Mappning av chippad 9-3 SE

edvinjoddlar
22 december 2010 · 72 Inlägg

Tjena! har en saab 9-3 se -00 som är monterad med speedparts steg 2 mjukvara samt sportluftfilter.
har hittat ett företag i helsingborg som mappar bilen för 3000 spänn, och min fråga är då, är de någon idé att mappa bilen om man har orginalturbo osv? turbon har gått 22000 mil och jag vet inte om jag vågar optimera den med högre ladd..

Någon som har lite erfarenhet osv?

Mvh

Saab 9-5 "Silverbullet" (2002)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 december 2010 · 6 170 Inlägg

Att mappa din bil är nog bara slöseri med pengar om allt du har gjort med den är att byta till sportfilter...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
dawwe ...has left the building...
23 december 2010 · 4 474 Inlägg

En "mappning" är en individuell "chipning" av just din motor, vilket är alltid att föredra. Dock så tycker jag att 3000 låter tokbilligt för en mappning, brukar ligga kring 7-8" minst. Beträffande din bil så skulle jag skippa mappningen, du har ju i princip inga "hårdvaru" modifieringar som föregående talare skrev...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
edvinjoddlar
23 december 2010 · 72 Inlägg

vet inte om de är en mappning, står eco-optimering/effekt..

http://www.blocket.se/helsingborg/ECO_o … 20&w=3

där är annonsen

Saab 9-5 "Silverbullet" (2002)
Dirq
23 december 2010 · 305 Inlägg

det där är ju ett vanligt "fulchip" du har ju redan speedparts chip som är kunniga på saab så låt det vara.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
edvinjoddlar
24 december 2010 · 72 Inlägg

okey, har en fråga till.. finns de något sätt att ställa upp laddet utan att byta ut något speciellt? har ju ingen manuell wastegate, så undrar ifall man kan göra de med tech2 eller något.. smile

Saab 9-5 "Silverbullet" (2002)
Nanos_
25 december 2010 · 10 Inlägg

Har aldrig hört att det går att göra så och man ska aldrig ¨pystrimma¨en saab med t7. Vet inte om du kan få ur så mycket mer hästar än vad du har i din 2.0t utan att byta avgas osv, garret gt17 som sitter i din bil original mår inte så bra med ladd över ett bar har jag för mig(åkte saab 9-5 2.3 se innan) utan jag fick byta till mitsubishi td04hl-15t när jag ville ladda mer som sitter aeron original. Så uppgradera till den och skaffa 3 tum avgas och luftfilter sen en mapp kanske.

KristianRS5
25 december 2010 · 79 Inlägg

Nej

Revotech Pedal To The Metal
26 december 2010 · 750 Inlägg

edvinjoddlar skrev:
okey, har en fråga till.. finns de något sätt att ställa upp laddet utan att byta ut något speciellt? har ju ingen manuell wastegate, så undrar ifall man kan göra de med tech2 eller något.. smile

Går inte alls bra faktiskt tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang