Onödigt att byta bränslefilter?


#1
116 8

2011-02-07 13:24

Var inne hos min bilverkstad idag för jag håller på att lägga upp servicen på den.

Allt gick smärtfritt fram  till bränslefiltret. Han påstod att man plockat bort detta  på de flesta nya bilar och att man numera bara byter det när det börjar bli dåligt, vilket det inte kan bli på 6000 mil som min bil rullat.

Är det någon mer som hört detta?

Det gäller min 9-3a

Senast redigerat av Nille_83 (2011-02-07 13:28)


Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)

te_wik Forummoderator

#2
12792 12

2011-02-07 13:31

Har för mig att i en 6000-milaservice ingår byte av bränslefilter, men beror lite på årsmodell.



Mvh Tommy


Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Audi S4 "2.2T 20v" (1993)
#3
116 8

2011-02-07 13:32

Ja det stämmer. Men enligt honom är det inget filter som sätter igen sig på 6000 mil. Det är något som hängt kvar sen när vi hade sämre kvalité på bensinen var hans argument och att alla "Japsarna" plockat bort det från servicen.


Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)

te_wik Forummoderator

#4
12792 12

2011-02-07 13:35

Nille_83 skrev:
Ja det stämmer. Men enligt honom är det inget filter som sätter igen sig på 6000 mil. Det är något som hängt kvar sen när vi hade sämre kvalité på bensinen var hans argument och att alla "Japsarna" plockat bort det från servicen.

Hmm, konstigt. Jag tycker du ska ändå åka tillbaka och få det bytt. Kolla även i dokumentationen att de inte bockat för att den blivit bytt, ifall den inte blivit det.

Ring till andra märkesverkstäder och fråga vad dom säger.



Mvh Tommy


Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Audi S4 "2.2T 20v" (1993)
#5
116 8

2011-02-07 13:39

Den har inte varit på service ännu, utan vi snackade om vad som skulle göras på den. Jag känner han som har verkstaden så känns inte som han har en anledning att ljuga för mig.

Kan väl inte kosta många kronor att byta den?


Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)

Funkiee Saab älskare!

#6
4564 8

2011-02-07 13:40

Ingår det i serviceen så ska den bytas, även fast de inte är igentäppta, så ska de endå bytas lite då och då smile


Saab 9-5 "Maptun Performance" (2003)
Saab 9-5 POLIS "36-3120" (2008)

te_wik Forummoderator

#7
12792 12

2011-02-07 13:42

Nille_83 skrev:
Den har inte varit på service ännu, utan vi snackade om vad som skulle göras på den. Jag känner han som har verkstaden så känns inte som han har en anledning att ljuga för mig.

Kan väl inte kosta många kronor att byta den?

Nä det är väl någon hundring så det är väl lika bra att säga att du vill ha den bytt ändå.




Mvh Tommy


Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Audi S4 "2.2T 20v" (1993)

Andromeda Rumpmas

#8
3860 7

2011-02-07 17:22

Kostar ju inte mycket så det är väl bara att byta. Men på og9-3 hade man ju 17k mil som bytesintervall. Varför redan vid 6k på ng9-3 kan man ju undra?


Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
#9
116 8

2011-02-07 17:25

Andromeda skrev:
Kostar ju inte mycket så det är väl bara att byta. Men på og9-3 hade man ju 17k mil som bytesintervall. Varför redan vid 6k på ng9-3 kan man ju undra?

Tjäna pengar kanske? smile


Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)

Andromeda Rumpmas

#10
3860 7

2011-02-07 17:27

Nille_83 skrev:

Andromeda skrev:
Kostar ju inte mycket så det är väl bara att byta. Men på og9-3 hade man ju 17k mil som bytesintervall. Varför redan vid 6k på ng9-3 kan man ju undra?

Tjäna pengar kanske? smile

Och du går på det so men duktig konsument tongue


Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
#11
116 8

2011-02-07 17:31

Haha. Är nog inte ensam om det smile Står ju 6000 mil byte på det.


Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)
#12
689 9

2011-02-07 17:34

Om jag inte minns fel så sitter det inne i tanken med pumpen om de inte finns något under vid tanken på dessa bilar..


#13
116 8

2011-02-07 17:43

Bagarn skrev:
Om jag inte minns fel så sitter det inne i tanken med pumpen om de inte finns något under vid tanken på dessa bilar..

Det lät nästan lite jobbigt


Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)

RD_87 Skrotsamlare

#14
4031 3

2011-02-07 17:44

Bytte på min 30000-mils BMW E-23 för några år sedan, på det gamla stod det "Made in W.Germany"
Går alltså att köra jävligt länge om man inte har fått nån dynga i tanken, men om det är vanligt filter är det väl bara att byta, kan ju inte kosta mer en ett par hundringar extra?


Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
#15
252

2011-02-07 17:53

Det man ska tänka på är att bränsle filtret ska ha en bufert för att samla upp vatten och smått skit. här i norden är det rätt lungt då det dammar lite på våra vägar värre i öknen ;-) Byter man inte så är där in liten bufert då man råkar få skit i tanken. Här kan man köra 12000 mil på ett filter men nog fan sätter det igen när det är snöstorm 50 sek/m och svärmor i bilen ! :-)

#16
116 8

2011-02-07 19:33

Såg att på 9-3 06- så byter man vid 12 000 mil.

EDIT: Såg på en 9-5 07- byter man också vid 12 000 mil

Senast redigerat av Nille_83 (2011-02-07 19:34)


Saab 9000 "CSE" (1997)
Saab Turbo X "Black Turbo" (2008)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon