Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
20 mars 2012 · 1 778 Inlägg

Jeqpe skrev:

marwin_of_sweden skrev:
Men om man ska gå över 1,5-1,7 bar så är det ett måste med stooor intercooler och gärna en avgastemp mätare.
Den lilla orginal turbon producerar enormt mycket värme på dom nivåerna.
Då vill man gärna ha koll på temperaturer, annars händer de lätt otrevliga saker:)
Och byter man inte intercooler så kommer man tappa effekt när det börjar bli ordentligt varmt.

då kan man ju byta turbo också till en lite större så blir det mer effekt! big_smile

Jo visst kan man de, men då har vi ju gått ifrån de här enkla o billiga trimmet:)
Osså får man grymt snabb spool up med så liten turbo:) finns ett klipp på min sida när jag filmar laddtrycksmätaren.
Trycker på 3an 4an o 5an från ca 2000rpm. O man får fullt tryck snabbt:D
Men på den video snutten så har jag bara ställt laddet på ca 2bar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 486 Inlägg

Tänk att jag missat denna tråden, så mycket som jag har googlat!
Vad tror ni om Rovern min? 620 Sdi -98. Bild och spec på dieselpump i länk.

http://www.dieseljones.co.uk/diesel-fue … 14992.html

Den har gått långt men om motorn flyger i luften är det ingen katastrof. Blocket är fullt av bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Westergren Large Cap
3 april 2012 · 1 816 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Tänk att jag missat denna tråden, så mycket som jag har googlat!
Vad tror ni om Rovern min? 620 Sdi -98. Bild och spec på dieselpump i länk.

http://www.dieseljones.co.uk/diesel-fue … 14992.html

Den har gått långt men om motorn flyger i luften är det ingen katastrof. Blocket är fullt av bilar.

Osäker! Men du kan ju alltid testa. Använd dig utav 2-3:ans pinn i kabelstycket från pumpen bara.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 486 Inlägg

Westergren skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Tänk att jag missat denna tråden, så mycket som jag har googlat!
Vad tror ni om Rovern min? 620 Sdi -98. Bild och spec på dieselpump i länk.

http://www.dieseljones.co.uk/diesel-fue … 14992.html

Den har gått långt men om motorn flyger i luften är det ingen katastrof. Blocket är fullt av bilar.

Osäker! Men du kan ju alltid testa. Använd dig utav 2-3:ans pinn i kabelstycket från pumpen bara.

Detta gjorde mig osäker: "minska resistansen, 6 (gul tråd) och 7 (röd tråd) stift bränslepump." Förvisso får jag att det är gul och röd som gäller men tolkar det som pin 6 & 7. Hittat på en annan sida och översatt med G. Ska gå ut och titta sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
st4hl Das Auto
23 april 2012 · 455 Inlägg

Funkar detta på en Golf IV 1.9 TDI årsmodell 98-99, 110 hästarn? Är inne på att skaffa en sån och hittade denna tråden av ren tillfällighet. Tacksam för svar!

Undrar även om detta går att kombinera med en chippad diesel.

(Läste igenom ca 5 sidor utan att hitta något om just VW 1.9 TDI)

Senast redigerat av st4hl (23 april 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april 2012 · 17 486 Inlägg

st4hl skrev:
Funkar detta på en Golf IV 1.9 TDI årsmodell 98-99, 110 hästarn? Är inne på att skaffa en sån och hittade denna tråden av ren tillfällighet. Tacksam för svar!

Undrar även om detta går att kombinera med en chippad diesel.

(Läste igenom ca 5 sidor utan att hitta något om just VW 1.9 TDI)

Jag googlade på min bil (ej golf) och hittade rätt i ett forum. Prova det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
st4hl Das Auto
23 april 2012 · 455 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

st4hl skrev:
Funkar detta på en Golf IV 1.9 TDI årsmodell 98-99, 110 hästarn? Är inne på att skaffa en sån och hittade denna tråden av ren tillfällighet. Tacksam för svar!

Undrar även om detta går att kombinera med en chippad diesel.

(Läste igenom ca 5 sidor utan att hitta något om just VW 1.9 TDI)

Jag googlade på min bil (ej golf) och hittade rätt i ett forum. Prova det.

Tack för tipset! Gjorde det förut men hittade inget relaterat till just den motorn.
Tänkte att någon här inne borde veta om pumpen är en Bosch VP37 på dom, för då är det ju solklart! smile

PMPerformance
24 april 2012 · 2 266 Inlägg

st4hl skrev:
Funkar detta på en Golf IV 1.9 TDI årsmodell 98-99, 110 hästarn? Är inne på att skaffa en sån och hittade denna tråden av ren tillfällighet. Tacksam för svar!

Undrar även om detta går att kombinera med en chippad diesel.

(Läste igenom ca 5 sidor utan att hitta något om just VW 1.9 TDI)

Ja du har ju vp37 pumpen så de är bara handla ett motstånd. Gjort de själv på en passat 1,9tdi 98a

svetsdiff !!!
Joont3__
24 april 2012 · 50 Inlägg

Är de någon här inne som kan förklara för mig hur man ser vilken typ av pump man har? dvs märkning osv..

Och ja har en Passat 1.9 TDI -98 med 110 hk motorn som ja gjort detta på, och får lika som någon här innan
ingen större märkbar skillnad, har provat och mätt och allt verkar få kontakt och man hör att motorljudet
ändras när man slår om strömbrytaren samt att man KAN känna en liiten skillnad men ingen WOW upplevelse
på varken röken eller orken som många här verkar lyckas fått..

Och enligt tidigare ägare skulle det inte gjort nämnbart större skillnad med KCR box.

Tänkte om det fanns denna typ av motor med olika pumpar.

(Har en potentiometer på 4.7Kohm)

Några tips om varför? Bromsar katten/avgassytemet?, För stor ställare? etc

//Joont3__

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
Jeqpe Nukelear Devize
25 april 2012 · 1 357 Inlägg

de går att evrymodda en bmw 525 tds -93? har någon nån bild på vart sladden sitter och hur det ser ut inne i den så man vet vilka stift tongue

Lobster knife fight
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 april 2012 · 1 778 Inlägg

Jeqpe skrev:
de går att evrymodda en bmw 525 tds -93? har någon nån bild på vart sladden sitter och hur det ser ut inne i den så man vet vilka stift tongue

Japp. En stor rund kontakt under insuget. I kontakten är stiften numrerade, motståndet ska sitta mellan stift nr2 och nr3.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Jeqpe Nukelear Devize
25 april 2012 · 1 357 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:
de går att evrymodda en bmw 525 tds -93? har någon nån bild på vart sladden sitter och hur det ser ut inne i den så man vet vilka stift tongue

Japp. En stor rund kontakt under insuget. I kontakten är stiften numrerade, motståndet ska sitta mellan stift nr2 och nr3.

e dom till och med numrerade? big_smile då blir de ju busenkelt haha big_smile men hur mkt hästar kan man räkna med ungefär?

Lobster knife fight
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 april 2012 · 1 778 Inlägg

Jeqpe skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:
de går att evrymodda en bmw 525 tds -93? har någon nån bild på vart sladden sitter och hur det ser ut inne i den så man vet vilka stift tongue

Japp. En stor rund kontakt under insuget. I kontakten är stiften numrerade, motståndet ska sitta mellan stift nr2 och nr3.

e dom till och med numrerade? big_smile då blir de ju busenkelt haha big_smile men hur mkt hästar kan man räkna med ungefär?

Ja de är riktigt simpelt:)
Ingen aning, jag fick ut 230hk. Men jag hade inget vanligt evry mod, jag hade två ställbara motstånd.
Ett för vanlig inställning av diesel mängden och ett för inställning av diesel mängden när laddtrycket kom.
Laddade 2,4bar med orginal grejer rakt igenom:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
JeepPerformance
25 april 2012 · 211 Inlägg

de e busenkelt! montera på en dragstömbrytare på gaspedalen med så du får körbarhet i den wink  minst 180 häst iaf wink min gör 0-100 på 8,5 sek å den e tuuuuung.. orginal e väll de dubbla smile

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
JeepPerformance
25 april 2012 · 211 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Japp. En stor rund kontakt under insuget. I kontakten är stiften numrerade, motståndet ska sitta mellan stift nr2 och nr3.

e dom till och med numrerade? big_smile då blir de ju busenkelt haha big_smile men hur mkt hästar kan man räkna med ungefär?

Ja de är riktigt simpelt:)
Ingen aning, jag fick ut 230hk. Men jag hade inget vanligt evry mod, jag hade två ställbara motstånd.
Ett för vanlig inställning av diesel mängden och ett för inställning av diesel mängden när laddtrycket kom.
Laddade 2,4bar med orginal grejer rakt igenom:)

va säger du ?! 230 häst me org pumpen?! org turbo å ic med?? e den bänkad? big_smile

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
Jeqpe Nukelear Devize
25 april 2012 · 1 357 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Japp. En stor rund kontakt under insuget. I kontakten är stiften numrerade, motståndet ska sitta mellan stift nr2 och nr3.

e dom till och med numrerade? big_smile då blir de ju busenkelt haha big_smile men hur mkt hästar kan man räkna med ungefär?

Ja de är riktigt simpelt:)
Ingen aning, jag fick ut 230hk. Men jag hade inget vanligt evry mod, jag hade två ställbara motstånd.
Ett för vanlig inställning av diesel mängden och ett för inställning av diesel mängden när laddtrycket kom.
Laddade 2,4bar med orginal grejer rakt igenom:)

ge oss mer information! big_smile speciellt ritningar och såna bra grejor big_smile

Lobster knife fight
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 april 2012 · 1 778 Inlägg

JeepPerformance skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:

e dom till och med numrerade? big_smile då blir de ju busenkelt haha big_smile men hur mkt hästar kan man räkna med ungefär?

Ja de är riktigt simpelt:)
Ingen aning, jag fick ut 230hk. Men jag hade inget vanligt evry mod, jag hade två ställbara motstånd.
Ett för vanlig inställning av diesel mängden och ett för inställning av diesel mängden när laddtrycket kom.
Laddade 2,4bar med orginal grejer rakt igenom:)

va säger du ?! 230 häst me org pumpen?! org turbo å ic med?? e den bänkad? big_smile

Yes, allt orginal förutom ic. Den va monster stor:) den pytte lilla orginal turbon producerade väldigt mycket värme på dom nivåerna:)
Bänkad i en mobil bänk, 227,6 hk:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 april 2012 · 1 778 Inlägg

Jeqpe skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:

e dom till och med numrerade? big_smile då blir de ju busenkelt haha big_smile men hur mkt hästar kan man räkna med ungefär?

Ja de är riktigt simpelt:)
Ingen aning, jag fick ut 230hk. Men jag hade inget vanligt evry mod, jag hade två ställbara motstånd.
Ett för vanlig inställning av diesel mängden och ett för inställning av diesel mängden när laddtrycket kom.
Laddade 2,4bar med orginal grejer rakt igenom:)

ge oss mer information! big_smile speciellt ritningar och såna bra grejor big_smile

Har tyvärr inga ritningar på motstånden. Byggde inte boxen själv.
Men den bestod av två ställbara motstånd och en tryckvakt.
Så utan laddtryck så ställde man in diesel mängden så mycket som det bara gick, tills man dränkte motorn.
Sen slår tryckvakten till vid valfritt laddtryck, ställde min på 0,5bar.
Och när man har laddtryck får man ju massor mer luft, då kan man ju skicka på ännu mer diesel utan att motorn "dränks".
Så 2,4bar i ladd och så mycket diesel att svart röken var så tjock att den ramlande ur avgasröret, även vid fullt laddtryck:)
Bytte som sagt bara till en skit stor ic för att försöka kontrollera värmen lite, en så liten turbo producerar jäkligt mycke värme med så högt ladd:)
Men tack vare att turbon är så liten får man jäkligt snabb spool up, finns ett litet video klipp på min sida där man kan se hur snabbt laddtrycket kommer. Där är dock laddet ställt på 2bar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Jeqpe Nukelear Devize
25 april 2012 · 1 357 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Ja de är riktigt simpelt:)
Ingen aning, jag fick ut 230hk. Men jag hade inget vanligt evry mod, jag hade två ställbara motstånd.
Ett för vanlig inställning av diesel mängden och ett för inställning av diesel mängden när laddtrycket kom.
Laddade 2,4bar med orginal grejer rakt igenom:)

ge oss mer information! big_smile speciellt ritningar och såna bra grejor big_smile

Har tyvärr inga ritningar på motstånden. Byggde inte boxen själv.
Men den bestod av två ställbara motstånd och en tryckvakt.
Så utan laddtryck så ställde man in diesel mängden så mycket som det bara gick, tills man dränkte motorn.
Sen slår tryckvakten till vid valfritt laddtryck, ställde min på 0,5bar.
Och när man har laddtryck får man ju massor mer luft, då kan man ju skicka på ännu mer diesel utan att motorn "dränks".
Så 2,4bar i ladd och så mycket diesel att svart röken var så tjock att den ramlande ur avgasröret, även vid fullt laddtryck:)
Bytte som sagt bara till en skit stor ic för att försöka kontrollera värmen lite, en så liten turbo producerar jäkligt mycke värme med så högt ladd:)
Men tack vare att turbon är så liten får man jäkligt snabb spool up, finns ett litet video klipp på min sida där man kan se hur snabbt laddtrycket kommer. Där är dock laddet ställt på 2bar.

just ja har för mig du har snackat om detta innan :p tror jag ställde den frågan till dig innan och då fick jag nåt namn på facebook och att de va killen som byggde boxarna tongue

Lobster knife fight
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 april 2012 · 1 778 Inlägg

Jeqpe skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:

ge oss mer information! big_smile speciellt ritningar och såna bra grejor big_smile

Har tyvärr inga ritningar på motstånden. Byggde inte boxen själv.
Men den bestod av två ställbara motstånd och en tryckvakt.
Så utan laddtryck så ställde man in diesel mängden så mycket som det bara gick, tills man dränkte motorn.
Sen slår tryckvakten till vid valfritt laddtryck, ställde min på 0,5bar.
Och när man har laddtryck får man ju massor mer luft, då kan man ju skicka på ännu mer diesel utan att motorn "dränks".
Så 2,4bar i ladd och så mycket diesel att svart röken var så tjock att den ramlande ur avgasröret, även vid fullt laddtryck:)
Bytte som sagt bara till en skit stor ic för att försöka kontrollera värmen lite, en så liten turbo producerar jäkligt mycke värme med så högt ladd:)
Men tack vare att turbon är så liten får man jäkligt snabb spool up, finns ett litet video klipp på min sida där man kan se hur snabbt laddtrycket kommer. Där är dock laddet ställt på 2bar.

just ja har för mig du har snackat om detta innan :p tror jag ställde den frågan till dig innan och då fick jag nåt namn på facebook och att de va killen som byggde boxarna tongue

Precis:) var bor du?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang