S70 VS 850 ( Förstabil )

marcussomfan
20 januari 2011 · 467 Inlägg

Bor i södra skåne, så max göteborg.

Hittade bara 2-3 stycken av varje

decib3L Körv
20 januari 2011 · 3 535 Inlägg

marcussomfan skrev:
Bor i södra skåne, så max göteborg.

Hittade bara 2-3 stycken av varje

Vet hur det är smile Men det är bara att hålla ögonen öppna. Ta dock inte första bästa bara, vänta tills du hittar den bilen som du verkligen vill ha! smile

Truckdriving Man
Tyskenracing BE*CE
20 januari 2011 · 419 Inlägg

okej då förstår jag, du får helt enkelt flytta uppåt i landet då tongue ne skoja bara, men lycka till med letandet du blir nog nöjd oavsätt om det e en 850 el s70

Volvo R racing
Zwudda Refined
20 januari 2011 · 1 770 Inlägg

marcussomfan skrev:
Bor i södra skåne, så max göteborg.

Hittade bara 2-3 stycken av varje

Vill du ha den perfekta bilen för dig så får man ha tålamod smile
Innan jag fick tag i min gamla 855 T5 så letade jag så gott som var dag i 6 månader.
Men tillslut dök den upp, och den hade allt jag ville ha, så den var perfekt!

Zwudda Refined
20 januari 2011 · 1 770 Inlägg

Lägg till lite extra kulor och bli riktigt nöjd med en 850 R / X70R

TurbOla Reservdansk
20 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Hool skrev:
x70 är förädlad på över 1400 punkter mot 850.

1800 punkter tror jag det var till och med, men har aldrig sett en redogörelse över dessa... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 januari 2011 · 10 427 Inlägg

TurbOla skrev:

Hool skrev:
x70 är förädlad på över 1400 punkter mot 850.

1800 punkter tror jag det var till och med, men har aldrig sett en redogörelse över dessa... tongue

Old School Trafikmagasinet presenterar nya S/V70 1996:
http://svtplay.se/v/1371514/oppet_arkiv … 70_och_v70

(TV made in Falun über alles wink)

Edit: Volvo "Galaxy" (/850) började utvecklas redan 1978. Inte illa wink

Senast redigerat av steifan (20 januari 2011)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 januari 2011 · 3 404 Inlägg

TurbOla skrev:

decib3L skrev:
Nej det ska inte bli en volvo vs saab tråd. För båda har sina goda sidor. Men jag personligen föredrar den ena parten wink Tycker bara det var en onödig kommentar.

Har man kört båda sorternas bilar så tycker jag man kan ha en uppfattning om båda, har man bara kört en sorts bilar så kan man bara ha uppfattning om en sort. wink

Men en stor fördel till Saab är det låga inköpspriset - de är extremt billiga i andrahandsköp.

Jag har kört både flera olika modeller av både Volvo och Saab (dock inte just 850/x70 turbo) men överlag tycker jag volvo känns trötta. Funderar själv på en 855 så jag har inget emot modellen som så, väldigt praktiska bilar med goda lastutrymmen och fina lösningar men just motorbiten är inte speciellt upphetsande i mina ögon.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
marcussomfan
20 januari 2011 · 467 Inlägg

Vad är den skillnaden upp till en t5-r ?

850 då?

Förutom R-läpp r-fälgar och så.

Zwudda Refined
20 januari 2011 · 1 770 Inlägg

marcussomfan skrev:
Vad är den skillnaden upp till en t5-r ?

850 då?

Förutom R-läpp r-fälgar och så.

Gå in här:
http://nordicr.com/ och klicka på R-Konceptet.
Men det bästa är helt klart att se skillnaderna (och känna dem) i verkligheten smile

Lund-gren
20 januari 2011 ·

Zwudda skrev:

marcussomfan skrev:
Vad är den skillnaden upp till en t5-r ?

850 då?

Förutom R-läpp r-fälgar och så.

Gå in här:
http://nordicr.com/ och klicka på R-Konceptet.
Men det bästa är helt klart att se skillnaderna (och känna dem) i verkligheten smile

Kan väll enkelt säga att T-5R jämfört med Turbo nästan alltid är maxutrustade. Annan inredning (Skinn/Alacantra), sänkt från fabrik. Samt att den manuella versionen har 240hk jämfört med 225 i turbo modellen. Speciell färg, andra fälgar samt kofångare fram.

Ifall man jämför T-5R mot R så skiljer det ännu mer saker.
Den manuella har 250 hk. Maxutrustad, sedan modellen har t.ex. sätesvärme bak och solgardin vilket inte T-5R inte alltid har. R-vinge och andra fälgar. För att citera Auto motor sport i jämförelsen mellan T-5R och R:

"Efter testet levererade vi några förslag till förbättringar av T-5R. Bland annat var drivhjulsgreppet, bromsarna och växellådan föremål för kritik. Flera av våra önskemål har gått i uppfyllelse till modellåret 1996, då Volvo presenterar 850R. I princip samma bil som T-5R, men med vissa viktiga förbättringar:

* Motorn ger tack vare högre laddtryck (0,9 bar) numera 350 Nm vridmoment och 250 hästar vid 5 400 varv. Overbooostfunktionen som under en begränsad tid gav ökat laddtryck är borta, nu ger den konstant fullt tryck. Större avgasturbin, laddluftkylare, kraftigare dimensionerade insugs- och avgaskanaler, nya spridare och en annan styrenhet har gett god utdelning.

* Växellådan har fått förbättrad (tredubbel) synkronisering och differentialen har nu en viskös broms som fördelar en del moment (max 190 Nm) över till det hjul som inte spinner. Växellådshuset är betydligt kraftigare och förberett för en utgående axel bakåt - alltså för den kommande fyrhjulsdriften.

* Fjädringen och chassisättningen i stort är helt förändrad. Fjädrarna i sig själva är samma som förra året, men krängningshämmarna är klenare, stötdämparna mjukare initialt och framvagnsgeometrin förändrad (mer camber, mindre toe-in)."


http://www.automotorsport.se/biltester/ … 60108.html

Senast redigerat av Lund-gren (20 januari 2011)

S70-T5
20 januari 2011 · 140 Inlägg

Lund-gren skrev:

Blyfot_Racing skrev:

S70-T5 skrev:

Finns 850 t5 och t-5 med dom äldre heter väl T-5 och dom lite nyare T5

jag är supernöjd med min s70, hade inte velat ha en 850 smile

Mvh

kan inte låta bli att lägga mig i va det inte så att svensksålda 850 heter turbo å dom som va sålda utomlands heter t5

Stämmer bra, svenskålda 85x heter turbo och de som gick på export/import heter T5. Vissa T5or har ju även 2.0 liters motorn vilket inte Turbo modellerna har.

Till x70 gjordes modellbeteckningarna om så både svensksålda och export/import heter T5 smile

haha jasså.. trodde de kunde heta t-5 med på svensksålda.. men då måste de ha varit bytt bagagelucka på min sv-sålda 850 t5 94a jag hade..

jaja nu vet jag det! smile

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
TurbOla Reservdansk
20 januari 2011 · 6 271 Inlägg

TenZer skrev:
Jag har kört både flera olika modeller av både Volvo och Saab (dock inte just 850/x70 turbo) men överlag tycker jag volvo känns trötta. Funderar själv på en 855 så jag har inget emot modellen som så, väldigt praktiska bilar med goda lastutrymmen och fina lösningar men just motorbiten är inte speciellt upphetsande i mina ögon.

Vad är det du ogillar med motorn då?
Den stora skillnaden om man tänker sig motorkaraktären Volvo/Saab är vad jag känt att Saaben har vassare kammar, vilket gör att bilen känns trött på låga varv, men istället får man en "turboknuff" på högre varv.

Volvo har snälla kammar (turbomodellerna) vilket gör att de har en väldigt jämn karaktär, starka som dieslar på låga varv och ändå bra tryck högt upp - men utan den där knuffen.

Sen är ju motorljudet i en femma inte fy skam - i alla fall i mina öron.

Audi har lite annat slag/borrning vilket gör att de har vassare ljud, medan Volvo gick ut för att få ett "tyngre" ljud.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Blyfot_Racing
20 januari 2011 · 904 Inlägg

Hool skrev:
x70 är förädlad på över 1400 punkter mot 850. 

x70 känns som en modernare bil.     

Hugget som stucket.   Massor av bilar att välja bland.. Pick one smile

en av dom punkterna är att dom har bytt sida på cigaretutaget

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Hool
20 januari 2011 · 1 067 Inlägg

Klapperstagen och dörrstopparna är forffarande sopor dock sad

Samt man måste byta hela bärarmen om en spindelleden ger upp sad

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
TurbOla Reservdansk
20 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Hool skrev:
Samt man måste byta hela bärarmen om en spindelleden ger upp sad

Kostnadsmässigt är det inte så farligt att byta hela bärarmen/länkarmen, om man inte ska handla på Volvo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hool
21 januari 2011 · 1 067 Inlägg

TurbOla skrev:

Hool skrev:
Samt man måste byta hela bärarmen om en spindelleden ger upp sad

Kostnadsmässigt är det inte så farligt att byta hela bärarmen/länkarmen, om man inte ska handla på Volvo.

Volvo är inte så farligt dyra på delar till äldre bilar som 850 och X70 faktiskt.. 

Man måste dock alltid kolla upp vad grejen kostar ny för skrotarna kan sväva i det blå prismässigt.. roll

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Zwudda Refined
21 januari 2011 · 1 770 Inlägg

Hool skrev:

TurbOla skrev:

Hool skrev:
Samt man måste byta hela bärarmen om en spindelleden ger upp sad

Kostnadsmässigt är det inte så farligt att byta hela bärarmen/länkarmen, om man inte ska handla på Volvo.

Volvo är inte så farligt dyra på delar till äldre bilar som 850 och X70 faktiskt.. 

Man måste dock alltid kolla upp vad grejen kostar ny för skrotarna kan sväva i det blå prismässigt.. roll

Men vem skulle vilja köpa en begagnad spindelled/länkarm!?

Zulu
21 januari 2011 · 98 Inlägg

Både S70 och 850 är numera äldre bilar.

Den största punkten enligt mig är i vilket skick bilen är och det borde väga tyngst.
Köp den som är i bra skick som kommer emot.

Sedan har ju 850 lite mindre elektronic och motorstyrningen är lite simplare (motronic 4.3 vs 4.4) så den är inte lika "känslig".

X70 är allmänt mera bekväm o "dämpad" att köra. 850 känns lite "råare" och det kanske p.g.a. mindre ljudisolering, chassi osv.

bilr det en 850 så är årsmodell 96 den som hade minst "barnfel", dvs tjockare framruta mm...

mvh

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
marcussomfan
21 januari 2011 · 467 Inlägg

Vad är skillnaden på 850 mellan 94,95,96 ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang