60Ah timmar, klarar det batteriet att dra mitt slutsteg?

Tuhkanen
13 juli 2006 · 582 Inlägg

ok tack för svaren=) ska bara spela när motorn är på som sagt så testar utan någonting alls å ifall d skulle behövas kan ajg satsa på en kondensator isfl smile

Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Man lär sig av att prova, helt klart. Blir intressant att höra hur det går.

Jag vill dock påminna om detta med att ha en massa andra strömförbrukare på samtidigt som du poppar högt, risken finns att generatorn får problem att hålla laddspänningen då.
En annan sak som jag brukar gnälla om är att generatorn inte orkar ladda med maximal strömstyrka när motorn går på tomgång, värt att tänka på.

Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2006)

Streckkoden
14 juli 2006 · 2 655 Inlägg

En sak att ha i åtanke är att oavsett om du köper ett extra batteri eller konding så kommer inte det att lösa ditt problem i det långa loppet.
Om generatorn ger 90A, bilen igång, ACn på m.m. så blir det inte mycket ström över till att ladda upp batteriet/batterierna, visst för du laddning men batteriet blir aldrig toppladdat.
En till grej är att får generatorn jobba riktigt hårt under längre tider så kommer du att "knäcka" den.

Lycka till i bygget..

Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Och kolen slits väl väldigt fort också, visst är det så?

Tuhkanen
14 juli 2006 · 582 Inlägg

vad tycker ni jag ska göra då? ska jag ha ett annat ljudsytem lr går det att lösa på ett annat sätt? kan ju inte byta bil bara för att generatorn är låg, går det inte med nått annat system? vad skulle ni rekommendera för ljudsytem då, vill ju ha nån bra baslåda, slutsteg, huvudenhet och 2 6*9or..tar väldigt gärna emot tips på bra grejjer som passar mitt batteri på 60 Ah och min generator på 90A, vill ju att det ska dunka på bra i bilen smile

Senast redigerat av Tuhkanen (14 juli 2006)

Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Vad Streckkoden och jag i princip menar är att om du ska poppa ordentligt högt så bör du inte ha fläkt, extraljus eller en massa annat påslaget därför att den sammanlagda strömförbrukningen då mest troligt blir för stor för generatorn vilket i längden betyder att tex generatorn överbelastas och batteriet inte får korrekt laddning. Resultatet kan då bli haveri på både batteri och generator.

Men om du har dessa varningar i bakhuvudet så kan det fungera ganska bra.

Vill du sätta dit en konding så gör det, det är ju du som bestämmer. En del av oss anser inte att det ska behövas, en del anser att det behövs.

Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2006)

Tuhkanen
14 juli 2006 · 582 Inlägg

men t.ex på sommarn måste man ju ha ac:n på mycke för man vill ju ha kallt på, på vintern e d ju tvärtom:P då ska d ju vara varmt å gött, jag har inte fått mitt system än utan dom ska skicka det någon gång nästa vecka så har ju fortfarande tid på mig att ändra  mig så om ni har förslag på lite "svagare" saker som kanske inte drar lika mycke så är jag ävldigt tacksam om ni skulle kunna tipsa mig, vill ju endå lunna använda min fläkt å även ha helljusen på utan å behöva tänka på om det börjar krångla

Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Den svaga länken i detta fall är ju generatorn som inte har tillräckligt hög strömkapacitet. Bäst vore om du kunde få tag på en begagnad 120A tex, vilket tillhör originalstorlekarna för Audi.

Tuhkanen
14 juli 2006 · 582 Inlägg

så om jag skulle få tag på en 120A skulle jag då kunna ha det systemet som jag beställt? skulle det vara så enkelt att d räcker å byta generator?

Theo
14 juli 2006 · 859 Inlägg

Generatorn kommer inte vara något problem i den här anläggningen, det är jag säker på.

Batteriet är möjligen i minsta laget isf.

Det är inte ett speciellt strömslukande steg heller, även om spcifikationerna säger annat.

Sam redan sagts, TESTA FÖRST.


MVH Theo

Tuhkanen
14 juli 2006 · 582 Inlägg

jo men jag vill ju inte hämta ut det å lägga ut massa pengar på d om d sen visar sig att jag kanske behöver lägga ut lika mycke till på en ny generator, batteri osv. Vad skulle ni satt in om ni hade det batteriet å den generatorn?

Theo
14 juli 2006 · 859 Inlägg

Tuhkanen skrev:
jo men jag vill ju inte hämta ut det å lägga ut massa pengar på d om d sen visar sig att jag kanske behöver lägga ut lika mycke till på en ny generator, batteri osv. Vad skulle ni satt in om ni hade det batteriet å den generatorn?

Jag skulle kört som det är! Generatorn är det MINSTA problemet. Är batteriet i bra konditon är det inget problem heller. OM det skulle bli några problem så byt till ett kraftigare/bättre batteri. För att ta det igen, steget i fråga drar inte mycket ström! Att räkna på att det drar 80A är ju helt fel.

Jag och vänner till mig kör/ har kört med 1-4 genesissteg (som drar MYCKET ström) på ett batteri utan några som helst problem.

/Theo

Tuhkanen
14 juli 2006 · 582 Inlägg

ok men det jag är orolig för är att om jag sätter på t ex ac på sommarn lr värmen på vinterna så itne batteriet bara dör då hmm blivig så orolig nu när alla säger olika saker, vissa säger att jag msåte ha ny generator, vissa säger att jag behöver nytt batteri, vissa säger att jag klarar mig utan d, en kompis som är bra på elektrronik sa att jag ksulle beställa en kondensator...alla säger olika hmm

Tuhkanen
14 juli 2006 · 582 Inlägg

Men jag lägger mitt liv i dina händer theo, litar på d du säger att det ska gå bra endå

Theo
14 juli 2006 · 859 Inlägg

Tuhkanen skrev:
ok men det jag är orolig för är att om jag sätter på t ex ac på sommarn lr värmen på vinterna så itne batteriet bara dör då hmm blivig så orolig nu när alla säger olika saker, vissa säger att jag msåte ha ny generator, vissa säger att jag behöver nytt batteri, vissa säger att jag klarar mig utan d, en kompis som är bra på elektrronik sa att jag ksulle beställa en kondensator...alla säger olika hmm

Förstår om du är osäker...

Slusteget är inget monster, och du kommer märka med tiden om inte strömmen räcker till. Det kommer inte tvärt att dö.

Var lugn och koppla du in ditt steg.

Lycka till.

MVH Theo

Tuhkanen
14 juli 2006 · 582 Inlägg

ok men ajg fåt tacka för hjälpen dåsmile

Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Theo skrev:
För att ta det igen, steget i fråga drar inte mycket ström! Att räkna på att det drar 80A är ju helt fel.

Nej, det drar ju inte den strömmen hela tiden förstås.
Men om man drar på ordentligt och har basar som tål den effekten som steget kan ge, kommer man inte upp i den strömmen då om det är mycket bastoner och dunk i låtarna?
Hur bör man räkna tycker du?

Om man nu utgår ifrån avsäkringen så är ju effektangivelserna rena fantasierna dessutom.

Tuhkanen
14 juli 2006 · 582 Inlägg

så att sumera allt då, det ska funka med det vanliga batteriet på 60Ah å generator på 90A om man inte står å spelar med motorn avstängd, allt jag begär är att det ska funka när jag har motorn igång och är ute å glider på vägen tongue

Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Theo har byggt mycket stereo och tävlar dessutom, han kan detta med bilstereo så du kan vara lugn.

Vi kanske gjorde dig tveksam men det var pga att på papperet så verkade det lite klent om man räknade med hur stor ström steget teoretiskt skulle kunna ta.

Men du måste naturligtvis testa för att se hur det fungerar. Det är ju som Theo säger, batteriet kommer inte att tvärt dö. Du kan själv väldigt enkelt kolla hur det verkar må genom att ibland mäta syravikten, fylla på vatten om det behövs och vid behov underhållsladda batteriet, då kan det klara sig bra.

Tuhkanen
15 juli 2006 · 582 Inlägg

ok tack så mycke då kan jag sluta vara orolig, tar batteriet slut så är det ju bara att ladda upp det igen å efteråt kanske köpa ett bättre

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang