoodYear UltraGrip Ice+ som gäller, det är ett nytt däck som har vunnit test efter test. Om du nu verkligen ska ha dubbat så är det Continental ContIce Contact (bättre vinteregenskaper men sämre barmarks egenskaper än Hakkapeliitta 7) eller Nokian Hakkapeliitta 7 (sämre vinteregenskaper men bättre barmarks egenskaper än ContiIce Contact) som gäller.

Däckens betyg i Teknikens Värld testet:

Goodyear UltraGrip Ice+(dubbfritt) =

BROMS
Is: 20, Snö: 20, Vått: 5, Torrt: 7

VÄGEGENSKAPER
Is: 18, Snö: 16, Vått: 6, Vattenplaning: 3, Älgtest: 6, Komfort: 7, Rullmotstånd: 8

Totalt: 116


Continental ContiIce Contact (dubbat)=

BROMS
Is: 20, Snö: 16, Vått: 4, Torrt: 5

VÄGEGENSKAPER
Is: 20, Snö: 20, Vått: 5, Vattenplaning: 2, Älgtest: 6, Komfort: 2, Rullmotstånd: 5

Totalt: 105


Nokian Hakkapeliitta 7 (dubbat)=

BROMS
Is: 20, Snö: 16, Vått, 5, Torrt: 6

VÄGEGENSKAPER
Is: 18, Snö: 16, Vått: 6, Vattenplaning: 3, Älgtest: 6, Komfort: 3, Rullmotstånd: 6

Totalt: 105


Som ni ser så har UltraGrip Ice+ (dubbfritt) lite bättre vinteregenskaper än Hakkapeliitta 7 (dubbat), och detta med sprillans nya däck, så efter några säsonger lär UltraGrip utprestera Hakkapeliitta, ContiIce också för den delen.
Observera att poängen är rakt jämförbara med varandra oavsett om det är dubbfritt eller dubbat, de betygsätts efter samma förutsättningar och krav.

Vinteregenskaperna poängsätts från 0-20, allt annat poängsätts från 0-10.

Senast redigerat av Blackbird_CaD_ (19 oktober 2010)

KHRacing
19 oktober 2010 ·

Blackbird_CaD_ skrev:
.........Även när däcken är sprillans nya så är skillnaderna små mellan dubbat och odubbat.
................

Ergh VAAA ?

Upp till 70% längre bromssträcka har mätt med dubbfria däck... är valet svårt

Nick666 Baron
19 oktober 2010 · 184 Inlägg

KHRacing skrev:

Blackbird_CaD_ skrev:
.........Även när däcken är sprillans nya så är skillnaderna små mellan dubbat och odubbat.
................

Ergh VAAA ?

Upp till 70% längre bromssträcka har mätt med dubbfria däck... är valet svårt

haha smile

kör alltid dubb på min svensson bil, på jobbet kör vi fattiga all around eller vad de heter, riktigt värdelösa däck, har man parkerat i en liten backe så kommer man knappt där ifrån tongue

Senast redigerat av Nick666 (19 oktober 2010)

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Blackbird_CaD_ skrev:
Om du ska ha odubbat så är det GoodYear UltraGrip Ice+ som gäller, det är ett nytt däck som har vunnit test efter test. Om du nu verkligen ska ha dubbat så är det Continental ContIce Contact (bättre vinteregenskaper men sämre barmarks egenskaper än Hakkapeliitta 7) eller Nokian Hakkapeliitta 7 (sämre vinteregenskaper men bättre barmarks egenskaper än ContiIce Contact) som gäller.

Enligt Vi Bilägares dubbdäckstest är Nokian Hakkapeliitta 7 (etta i testet) bättre på is och våt väg än Continental Ice Contact (fyra i testet), i övrigt likvärdiga (poängmässigt iaf).

Edit: I Vi Bilägares dubbfria test finns Hakkapeliitta 7 med som referensdäck, har 5m kortare
bromsträcka på is 35-5km/tim och 3m kortare bromssträcka på vått 80-5km/tim än GoodGear UltaGrip Ice+.

Edit2: Tycker det är dåligt att Teknikens Värld inte presenterar mätvärden utan bara drar fram sina poäng wink

Senast redigerat av steifan (19 oktober 2010)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Titta på videon från TV4 Nyhetsmorgon där Linus Pröjtz från Teknikens Värld och Robert Collin från Aftonbladet "debatterar" vinterdäck, finns längre ned i artikeln här:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 … /index.xml

Inte läst Aftonbladets test, men de sågar centraleuropeiska dubbfria rätt hårt, som tidigare
vunnit tester i Teknikens Värld (ContiWinterContact TS 830 har väl vunnit några år i rad innan
det nya Goodyear-däcket dök upp tongue).

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Hool
19 oktober 2010 · 1 067 Inlägg

Skiter du i rivstarter, promod burnouts och tvärnitar de första 50 - 100 milen så

Körde in mina nya däck från GBG hem...  Gick rätt stadigt tempo betydligt över 80 och jag har inte tappat några dubb eller haft andra bekymmer..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Muttley
19 oktober 2010 ·

körde sista vintern dubbfritt med taxi.. Inga som helst problem. De har ju inte med däcken att göra wink har med föraren att göra. Avstånd kallas det vilket tappats bort nånstans.

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

tkd_rille skrev:
körde sista vintern dubbfritt med taxi.. Inga som helst problem. De har ju inte med däcken att göra wink har med föraren att göra. Avstånd kallas det vilket tappats bort nånstans.

Vad hjälper avståndet om du måste tvärnita för tex ett djur i 30km/h på en isig väg? tongue

jimbon
19 oktober 2010 · 711 Inlägg

Kör du 70mil minst per dag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang