Muttley skrev:
Soulman skrev:
Evildan skrev:
Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.Hur orkat du ens argumentera med din regelbundet kallstartande motor som därför släpper ut tusenfalt mer bajs än min varma urearenade diesel?
Det finner jag intressant. Hur kan hans bil släppa ut mer om han kan köra enorma mängder mil innan han ens behöver fylla på? Trots en kall motor. Partikelmaskinen förpestar ju från man trycker på start. Min gör likadant.
Han saknar adekvata kunskaper kring bilens uppbyggnad för att kunna förstå funktionen.