Att välja rätt kombination av bromsbelägg och bromsskivor.

m_s70R
18 april 2011 · 56 Inlägg

Hej

Letar efter en bra kombination av bromsar. Då jag misstänker att feta 17" tums bromskit med coola eloxerade ok och dyl kommer stjälpa mer en hjälpa, så söker jag normalstora bromsskivor av bra kvalitet i kombination av någon typ av bromsbelägg.

Har trillat in på Brembo MAX + Ferodo eller någon typ av EBC bromsbelägg. Vad bör man köra med?

Finns det en likvärdig kombination som skulle vara bättre isf?

Anledningen att jag avstår i från fläshiga superbromsar är att ABS'n har som börvärde att ligga på runt 10-15% av nuvarande bromskapacitet.

Kmarcus
18 april 2011 · 854 Inlägg

Vad vill du få ut av bromsarna? Köra till jobbet, gasa lite på en landsväg ibland eller pressa på bana?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
m_s70R
18 april 2011 · 56 Inlägg

Vill ha bromsar med bra bett i då nuvarande känns svampiga att dom har inbyggd dödtid... Tycker Morsans bromsar på sin Citroen C4 biter och svarar jävligt bra.

Janneutanb
18 april 2011 · 7 272 Inlägg

Har du bytt bromsvätskan och luftat ordentligt?
Annars så prata med Peansweden, dom är grymma.

Kmarcus
18 april 2011 · 854 Inlägg

Som sagt, prata med Pean.

Men ett par hyffsade belägg, nya bromsslangar och ett byte till ny bra bromsvätska borde göra susen som ett första steg.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
m_s70R
18 april 2011 · 56 Inlägg

OK tackar för svaren. Är nog inte så bra skick på varken olja eller bromsar i övrigt så får hoppas lite nya fresha grejer gör susen. Men annars spelar det inte så stor roll eller? För övrigt ser mina skivor ut som satan och hade vart fint med lite nya skivor också. Får snacka med pean.

Men en liten fråga, hydrauloljebehållaren är ju kopplat till båda koppling och broms, ska man öppna nipplarna på oken och bara pumpa ut den gamla oljan tills den nya kommer ut om jag t.ex byter till en blå olja.

Påverkas kopplingen något?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang