Skogsby skrev:
supraturbo skrev:
Skogsby skrev:
Motorn bör vara smidd.
oljekylare.
s14 original lådan kör man sönder på 15 min.
det man behöver veta. det behöver också överdimm borras om du ska byta till etc cp kolvar eftersom det är ovala foder org.
MVH Jskogsby
vad har du fått detta ifrån att det skulle vara ovala foder i dessa motorer ?
ovala foder existerar typ inte om inte dom blivit så slitna så dom är ovala, dock så har en hel del
motorcycklar gjorts med ovala kolvar,och även en del bilar, sedan kan ju folk mena en hel del fel med den ovala frasen
tex en gjuten kolv som har 2 olika mått på övre resp undre halvan av kolven gör den ju inte sk oval //M
tyvärr så är sr20det motorn dåligt byggd från början. lösa foder = slitage mycket starkare om det hade varit ett gjutjärns block.
kolvarna i säg vet jag inte om dom är ovala, kan nog hända det med. har knoppat ihop ett ex antal nissan motorer samt skruvat mycket med J halvarsson.
Man bör ju överdimm borra för att vara på säkra sidan dels byta stakarna jag skulle nog inte köpa en s14 som är original. visst dom är fina att titta på men det går sönder så fort man börjar trampa lite på höger foten. kostar lite små pengar att skäppa hem lite delar från usa sen har man hur kul som helst och det håller relativt bra!
är ju ingjutna foder i sr20det som det är i dom flesta alublock, men ej lösa så det går att byta ut,då får man ju köra med darton sleeves som jag själv gör,
svaga länken i motorn orginal är kolvarna, stakarna pallar 400-500hk orginal,
oljekylningen är ju det som dödar mest, lådan håller för ca 350 hk , polaren kör med 600hk och det höll förra säsongen allt beror ju på hur man kör, clutch kicka på bana och drifta kommer ju att döda lådan snabbt,
men ovala cylindrar är det inte på dessa motorer, och inte kolvar heller
samt att gå upp ett steg och borra om det inte behövs är inte att rekomendera då du bara kan borra orginal fodren 1mm så där vill man allt ha kvar så mkt gods som möjligt, //M
ps sorry till trådskaparen för att vi kladda lite i din tråd.