Köpa Brandsläckare till sin bil?

alexus65
15 juli 2006 · 152 Inlägg

Satt och tänkte på det innan nu när man lagt ner några tusen på billjudet, tänk om det skulle bli kortslutning någonstans och det börjar brinna hela jävla bilen kan ju brinna upp om man inte får släckt elden.

Någon som har det i sin bil? kankse överdrivet men tanken slog mig innan så jag tänke jag skulle kolla hur andra resonerar.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
precision
15 juli 2006 · 2 652 Inlägg

jag tycker de smart att ha en brändsläckare om man har trimmat \ mkt ljud . fast då ska de vara en riktig o ingen liten skit sak som knappt kan släcka en ciggaret

VW_Jens
15 juli 2006 · 608 Inlägg

ska nog skaffa till min ha ja tänkt iallafall!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
15 juli 2006 · 271 Inlägg

ja har varken trimmad bil el mycke ljud (ännu på båda big_smile) men ja överväger o köpa en brandsläckare endå...utifall att de börjar brinna i min eller nån polares bil...men ja föreslår att du införskaffar en liten som du tex kan ha under stolen el vid passagerar sidan...

alexus65
15 juli 2006 · 152 Inlägg

Ja det lutar åt det faktiskt!

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Founder
16 juli 2006 · 1 414 Inlägg

Tänk lite på vad ni köper för bransläckare oxå... elektriska bränder och bränsle bränder ska man bekämpa med pulversläckare. Tänk oxå på att en lite släckare på tex 1-2 kg ger bara drygt 5-10 sekunder i värsta fall. Dom är oftast inte till för att släcka utan för att köpa lite tid så att man kan få ut folk ur fordonet... jag hade skaffat någon på närmare 10 kg om man ens ska tänka sig försöka släcka en eld...

Det som är kasst med pulversläckare är dock att all elektronik och motorn blir total förstörd ändå. Något annat ni kan välja är i så fall CO2 släckare som har i uppgift att ta bort syret och på så sätt släcka elden... Välj absolut ingen flytande vätska i släckaren, det kan många gånger förvärra tex bränsle bränder...

Något annat som inte är dumt är bara en påse med sand. Är det tex en bränsle eld på motorn är nästan det bästa bara att kväva elden, sand funkar väldigt bra till det...

Senast redigerat av Founder (16 juli 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Phaetoon
16 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Jag har funderat på att ha två brandsläckare i min bil.
En liten i kupén och en lite större i bagageutrymmet.
Det finns inte så mycket som kan ta eld i en PV,
inte riktigt lika mycket plast som i nyare bilar,
men ändå. Man vill ju vara på den säkra sidan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
-Rickard-
16 juli 2006 · 302 Inlägg

Har inget trim, och inget spec ljud. Har ändå en 2 kg pulversläckare i bilen big_smile Kan ju alltid hjälpa någon annan i nöd om inte ens egna bil brinner.

Edit: Gjorde lumpen som brandman.. hmmm....

Senast redigerat av 9-3 SS cab (16 juli 2006)

carpan
16 juli 2006 · 120 Inlägg

9-3 SS cab skrev:
Har inget trim, och inget spec ljud. Har ändå en 2 kg pulversläckare i bilen big_smile Kan ju alltid hjälpa någon annan i nöd om inte ens egna bil brinner.

Edit: Gjorde lumpen som brandman.. hmmm....

Bra, många som blivit räddade av medtrafikand vid trafikolyckor som urartat i bilbrand...

Senast redigerat av carpan (16 juli 2006)

Founder
17 juli 2006 · 1 414 Inlägg

9-3 SS cab skrev:
Har inget trim, och inget spec ljud. Har ändå en 2 kg pulversläckare i bilen big_smile Kan ju alltid hjälpa någon annan i nöd om inte ens egna bil brinner.

Edit: Gjorde lumpen som brandman.. hmmm....

Det är absolut ingen dum grej alls... jag funderar starkt på att skaffa en, har ingen plats för den dock sad

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
17 juli 2006 · 271 Inlägg

Founder skrev:

9-3 SS cab skrev:
Har inget trim, och inget spec ljud. Har ändå en 2 kg pulversläckare i bilen big_smile Kan ju alltid hjälpa någon annan i nöd om inte ens egna bil brinner.

Edit: Gjorde lumpen som brandman.. hmmm....

Det är absolut ingen dum grej alls... jag funderar starkt på att skaffa en, har ingen plats för den dock sad

du kan ju sätta den under handfaket (längre in där man har fötterna)...
där funderar ja ialla fall sätta en liten på 2kg...utifall att nåt händer nån gång

Founder
17 juli 2006 · 1 414 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

9-3 SS cab skrev:
Har inget trim, och inget spec ljud. Har ändå en 2 kg pulversläckare i bilen big_smile Kan ju alltid hjälpa någon annan i nöd om inte ens egna bil brinner.

Edit: Gjorde lumpen som brandman.. hmmm....

Det är absolut ingen dum grej alls... jag funderar starkt på att skaffa en, har ingen plats för den dock sad

du kan ju sätta den under handfaket (längre in där man har fötterna)...
där funderar ja ialla fall sätta en liten på 2kg...utifall att nåt händer nån gång

Har ljus m.m. där... jag har funderat på någonstans i bagaget men även där är det tight med allt möjligt bröte överallt sad Funderar på att fästa den under hatthyllan...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
17 juli 2006 · 271 Inlägg

Founder skrev:

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

Det är absolut ingen dum grej alls... jag funderar starkt på att skaffa en, har ingen plats för den dock sad

du kan ju sätta den under handfaket (längre in där man har fötterna)...
där funderar ja ialla fall sätta en liten på 2kg...utifall att nåt händer nån gång

Har ljus m.m. där... jag har funderat på någonstans i bagaget men även där är det tight med allt möjligt bröte överallt sad Funderar på att fästa den under hatthyllan...

joo de skulle gå...dock anser ja att de e bra om man kan nå den från förar platsen utan för mycke jobb...men om man inte har plats så har man inte big_smile

Dj_funky
17 juli 2006 · 121 Inlägg

Jag har la in en i går smile inte för att jag har någe fint ljud eller för att det är en fin bil utan för att jag hittade en liten när jag städade ur ett hus.

Founder
17 juli 2006 · 1 414 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

PeterNorrk skrev:

du kan ju sätta den under handfaket (längre in där man har fötterna)...
där funderar ja ialla fall sätta en liten på 2kg...utifall att nåt händer nån gång

Har ljus m.m. där... jag har funderat på någonstans i bagaget men även där är det tight med allt möjligt bröte överallt sad Funderar på att fästa den under hatthyllan...

joo de skulle gå...dock anser ja att de e bra om man kan nå den från förar platsen utan för mycke jobb...men om man inte har plats så har man inte big_smile

Det är ju helt klart optimalt att ha den så smile I planen jag flyger har vi alltid en brandsläckare inom armslängds avstånd. Dock halon (bromochlorid) som du kanske känner till...?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Dj_funky
28 juli 2006 · 121 Inlägg

Founder skrev:

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

Har ljus m.m. där... jag har funderat på någonstans i bagaget men även där är det tight med allt möjligt bröte överallt sad Funderar på att fästa den under hatthyllan...

joo de skulle gå...dock anser ja att de e bra om man kan nå den från förar platsen utan för mycke jobb...men om man inte har plats så har man inte big_smile

Det är ju helt klart optimalt att ha den så smile I planen jag flyger har vi alltid en brandsläckare inom armslängds avstånd. Dock halon (bromochlorid) som du kanske känner till...?

Du råkar inte veta om man skulle kunna få tag på en halonsläkare (A)

Phaetoon
28 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Finns det några 3-kilos, eller kanske 3.5- / 4-kilos släckare?
2 kg känns lite väl lite medan 5 kg känns för mycket.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Henko Rallytok
28 juli 2006 · 165 Inlägg

Sökte lite på brandsläckare och hittade http://www.brandsakerhet.nu/ och även http://www.tryggsaker.se/catalog/index.php?cPath=21_22.


Körde rally innan och då hade vi 2 st 2kg pulversläckare i bilen. Dessa satt framför stolarna.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Lada Tuning Lada-missbrukare
28 juli 2006 · 566 Inlägg

Jag köpte en 2-kilos brandsläckare i onsdags.. tänkte att: om det nånn gång händer något... ca en halvtimme senare voltade jag 5-6 varv me firmans splitternya S40...bilen blev bara skrot..finns på film å foto... iof behövdes ingen brandsläckare men "något hände iaf"... smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
ventohuan Fartdåre!
22 maj 2008 · 592 Inlägg

Tar upp denna tråd lite igen! Ja ska köpa släckare till bilen. E de någon som vet vad ja kan ha för effektklass som högst på en 2kg pulversläckare? En 6kg ska ju ha effektsklass: 43A 233BC minst när de handlar om ADR. Vill ju inte ha någon skit släckare. Tacksam för tips!

Senast redigerat av ventohuan (22 maj 2008)

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang