Tips? Inkoppling av nytt framsystem + kickpanel med slutsteg.

Monado
16 juli 2006 · 2 Inlägg

Har just införskaffat ett nytt ljudpaket till Calibran (kommer upp bilder snart på skönheten... tongue)
och funderar lite hur man ska sätte in ljudet. Vad som ska sättas in är följande:

1 * Pioneer huvudenhet med 4ch lågnivåutgång.
1 * Slutsteg 4/3/2 kanaler på 1200w max, vilket blir 120w max på 4 kanaler.
1 * 6,5" Lightning framsystem med delningsfilter. 225w max och 75w rms
1 * 6,5" Brl framsystem med delningfilter. 120w max och 50 w rms.
1 par * 6x9" 3-vägshögtalare. 400w max och 200w rms. (40oz magnet med 80oz struktur)
2 * 10" bashögtalare. 500w max och 200w rms. (50oz magneter)

6x9" orna är INTE tänkta att sitta i hatthyllan utan som kickpaneler i framsätet eftersom att det lilla utrymmet under hatthyllan ska till fullo användas till baslådan. (endast 15 cm på calibrorna)

Det som jag funderat på är hur man ska koppla slutsteget för att det ska ge så bra resultat som möjligt. Funderar på om man ska ha de två kvarvarande kanalerna på slutsteget till att driva 6x9" orna fram, om det ska driva Ligning 6,5" framsystemet för att kompensera att det är mindre högtalare eller om man ska paralellkoppla 6x9" orna och framsystemet på att de delar på två kanaler i slutsteget på att man får samam effekt till de båda. Det på grund av att man ska få samma ljudbild av båda högtalarparen fram så att det inte blir något konstigt ljud, om det nu blir det?

Eftersom att jag räknas som en nybörjare när det gäller billjud så är jag väldigt tacksam för funderingar kring detta, så man ska få ut ett så bra resultat som möjligt.

Senast redigerat av Monado (16 juli 2006)

Theo
16 juli 2006 · 859 Inlägg

Lite tips från mig:

Använd INTE 6x9orna i kickpaneler! Dom är byggda för att spela open-air i tex. en hatthylla. Detta kommer medföra att dom inte kommer att låta bra och heller inte spela speciellt djupt alls.

Använd Lightning Audio- kittet som framsystem, och det andra 6,5"arna som eventuella bakhögtalare.

Slutsteget skulle jag använt såhär:

Två kanaler till EN av dina basar(tror inte ditt steg pallar två basar specillt bra), och de andra kanalerna till Lightning Audio högtalarna. Det andra 6,5" kittet driver du med CDns inbyggda effekt.

Såhär skulle jag använt dina saker, och jag tror att om du monterar allt stabilt och bra, så kan det låta helt okej!

Lycka till!

MVH Theo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang