S70 VS 850 ( Förstabil )

torpis Forummoderator
24 januari 2011 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:

Busgrabb skrev:
Vet faktiskt inte exakt men har pratat med en som var med på den tiden och utveckalde motorn på Volvo.
Det är väl iofs likadana stakar, kolvar och innehåll i V70R 98 som en V70 T5 98 eller?

Dom fick även göra om utväxligen i lådan på T4:an då det blev snabbare 0-100 än V70R vilket inte var tänktbart att den nya minstingen i serien var snabbare än flaggskeppet själv smile
Så T4:an gör bara ca 90 Km/h på 2:an medans 2.0T gör över 100 Km/h

I princip så ser 850 och S/V70 98-99 motorerna likadana ut, med smärre förändringar (kolvar, svänghjul bl.a.)

Men från -00 inträder större förändringar på R-motorerna, VVT, cylindervolym, m.m.

Grunden för vitmotorn var att den skulle vara lätt att skala mellan 4-6 cylindrar utan att större driftsförändringar på fabrikerna behövde ske.

S40 har väl 4.45 i utväxling, medan 850 och S/V70 har 4.00 i utväxling?

Men utväxlingen har inte förändrats på 5-cyl modellen särskilt mycket, i T5-utförandet.

Att S40 har 4.45 i utväxling ser jag inte som något konstigt - det känns som att Saab och andra tillverkare som kör 4-cyl har exakt likadan utväxling, relaterat varvtal/hastighet.

5:an är ju skön på det viset att man håller knappt 2000 RPM vid 100km/h på 5ans växel.

Min bil visade på 4000 RPM vid 200km/h, och min varvstopp är på 6000. wink

klurigt att sätta någon på plats och sedan ha fel själv...

Om vi säger S40 som i första generationens bilar och turbo som i trådskaparens fråga så är majoriteten av S40 utrustade med 4.00 lådan, enbart T4 före 01 hade 4.25(!)

Nu kan jag inte på rak arm svara för 850/V70 med för S40 så var motorerna i det närmaste samma fram till 00, 01-> kom det VVT samt andra kolvar och stakar i 2.0t, nytt styrsystem etc. Vips hade man många fler varianter.

4.00-lådan och 200km/h blir förövrigt i regionen 5000rpm, strax under, såvida alla 4.00lådor har samma utväxling på 5:ans växel. http://www.youtube.com/henke2#p/u/7/gqd9RPex_d0

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TurbOla Reservdansk
24 januari 2011 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:
klurigt att sätta någon på plats och sedan ha fel själv...

Om vi säger S40 som i första generationens bilar och turbo som i trådskaparens fråga så är majoriteten av S40 utrustade med 4.00 lådan, enbart T4 före 01 hade 4.25(!)

Nu kan jag inte på rak arm svara för 850/V70 med för S40 så var motorerna i det närmaste samma fram till 00, 01-> kom det VVT samt andra kolvar och stakar i 2.0t, nytt styrsystem etc. Vips hade man många fler varianter.

4.00-lådan och 200km/h blir förövrigt i regionen 5000rpm, strax under, såvida alla 4.00lådor har samma utväxling på 5:ans växel. http://www.youtube.com/henke2#p/u/7/gqd9RPex_d0

Du har rätt, jag tänkte på sugmotorerna i S/V40, där har du ju utväxling 4,45 - turbomodellerna är ju garanterat lägre utväxlade.

VVT kom på V70R-00 motorn först, med enbart variabel avgaskam.
Och det berömda gasspjället som ingen gärna vill köra med.

R-modellerna låg alltid lite före de andra modellerna vad gällde teknologi och effekt, ända fram tills de slutade tillverkas.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
master_lars
24 januari 2011 · 1 160 Inlägg

S70 alla gånger. Kanske Volvos snyggaste modell genom tiderna. Lagom rundad i hörnen till skillnad mot 850 som i mina ögon står för kubism. Verkar hålla bättre än 850 också.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
TurbOla Reservdansk
24 januari 2011 · 6 271 Inlägg

master_lars skrev:
S70 alla gånger. Kanske Volvos snyggaste modell genom tiderna. Lagom rundad i hörnen till skillnad mot 850 som i mina ögon står för kubism. Verkar hålla bättre än 850 också.

Måste bara fråga vad då en 740 är för dig? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Navkapsel
24 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Rost är inget som ska skrämma någon från en S40. Det är ingen extrem bil och så länge man tvättar och vaxar emellanåt och håller efter stenskott så är det lungt. Som de flesta andra bilar alltså.

Busgrabb Rejsa ?
24 januari 2011 · 2 959 Inlägg

TurbOla skrev:

torpis skrev:
klurigt att sätta någon på plats och sedan ha fel själv...

Om vi säger S40 som i första generationens bilar och turbo som i trådskaparens fråga så är majoriteten av S40 utrustade med 4.00 lådan, enbart T4 före 01 hade 4.25(!)

Nu kan jag inte på rak arm svara för 850/V70 med för S40 så var motorerna i det närmaste samma fram till 00, 01-> kom det VVT samt andra kolvar och stakar i 2.0t, nytt styrsystem etc. Vips hade man många fler varianter.

4.00-lådan och 200km/h blir förövrigt i regionen 5000rpm, strax under, såvida alla 4.00lådor har samma utväxling på 5:ans växel. http://www.youtube.com/henke2#p/u/7/gqd9RPex_d0

Du har rätt, jag tänkte på sugmotorerna i S/V40, där har du ju utväxling 4,45 - turbomodellerna är ju garanterat lägre utväxlade.

VVT kom på V70R-00 motorn först, med enbart variabel avgaskam.
Och det berömda gasspjället som ingen gärna vill köra med.

R-modellerna låg alltid lite före de andra modellerna vad gällde teknologi och effekt, ända fram tills de slutade tillverkas.

Så mycket ligger väl inte R modellerna före om man kollar på 98-00 iallafall.
Större turbo ? Vad mer motormässigt ?
99 kom faktiskt det elektroniska gasspjället, fanns båda modellerna under 99.

Autotech
BMW 335D (2008)
Joakim-S Hobby Fotograf
24 januari 2011 · 650 Inlägg

Busgrabb skrev:

TurbOla skrev:

torpis skrev:
klurigt att sätta någon på plats och sedan ha fel själv...

Om vi säger S40 som i första generationens bilar och turbo som i trådskaparens fråga så är majoriteten av S40 utrustade med 4.00 lådan, enbart T4 före 01 hade 4.25(!)

Nu kan jag inte på rak arm svara för 850/V70 med för S40 så var motorerna i det närmaste samma fram till 00, 01-> kom det VVT samt andra kolvar och stakar i 2.0t, nytt styrsystem etc. Vips hade man många fler varianter.

4.00-lådan och 200km/h blir förövrigt i regionen 5000rpm, strax under, såvida alla 4.00lådor har samma utväxling på 5:ans växel. http://www.youtube.com/henke2#p/u/7/gqd9RPex_d0

Du har rätt, jag tänkte på sugmotorerna i S/V40, där har du ju utväxling 4,45 - turbomodellerna är ju garanterat lägre utväxlade.

VVT kom på V70R-00 motorn först, med enbart variabel avgaskam.
Och det berömda gasspjället som ingen gärna vill köra med.

R-modellerna låg alltid lite före de andra modellerna vad gällde teknologi och effekt, ända fram tills de slutade tillverkas.

Så mycket ligger väl inte R modellerna före om man kollar på 98-00 iallafall.
Större turbo ? Vad mer motormässigt ?
99 kom faktiskt det elektroniska gasspjället, fanns båda modellerna under 99.

Och VVT kom 99? eller har jag fel? För min v70 var en tidig 99 och den hade VVT på avgassidan tongue

MG e-HS (2021)
TurbOla Reservdansk
24 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Busgrabb skrev:
Så mycket ligger väl inte R modellerna före om man kollar på 98-00 iallafall.
Större turbo ? Vad mer motormässigt ?
99 kom faktiskt det elektroniska gasspjället, fanns båda modellerna under 99.

Inte till en början nej.

I T-5Ren var det ju bara ren programvara, fjädrar, dämpare, enklare grejer som gjorde den lite mer förfinad än T5an.

I 850 R-en dök det upp större turbo, ny växellåda, bättre IC, bättre insug, spridare, m.m.

S/V70R -98 kom med AWD och 240/250hk istället för 193hk - vilket de vanliga modellerna höll sig till.

-99 fick V70R en ny adaptiv automatlåda, 4stegad, och konstant 250hk istället för 240hk-versionen (baserad på T-5R).

Och -00 kom VVT, 2,4liters motor, 19T, gröna R-spridarna, 5-växlad adaptiv låda, nytt insug, gasspjäll o.s.v.

Så lite före låg dom redan innan milleniumskiftet, och avståndet från vanliga turbomodellerna ökade successivt.

-04 till -07 var skillnaderna ännu större ju.




Jag föredrar iaf 850, S/V70 för de femcylindriga motorernas ljud, karaktär och segdragningsförmåga och låga utväxling - härligt att kunna ligga på knappt 1900 RPM vid 100km/h på landsvägen.

Senast redigerat av TurbOla (24 januari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Joakim-S Hobby Fotograf
25 januari 2011 · 650 Inlägg

TurbOla skrev:

Busgrabb skrev:
Så mycket ligger väl inte R modellerna före om man kollar på 98-00 iallafall.
Större turbo ? Vad mer motormässigt ?
99 kom faktiskt det elektroniska gasspjället, fanns båda modellerna under 99.

Inte till en början nej.

I T-5Ren var det ju bara ren programvara, fjädrar, dämpare, enklare grejer som gjorde den lite mer förfinad än T5an.

I 850 R-en dök det upp större turbo, ny växellåda, bättre IC, bättre insug, spridare, m.m.

S/V70R -98 kom med AWD och 240/250hk istället för 193hk - vilket de vanliga modellerna höll sig till.

-99 fick V70R en ny adaptiv automatlåda, 4stegad, och konstant 250hk istället för 240hk-versionen (baserad på T-5R).

Och -00 kom VVT, 2,4liters motor, 19T, gröna R-spridarna, 5-växlad adaptiv låda, nytt insug, gasspjäll o.s.v.

Så lite före låg dom redan innan milleniumskiftet, och avståndet från vanliga turbomodellerna ökade successivt.

-04 till -07 var skillnaderna ännu större ju.


Jag föredrar iaf 850, S/V70 för de femcylindriga motorernas ljud, karaktär och segdragningsförmåga och låga utväxling - härligt att kunna ligga på knappt 1900 RPM vid 100km/h på landsvägen.

Okej, VVT kanske kom -00 till R bilarna men jag är helt hundra på att år 1999 så kom VVT till turbomotorerna med elektroniskt gasspjäll. (och då borde ju R-bilarna vara med där) Och detsamma går ju för 5-växlade lådan kom ju också -99?

Källa: VADIS och VIDA

MG e-HS (2021)
Busgrabb Rejsa ?
25 januari 2011 · 2 959 Inlägg

ProXem skrev:

Busgrabb skrev:

TurbOla skrev:

Du har rätt, jag tänkte på sugmotorerna i S/V40, där har du ju utväxling 4,45 - turbomodellerna är ju garanterat lägre utväxlade.

VVT kom på V70R-00 motorn först, med enbart variabel avgaskam.
Och det berömda gasspjället som ingen gärna vill köra med.

R-modellerna låg alltid lite före de andra modellerna vad gällde teknologi och effekt, ända fram tills de slutade tillverkas.

Så mycket ligger väl inte R modellerna före om man kollar på 98-00 iallafall.
Större turbo ? Vad mer motormässigt ?
99 kom faktiskt det elektroniska gasspjället, fanns båda modellerna under 99.

Och VVT kom 99? eller har jag fel? För min v70 var en tidig 99 och den hade VVT på avgassidan tongue

Korrekt, satt på dom motorerna med nya spjället.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
25 januari 2011 · 2 959 Inlägg

TurbOla skrev:

Busgrabb skrev:
Så mycket ligger väl inte R modellerna före om man kollar på 98-00 iallafall.
Större turbo ? Vad mer motormässigt ?
99 kom faktiskt det elektroniska gasspjället, fanns båda modellerna under 99.

Inte till en början nej.

I T-5Ren var det ju bara ren programvara, fjädrar, dämpare, enklare grejer som gjorde den lite mer förfinad än T5an.

I 850 R-en dök det upp större turbo, ny växellåda, bättre IC, bättre insug, spridare, m.m.

S/V70R -98 kom med AWD och 240/250hk istället för 193hk - vilket de vanliga modellerna höll sig till.

-99 fick V70R en ny adaptiv automatlåda, 4stegad, och konstant 250hk istället för 240hk-versionen (baserad på T-5R).

Och -00 kom VVT, 2,4liters motor, 19T, gröna R-spridarna, 5-växlad adaptiv låda, nytt insug, gasspjäll o.s.v.

Så lite före låg dom redan innan milleniumskiftet, och avståndet från vanliga turbomodellerna ökade successivt.

-04 till -07 var skillnaderna ännu större ju.




Jag föredrar iaf 850, S/V70 för de femcylindriga motorernas ljud, karaktär och segdragningsförmåga och låga utväxling - härligt att kunna ligga på knappt 1900 RPM vid 100km/h på landsvägen.

Jo men vet i stort sett allt det, jag menade motormässigt bara.

Autotech
BMW 335D (2008)
TurbOla Reservdansk
25 januari 2011 · 6 271 Inlägg

ProXem skrev:
Okej, VVT kanske kom -00 till R bilarna men jag är helt hundra på att år 1999 så kom VVT till turbomotorerna med elektroniskt gasspjäll. (och då borde ju R-bilarna vara med där) Och detsamma går ju för 5-växlade lådan kom ju också -99?

Källa: VADIS och VIDA

Man började nog introducera det elektroniska gasspjället -99, kan du nog ha rätt i, men när jag har sökt ser man bara -00 med elektroniskt gasspjäll.

-98 hade man samma automatlåda som 850-bilarna.
-99 kom det en ny adaptiv automatlåda, dock fortfarande 4-stegad, såldes endast med V70R AWD -99.
-00 kom ytterligare en version med 5-stegad låda, såldes endast med 265hk V70R AWD -00.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tyskenracing BE*CE
26 januari 2011 · 419 Inlägg

hade elektroniskt gasspjäll på min s70 -99a

Volvo R racing
H4ST That Shit Cray
26 januari 2011 · 1 087 Inlägg

Jag skulle nog valt S70, mest för att det är en lite nyare bil smile
Men för mig föll det tillslut på en S60 wink

Senast redigerat av _Hast_ (26 januari 2011)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang