Vad drar egentligen minst bränsle?

huacay
4 februari 2011 · 37 Inlägg

Hej! Vad drar egentligen minst?

1. När man stannar vid ett rödljus med växeln.
    *att man står i neutral läge eller...
    * när man har ettans växel och kopplingen nedtryckt?, misstänker att det inte gör någon skillnad på bränsleförbrukningen..smile

2. När man kör typ 55km/h och ska stanna vid rödljus, har femmans växel i.
    * att man genom att växla ner hålla ner varvtalet mellan 1500 och 2000 eller....
    * att man typ hoppas över växlar t.ex. 5->3->1 och man växlar ner vid gränsfall för när motorn börjar låta ansträngd? för enligt en trafiklärare tycker han att jag borde hoppa över växlarna och inte växla ner växel för växel, men då händer det ju ofta att varvtalet brukar hinna sjunka under 1500 innan jag måste växla ner och då har ju motorn börjat förbruka mera bränsle?

3. när man ska starta och rulla.
     ungefär som punkt 2, ska man hoppa över växlarna ? t.ex. 1->3->5? eller ta 1->2->3->4->5

Äger en audi 80, -92 2.0

Lawen
4 februari 2011 · 33 Inlägg

1:an kan jag tyvärr inte ge dig ett klart svar då jag inte vet, men antar att skillnaden är så liten att det är försumbart
2:an  hoppa växlar är nog bäst, du motorbromsar ju inte då du växlar wink själv föredrar jag inte att motorbromsa på ettan så då brukar jag istället använda mig av färdbromsen smile bilen drar kanske 1-2dl milen då du motorbromsar med ett varvtal på 1500rpm så det bör ju vara helt okey, vill du inte hamna under 1500rpm så är det ju bara o hoppa ner på växlarna, så som du skrev 5->3->1, själv växlar jag aldrig ner till ettan utan väljer då istället 2an.

3:an om du ska köra ekodrive skall du hoppa växlar

men framför allt så sparas det ju bränsle om man inte trycker plattan i botten big_smile

BMW 523iT "Segelbåts Räcer" (1997)
mange_240
4 februari 2011 · 1 562 Inlägg

Lawen skrev:
1:an kan jag tyvärr inte ge dig ett klart svar då jag inte vet, men antar att skillnaden är så liten att det är försumbart
2:an  hoppa växlar är nog bäst, du motorbromsar ju inte då du växlar wink själv föredrar jag inte att motorbromsa på ettan så då brukar jag istället använda mig av färdbromsen smile bilen drar kanske 1-2dl milen då du motorbromsar med ett varvtal på 1500rpm så det bör ju vara helt okey, vill du inte hamna under 1500rpm så är det ju bara o hoppa ner på växlarna, så som du skrev 5->3->1, själv växlar jag aldrig ner till ettan utan väljer då istället 2an.

3:an om du ska köra ekodrive skall du hoppa växlar

men framför allt så sparas det ju bränsle om man inte trycker plattan i botten big_smile

den bör inte dra ngt alls då han motorbromsar.

Lawen
4 februari 2011 · 33 Inlägg

mange_240 skrev:
den bör inte dra ngt alls då han motorbromsar.

en bil från -92 stänger inte helt vid motorbromsning rätta mig om jag har fel

BMW 523iT "Segelbåts Räcer" (1997)
Andromeda Rumpmas
4 februari 2011 · 3 860 Inlägg

mange_240 skrev:

Lawen skrev:
1:an kan jag tyvärr inte ge dig ett klart svar då jag inte vet, men antar att skillnaden är så liten att det är försumbart
2:an  hoppa växlar är nog bäst, du motorbromsar ju inte då du växlar wink själv föredrar jag inte att motorbromsa på ettan så då brukar jag istället använda mig av färdbromsen smile bilen drar kanske 1-2dl milen då du motorbromsar med ett varvtal på 1500rpm så det bör ju vara helt okey, vill du inte hamna under 1500rpm så är det ju bara o hoppa ner på växlarna, så som du skrev 5->3->1, själv växlar jag aldrig ner till ettan utan väljer då istället 2an.

3:an om du ska köra ekodrive skall du hoppa växlar

men framför allt så sparas det ju bränsle om man inte trycker plattan i botten big_smile

den bör inte dra ngt alls då han motorbromsar.

Han menar om man motorbromsar ned så långt i varv att bränslet kopplas på igen. Brukar ske mellan 1200-1500 rpm beroende på bilmodell och motortemp.

Motorbromsa från 3:an till ettan, hmm? från 1500 rpm på trean = ~40 km/h till 5000 rpm på ettan. Låter skitbra för både komfort och bil smile

Jag brukar ta en växel i taget för att undvika ryck och att varva ihjäl motorn. T ex 70 km/h inför en rondell: Börjar med att släppa gasen ned till 1500 varv på femman, sedan i med 4:an till 1500 rpm och sist 3:an som jag tar rondellen på om det är lite trafik. Ettan är enbart startväxel första 5-10 metrarna för mig.

Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Lawen
4 februari 2011 · 33 Inlägg

Andromeda skrev:
Han menar om man motorbromsar ned så långt i varv att bränslet kopplas på igen. Brukar ske mellan 1200-1500 rpm beroende på bilmodell och motortemp.

Motorbromsa från 3:an till ettan, hmm? från 1500 rpm på trean = ~40 km/h till 5000 rpm på ettan. Låter skitbra för både komfort och bil smile

Jag brukar ta en växel i taget för att undvika ryck och att varva ihjäl motorn. T ex 70 km/h inför en rondell: Börjar med att släppa gasen ned till 1500 varv på femman, sedan i med 4:an till 1500 rpm och sist 3:an som jag tar rondellen på om det är lite trafik. Ettan är enbart startväxel första 5-10 metrarna för mig.

får nog säga att jag kör nog rätt likt dig. Man får ju även bedöma hur hård inbromsning man skall göra osv. är det en mjuk ja då kan man ju ligga kvar längre på växlarna, är det en hård kanske det är bättre o växla ner lite tidigare för att sedan slippa växla stup i kvarten.

min körskolelärare sade faktiskt till mig att hoppa från 3an till 1an vid motorbromsning, någon konstig grej de har fått för sig om att man skall göra eller nått tongue

vissa går det ju inte heller att lägga i ettan då bilen är i rörelse och det måste ju säga allt smile

BMW 523iT "Segelbåts Räcer" (1997)
Andromeda Rumpmas
4 februari 2011 · 3 860 Inlägg

Lawen skrev:

Andromeda skrev:
Han menar om man motorbromsar ned så långt i varv att bränslet kopplas på igen. Brukar ske mellan 1200-1500 rpm beroende på bilmodell och motortemp.

Motorbromsa från 3:an till ettan, hmm? från 1500 rpm på trean = ~40 km/h till 5000 rpm på ettan. Låter skitbra för både komfort och bil smile

Jag brukar ta en växel i taget för att undvika ryck och att varva ihjäl motorn. T ex 70 km/h inför en rondell: Börjar med att släppa gasen ned till 1500 varv på femman, sedan i med 4:an till 1500 rpm och sist 3:an som jag tar rondellen på om det är lite trafik. Ettan är enbart startväxel första 5-10 metrarna för mig.

får nog säga att jag kör nog rätt likt dig. Man får ju även bedöma hur hård inbromsning man skall göra osv. är det en mjuk ja då kan man ju ligga kvar längre på växlarna, är det en hård kanske det är bättre o växla ner lite tidigare för att sedan slippa växla stup i kvarten.

min körskolelärare sade faktiskt till mig att hoppa från 3an till 1an vid motorbromsning, någon konstig grej de har fått för sig om att man skall göra eller nått tongue

vissa går det ju inte heller att lägga i ettan då bilen är i rörelse och det måste ju säga allt smile

Ja, jag kör då inte på ettan när jag motorbromsar (full lärare?) och kör oftast 2:an -> 3:an och direkt till femman, alltså hoppar fyran när jag accar ut på ny väg. Drar växlarna till 3000-3500 rpm. Alla bilar jag kört har jag hamnat under den av fabriken angivna förbrukningen på såväl landsväg, stad och blandat.

Och vad fan är det här man hör att man ska acca ettan -> trean -> femman? Varför inte 1 > 2 > 3 > 5 (eller 1 >2 > 4 om det är 50-väg)?
Ettan till 3000 rpm ger mig typ tomgångsvarv när jag sedan lägger i trean och då har bilen så lite vridmoment att det drar en massa soppa i onödan att acca jämfört med om man valt tvåan.

Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
tonimakaroni
4 februari 2011 · 747 Inlägg

huacay skrev:
Hej! Vad drar egentligen minst?

1. När man stannar vid ett rödljus med växeln.
    *att man står i neutral läge eller...
    * när man har ettans växel och kopplingen nedtryckt?, misstänker att det inte gör någon skillnad på bränsleförbrukningen..smile

Äger en audi 80, -92 2.0

Rent teoretiskt borde den dra mindre med kopplingen nedtryckt då man inte behöver dra runt extra vikt i lådan som snurrar med nedsläppt. Men om man skulle se detta rent praktiskt i förbrukning tror jag knappast.

/ Toni Larsson
Gathor
5 februari 2011 · 150 Inlägg

5-3-2 när du motor bromsar.
1-2-4-5 när du startar på 70 väg.
1-2-4 när du kör på 50väg.
men det går också att gå igenom hela växel lådan ifall man vill. 1-2-3-4-5. Men drar lite mer soppa, men inget man lägger märke till.

Ha inte för lågt varv tal, drar mer soppa att ligga på 5an i 50km/t än 4an. (stämmer inte på alla bilar men flesta)

Försök att få en rullande start vid rödljus m.m.

Och att köra från 1-3-4-5 är svårt att bedömma, för att få högt varmtal på 3an från 1an, så måste man nog vara uppe i 4-4500v om inte mer för att motorn ska ha bra varvtal för att komma iväg fortare. ifall man har för lågt varvtal på 3an sen drar det bara extra bensin för att komma iväg.

volvoentusiasten
5 februari 2011 · 4 005 Inlägg

Rullande start är nog absolut mest bränslevinst på i ditt scenario. Det och att planera din körning för att inte göra onöda stopp. Bromsa aldrig, använd motorbromsen.

När man kör lastbil så stannar man väldigt sällan, man rullar. Går inte så mkt långsammare faktiskt.

Själv tycker jag eco-driving inte är värt det, det ska väl vara roligt att köra bil också? smile

Gizmojohan
5 februari 2011 · 3 295 Inlägg

tonimakaroni skrev:

huacay skrev:
Hej! Vad drar egentligen minst?

1. När man stannar vid ett rödljus med växeln.
    *att man står i neutral läge eller...
    * när man har ettans växel och kopplingen nedtryckt?, misstänker att det inte gör någon skillnad på bränsleförbrukningen..smile

Äger en audi 80, -92 2.0

Rent teoretiskt borde den dra mindre med kopplingen nedtryckt då man inte behöver dra runt extra vikt i lådan som snurrar med nedsläppt. Men om man skulle se detta rent praktiskt i förbrukning tror jag knappast.

förrutom det extra trycket som blir på axiallager när man står med en nedtryckt koppling, skillnaden blir nog hårfin. har man då bytt till hårdare tryckplatta vilket man oftast inte gör på en org bil men ändå, så bör man stå med ingen växel i och koppling uppe..

Senast redigerat av Slave_joe (5 februari 2011)

PerArne Mycke vill ha mer...
5 februari 2011 · 611 Inlägg

Vet inte om nån motorbromsar på ettan?? Brukar kunna bli rätt höga varv då ettan är väldigt högt utväxlad... Nä 2an som gäller som lägst att motorbromsa på och när man kommit ner i varv på 2an så kan man lika gärna bromsa.

Går ju att köra väldigt sakta på 2an så när du väl fått bilen i rullning så behövs aldrig 1an. 1an är som folk säger bara en start växel och en börn växel för svaga bilar tongue hahaha

//Per-Arne
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 februari 2011 · 1 948 Inlägg

1-3 låter idiotiskt.

Jag slapp ecodriving bullshitten när jag övningskörde, antagligen för att det var mindre prioriterat då.

Har dock kommit på mig själv så här i efterhand, jag brukar hoppa från2-4 och från 3-5 bara för att slippa växla en massa i onödan.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
zoopåse
5 februari 2011 · 1 171 Inlägg

Ha inte för lågt varv tal, drar mer soppa att ligga på 5an i 50km/t än 4an. (stämmer inte på alla bilar men flesta)

Det är snarare precis tvärtom. 5:an drar oftast mindre i 50 än 4:an, om du inte kör bil med förgasarmotor eller någon udda utväxling på lådan.

2. När man kör typ 55km/h och ska stanna vid rödljus, har femmans växel i.
    * att man genom att växla ner hålla ner varvtalet mellan 1500 och 2000 eller....
    * att man typ hoppas över växlar t.ex. 5->3->1 och man växlar ner vid gränsfall för när motorn börjar låta ansträngd? för enligt en trafiklärare tycker han att jag borde hoppa över växlarna och inte växla ner växel för växel, men då händer det ju ofta att varvtalet brukar hinna sjunka under 1500 innan jag måste växla ner och då har ju motorn börjat förbruka mera bränsle?

3. när man ska starta och rulla.
     ungefär som punkt 2, ska man hoppa över växlarna ? t.ex. 1->3->5? eller ta 1->2->3->4->5

Äger en audi 80, -92 2.0

2. Om du ska motorbromsa på varje växel från 5:an i 55 så kommer det inte bli så lång motorbroms på varje växel och en väldig massa jobb. Det är bättre att på en modern bil välja en växel, typ 2:an eller 3:an beroende på vilken växel du kommer accellerera med efteråt eller hur mycket broms du behöver. Behöver du stanna så kopplar du bara ur när motorvarvet är runt 1000. Behöver du inte stanna så försök planera så att du håller dig till en växel genom hela korsningen/rondellen tills du fått upp hastigheten igen.

På en äldre bil kan det vara bättre att välja en högre växel att motorbromsa på och istället koppla ur tidigare. Dvs hålla nere varvtalet till tomgång så snart som möjligt även om det betyder att då får färdbromsa.

3. Gör såhär: kolla på vägen och bedöm vilken hastighet du ska upp i och hur snabbt. Starta på 1:an tills du precis får i 2:an. Om du har en bil framför som accar väldigt sakta så stega dig genom alla växlarna. Har du fritt framför dig ta 3:an upp till 50 och lägg i 5:an. Ska du bara köra 40-45 ligg kvar på 2:an upp dit och lägg i 4:an.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 februari 2011 · 1 948 Inlägg

zoopåse skrev:

Ha inte för lågt varv tal, drar mer soppa att ligga på 5an i 50km/t än 4an. (stämmer inte på alla bilar men flesta)

Det är snarare precis tvärtom. 5:an drar oftast mindre i 50 än 4:an, om du inte kör bil med förgasarmotor eller någon udda utväxling på lådan.

2. När man kör typ 55km/h och ska stanna vid rödljus, har femmans växel i.
    * att man genom att växla ner hålla ner varvtalet mellan 1500 och 2000 eller....
    * att man typ hoppas över växlar t.ex. 5->3->1 och man växlar ner vid gränsfall för när motorn börjar låta ansträngd? för enligt en trafiklärare tycker han att jag borde hoppa över växlarna och inte växla ner växel för växel, men då händer det ju ofta att varvtalet brukar hinna sjunka under 1500 innan jag måste växla ner och då har ju motorn börjat förbruka mera bränsle?

3. när man ska starta och rulla.
     ungefär som punkt 2, ska man hoppa över växlarna ? t.ex. 1->3->5? eller ta 1->2->3->4->5

Äger en audi 80, -92 2.0

2. Om du ska motorbromsa på varje växel från 5:an i 55 så kommer det inte bli så lång motorbroms på varje växel och en väldig massa jobb. Det är bättre att på en modern bil välja en växel, typ 2:an eller 3:an beroende på vilken växel du kommer accellerera med efteråt eller hur mycket broms du behöver. Behöver du stanna så kopplar du bara ur när motorvarvet är runt 1000. Behöver du inte stanna så försök planera så att du håller dig till en växel genom hela korsningen/rondellen tills du fått upp hastigheten igen.

På en äldre bil kan det vara bättre att välja en högre växel att motorbromsa på och istället koppla ur tidigare. Dvs hålla nere varvtalet till tomgång så snart som möjligt även om det betyder att då får färdbromsa.

3. Gör såhär: kolla på vägen och bedöm vilken hastighet du ska upp i och hur snabbt. Starta på 1:an tills du precis får i 2:an. Om du har en bil framför som accar väldigt sakta så stega dig genom alla växlarna. Har du fritt framför dig ta 3:an upp till 50 och lägg i 5:an. Ska du bara köra 40-45 ligg kvar på 2:an upp dit och lägg i 4:an.

Asså 5an i 50!?!?!?!? åker du v8 eller??? kanske diesel??? inte ens mina pärons v50 diesel mår bra av att harva i 50 på 5an. På väldigt många bilar känns t.o.m 4an som ett gränsfall...

MAX 3an i 30. max 4an i 50 och efter 70 så är det 5an. Detta funkar på alla bilar jag har kört och det känns som att här mår dem bäst.

5an i 50 så lär den t.o.m dra mer soppa än på 4an för den får jobba.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
zoopåse
5 februari 2011 · 1 171 Inlägg

När det gäller dina föräldrars V50 (5-växlad?) så gissar jag att den är ganska högt växlad för att spara bränsle och moderna dieslar tvärdör under tomgångsvarv till skillnad från bensinmotorer som har lite "schwung" under tomgången.

De flesta bilar brukar ligga på 1200-1500 varv i 50 på 5:an och det är inga som helst problem, långt över tomgång som brukar vara max 800. Drar bara mindre soppa. Lura dig inte av att det är mindre kraft i motorn, det minskar både sugförlusterna (mer öppet spjäll) och antalet förbränningar/sträcka.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 februari 2011 · 1 948 Inlägg

Så om jag kommer till en uppförsbacke så är det bättre att ligga på 5an och ge plattan i mattan och sega för det går billigare? 

Jag ser det inte praktiskt att köra så iaf. Jag ligger alltid där det finns kraft i motorn så jag slipper växla i onödan.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
zoopåse
5 februari 2011 · 1 171 Inlägg

I princip är det så, så länge kraften räcker till med 80% gas drar det mindre att ligga kvar på en högre växel.

Att ligga med nästan stängt gasspjäll och varva utifall att man skulle behöva mer kraft går mer bensin till att pumpa runt motorn och mindre till att föra bilen framåt.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 februari 2011 · 1 948 Inlägg

Möjligt, men det ska somsagt funka bra i verkligheten också. Ligga o sega bilen hela tiden är bara dumt.

En polare till mig körde sin bil på 5an i 50 och det morrade o skakade så fort det fick jobbas lite.

Jag kommer aldrig att köra så iaf. Jag kör där det finns kräm jag är övertygad om att motorn mår bättre av att gå på lite varv, samt att man slipper växla ner för minsta lilla backe. Jag skulle t.o.m säga att den lilla skillnaden detta skulle göra på soppan knappt skulle märkas. Kanske 1 liters skillnad på fulltankeller nått sånt. Min bruksbil slipper jag bry mig om den växlar själv...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Muttley
5 februari 2011 ·

AcesHigh666 skrev:
Så om jag kommer till en uppförsbacke så är det bättre att ligga på 5an och ge plattan i mattan och sega för det går billigare? 

Jag ser det inte praktiskt att köra så iaf. Jag ligger alltid där det finns kraft i motorn så jag slipper växla i onödan.

Från tillfälle till tillfälle.
I uppförsbackar får man ju växla ner för att få mer kraft.

I princip ALLA moderna bilar ska klara av att ligga i 5ans växel i 50 annars är de nått fel.
om jag inte minns fel kan jag ligga i 6an på en storbil Renault traffic eller va de heter.
Men man gör ju inte det om du vet om att du måste sakta ner om 100 meter.
Men bilen drar som allra minst just i 5an. V40 98 jag har drar minst i högsta växeln i låg fart.


Och sen om man vill vara bränslesnål så är de en regel att man aldrig ska gå över 3000 varv någon gång överhuvudtaget. Inte ens med automat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang