har en kawasaki kx80 som ja använder som typ "moppe" och kör med men idag när ja låg och botta den en stund så plötsligt börja den gå dåligt och bakhjulet låste sig i typ en sec sen dog den. misstänekr att den värmenypit? för skurit har den niog inte för gick att kicka. är de bara vänta ett tag tills den kylt eller är de nåt annat som sk göras? typ kolla cylinder och kolv och så?
Jopp, skuren behöver inte innebära att motor sitter tvärfast, det vet de flesta sedan mopedtiden
Det är ganska vanligt att cylindrarna slits och får repor och kanter i loppen på tvåtaktare (i alla fall de som jag skruvat med).
Kolvringarna brukar till slut hugga tag reporna och "rivas sönder", resultat = långa djupa spår i cylinderloppet (komp-bortfall), skrotad kolv samt hela vevhuset fullt i metallflis och annat mysigt.
har en kawasaki kx80 som ja använder som typ "moppe" och kör med men idag när ja låg och botta den en stund så plötsligt börja den gå dåligt och bakhjulet låste sig i typ en sec sen dog den. misstänekr att den värmenypit? för skurit har den niog inte för gick att kicka. är de bara vänta ett tag tills den kylt eller är de nåt annat som sk göras? typ kolla cylinder och kolv och så?
Ingen tvåtaktscross håller för det. Man kan bara hålla stumt några sekunder i taget. Troligen skuren kolv. Har du tur har cylindern klarat sig. Riv isär och titta. Kan också vara hål i kolven. Den klarar inte värmen mer än kortare tid. Har varit med om det.......
Nypa och skära är bara varianter av samma sak. Folk har en tendens att sammanfatta alla sorters haveri en tvåtaktsmotor kan råka ut för under några olika, ofta mer eller mindre felaktiga namn.
tog isär cylindern förut och det var inte en ende reva eller nåt i varken kolven eller cylindern var mkt bättre kom sen också, har inte kört igågn den än för han inte plocka på kylare osv. felet hittade jag. hål i kylet så var inte en droppe kylarvatten i systemet