Dannywiik - Skyline R33 Drifting Goes RB25/30 2013

Denna projekttråden handlar om allt från mitt inköp av bilen till ombyggnader av den och min satsning i motorsporten drifting från början tills nu. Häng med och läs om min utveckling bakom ratten med verktyg i handen :) Bygger ny motor, RB30/25
  • 87 Följare
  • 171 549 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 juni 2014
DannyWiik Mega Drift
1 januari 2011 · 337 Inlägg

Hej! Danny wiik heter jag.
Jag inhandlade min första skyline 14 juli 2009. Det var en riktigt dålig skit bil  Så den lämnades tillbaka och ny bil hämtades 2a dec samma år. körde bilen ca 10 mil, ställde av den och stuvade in den i garaget i väntan på lite ombyggnad

Lite osäker var man allt på att börja bygga och lägga massa pengar på en bil som man knapt kört och knapt vet något om. Skulle man lägga någon månadslön och en massa tid på en bil som kanske var helt kass den med.
men efter en del forskning och undersökninng så komm jag fram till att det inte ens fans ytrost någonstans så långt ögat kan nå. inte ens efter en hel del grävning och bortplockade karossdelar  chassit såg mycket bra ut och kändes fast och bra.
Modifieringarna började i det svinkalla garaget.

Jag hade bestämt mig för att börja med drifting. En 745 glt inhandlades som jag kunde lära mig sladda lite. jag hade aldrig sladdat innan mer än en fattig handbroms 180 med min saab. Sagt och gjort så började jag lite smått på några industri områden. och det va ju skoj när allting gick som man ville. Lite iskörning blev det med med vanliga dubbdäck. Det va jävligt skoj man lärde sig en heldel på det när man inte behövde vara rädd för trotoarkanter och lyktstolpar som kommer ivägen  Sen pajade motorn );

Våren kom och bilen var klar för tillfället. Träning på mörka gator och parkeringar förekom;) Och det var som att börja om på nytt. Allting gick mycket snabbare och va svårare på torr asfallt än snö och is. Tillslut fick jag någurlunda kläm på det och körde en träning i Hässleholm med HLMK. jag fick min Drifting licens och körde min första tävling 3 v senare i på Bivaröds rakan utanför Knislinge. Av 26 startande kom jag på 11e plats. Det va 2a gången jag driftade på en usatt bana ca 1,5 mån efter att bilen ställdes på. Det rullade på med lagliga träningar och tävlingsserien som bestod av 4 st tävlingar under sommaren. I den serien slutade jag på totalt 10e plats. Jag körde även en deltävling på Sturup raceway vilket va helt jädrans grymt:) Även där kom jag på en 10e plats med 25 startande varav 4 eller 5 svenskar.

Så nu står jag här vintern 2010/2011 med en lång lista med nya modifieringar som ska vara klart till våren. Jag länktar till nästa sessång för att då kommer jag att köra fan så mycket bättre.

Detta är en 40th anniversary nissan skyline R33 GTS-T 1998.Skyline R33an slutade tillverkas Mars 1998, och firades med tillverkningen av denna special modell.

Vad jag vet för tillfället så finns det bara 2 st 40th anniversary skylines i sverige. Varav detta är den enda med manuel växellåda.

Motor, växellåda och avgassystem.
HKS RS fillter.
HKS kullagrad turbo.
HKS F-con V Pro.
HKS turbotimer.
BLITZ Dual-sbc spec-R boostcontroler.
R34 CAS, orinal på 40th anniversary.
Andra vassare kammar, org på 40th anniversary.
Trust GReddy spec LS ic.
Autobahn 88 15 raders oljekylare.
SPAC kylarlock.
Spridare ?
Bränslepump?

V-låda ny? vet inte riktigt.
Eftermarknadskoppling?
Cusou 1,5 vägs LSD.

HKS superdrager 3,75 avgassytem.
Sbf-Fia 100cel katt.
5 slutdämpare.
Elbow.

Effekt och prestanda.
Org 250 Hk (184 kw) 294 Nm.
Ca 400 hk.
Mappning och bänkning kommer.

Chassi.
HKS Hipermax Pro koilovers.
Cuscou OS fjäderbensstag fram. Org sitter det GTR på 40th anniversary.
GTR fjäderbensstag bak, standard på 40th anniversary.

Fälgar, däck och bromsar.
R33 GTR fälgar 17/9.
245-45-17 fram och bak.
225-235 bredd för drifting.
Org 4kolvs ok och ventilerade skivor fram och 2kolv bak.
SEI street spec belägg.

Interiör / Inredning.
40th anniversary emblem i skinn på ryggstöden.
HKS turbotimer.
BLITZ Dual-sbc spec-R bustcontroler.
Vatten temp.
Olje temp.
Avgas temp.
2 kg brandsläckare.
Mocka ratt.
Skal stol.
OMP 4 punkts bälte.
Driftknob.

Bilstereo och multimedia.
Enkel din konverterad.
Egen tillverkade fästen till bilstereo och prylfack, för perfekt passform.
Clarion FB 289RBT.
Blåtand/SD.
Jätte högt avgasljud.

Exteriör / Styling.
Kolfiberhuv.
MS- style front.
MS- style sidokjolar.
Evolution bakre stötfångare.
Veilside vinge.
40th anniversary emblem på C stålpen.
Bogser öglor fram och bak.
AeroCatch huvlås.

Senast redigerat av DannyWiik (2 februari 2013)

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
1 januari 2011 · 337 Inlägg

Sedär jag behövde inte göra nånting så kom det upp massa bilder. Bra jobbat mr jam och tack så mycket. igentligen har jag inte fattat hur man får upp bilderna hmm haha

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
1 januari 2011 · 337 Inlägg

Haja vaura paugar haha

pale skrev:
ett tvau östanau

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
1 januari 2011 · 337 Inlägg

AAH jag lyckades. bilden är från en utställnin i Kristianstad.
https://www1.garaget.org/archive/77/76996/179807/179807-2004903.jpg

Senast redigerat av DannyWiik (1 januari 2011)

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
2 januari 2011 · 337 Inlägg

Lite bilder på när jag bygde om stolsfästena och monterade den nya sladdstolen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035575_6175lu.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035545_mmel9r.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/860519_frhnx7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035543_pcay2q.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/880345_virb22.jpg

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
2 januari 2011 · 337 Inlägg

tjena. jo det blev lite högt. jag får presic plats med hjälmen på. detta är som jag byggde det förra vintern. jag har en kompis som har ett köpe fäste som gör att stolen nästan sitter på golvet. jag hade tänkt kopiera det till nästa sessång.

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
3 januari 2011 · 337 Inlägg

jo det och att det inte va en bekväm sitt possition är därför det ska byggas om. det är bra att du håller koll på oss nybörjare wink

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
3 januari 2011 · 337 Inlägg

Det kommer det kommer. jag har många bilder att laddaupp. men annars så är det att uppgradera väghållningen, mappa bilen och reparera skadorna från den gågna sessången. kortfattat.

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
3 januari 2011 · 337 Inlägg

Jo fronten ska jag fixa. sen ska jag se om ekonomin tillåter att inhandla en till så man kan byta och köra med en hel front under tiden man lagar den andra.
Bakskärmen är ju lite bubblig med. den ser ut som en stadig häck med seluliter eller vad det kallas yikes

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
4 januari 2011 · 337 Inlägg

lite bilder på när jag byggde bogseröglor. började med att göra mallar för att testa mig fram.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/860524_m4lm0y.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/871706_blp5yo.jpg
här ar främre ögla. anpassad efter min front så jag inte behöver haka och såga hål i den.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/871711_ftdi2i.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/871718_0wtp50.jpg
här sitter den bakre svetsad i orginalet som är lätt att plocka bort om man vill
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035331_pzhsxe.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035333_b9co3n.jpg
färdigt resultat bak och fram
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035335_fohdjp.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035864_smucy8.jpg

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
4 januari 2011 · 337 Inlägg

Tack Timmyboy. jagvet inte riktigt om det räcker, jag har inte behövt nyttja den främre änn. men jag satte dit en tredje lite längre ner nu i veckan och sen är det riktigt stora brickot på baksidan
Det sitter m10 inte m8

Senast redigerat av DannyWiik (4 januari 2011)

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
6 januari 2011 · 337 Inlägg

Lite fler grejer som jag gjort själv. Breakcyllinder stopper i rostfritt gjorde större skillnad än jag trodde. Den ökar reaktionen och känslan i bromspedalen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/992616_6tm0ac.jpg
Jag monterade en driftknob/spin turn knob. Men för att demontera fjädern till org knappen så var jag tvungen att skära av org skinn handtag. Det hade gått att limma tillbaka hantaget men det kände jag mig inte särker med. med tanke på att jag ska rycka i den en jäkla massa. Jag gjorde en mall med lite mått på som jag lämnade till min svärfar för att tiga ihop lite rostfritt. tillbaka fick jag ett rör med ett hål i ena enden precis så att drift knappen gick fritt igenom. Sen lämnade jad den till en kompis fader som har en fin svarv tillsammans med en hemaritad bild på hur jag ville ha det. och fick denna tillbaka.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/992615_2u1t7j.jpg
borrade och jängade i 3 stopp skruvar fram och bak.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035345_mpkjnc.jpg
3 st 3*6mm stopp skruvar i bakkanten. Haket är en extra säkerhet till för att inte hadtaget ska kunna snurra.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035343_mfwkwu.jpg
Fjädern som sitter i handbromsspaken sitter fast med de två pinnarna som syns på bilden vid hålet. Vik dem utåt för att frigöga oginal fjädern. Nu är knappen lös och kan glida fram och tillbaka mycke lätt. Det är inte bra. Vid hårda inbromsningar kan knappen glida framåt till låsande läge och nästa gång du rycker i spaken så låser bakhjulen och spaken fastnar i det läget. Det kan vara mycke farligt. På bilden ser du en fjäder som jag moddade lite för att funka som jag vill. Jag borrade ett hål för att fästa den nya fjädern prcis bakom det större hålet på spaken och ett i plast knappen. Och fjädern monterades med lite krongel men kom dit tillslut. nu är det tillräkligt med drag i fjädern för att undvika att knappen kan glida fram. Tryckte in pinnarna som höll org fjädernoch drog på det nya handtaget.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035341_bycxi7.jpg
Drift knappen värmde jag väldigt försiktigt med en gaslåga men jag rekomenderar nog att göra det med hårtork eller varmlufts pistol istället. för att undvika att alu knappen spricker pga expantionen som sker. min sprack inte men det knäppte till i den efter ca 1/5 sekund. Expantionen är vad jag var ute efter för att få på knappen utanpå org plast knapp. Fram använde jag en mindre och kortare stoppskruv för att jag ville inte att de skulle sticka ut från handtaget.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035476_iqdohh.jpg
De bakre längre och grövra stopp skruvarna ser till att damasken inte glider bak. Jag använde locktite på alla stoppskruvar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035479_hi6bdi.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1001499_wn3coq.jpg

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
6 januari 2011 · 337 Inlägg

jag ladade upp detta för en halv sekund sen. det va en jävla snabb komentar. Men man tackar hjärtligt smile är där tid över så kanske det blir en likadan v-spaks knopp. det hade nog sett bra ut men den befintliga knoppen är så skön att växla med så vi får se vad som händer.

Senast redigerat av DannyWiik (6 januari 2011)

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
6 januari 2011 · 337 Inlägg

Det är roligt att ni gillar det. Tack för era komentarer smile

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
6 januari 2011 · 337 Inlägg

Tack så mycke. jag har inte sett din beetle innan. tycker att man borde stött på den när man bor i samma kommun;)

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
7 januari 2011 · 337 Inlägg

Ja så kan det va mrjam. i mitt fall är det så att alla känner apan och apan känner ingen i många fall.
Det va sjysst ( ja jag kan inte stava men det har ni väl märkt) att du klipte ihop en film det blev ju bra mantarobin.
jag sitter här i min ensamhet och väntar på att en film ska dimpa ner i inkorgen från en annan person;) som förhopningsvis kan hjälpa mig att ragga någon sponsor. sjämt o sido den kommer väl när det finns tid att göra klart den.
nu när jag tittade på detta klippet så ser jag att jag är aldeles för ryckig och het på gasen så det e nått jag behöver jobba på.

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
9 januari 2011 · 337 Inlägg

Fronten öpnades upp lite för att få mer kylning och en 100cel sbf catt monterades. det är ett krav att det sitter en catt på bilar i drifting om det satt en org monterad vid tillverkning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/880322_9y1wpd.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/871696_l7ex4z.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1038825_387bgn.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1038824_t0z3vf.jpg

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
9 januari 2011 · 337 Inlägg

vissa banor har olika decibell krav. jag tittade lite på rallybilar och gjorde som dem fast lite extra. det är gängstavar på 4mm som sitter med en mutter på var sida. lätt att montera och demontera om det behövs. jag har bara kört med dessa en gång för att testa vad det gjorde för skillnad. det sänkte decibellen från 100-96 för mig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1038821_qsgq1h.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1038822_bi2lpa.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1038823_voyv90.jpg

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
10 januari 2011 · 337 Inlägg

Tack DDesign.
Ja no brobs MrJAM har inte jag hunnis så får väl andra ta tag i det haha TACK smile

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
DannyWiik Mega Drift
10 januari 2011 · 337 Inlägg

Dax för huvlåsen:D
pga att huven är välvd så går det inte att ha låsen paralelt med bilens riktning. så jag fick vinkla dem lite och 45 grader passade fint för mig
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035535_gfmnxn.jpg
sen ritade jag ut på tejpen med mallen som följde med. märkte ut centrum och borrade ett litet hål rakt och på så sätt gjordes en markering på balken som gängstaven ska sitta i.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035541_skrf7x.jpg
tejpade för att skydda colfiberhuven och få ut lite raka linjer så man kunde mäta och få låsen symetriska
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035538_d34k1l.jpg
skar ut på över och undersidan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035534_a32563.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/871724_s3ff3c.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035483_d0cmvb.jpg
jag fick göra ett nytt hål till pinnen som håller upp huven för att den försvann när hålen togs
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035484_9cq1kn.jpg
sen borrade jag hår till gängstaven och monterade den. se upp så du inte borrar i kablar och div kylare som fins därunder.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035485_ioh920.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035536_gmii50.jpg
provmonterat och holla så att pinnen går o hålet på låset
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035542_3d0zls.jpg
kapade ur lite i sidan på låset så att pinnen gickfritt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035488_3xwea8.jpg
fäste 2 skruvar sen borrade jag resten av hålen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/1035539_350qf0.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/871725_n59l7l.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/76996/871727_66iqz3.jpg

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang