Trafikrelaterade myter i svensk trafik, vilka känner du till ?

Andromeda Rumpmas
25 juni 2011 · 3 860 Inlägg

GVR4 skrev:
Benny, man har inget krav på sig att ge tecken ur en cirkulation. Finns massor med dokument på detta.
Detta är för att vanliga korsningar har blivit ombyggda till cikulationer och därmed är införda i dom lokala trafikföreskrifterna som sådan.

Men en helt nybyggd cirkulation kan helt sakna detta krav. Därför finns det flera motioner om att cirkulationen skall jämställas med en vanlig korsning. Som det ser ut just idag kan din kommun ha en uppfattning medans i nästa kommun är det helt tvärt om.

Polisens agerande i Jönköping är en klassiker i cirkulationsfrågan.

Finns ju inget roligare än när man glider fram mot en rondell med en bil kommandes från vänster, han kanske t om stannar helt i onödan för att släppa förbi en bil han hade hunnit före. Själv får man stanna helt och hållet och vänta på att han ska passera. Men så svänger idioten höger... Skottpengar! I 90% av fallen är det någon jävel som sitter med mobilen mot örat och varken orkar vrida på huvudet eller slå till blinkersen. mad

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Andromeda skrev:

GVR4 skrev:
Benny, man har inget krav på sig att ge tecken ur en cirkulation. Finns massor med dokument på detta.
Detta är för att vanliga korsningar har blivit ombyggda till cikulationer och därmed är införda i dom lokala trafikföreskrifterna som sådan.

Men en helt nybyggd cirkulation kan helt sakna detta krav. Därför finns det flera motioner om att cirkulationen skall jämställas med en vanlig korsning. Som det ser ut just idag kan din kommun ha en uppfattning medans i nästa kommun är det helt tvärt om.

Polisens agerande i Jönköping är en klassiker i cirkulationsfrågan.

Finns ju inget roligare än när man glider fram mot en rondell med en bil kommandes från vänster, han kanske t om stannar helt i onödan för att släppa förbi en bil han hade hunnit före. Själv får man stanna helt och hållet och vänta på att han ska passera. Men så svänger idioten höger... Skottpengar! I 90% av fallen är det någon jävel som sitter med mobilen mot örat och varken orkar vrida på huvudet eller slå till blinkersen. mad

Körskolan är stenhårda på blinkers i rondell när man ska ur,, varför ska dom det om det inte finns krav på det..

SÅ använd blinkers latmaskar tongue

GVR4
25 juni 2011 · 94 Inlägg

Här finns lite info för dom som vill fortsätta läsa om cirkulationer:
http://www.google.se/url?sa=t&sourc … Puj49zMeYA

Samt:
https://lagen.nu/1998:1276#K3P13S1

Det är en lokal föreskrift om det är inskrivet alls. Godkänn aldrig en sådan bot om du är osäker, du får inte tillbaka dina pengar även fast du får rätt.

Precis som Andromeda skrev, använd helt vanligt folkvett och ge tecken! Fascinerande är att många förare av splajdens nya bilar skiter blank i att blinka (även i vanliga trafiksituationer) medans förare av äldre bilar blinkar oftare, till och med ynglingen i sin rostiga 740 är bättre på det.

gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

GVR4 skrev:
Här finns lite info för dom som vill fortsätta läsa om cirkulationer:
http://www.google.se/url?sa=t&sourc … Puj49zMeYA

Samt:
https://lagen.nu/1998:1276#K3P13S1

Det är en lokal föreskrift om det är inskrivet alls. Godkänn aldrig en sådan bot om du är osäker, du får inte tillbaka dina pengar även fast du får rätt.

Precis som Andromeda skrev, använd helt vanligt folkvett och ge tecken! Fascinerande är att många förare av splajdens nya bilar skiter blank i att blinka (även i vanliga trafiksituationer) medans förare av äldre bilar blinkar oftare, till och med ynglingen i sin rostiga 740 är bättre på det.

Det tillhör extrautrustnignen med blinkers tror jag

GVR4
25 juni 2011 · 94 Inlägg

Jag hade krav på det med, när jag tog samtliga av mina behörighter. Men det finns inget lagkrav. Jag tycker ändå att det skall finnas, men som det ser ut idag finns det inte.

PS. om ni tycker att det är frustrerande att stanna pga nån som inte ger tecken. Sätt er i en 60ton tung lastbil och känn efter... Inte kul att veva igång den maskinen igen. sad

Nä, blinka i cirkulationen! Även fast ni blinkar helt fel så är det bättre än inget.

tooffen STHLM(S)LOW
25 juni 2011 · 420 Inlägg

KHRacing skrev:
Jag börjar med dessa 2:

1: Svenska trafikkameror kan fotografera dig vid laglig hastighet för att kontrollera om du har bilbältet på!   
    Inom regelverket för trafikövervakning så får det ej fotograferas fordon som rör sig inom gränserna för
    laglig hastighet !

2: Om man burnar med sitt fordon så kan det ge 1000kr/metern i böter"   
    Det finns inte & har aldrig funnits en svensk lag som säger att man får böter per meter streck, detta
    har alltid varit en ren o skär skrämseltaktik från polisens sida.
    stillastående burn kan ge böter för :
    Störande utav den allmänna ordningen, skadegörelse m.m
    Rullande burnis kan ge böter/indraget KK för vårdslöshet i trafik.

Fyll på med fler myter !

den första fick jag vet att de stämmer som du säger. på tv snackade dom om polisens kameror dom får aldrig fota någon som kör lagligt. däremot kan polisen slå på alla kameror via kiruna. om de tex är ett rån i närheten men då gäller de att rånarna kör förfort också.

de med burnar låter ju lite så min kompis "supervolvo" tjej fick böter hon drog i handbromsen och gled hon fick typ över 3000 i böter. man de låter sant som du säger:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

GVR4 skrev:
Jag hade krav på det med, när jag tog samtliga av mina behörighter. Men det finns inget lagkrav. Jag tycker ändå att det skall finnas, men som det ser ut idag finns det inte.

PS. om ni tycker att det är frustrerande att stanna pga nån som inte ger tecken. Sätt er i en 60ton tung lastbil och känn efter... Inte kul att veva igång den maskinen igen. sad

Nä, blinka i cirkulationen! Även fast ni blinkar helt fel så är det bättre än inget.

Jag blinkar alltid UR cirkulationen...annars blir det ju massa onödiga stopp för dom som ska IN i cirkulationen

Andromeda Rumpmas
25 juni 2011 · 3 860 Inlägg

GVR4 skrev:
Här finns lite info för dom som vill fortsätta läsa om cirkulationer:
http://www.google.se/url?sa=t&sourc … Puj49zMeYA

Samt:
https://lagen.nu/1998:1276#K3P13S1

Det är en lokal föreskrift om det är inskrivet alls. Godkänn aldrig en sådan bot om du är osäker, du får inte tillbaka dina pengar även fast du får rätt.

Precis som Andromeda skrev, använd helt vanligt folkvett och ge tecken! Fascinerande är att många förare av splajdens nya bilar skiter blank i att blinka (även i vanliga trafiksituationer) medans förare av äldre bilar blinkar oftare, till och med ynglingen i sin rostiga 740 är bättre på det.

Är det en myt menar du att nyare bilar inte är utrustade med blinkers? tongue

Ja precis, skitsamma om man verkligen måste eller ej, man blinkar väl för att underlätta för sina medmänniskor, liksom man planerar i god tid, och vrider på huvudet före rondellen så att man ser om man behöver stanna, istället för att först stanna vid strecken och sedan konstatera att det är tomt.

Jag är så radikal att jag t o m blinkar vänster trots att jag inte behöver. Då vet de från utfarterna till höger att jag ska passera, och naturligtvis byter jag till högerblink innan jag lämnar rondellen. Ingenting är så farligt för blodtrycket på morgonen som rondeller wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2011 · 14 061 Inlägg

gamlingen skrev:

GVR4 skrev:
Benny, man har inget krav på sig att ge tecken ur en cirkulation. Finns massor med dokument på detta.
Detta är för att vanliga korsningar har blivit ombyggda till cikulationer och därmed är införda i dom lokala trafikföreskrifterna som sådan.

Men en helt nybyggd cirkulation kan helt sakna detta krav. Därför finns det flera motioner om att cirkulationen skall jämställas med en vanlig korsning. Som det ser ut just idag kan din kommun ha en uppfattning medans i nästa kommun är det helt tvärt om.

Polisens agerande i Jönköping är en klassiker i cirkulationsfrågan.

Du menar att detta inte gäller ?

När du kör ut ur cirkulationen
ska du ge tecken
till höger.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pub … ionsplats/

http://www.ntf.se/konsument/fraga696.asp?katid=21

har även sett sidor där det står att det REKOMMNDERAS att blinka.. så det säkraste sättet är nog att blinka ändå

Håller med om att man SKALL blinka ur en cirkulationsplats!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Grosshandlaren
25 juni 2011 · 327 Inlägg

På engång du ska byta färdriktning i en cirkulation så ska du ge tecken!

tooffen STHLM(S)LOW
25 juni 2011 · 420 Inlägg

Vettemannen skrev:

gamlingen skrev:

GVR4 skrev:
Benny, man har inget krav på sig att ge tecken ur en cirkulation. Finns massor med dokument på detta.
Detta är för att vanliga korsningar har blivit ombyggda till cikulationer och därmed är införda i dom lokala trafikföreskrifterna som sådan.

Men en helt nybyggd cirkulation kan helt sakna detta krav. Därför finns det flera motioner om att cirkulationen skall jämställas med en vanlig korsning. Som det ser ut just idag kan din kommun ha en uppfattning medans i nästa kommun är det helt tvärt om.

Polisens agerande i Jönköping är en klassiker i cirkulationsfrågan.

Du menar att detta inte gäller ?

När du kör ut ur cirkulationen
ska du ge tecken
till höger.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pub … ionsplats/

http://www.ntf.se/konsument/fraga696.asp?katid=21

har även sett sidor där det står att det REKOMMNDERAS att blinka.. så det säkraste sättet är nog att blinka ändå

Håller med om att man SKALL blinka ur en cirkulationsplats!

/Benny

blinka ur en cirkulationsplats är de lag på men. att blinka tex. höger för att underlätta är bara en trevlighets sak mot medtraffikanter. rätta mig om jag har fel:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Andromeda Rumpmas
25 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Att en polisman inte kan bötfälla dig utan andra bevis än sitt eget vittnesmål. Har aldrig varit med om det själv, men folk här har ju.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
GVR4
25 juni 2011 · 94 Inlägg

tooffen skrev:
blinka ur en cirkulationsplats är de lag på men. att blinka tex. höger för att underlätta är bara en trevlighets sak mot medtraffikanter. rätta mig om jag har fel:D

Fel det du säger tyvärr. Ingen lag på att blinka ur.

Låt mig klargöra en gång för alla varför:
1. I en vanlig korsning blinkar du INTE höger när du skall köra rakt fram (även fast du tekniskt sett kör UR den).
1. I en vanlig korsning blinkar du INTE höger när du skall köra vänster (även fast du tekniskt sett kör UR den).

Ser ni anledningen varför det inte finns en lag? Lagstiftarna ANTAR att vi inte kan hantera bilen.

Därav finns det ingen lag. Som sagt är vissa, inte alla cirkulationer i landet införda som korsningar i de lokala trafikföreskrifterna, och skall köras igenom precis som en vanlig korsning.

Men tro mig, det kommer en lag snart som är rikstäckande.

Men som sagt tooffen, blinka hellre än låt bli. smile

tooffen STHLM(S)LOW
25 juni 2011 · 420 Inlägg

GVR4 skrev:

tooffen skrev:
blinka ur en cirkulationsplats är de lag på men. att blinka tex. höger för att underlätta är bara en trevlighets sak mot medtraffikanter. rätta mig om jag har fel:D

Fel det du säger tyvärr. Ingen lag på att blinka ur.

Låt mig klargöra en gång för alla varför:
1. I en vanlig korsning blinkar du INTE höger när du skall köra rakt fram (även fast du tekniskt sett kör UR den).
1. I en vanlig korsning blinkar du INTE höger när du skall köra vänster (även fast du tekniskt sett kör UR den).

Ser ni anledningen varför det inte finns en lag? Lagstiftarna ANTAR att vi inte kan hantera bilen.

Därav finns det ingen lag. Som sagt är vissa, inte alla cirkulationer i landet införda som korsningar i de lokala trafikföreskrifterna, och skall köras igenom precis som en vanlig korsning.

Men tro mig, det kommer en lag snart som är rikstäckande.

Men som sagt tooffen, blinka hellre än låt bli. smile

kan säga såhär jag brukar blinka ur en rondell ibland för att underlätta för att dom som står och väntar ska se så allt går lättare. men har jag polisen bakom mig gör jag de ändå också. man vet aldrig.

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

tooffen skrev:

GVR4 skrev:

tooffen skrev:
blinka ur en cirkulationsplats är de lag på men. att blinka tex. höger för att underlätta är bara en trevlighets sak mot medtraffikanter. rätta mig om jag har fel:D

Fel det du säger tyvärr. Ingen lag på att blinka ur.

Låt mig klargöra en gång för alla varför:
1. I en vanlig korsning blinkar du INTE höger när du skall köra rakt fram (även fast du tekniskt sett kör UR den).
1. I en vanlig korsning blinkar du INTE höger när du skall köra vänster (även fast du tekniskt sett kör UR den).

Ser ni anledningen varför det inte finns en lag? Lagstiftarna ANTAR att vi inte kan hantera bilen.

Därav finns det ingen lag. Som sagt är vissa, inte alla cirkulationer i landet införda som korsningar i de lokala trafikföreskrifterna, och skall köras igenom precis som en vanlig korsning.

Men tro mig, det kommer en lag snart som är rikstäckande.

Men som sagt tooffen, blinka hellre än låt bli. smile

kan säga såhär jag brukar blinka ur en rondell ibland för att underlätta för att dom som står och väntar ska se så allt går lättare. men har jag polisen bakom mig gör jag de ändå också. man vet aldrig.

vad är det för skillnad på polis och annan bilist som ligger bakom,, är inte alla intresserade av att veta var du ska ?
Är väl det som är poängen med blinkers,, att ALLA andra ska veta var du ska.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2011 · 14 061 Inlägg

GVR4 skrev:

tooffen skrev:
blinka ur en cirkulationsplats är de lag på men. att blinka tex. höger för att underlätta är bara en trevlighets sak mot medtraffikanter. rätta mig om jag har fel:D

Fel det du säger tyvärr. Ingen lag på att blinka ur.

Låt mig klargöra en gång för alla varför:
1. I en vanlig korsning blinkar du INTE höger när du skall köra rakt fram (även fast du tekniskt sett kör UR den).
1. I en vanlig korsning blinkar du INTE höger när du skall köra vänster (även fast du tekniskt sett kör UR den).

Ser ni anledningen varför det inte finns en lag? Lagstiftarna ANTAR att vi inte kan hantera bilen.

Därav finns det ingen lag. Som sagt är vissa, inte alla cirkulationer i landet införda som korsningar i de lokala trafikföreskrifterna, och skall köras igenom precis som en vanlig korsning.

Men tro mig, det kommer en lag snart som är rikstäckande.

Men som sagt tooffen, blinka hellre än låt bli. smile

Men ser du inte i detta dokument från Transportstyrelsen att du SKA blinka ur en cirkulationsplats!!!
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pub … ionsplats/

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Kul å höra hur det låter när bylingen stoppar en för att man underlåtit att blinka,,, hemma i våran stad har vi en cirkulationsplats där man inte behöver blinka...

GVR4
25 juni 2011 · 94 Inlägg

Benny, transportstyrelsen är inte lagstiftande... Men jag ser klart och tydligt i det dokumentet vad dom Önskar få oss alla att göra.

Ville bara krossa en myt här. Inte nåt annat...

gamlingen
25 juni 2011 · 5 198 Inlägg

I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

En cirkulationsplats är att betrakta som vilken annan vägkorsning som helst. I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsäntligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt."

När man svänger ut ur en cirkulationsplats är det att betrakta som ett byte av körfält.

Hellectric Trött
25 juni 2011 · 267 Inlägg

Andromeda skrev:
Jag är så radikal att jag t o m blinkar vänster trots att jag inte behöver. Då vet de från utfarterna till höger att jag ska passera, och naturligtvis byter jag till högerblink innan jag lämnar rondellen. Ingenting är så farligt för blodtrycket på morgonen som rondeller wink

Helt rätt. Då slipper du dessutom stanna mitt i rondellen och vänta på att mitt släp ska försvinna ur vägen för dig. Alla som kör lastbil tycker att det är helt förkastligt att regeln om att blinka vänster i cirkulationsplatser togs bort. Om vi kommer samtidigt till en rondell från motsatt håll så bromsar jag inte stopp på 60 ton för att se om du KANSKE ska till vänster... Blinkar du inte så åker jag. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang